Gonzo18
16-07-2011 om 23:31
Vp-kloof
Uiteindelijk aspergerdochter intelligentietest laten doen. School heeft zulke hoge verwachtingen terwijl ik denk dat ze wel slim is maar echt niet hoogbegaafd. Nu komt het VIQ op 132 en PIQ op 99. Grote kloof dus geen totaal iq. En moederinstinct klopt dus, slimme tante maar de torenhoge verwachtingen wel bijsturen. Zijn hier mensen met kind met ook zo'n kloof die suggesties hebben waar we bij haar op moeten letten? En is dit typsich voor asperger?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Gonzo

Annet
17-07-2011 om 00:25
Kan alle kanten op
Hier een zoon die een nog grotere kloof heeft, van bijna 50 punten.
Het stomme is dat wij er weinig van merken in zijn dagelijkse gedrag. We zien wel dat hij een wat minder ontwikkeld ruimtelijk inzicht heeft en zich fijn motorisch niet zo goed ontwikkelt. Juf ziet hetzelfde als wij.
Maar dat was het dan wel, zeker nu hij weet dat hij die kloof heeft. Eerst was hij erg gefrustreerd over het niet kunnen doen wat hij bedacht had. Hij dacht dat hij niets kon en niets waard was. Na de iq-test werd dat anders. Het hebben van een kloof heeft hem veel begrip opgeleverd voor zijn eigen hersenen.
Ondertussen heb ik al gehoord dat hij goed pas bij kinderen met NLD, ivm met de kloof.
Asperger is ook voorbij gekomen, ook puur geroepen door iemand ivm met de kloof Vp.
Zoon heeft geen kenmerken op deze gebieden.
Houd er rekening mee dat het verbale deel de schoolcapaciteiten in grote mate bepaalt. Dat zou de hoge verwachtingen van school kunnen verklaren.
Onze zoon draait uitstekend mee in een Leonardoklas.

FayW
17-07-2011 om 09:05
Begeleiding
Hier ook, zou er best meer over kunnen zeggen maar niet op een openbaar forum. Ons kind heeft ieg veel aan extra begeleiding via therapie.

skik
17-07-2011 om 10:04
Kloof
Mijn dochter heeft een soortgelijke kloof als jouw dochter, maar zij heeft geen Asperger. Hier kan je nuttige, relativerende info vinden over de v/p-kloof: http://www.eduratio.be/vpkloof.html
"School heeft zulke hoge verwachtingen". Dat komt waarschijnlijk omdat ze verbaal heel sterk is, alles goed kan verwoorden, maar dat er uit haar handen misschien niet zo heel veel komt. Daarom denken leerkrachten dat er meer inzit dan er uitkomt.
skik

FayW
17-07-2011 om 10:38
Skik
Ik heb die info al eerder gelezen, maar wat is nou precies het relativerende van die link voor ouders met een kind met asperger?

Karmijn
17-07-2011 om 13:19
Mysterie
Onze zoon heeft een vergelijkbare kloof. Hij heeft ook een relatief lage verwerkingssnelheid. De wisc test is drie jaar geleden gedaan. Ik snap nu nog steeds niet goed wat voor een waarde ik aan die kloof moet hechten.
Volgens zijn kinderpsycholoog zie je zulke kloven vaak bij kinderen met NLD en Asperger, maar dat wil absoluut niet zeggen dat iemand met zo'n kloof, NLD of Asperger zou hebben.
Het is volgens mij een kwestie van oorzaak en gevolg.
Ik heb veel trachten te lezen over een kloof, maar ik heb uit al die informatie, behalve herkenning, geen nuttige tips kunnen halen.
Wij nemen dus maar elk probleem zoals het komt. Zoon vindt het moeilijk om informatie te structuren. Daar helpen wij bij. Hij vindt het moeilijk om de tijd in de gaten te houden, daar helpen wij bij. Enzovoort.

skik
17-07-2011 om 17:49
Fay
Dit vind ik relativerend:
"De Nieuw-Zeelandse onderzoekers Moffit en Silva (1987) verrichtten het meest grondige onderzoek............... Moffit en Silva konden geen enkel verschil vinden wat betreft gedrag, motoriek of neurologische problemen tussen de groep met en de groep zonder grote VIQ/PIQ verschillen."
Als je kind met Asperger leer)problemen heeft zal de oorzaak niet in de kloof maar in de Asperger liggen. Dus hoef je je over die kloof niet meer druk te maken.
skik

FayW
17-07-2011 om 21:13
Skik
Die test is gedaan bij kinderen tot en met 11 jaar. Op de basisschool zal zo'n kloof inderdaad niet voor leerproblemen zorgen. Onderbouw middelbare school misschien ook nog niet. Maar op een bepaald moment moet je de kennis ook op een hoog niveau kunnen toepassen en begrijpen. Dat wordt dan het toch wel lastig.

skik
18-07-2011 om 10:19
Fay
Gekopieerd uit het onderste gedeelte van het stuk van de link:
"Het loont ook de moeite om aan de testafnemer te vragen om het TIQ/VIQ/PIQ te herberekenen in de veronderstelling dat het kind 1/2/3/... jaar ouder zou geweest zijn en dezelfde vragen correct zou beantwoord hebben. Dit geeft twee interessante resultaten:
•men kan zien bij welke leeftijd het kind een IQ 100 zou behaald hebben. Dit geeft inzicht in de voorsprong die het kind momenteel heeft. "IQ 130" is voor ouders en leerkrachten minder sprekend dan "mocht het kind geen 7, maar 10 jaar geweest zijn, dan zou het op gemiddeld niveau hebben gescoord tegenover leeftijdsgenoten van 10 jaar".
•men merkt dat de zo gevreesde VIQ/PIQ kloof dichttrekt. Als je dan ziet dat dezelfde ruwe score voor een tienjarige een gezond profiel zou geven, hoe kan je dan zeggen dat het voor een zevenjarige duidt op een defect?"
skik

FayW
18-07-2011 om 14:11
Mmmmm
Mijn kind is een puber en recent getest. Ben nou wel benieuwd hoe groot die kloof tien jaar geleden dan wel niet geweest moet zijn, haha. De laagste score haalt de 90 niet eens. Er zit zo'n 40 punten verschil. Voor ons verklaard die kloof juist heel veel!

Pieternel de Jong
19-07-2011 om 09:42
Lastig
Hier kind van 8 met vp kloof van 22 punten, niet hoogbegaafd (wel ietwat meerbegaafd met VIQ van 115). Hij heeft gedragsproblemen thuis, reageert af wat hij op school en verder aan moeite heeft om alles te begrijpen. Hij wordt snel overvraagd, is de conclusie, hij weet veel maar snapt sociale verbanden niet. Overigens is hij motorisch niet onhandig (wel een hele slordige fietser), knutselt hij juist graag maar hij kan dus niet binnen de tijd concrete puzzels met voorbeeld oplossen. Wel abstracte puzzels of puzzels die niets voorstellen. Kortom, een soort van advies/diagnose maar heel veel tegenstellingen.
En wel een verklaring, denk ik, voor het geruzie met zijn broer, die juist een p/v kloof heeft (had, in elk geval op de kleuterschool). Ik weet het allemaal niet, is niet zoveel info te vinden als je zoekt, gaat allemaal over die hoogbegaafde vp kloof en dat is-ie niet.

even zo
19-07-2011 om 19:54
Hier ook kloof
Voor zoon (5) second opinion aangevraagd bij expertise centrum voor autisme. Was in eerste instantie gediagnotiseerd met klassiek autisme wat wij als ouders erg onwaarschijnlijk leek. Uit second opinion blijkt volgens de experts op dit gebied dat er geen indicatie is voor een stoornis binnen het autistisch spectrum. Zoon vertoont wel kenmerken van autisme, maar die zijn niet voldoende om van een ASS te spreken, laat staan klassiek autisme!
Daar zijn wij wel blij mee. Echter, er is ook een IQ test afgenomen.
Deze laat een behoorlijke kloof zien tussen het verbale deel en het deel dat op ruimetlijk inzcht etc. test. Het verbale deel is veel lager dan het laatste en de kloof is: 31 punten.
Het vervelende is dat hij hier mogelijk problemen mee zou kunnen krijgen in groep 3/4 (combiklas).
Ik vraag mij nu eerlijk gezegd ook af waar ik mee te maken zou kunnen krijgen. Zoon is er moeilijk aan het werk te zetten, is snel afgeleid etc..
Omdat er geen indicatie is voor autisme worden wij dus niet verder geholpen…
Maar afwachten waar het schip strand? Voel me een beetje aan de goden overgeleverd nu.
Ze adviseren wel een herevaluatie mochten er toch problemen komen op school of problemen ontstaan in de sociale contacten. Daar kunnen wij het verder mee doen op dit moment. Ik houd eerlijk gezegd mijn hart vast...

Astrid
19-07-2011 om 23:18
Hier kloof van 52 punten
Hier had zoon met Wic 111 test 3 jaar geleden (was toen 10) een kloof van 52 punten. Verbaal 147 en performaal 95. Hij heeft Asperger en de score was wat ik verwacht had. Hij gaat nu met net 13 jaar naar 3 gymnasium met gemiddeld een 8 op z' n rapport. Waaronder een 6 voor tekenen. praktische dingen kan hij nl. Niet. Wel probeerd hij het. Met leren is hij in 5 min. Klaar. Daar doet hij echt niks aan. Maar praktische een handeling duurt uren. Op 1 of andere manier is dat veel te ingewikkeld. Moet helaas zeggen dat ik hem op dat gebied ook nog te veel uit handen neem. Hem zelf late doen kost zo veel tijd en ergenis. Dus echt leren doet hij het niet. Zou wel moeten. Mijn fout. Vaak helpt zijn jongste zusje van 8 hem ( die heeft juist weer totaal geen kloof. Verbaal en Performaal slechts 1 punt verschil).
Ik zie overigens geen problemen voor het schoolwerk.
Ik zie overigens niet echt problemen door die kloof voor het schoolwerk

Pieternel de Jong
20-07-2011 om 09:23
Overvragen
Astrid, lastig in dit geval liggen de problemen meer bij de Asperger denk ik? Mijn zoon heeft absoluut geen ASS maar wel de kloof. Hij wordt daardoor overvraagd op sociaal gebied, is de conclusie. En ja, als ik hem zie rondlopen op het schoolplein, kijken en vaak niet meedoen. En ja, als ik hem zie fietsen, met acht jaar nog een ongeleid rondslingerend projectiel. Maar is dat die kloof, of niet? Aan de andere kant, hij is dol op knutselen, hoewel het vaak slordig is, maar is dat echt slordig of zijn stijl?? Ik vind hem vaak het kunstenaartje onder mijn kinderen, maar volgens de IQ test zou hij dat dus niet ´kunnen´ zijn.
Ach over een paar jaar nog eens testen in ons geval.

Astrid
20-07-2011 om 16:47
Pieternel
Ik weet niet of de problemen door de Asperger of de kloof komen. Hij heeft ze allebei en eigenlijk denk ik dat het meer door de kloof komt dan door de asperger. Asperger uit zich meer op andere gebieden. Het zijn echt praktische alledaagse handelingen die hij niet snapt en... die hem niet interesseren. Afdrogen, eten snijden, veters strikken etc.
Met dat fietsen is het hier wel redelijk goed gekomen. Qua motoriek fiets hij nu best redelijk. Hij gaat ook heel hard. Doordat zoon de stad op z'n duimpje kent (niet dat hij op veel plekken geweest is, maar zuiver theoretisch) kan hij van elk punt de weg terug vinden. Ook al is de halve stad hier al jaren opgebroken en moet je alles met een omweg doen. Met vakantie bestudeert hij ook altijd de steden en zo hebben we altijd een gids. Want daarnaast leest hij zich ook in in de geschiedenis en super grappig. Hij weet echt zo veel!

Gonzo18
23-07-2011 om 17:55
Dank jullie wel
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik denk dat problematiek die nu speelt vooral aan het asperger ligt, hoewel het momenteel weer steeds beter met haar gaat. En wat die V/P kloof... ikmaakme geloof ik maar helemaal geen zorgen. Zoals ik al schreef: ze is bijzonder en dat is nu oojk bewezen Stap voor stap. Eerst maar weer eens de zomervakantie overleven want zes weken is veel te lang voor haar. Ze gaat veel liever naar school en een of twee weken vakantie vindt zij lang genoeg.

dihanne
25-07-2011 om 18:23
Aan gonzo, ot
Ha die Gonzo,
hoe gaat het? voel jij je weer wat beter?
wat vond je dochter van de test, vond ze het wel leuk om te doen? ik heb geen ervaring met 'kloven', bij onze dochter zitten de scores redelijk dicht bij elkaar.
merk je in het dagelijks leven iets van die kloof, qua klokkijken, ruimtelijk inzicht, motoriek?
als je er niets van merkt, zou ik het voor kennisgeving aannemen.
maar wel belangrijk om met school te bespreken, zodat ze haar inderdaad passend kunnen benaderen.
je bent toch tevreden over de school van je dochter? of zit je over een andere na te denken?
wel bijzonder dat ze zo graag naar school gaat, onze dochter is juist erg vakantiegericht.
hopelijk kunnen jullie toch van de vakantie genieten!
groetjes
Dihanne

Gonzo18
26-07-2011 om 21:30
Aan dihanne (ot)
Hoi Dihanne,
Lang geleden! Hoe is het met jou? Met je voet weer helemaal goed? En met dochterlief? Vast goed als ze vakantiegericht is, want het is vakantie Wij zijn trouwens pas gisteren begonnen met de vakantie en ze gaat de komende paar weken drie dagen naar de naschoolse en dat vindt ze helemaal leuk.
En ik werk weer helemaal volledig. Dat is vlugger gegaan dan gedacht maar op het werk brak ook de pleuris uit. Afschaffing pgb en ik werk bij de belangenvereniging. Maar het gaat goed. Op het werk, maar ook de dingen met vrienden weer oppakkend. Zo goed, dat we naar Zweden op vakantie gaan over drie weken. Dat durf ik wel weer aan En ik ga braaf drie keer in de week sporten (blehm, maar het werkt) en slik kruiden en voedingssuplementen van natuurarts. Of het er mee te maken heeft, ikw eet het niet maar ik blijf alles maar even trouw doen. Zo blij dat het beter gaat
En dochter vond test maken heel leuk. En nu je het zegt, we zijn al weken intensief bezig met leren klokkijken. Dat wil ze graag maar ze vindt het heel erg moeilijk. Ze bakt er ook niet zo veel van. Heeft dat er ook mee te maken dan?
En ik ben heel tevreden met school, alleen vind ik dat ze de verwachtingen nogal eens te hoog leggen. En dat beeld klopt ook wel. Plusklas met rekenen prima, maar niet altijd die lat zo hoog, want daar heeft ze ook last van.
Hopelijk gaat het goed met jou en jullie en genieten jullie ook van de vakantie!
Groetjes,
Gonzo

dihanne
28-07-2011 om 18:50
Aan gonzo, ot
Ha Gonzo
fijn te lezen dat je je beter voelt, en zelfs weer werkt. Super!
zelf kan ik alles met voet, af en toe nog licht pijnlijk, maar dat mag geen naam hebben.
Dochter hier geniet enorm van de vakantie. Gisteren was ze wel schools bezig, met een vriendin hadden ze een school voor knuffels opgezet. Dus die zijn de hele dag bezig geweest een paar knuffels het ABC, en de tafels van vermenigvuldiging te leren. Heerlijk hoe ze bezig waren (met toetsen, rapporten en alles erop en eraan)
Klokkijken hier is ook een langdurige kwestie geweest. Verbijsterend dat een toch slim kind daar zo lang over kan doen, het was op een of andere manier heel moeilijk voor haar. Gewoon volhouden! Nu gaat het goed, maar ze denkt wel steeds dat 14.00 vier uur 's middags is, en 16.00 zes uur enzo. Nou ja, dat komt ook wel weer goed.
Geniet van jullie vakantie, Zweden: lijkt me mooi!
groetjes
Dihanne

koentje
31-07-2011 om 11:41
Ja uh.....kunnen we even bij de vraag blijven,ja?☺
Ja, ook een kloof. Bij asperger is het gebruikelijk: bij mijn zoon hoort het bij zijn NLD.
Waar let je op? Grote kans op overschatting! Kind lijkt alles verbaal zo goed te begrijpen en te kunnen verwoorden, maar uitvoering.... ho maar!
Voor mijn zoon geldt dat het nodig is bepaalde handelingen, oefeningen en opdrachten uitvoerig met hetdoor te praten maar ook wat betreft uitvoering herhalen, voordoen, coachen. Ik merk dat ik het zelf ook moeilijk blijf vinden om steeds alert te zijn dat hij hul;p nodig heeft en sommige dingen echt niet kan.
Heeft ze ook moeite met rekenen? Het helpt om de sommen zonder poespas; verhaaltjes en plaatjes te presenteren.
Allerlei inzichten die je wilt stimuleren moet je zoveel mogelijk met allerlei praktijkvoorbeelden toelichten, ze hebben moeite dingen te vertalen naar de praktijk zeg maar.
Hulp bieden bij sociale omgang; bijv gezichten/uitdrukkingen leren le\zen. Ze uitleggen waar ze op moeten letten bijv.

ADHDouder
08-08-2011 om 14:47
V/p kloof en hoe er mee om te gaan
Hallo Gonzo,
Onze zoon van 9 met ADHD is vorige week voor de 2x getest.
Bij de eerste test met 5,5 jaar scoorde hij V/p 130 tegen 84 maar zonder medicijnen. Bij de 2e test van vorige week met medicijnen was dit 128 en 101. Nog steeds een kloof maar al veel minder. Volgens de othopedagoge die hem getetst heeft is zelf op het VO de performale score van onderschikt belang en moet je naar de verbale score kijken. Een V/p kloof is ook niet echt te koppelen met een specfieke afwijking maar komt gewoon heel erg veel voor.

wil40
08-08-2011 om 23:41
Adhdouder
Het is heel normaal dat een v/p kloof kleiner wordt naarmate een kind ouder wordt. Heel veel kleine kinderen hebben een enorme kloof maar daar komt niemand achter omdat de meeste kinderen niet getest worden. Als je over 4 jaar weer test zul je zien dat de kloof weer kleiner is geworden.
Het is een normaal ontwikkelingsproces van een opgroeiend kind. Wel of geen ADHD, wel of geen medicijnen. Zoals je zelf al schrijft, het is geen "afwijking" die genezen moet worden. Dat doet de natuur vanzelf, door volwassen te worden.

Polly Shearman
09-08-2011 om 09:44
Wil40?
Dat wist ik niet, dat is ons niet verteld??!??!
maar onze zoon heeft een p/vkloof.. andersom dus... p heeeel hoog. en v net iets onder gemid.
trekt dat ook vanzelf weer recht???

wil40
10-08-2011 om 00:08
Ons wel, polly
Onze zoon is op zijn 7e getest. Ook met het vermoeden dat hij hoogbegaafd was. Zelf vond ik dat niet interessant om te weten maar school wel. Ook bij hem kwam er een behoorlijk verschil tussen verbale en performale intelligentie boven tafel.
Niet hoogebegaafd maar wel boven gemiddeld intelligent kwam er uit de test.
Wat moeten we met die kloof? Niets, zei de psychologe. Hij is pas 7 en dit "probleem" lost vanzelf op. Soms groeit performaal wat harder, soms verbaal. Hersenen ontwikkelen zich nog tot nà de pubertijd en aangezien hij pas 7 was leek het mij ook niet nodig hier iets "aan te gaan doen". Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wàt je er dan mee zou moeten.
Of er nu nog sprake is van een kloof? Hij is intussen 12 en nooit meer getest. Ik zou het dus niet weten. Misschien is zijn kloof wel verdwenen en zou er nu wel hoogbegaafd uit de testen komen.
Ik weet niet of het altijd helemaal recht trekt. Je houdt altijd verschillen bij mensen in vaardigheden,kunde en onkunde, bepaald inzicht, andere aanpak. Lijkt me heel menselijk en niet direct een probleem.
Een p/v kloof is gewoon een constatering, een weetje, waar je achterkomt bij een test.