Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Quin van der Veer

Quin van der Veer

18-05-2011 om 13:22

Vraag over curium (fianna?)

Kan iemand me vertellen wat ze bij Curium (initieel onderzoek) bedoelen met Psychologisch onderzoek en Psychologisch onderzoek deel 2? Wat gaan ze uitzoeken en volgens welke methodiek?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
carolien

carolien

18-05-2011 om 13:35

Ik zoek het op

Hoi,

Mijn zoon loopt ook op curium en heeft ook allerlei onderzoeken gehad. Ik zal zijn stapel papieren er even bij zoeken en kijken wat er gedaan wordt. Zal wel vanavond worden, ben nu niet thuis.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

18-05-2011 om 13:51

Fijn

Fijn Carolien, als je me wat meer kunt vertellen. Overigens gaat het mi om "gewone" onderzoeken (ADHD en comorbiditeit) en niet om de pittiger materie, weet niet of Curium daar nog verschil in maakt bij de onderzoeken.

Fianna

Fianna

18-05-2011 om 20:07

Quin

Je vraagt het aan de verkeerde, aan mij de warhoofd
Ik moet even heel erg nadenken. Mijn zoon heeft deze onderzoeken ook gehad, zat in elk geval een intelligentietest bij en nog wat observatie achtige dingen. Hij moest in elk geval een aantal keer er heen. Ik heb het verslag ergens, maar waar !?!

Quin van der Veer

Quin van der Veer

18-05-2011 om 21:56

Fianna

Het ligt ergens tussen je bergzolder en je sleutelrekje, helpt dat???
Wat was dat voor een intelligentietest dan? Plaatjes en cijferreeksen?

Quin van der Veer

Quin van der Veer

20-05-2011 om 09:00

Joehoe carolien en fianna

Joehoe dames, hebben jullie toevallig al wat informatie voor me gevonden?

Fianna

Fianna

20-05-2011 om 21:12

Joehoe terug!

Nee, helaas. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik er nog niet naar gezocht heb ): Druk geweest, wasmachine heeft het begeven, zelf nieuw manchet er in gezet, maar nou blijkt hij ook nog niet te pompen, gedoe, gedoe. Dus dat heeft even al mijn energie opgeslokt. Ik BELOOF je dat ik dit weekend zal zoeken. En het goede nieuws is, dat ik bijna zeke weet dat ik het verslag ben tegen gekomen toen ik op zoek was naar socialsecuritynumbers, huwelijks- en geboorteaktes. Als dat geen geruststelling is? ergens tussen bergzolder en sleutelrekje dus, haha.
Maar vertel, wat heb ik gemist, je gaat met zoon naar Curium want?

Quin van der Veer

Quin van der Veer

20-05-2011 om 21:27

Omdat

Nou, ik wacht dan in spanning af, je hebt de spullen toch niet meegewassen hoop ik?? :-\
We gaan naar Curium omdat ik elders onvoldoende begeleiding heb ervaren. Daardoor zit ik alleen maar te hap-snappen, beetje links therapieën, rechts wat gedrag bijschaven, in het midden wat experimenteren met medicatie. Ik wil nu wel eens een totaalplaatje. En vooral een totaalpakket. Het is een paar jaar behoorlijk goed gegaan, maar ik zit steeds zelf het wiel uit te vinden. Ik denk niet dat dat voor de langere termijn (puberen, middelbare school) voldoende is. En Curium heeft nogal een goede naam hier op het forum.

Fianna

Fianna

20-05-2011 om 21:38

Nou was het maar waar

dat betekende nl dat de wasmachine het weer deed, helaas!

Ik ben zelf echt heel erg tevreden over de begeleiding van het Curium. Mijn zoon heeft nu eens in de week individuele speltherapie en observatie. Hij vindt het super leuk om er heen te gaan (erg leuk mens die dat doet met hem) en ik heb eens in de 2 weken een soort ouder begeleiding, gesprek met iemand over hoe het gaat, wat de problemen zijn, hoe we dat kunnen oplossen enz enz. Alleen al dat praten erover met iemand die echt luistert en het begrijpt, geeft me zo'n stimulans en zelfvertrouwen. Echt geweldig.
Ja, ik vind het Curium echt heel goed! Ik hoop dat het jullie ook bevalt!

Carolien

Carolien

20-05-2011 om 21:41

Ben ik ook eindelijk

Hoi,

Sorry het heeft even geduurd. Geen kapotte wasmachine, maar wel veel andere drukte.

Wat is er bij onze zoon allemaal onderzocht:
psychologisch onderzoek in 2 dagen (dus dit verklaart ook die 2 bij jou), neuropsychologisch onderzoek, intelligentie onderzoek, persoonlijkheidsonderzoek (o.a. sociaal-emotionele ontwikkeling) etc. Er is ook een gezinsonderzoek geweest.
Wil je nog meer weten over de onderzoeken? Wij zijn met zoon wel een paar keer daar geweest. Soms werd hij getest en hadden wij een oudergesprek met iemand. Na een aantal weken kregen we alle uitslagen en conclusies te horen. Daarna zijn we steeds goed begeleid. We hebben beide een oudercursus autisme gevolgd (ze zijn er ook voor adhd). Ik ging elke paar weken voor ouderbegeleiding (dan kan je even lekker van je af praten), maar dat staat nu allemaal op een lager pitje, omdat het goed gaat. Zoon heeft ook wat cursussen/trainingen gevolgd en ook een tijdje individuele therapie gehad vanwege angsten. Wij zijn erg tevreden over Curium. De lijntjes zijn kort, er is persoonlijk contact en de kennis is groot.
Als je nog meer wil weten dan hoor ik het wel. Ik kan over de diverse onderzoeken nog wel wat meer vertellen qua inhoud, maar weet niet of dat echt relevant is. Sterkte ermee!

Quin van der Veer

Quin van der Veer

20-05-2011 om 22:23

Aha

Aha, dus die 2 dagen zijn waarschijnlijkt nog niet het intelligentieonderzoek. En een gezinsonderzoek? Wat houdt dat in? Of we elkaar nog een beetje kunnen verdragen hier?
Het klinkt allemaal super wat jullie beschrijven. Hulp op maat en dan ook nog continuiteit. Ik ben reuze benieuwd, ik zie zoveel moois in Zoon, maar het komt er allemaal zo moeizaam uit.
Ik zit er een beetje dubbel in, weer al die onderzoeken. Ik wil eigenlijk alleen maar horen dat Zoon geweldig is. Maar ze zullen vast de vinger op een paar beurse plekken gaan leggen.

Fianna

Fianna

21-05-2011 om 09:30

Nee joh

Ze gaan je kind echt niet afkraken hoor. Ze geven mij in elk geval altijd het gevoel dat ik een hele lieve, leuke, bijzondere zoon heb Als er iets over hem gezegd wordt wat een beurse plek zou zijn, wordt het zo gebracht dat het komt door dit en dat (de stoornis, de omgeving whatever).

Hier hebben we overigens geen gezinsonderzoek gehad.

Sorry, ik ben nog steeds met de wasmachine bezig. Ik kan wel janken, hij pompt nog steeds niet af )-:

Quin van der Veer

Quin van der Veer

22-05-2011 om 20:09

Wasmachine

Heb je al een draadje over dat wasmachineprobleem van je??? Moet je echt doen!
En verder wil ik diep in mijn hart alleen maar horen dat er niets aan de hand is met Zoon. Niet dat bepaalde gedragingen door zijn stoornis komen. Ik kan het niet helpen, ik wil dat de wereld hém als norm neemt ipv dat hij steeds word afgemeten tegen het "doorsnee" kind. Natuurlijk wel even in een paar weken tijd zijn probleempjes weg laten poetsen door Curium en dan na de zomer fris en probleemloos verder in groep 6. Jaja, een utopie misschien, maar ik mag toch wel eens dromen he. :-S
Hoe doe jij dat, Fianna, met de ouderbegeleiding? Aaangezien je man niet weg kan van zijn werk?

carolien

carolien

22-05-2011 om 22:25

Geen zorgen

Op Curium is elk kind uniek en geven ze jou dat gevoel ook echt. Het is echt niet zo dat het alleen maar gaat over stoornissen. Juist bij de ouderbegeleiding praten ze veel over wat goed gaat met je kind en proberen ze je tips te geven voor dingen die nog niet zo lekker gaan. Ze zijn daar heel positief ingesteld. En wat ik ook echt nodig had was dat ze steeds zeiden dat ik het echt goed deed en ook aan mezelf moest denken. Ik was zo gaan twijfelen aan mijn eigen rol als moeder. Begeleidster heeft me altijd het gevoel gegeven dat ik een prima moeder ben die heel goed weet wat haar kind nodig heeft. Ik ben trouwens altijd alleen naar die gesprekken gegaan. Die zijn altijd onder schooltijd en man kan niet iedere keer vrij nemen. Hij heeft wel de oudercursus gevolgd, dus we kunnen er wel goed samen over praten. Maar ik sta er toch allemaal wat emotioneler in dan man en daarom had ik ook zoveel aan die oudergesprekken. Ik heb nu al een maand of 3 geen gesprek meer gehad, omdat het nu zo goed gaat. Na de zomer zie ik haar weer. Maar als ik bel kan ik ook meteen terecht, dus als ik het nodig heb dan ga ik eerder. Fijn is dat om te weten dat je altijd een luisterend oor hebt.

Kendra

Kendra

23-05-2011 om 09:45

Quin, beetje o.t.

Quin, wat schrijf je daar iets dat recht uit mijn hart zou kunnen komen... Je schrijft 'Ik kan het niet helpen, ik wil dat de wereld hém als norm neemt ipv dat hij steeds word afgemeten tegen het "doorsnee" kind. ' Wat zou dat voor je gevoel veel oplossen, hè. LOL!

Fianna

Fianna

23-05-2011 om 21:14

Een nieuwe

Dat wasmachine probleem is opgelost. We hebben een nieuwe. Deze was het niet waard om in te investeren dmv reparaties ed.

ik ga ook alleen naar die oudergesprekken en die ervaring die Carolien heeft, heb ik ook. Ik krijg ook het gevoel dat ik het goede moeder ben. En er wordt je niet verteld hoe jet het moet doen, maar al pratende kom ik meestal zelf met een idee, of er wordt iets geopperd. Niks belerend of bekritiserends.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

23-05-2011 om 22:04

Kendra

Ik vind het echt zo jammer dat men "zo'n" kind vergelijkt met de rest en daar ook min of meer op beoordeelt. "Hij voetbalt niet mee met de rest" (nee, hij houdt niet van voetbal en zit liever te punniken) -> hij is niet sociaal, dat soort oordelen. :-p Hoe kort door de bocht kan iemand zijn??

Quin van der Veer

Quin van der Veer

23-05-2011 om 22:10

Fianna en carolien

Mooi wat jullie daar vertellen over de ouderbegeleiding. Dat heb ik wel eens gemist, een luisterend oor dat ook nog eens zinnige adviezen kan uitbrengen. Natuurlijk heb ik wel OO, wat een gigantische steun is geweest de afgelopen jaren, maar een écht begrijpend "live" persoon dat gewoon meedenkt over het dagelijks leven ben ik nog niet tegengekomen. Altijd maar zelf het (meest passende) wiel voor Zoon uitvinden, 't is aardig maar wel wat vermoeiend.

Fianna

Fianna

24-05-2011 om 12:42

Quin

oh, dat luisterend oor is fantastisch. Het helpt mij enorm en geeft me moed.
Ik heb gezocht naar het verslag, maar ik kan het natuurlijk niet vinden dus ik kan je even de namen van de testen ed niet geven...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.