Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

20-11-2010 om 18:09

Vraag over hb kinderen

Ik hoorde vanmiddag een verhaal, van een kindje van 4, die tegen zijn ouders had gezegt: lief van jullie hoor dat je steeds iets in mijn schoen doet, want ik begrijp heus wel dat sinterklaas niet bestaat.

Ik dacht gelijk dat kind zal wel HB zijn, geloven HB kinderen wel in sinterklaas? en tot welke leeftijd? mijn kinderen heb ik het echt moeten vertellen toen ze 9 waren, als ik dat niet had gedaan hadden ze het nog steeds niet geweten denk ik wel eens. Die hebben ook nooit kritische vragen gesteld ofzo.
Mijn lijkt dat HB kinderen dat wel doen? of is dat niet zo?

groet, polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach joh

..het zijn net normale kinderen hoor. Er zit een hoop spreiding onder dat etiketje. HB is alleen maar dat ze goed zijn in de puzzeltjes die toevallig zijn uitgekozen voor de IQ-test. Ze kunnen nog heel verschillend zijn. De een is heel gevoelig en houdt overal een vinger aan de pols, de ander zit in zijn eigen wereldje en maalt er niet om of Sint nou bestaat. Die houdt het dus ook tot negen vol.

Maar mijn jongste zegt wel al met vijf, als we het erover hebben dat Sint naar school komt, "een neppe zeker, he mama?"

Ja, wat zeg je dan?
Ik heb het maar open gelaten. Later had ie bedacht dat als Sint nep is, dat dan de pieten nog echt kunnen zijn. Ja hoor schat, tuurlijk.
..hij wil geen kadootjes mislopen, logisch toch?

ishtar

ishtar

20-11-2010 om 19:41

Hier wel hoor

middelste is hb, en hebben we met 9 ook echt moeten inlichten. Geen kritische vraag gesteld. Hij vond het ook heel vervelend om te moeten aanhoren. Dat had van hem ook nog echt niet gehoeven.
Jongste (nu 6) is de eerste die een 'kritische' vraag heeft gesteld: hoe kan het toch, dat de pieten alles horen? Dat was nog in het algemeen gesteld ook (en hij hoefde geen antwoord)

Kritische vragen

Dochter, inmiddels 16 en HB, stelde veel kritische vragen maar niet over Sinterklaas. Ze geloofde bijvoorbeeld al in de kleuterklas niet in God, hoewel ze op een katholieke school zat en ik nooit één kritisch woord over godsdienst tegen haar geuit heb.

Maar zij geloofde toen al alleen in wat ze zelf kon zien. God zag ze niet, maar Sinterklaas en Zwartepiet zag ze heel vaak. En de gedachte dat de hele Nederlandse bevolking, inclusief radio en tv, in een groot complot zou samenspannen om kinderen voor de gek te houden leek haar wat al te vergezocht...

Kobalt

Kobalt

20-11-2010 om 21:30

Hier

Precies andersom. Al snel niet meer in sint geloven, wel nog steeds in God. )
Maar ik moet zeggen dat ik ook niet zo heel fanatiek ben in het rechtpraten van alle sintvragen. Ik zeg altijd: 'Ach het is gewoon een leuk spelletje.' Net als Ernie op die sinterklaas-lp, die wij inmiddels al grijsgedraaid hebben. Geweldig, krijgt Ernie een potlood en probeert hij zijn teleurstelling te verbijten.

Tihama

Tihama

21-11-2010 om 11:56

Complot

"En de gedachte dat de hele Nederlandse bevolking, inclusief radio en tv, in een groot complot zou samenspannen om kinderen voor de gek te houden leek haar wat al te vergezocht.."

Inderdaad, Rixt, dat was ook de reactie van mijn zoon toen we hem op zijn 8e de waarheid vertelden. Hij was zwaar verbolgen over het feit dat volwassenen willens en wetens zoiets samen in de lucht hielden. Op wie kon je nu nog vertrouwen?

Het heeft minstens een half jaar geduurd voor hij dit te boven was. Zelfs daarna kwam bij onwaarschijnlijke zaken de vraag tevoorschijn: "En is dit dan wel echt waar? Of is dit weer zoiets dat mensen verzonnen hebben om kinderen voor de gek te houden? "

Tihama

Ik heb het mijn dochter in de zomer verteld, toen ze versneld naar groep 5 ging. Ik was bang dat de andere kinderen het 'geheim van Sinterklaas' allemaal al zouden kennen en dat ze dan misschien problemen zou ondervinden. (achteraf bleek een groot deel van de kinderen in groep 5 nog zeer 'gelovig' te zijn)
Door het in de zomer te vertellen kwam het niet zo hard aan. Ze kon er ook wel om lachen.

Nu nog verbaast ze zich wel eens over 'de enige complottheorie die echt waar bleek te zijn'.
We hebben het er wel eens over omdat haar autistische broer neiging heeft in paniek te raken door allerlei complottheorieën. Hij neemt alles letterlijk, dus als hij iets leest over de moord of JFK of dat 'Aliens allang onder ons zijn maar dat dit in de doofpot wordt gestopt door De Regering' dan is hij helaas meteen overtuigd.

Overigens was ook mijn zoon niet van streek door het Sinterklaasverhaal. Maar ik heb het hem ook, extra omzichtig, in de zomer verteld.

Annet

Annet

21-11-2010 om 19:06

Hier ook moeten vertellen in groep 5

Beide kinderen zijn zeer slim en waren zeer gelovig in de Sint. Beiden heb ik het geheim verteld toen ze naar groep 5 gingen. De jongste ging versneld naar groep 5 dus die heeft het daardoor nog vroeger gehoord dan we anders gedaan zouden hebben.
Beiden vonden het een leuk geheim. Ze genieten nu erg van alle geheimen om zich heen.
Ik heb niet de indruk dat hb-zijn hun geloof beinvloed heeft.

En hier

weet dochter van 7 het sinds zaterdag. Het is een beetje raar gelopen: toen ze 4 en 5 jaar oud was, had ze heel veel twijfels en stelde ze veel vragen; ze had toen zelf al geconcludeerd dat de Sint niet bestond.
Ik vond haar toen nog te jong en heb haar gezegd dat de Sint wel bestond; met de gedachte dat ik het wel zou toegeven als ze 6 was. Maar plots kwamen er geen vragen meer. En nu zit ze versneld in groep 5: ik vond het tijd worden dat ze het zou weten, en was van plan het na deze Sint te vertellen.

Maar nu vroeg ze zaterdag -zonder aanleiding- of het eigenlijk wel papa en mama waren die alles kochten. Ik heb dan maar ja gezegd: ze was eigenlijk niet verbaasd maar concludeerde dat papa 'tegen haar gelogen had' want ze had het hem blijkbaar onlangs gevraagd en hij had gezegd 'als de Sint het aan mij vraagt, zal ik wel zelf de kado's kopen'. Dat liegen vond ze blijkbaar erger dan het geheim.

En ze vroeg ook of de kerstman en de paashaas(!) dan ook niet echt waren. Nou nee lieve schat, had je dan echt gedacht dat er een haas door alle tuinen huppelde met een mandje vol eieren?

Trouwens: over God is ze altijd heel kritisch geweest: ze leest regelmatig in haar kinderbijbel, maar toch weet ze zeker dat Hij niet bestaat (en Boeddha trouwens ook niet).

Mijn niet hb zoon wist het uiteindelijk dus nog wel sneller dan dochter.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-11-2010 om 10:14

Bedankt

voor al jullie antwoorden!

grappig om te lezen van die paashaas, die houden wij er namelijk gewoon in. Ik geloof daar zelf nog heilig in! whahahah

Geloven is nogal een breed begrip, en ik heb mijn kinderen wel uitgelegt dat geloven een keuze is, je kiest er voor om te geloven in sinterklaas, kerstman of paashaas, of god! dat kan je veel vreugde geven, veel liefde en gezelligheid. Maar als je het niet wil, kan je er ook voor kiezen niet te geloven. Dat zegt dus niet over het feitelijke bestaan van de sint, de paashaas of god.

Er gebeuren genoeg dingen die niet te verklaren zijn, het is je eigen keus wat je wil geloven.
Groet, polly

koentje

koentje

22-11-2010 om 10:19

Precies

en er is maar een ding waarin je echt moet geloven:
jezelf!

ayla

ayla

22-11-2010 om 10:27

En dochter

van 6 gelooft sinds dit jaar niet meer. Vorig jaar had ze al ernstige twijfels, maar hebben we het nog erin kunnen houden. Dit jaar is ze versneld naar een 4/5 combi gegaan en hadden we geen zin om tig smoesjes te moeten verzinnen om het geloof erin te houden. Ze was helemaal niet boos ofzo, volgens mij vond ze het alleen maar handig want het is makkelijker aan mama vragen wat je wilt dan aan sinterklaas.

Over god is ze ook kritisch, we hebben het al vaker erover gehad wat god nou is, heeft die de aarde geschapen, bestaat de hemel nou etc. Ze vind het wel een prettig idee om in iets te geloven. Ik heb haar gezegd dat god misschien het goede in iedereen is en dat vond ze wel een mooie gedachte

billie

billie

22-11-2010 om 10:34

Zo lang mogelijk

Al verzin ik zelf geen smoesjes, is ook niet nodig. Ik 'bemoei' me zo min mogelijk met het sint verhaal. Zoon was 8, toen ik me er niet meer uit kon redden met vaag afschuif-gedoe, en dochter is nu 7 en ik hoop dat ze het redt tot 6 december, vrees eigenlijk van niet. Maar als ik het kan rekken (zonder smoesjes of liegen want dat doe ik sowieso niet) dan zal ik dat zeker doen. Veel te leuk, voor mij en ook voor haar. Maar haar geloof wankelt dus sterk.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-11-2010 om 11:26

Nee hoor pelle

kinderen geloven in sinterklaas omdat ze dat willen,

geloven is een keuze! bewust of onbewust! daar geloof ik in!

Als ik al vragen krijg antwoord ik die altijd met: wat denk je zelf. En meestal hadden kinderen dan een prachtig verhaal hoe het zat. ZO gaat dat toch?

Pelle

Dat dochter blijkbaar nog geloofde in de paashaas en de kerstman is, denk ik, toch haar eigen keuze. Wij hebben nooit gepretendeerd dat de paashaas bestond, of de kerstman. Ze weet heel goed dat onze familie voor kerstmis kadootjes voor elkaar koopt. Ze heeft mij al die kado's al zien inpakken. Hoe kon ze dan toch nog geloven dat de man bestaat? Ik denk dat ze dat gewoon wel wilde geloven omdat het leuk is, zo'n goede man die vrede brengt over de wereld, de sfeer die daarmee samenhangt.
Hm, waarom ze dan toch niet in God gelooft?

Niet liegen

Ik heb nooit 'gelogen' als de kinderen vragen stelden. En dus ook niet over Sinterklaas. Als ik geen antwoord wilde geven, dan was het inderdaad: "wat denk je zelf?" Ik denk dat ze zich daarom ook niet bedrogen gevoeld hebben, maar eerder trots dat ze nu tot de 'ingewijden' behoorden.

Even anders

Even anders

22-11-2010 om 16:18

Hier...

Ik herken wel het kritische maar voor Sinterklaas gaat dat niet op. Hij kon het zich echt niet voorstellen dat er kinderen zijn die denken dat de Kerstman al die cadeautjes koopt. Dat je daar intrapt!?! Maar Sinterklaas, daar hoor je hem niet over. Maar voor elk dingetje dat niet kan verzint hij zijn eigen oplossing. Dat is dan wel weer handig. Er zijn mensen die denken dat Sinterklaas niet doodgaat. Tuurlijk gaat hij ook dood maar ach, dan zoeken ze gewoon een andere man met een baard. Hij snapt wel dat die Pieten echt het dak niet op gaan om een cadeautje door de schoorsteen te mieteren. Dat past niet eens en waarom zo onhandig doen?Sinterklaas op een paard op het dak? Hoe verzin je het, wat een onzinverhaal. Die babypietverhalen zijn de grootste onzin volgens hem, maar dat maakt nog niet dat Sinterklaas helemaal van zijn paard is gevallen.

En hier

zoonlief van vijf met heel kritische vragen; "Hoe kan het nou dat hij eerst hier komt en daarna in Harderwijk op de televisie? Hoe komt hij daar zo snel?"
"Hoe doen zwarte pieten dat? Gaan ze dan 's nachts lopend vanaf het pietenhuis naar alle kinderen? Of hebben ze dan een auto of gaan ze met de trein? Dat is lopend toch veel te ver!"
Afgelopen zaterdag was Sinterklaas hier in de winkelstraat. Ik kwam thuis en vertelde het zoonlief; "Was dat een neppe? Want er zijn ook gewoon verklede mensen."
Ik denk dat hij zo ongeveer wel weet dan het allemaal niet echt kan zijn, maar nog te veel op de wip zit en ook wil geloven. 'S avonds voor het Sinterklaasjournaal fladdert hij bijna de lucht in van spanning.

Oh en

ik denk niet dat er bij hem sprake is van hb. Hij is gewoon een slimme denker.

Of,

moet er ineens aan denken... onze oudste twee jaar geleden, toen zes, ook al kritische vragen maar niet altijd linken leggen. Hij zag rond die tijd een keer een stukje DWDD waar Marc Marie Huijbrechts de tafelgast was; na een poosje zegt mijn zoon:"Ja, nou weten we het wel hoor, dat hij goed de stem van de Sorry-piet na kan doen. Stop nou maar, nu ben ik het wel zat."

Emmawee

Emmawee

24-11-2010 om 20:53

En hier..

Oh geweldig Heli, die opmerking over de sorry-Piet.
Hier vroeg mijn jongste (4) laatst, toen hij een aankonding zag van Ernst en Bobbie met Sinterklaas: "zeg mama, Ernst en Bobbie... bestaan die eigenlijk wel écht?"
Over Sinterklaas heb ik hem niet gehoord.
Groetjes, Maw.

Lastig

Het wordt een beetje off topic maar eergisteren was het wel even lastig; tijdens het Sinterklaasjournaal viel een van de mannen van de POB met regenpijp en al naar beneden de struiken in. Zoonlief schrok hier van en maakte zich zorgen over die man. Zou die ook wat hebben, heeft hij zich pijn gedaan, zou hij ook wat gebroken hebben en - pfff - misschien gaat hij wel dood.
Ik heb toen in een opwelling gezegd wat we meestal zeggen als het over dingen op tv gaat; dat heel veel van wat je op tv ziet niet echt is. Dat het fantasie is en dat dit dat misschien ook wel is.
Ik heb niet meteen gezegd dat het hele sinterklaasgebeuren een groot toneelspel is. Een leuk toneelspel dat wel. De verleiding was groot, helemaal toen hij er de volgende morgen weer over begon. "Hoe zou het zijn met die man uit het sinterklaasjournaal, misschien ligt hij nu wel in het ziekenhuis." Gelukkig zagen we in de herhaling dat die man later een seconde in beeld was en alweer rechtop stond. Of het hem echt geruststelde weet ik niet.
Maar ook vragen over de Pieten; "Hoe komen die binnen? Ik vind dat eng want dat zijn het net dieven. Dus die zijn in huis als wij slapen? Maar hoe weet je dan of dieven dan niet door de schoorsteen kunnen komen?" Kortom, ik vind het steeds lastiger worden...

Polly

Ik was drie toen ik zei: mama, Sinterklaas bestaat niet. Hij heeft zijn baard vast met een elastiekje. Oudste was 4 toen hij Sinterklaas in het ziekenhuis uitlegde dat zijn broertje niet snapte wie Sinterklaas was en dat hij nu dat pak wel uit kon doen. Wij zijn beide niet hoogbegaafd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.