Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Nikus

Nikus

15-05-2009 om 11:20

Vraag over het ciz

Inleiding:

Wij hebben een PGB aangevraagd voor mijn man ivm forse problematiek omtrent autistivorm gedrag. Er is een diagnose van het ATN, er is allemaal ondersteuning van de hulpverleningsinstanties bijgevoegd etc. etc.

Glashelder is de aanvraag.

So far, so good.

Nu werd ik gisteren gebeld door een medewerkster van het CIS (om 12:55 , erg lullige tijd want dan ben ik bezig mijn zoon naar school te begeleiden).

Deze had vragen met betrekking tot de aanvraag en of ik deze wilde beantwoorden.
Uiteraard geen probleem.

Ze stelde vragen waarvan ik echt door van mijn stuk raakte wat me niet snel gebeurd. Deze vragen waren dusdanig intiem en privé dat ik me afvraag of dat zomaar kan. (om een voorbeeld te geven, is u man agressief (Dat gaat het haar niks aan lijkt me.
Uiteindelijk heb ik keurig alle vragen beantwoord naar waarheid en dus werd ik emotioneel, nu blijkt dus dat er een ouder van een klasgenootje van mijn zoon daar werkt. Ze nam de telefoon op toen ik voor de 3e keer terugbelde , zij kan dus in het dossier van mijn man komen.
Dat wil ik helemaal niet.

Wat ik me ook ernstig afvraag is de achtergrond van deze medewerkers. Immers ze doen zich voor of ze alles weten van autisme maar dat idee had ik bij lange na niet.

Vragen:
Hoe zijn deze mensen geschoold?

Hoe zit het met de privacy?,

Kan een administratief medewerkster zomaar in dossiers??
(ik vertrouw haar wel maar ik had graag zelf willen bepalen of ze van de ins en de outs van mijn gezin mocht weten)

Ongeacht de uitkomst van deze indicatie vraag ik me af of ik dit zomaar hoef te pikken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
IVM Privacy anoniem

IVM Privacy anoniem

15-05-2009 om 13:15

Ervaring

Van een familie lid die bij het CIZ heeft gewerkt als uitzendkracht weet ik dat deze persoon in alle dossiers kon. Deze persoon deed daar administratief werk. Bijvoorbeeld de telefoon beantwoorden maar ook aanmeldingen verwerken in het systeem. Persoon kon dus bij alle informatie. Persoon belde ook de de aanvragers op als er informatie ontbrak bijvoorbeeld zoals een diagnose of een duidelijke hulpvraag.

Familie lid heeft geen scholing op dit gebied maar mocht ook geen enkele indicatie stellen. Wel informatie inzien, beheren en aanvullen.

Familie lid heeft dit werk enkele jaren geleden enige tijd als uitzendkracht gedaan. Er werkten toen nog meer uitzendkrachten. Voornamelijk studenten die net klaar waren met de studie of een poosje weinig te doen hadden voor de studie waardoor ze een tijdelijke baan nodig hadden. Geen van deze mensen mocht een indicatie zelfstandig stellen. De indicatie stelling kwam altijd van de professionals die vaak een achtergrond hadden als maatschappelijk werker, verpleger, medewerker in de gehandicaptenzorg enzovoorts.

Niet ongebruikelijk in deze sector

Ik kan me voorstellen dat je je op dit moment hartstikke rottig voelt en iets hebt van "had ik maar niet geantwoord maar aangestuurd op een afspraak op kantoor".

Ik had dat laatst ook weer, een behandelaar die geen genoegen nam met een medische verklaring van een arts maar allerlei voor intern gebruik bedoelde verslaglegging van een behandeld team eiste "omdat ze anders haar werk niet kan doen".

Ik heb gejankt omdat ik me zo onder druk gezet voelde en ook gezwicht ben. Je moet immers samenwerken met die types als je een dienst van ze wil afnemen.

De pest in mijn ogen is dat die hele para-medische en begeleidende sector (scholen!) vergeven is van de onzorgvuldigheid in deze.

Met medici zelf heb ik wat betreft de zorgvuldigheid goede ervaringen maar de laag hulpverleners die daar onder opereert heeft geen flauw benul van het in de praktijk brengen van waarborgen van de privacy en discretie.

Mijn ervaring is dat het onderling bellen ("afstemmen") en aanvullende informatie telefonisch proberen te ontfutselen de grootste boosdoener is voor het leed dat dit bij betrokken families veroorzaakt.

Op een gegeven moment ontstaat er een beeld bij een "deskundige" waar jij je gezin niet meer in herkent. Je komt in een hele kwetsbare positie. Maar dat zat je al, anders had je geen hulpvraag.

Maar goed, jij zit nu maar mee. Je zou een brief kunnen schrijven dat je deze handelswijze niet kan waarderen en alle telefonisch gedane uitspraken intrekt maar dat je bereid bent eventuele vragen die relevant zijn voor de aanvraag toe beantwoorden.

Dan kan je bij elke vraag even doorzeuren over de relevantie van die vraag voor jouw aanvraag.

Je mag erop vertrouwen dat deze brief in jouw dossier belandt en de interne procedures bij het CIZ dusdanig zijn dat de telefoniste geen inzage heeft in jouw dossier.

Mijn ervaring is dat die deskundigen vooral vaardig zijn in het opslurpen van informatie en vervolgens ondoordacht te verspreiden. Het is maar wat je van een deskundige verwacht en hoeveel last je zelf ervaart van deze praktijken.

Misschien is er iemand op het forum die bij het CIZ werkt en iets kan melden over de interne gang van zaken. Om hierover nou na

Misschien moet je forumbeheer vragen de titel van je berichtje aan te passen; ik neem aan dat je het CIZ bedoelt in plaats van het CIS.

Jessy69

Jessy69

15-05-2009 om 21:03

Nikus

Weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Gewoon een dikke knuffel.

(((((((((((((((((((((NIKUS)))))))))))))))))

Jessy69

Jessy69

15-05-2009 om 22:48

Ok dan

*shit Happens*

(((((((((((NIKUS))))))))))))

Want die knuf heb je nog steeds wel verdient

*Twinkel*

*Twinkel*

16-05-2009 om 00:46

Hulp

Heb je niemand die je erbij kan helpen om een bezwaarschrift in te dienen?

Tineke

Tineke

16-05-2009 om 17:41

Man is je zorgenkind?

Ach ja, ik schaamde me eerst ook rot toen vader van vriendje van zoon, hulpverlener crisisteam bleek te zijn. Had ik hem 's nachts plots aan de foon. Maar ondertussen durf ik hem gewoon weer aan te spreken op het schoolplein over koetjes en kalfjes. Tis ff slikken, maar het kan er nu eenmaal bijhoren.
Als je maar goed geholpen zou worden, is dat wel het laatste waar je je druk om maakt.

duifje

duifje

16-05-2009 om 20:46

Nikus

ik werk in de hulpverlening, niet bij het CIZ maar ik heb er wel veel mee te maken. Heeft je man inmiddels al een indicatie gekregen? Mijn ervaring is dat ze bij het CIZ inderdaad heel veel info willen weten, maar als het goed is krijg je dan ook meer zorg geïndiceerd.
Ik ben zelf ook wel eens mensen uit mijn privé leven tegen gekomen tijdens mijn werk. Ik voel me daar zelf ook heel oncomfortabel bij en ik draag het dan z.s.m. over aan een collega. Ik denk dat je mag verwachten dat ook de secretaresse een beroepsgeheim heeft en daar naar handelt.
Succes ermee!

groeten Duifje

Even anoniem

Even anoniem

16-05-2009 om 23:06

Heel slecht

Even anoniem omdat ik er geen gedonder mee wil krijgen;
Ik heb bij het CIZ gewerkt als telefoniste/receptioniste en ik weet dat iedereen die in het systeem kan, in élk dossier kan kijken. Dus ja, op de schoonmaakster na kan iedereen overal bij. Ik vond dat eerlijk gezegd best schokkend. Vooral omdat het CIZ voor het inkloppen van achterstanden (data-entry) gebruikt maakt van tijdelijke uitzendkrachten die bijvoorbeeld een week later alweer aan de lopende band staan in de fabriek.

duifje

duifje

17-05-2009 om 07:47

Nikus

Krijg je hulp bij de contacten met het CIZ? Zeker als je een bezwaarschrift wil opstellen is het handig om ondersteuning te krijgen van iemand die dat vaker gedaan heeft. Mogelijk kun je iemand van MEE vragen om je te helpen?
Wat betreft het CIZ, die zijn alleen uitvoerend, die doen alleen wat de overheid ze opgedragen hebben.
Als je wel zelf een bezwaarschrift wil opstellen is het handig om in de documenten van het CIZ te kijken. Daar staat o.a. de indicatiewijzer,een dik boekwerk waar alles rondom de indicaties instaat. De indicatiesteller gebruikt dit zelf ook. Het gaat toch regelmatig om de manier van omschrijven.
Succes ermee!

groeten Duifje

Jakiro

Jakiro

17-05-2009 om 11:56

Casemanager

Nikus, je schrijft dat je een casemanager hebt.
Als er iemand is die jou hoort te begeleiden of te steunen in zaken als deze is het die casemanager.
Ga niet zelf met die zorgen erbij zitten, je hebt genoeg aan je hoofd, maar laat het door haar/hem regelen !
Jakiro

ishtar

ishtar

18-05-2009 om 15:51

Fijn nikus

pak van je hart!

Asa Torell

Asa Torell

18-05-2009 om 21:23

Wow!

Wat geweldig zeg, en fantastisch dat je er dus gewoon doorheen kunt komen (soms) bij zo'n instantie door het goed uit te leggen en dat er dan ook naar je wordt geluisterd!

ishtar

ishtar

20-05-2009 om 11:23

Mag ik ook het ciz een schop geven?

Schop!!
Ook net een uur! met mevrouw van CIZ aan de telefoon gezeten. Zucht!
Of, eigenlijk moet ik mevr van MEE een schop geven, die me verkeerd heeft voorgelicht, zodat ik heel andere ideeen had over wat er nog wel of wat nu niet bij een pgb 'zit' en wat de verwachting aan toekenning zou zijn.
Activerende en ondersteunende begeleiding blijkt er niet meer te zijn. Logeren is pas een 'laatste redmiddel' en wordt ook maar voor een half jaar afgegeven. Begeleiding op de groep, niet 1 op 1, Instellingen moeten een multidiciplinair team hebben. (dus die leuke instelling die ik hier in de buurt had gevonden en die aan speciale doelen werkt (mbv activerende en ondersteunende begeleiding en dagbesteding, met paarden, verzorging ed, kan niet, omdat ze dat in haar eentje doet. En dan kan ik me dus ook afvragen waarom ook op de site van "uw zorg, onze zorg" nog steeds 'geadverteerd' wordt met die vormen van begeleiding)
Ik krijg een pgb voor 7 uur per week, en daar mag ik nog blij mee zijn, omdat de eerste 7 uur(1 uur per dag) eigenlijk 'voor eigen rekening van de ouders' komt. (volgens de regering dus) Tijd die ik 'kwijt ben' omdat zoon niet even alleen kan blijven telt niet mee, want 'kinderen onder de 12 kunnen niet (ook niet een half uurtje ) zonder ouderlijk toezicht'.
En ik ben ook wel blij dat ik wat krijg, maar ik moet echt even omschakelen.
Sorry voor de schop, mevrouw van het CIZ, u volgt ook alleen maar regeltjes...

ishtar

ishtar

20-05-2009 om 13:31

Nee dus

alleen als we na een half jaar op deze manier nog steeds 'overbelast zijn' dan gaan ze daar naar kijken. En dan dus voor een half jaar.
Ik 'mag' het geld natuurlijk wel gebruiken voor logeren, maar ik denk niet dat dat zoden aan de dijk zet, qua hoeveelheid. 28 uur per maand, dat is 1 weekend in de 2 mnd, en dan heb je niks meer over voor andere extra begeleiding.

*Twinkel*

*Twinkel*

20-05-2009 om 14:05

Nikus en ishtar

<

1 etmaal tijdelijk verblijf = 100 euro.

Een weeekend logeren betaal je niet per uur maar per etmaal.>>

Wat Ishtar bedoelt is dat zijn alleen geindiceerd is voor 7 uur per week, 28 uur per maand.

Van Per Saldo de tarieven voor 7 uur per week:
4e klasse 7 t/m 9,9 uur € 298,60

7 uur per week is nog niet eens zo heel gek. Je krijgt zo'n 1200 euro per maand. Misschien dat je daar toch wat logeeropvang voor kunt regelen?

Groetjes Martha

ishtar

ishtar

20-05-2009 om 14:30

Twinkel

bedoel je dat instellingen niet en 'per uur' regeling hanteren (dus allemaal hetzelfde uurtarief) maar zelf hun tarieven samenstellen.
Net bij per saldo gekeken, en wij hebben het voor de helft in persoonlijke verzorging, en voor de helft in begeleiding. Dat zou dan op 190 per week uitkomen.
Maar even afwachten hoe we het in de bus gaan krijgen...

*Twinkel*

*Twinkel*

20-05-2009 om 16:21

Eigen tarieven

Iedere PGB-hulpverlener of instantie mag eigen tarieven hanteren. Het is aan jou om te kijken hoe jij het geld gaat uitgeven. Bij instantie 1 zal het tarief bv 30 euro per uur zijn en instantie 2 vraagt 45 euro. Dat mag en jij bent vrij dus om te kiezen. Als je had gekozen voor zorg in natura dan zou er een instantie worden aangewezen door het zorgkantoor die het aantal uren die je zorg nodig hebt, zorg komt leveren. Daar ben je niet vrij om te kiezen.

Als jij met je budget nu zuinig doet, dan zou je geld over houden voor logeeropvang. Maar dat tijdelijk verblijf moet dan wel gefactureerd worden als begeleiding.

*Twinkel*

*Twinkel*

20-05-2009 om 20:15

Nikus

Dan bedoelen we lekker hetzelfde ))

ishtar

ishtar

20-05-2009 om 21:02

het valt dus mee, volgens de huidige maatstaven. Ok, ik moet dus niet piepen
Ik vond, en dat was dus puur op gevoel, ik heb er verder ook geen ervaring in, het zo'n verschil met wat me voorgehouden was door stichting MEE. Die vroeg de indicatie aan via een formulier waarop de minimale logeerindicatie 1 etmaal per week was (minder mocht/kon je niet aanvragen, was ook te veel hoor) en daarnaast nog activerende en ondersteunende begeleiding, juist om hem wat zelfstandiger te maken voor een uur of wat per week. Dan heb je het toch over een uur of 26 in de week, en dan klinkt 7 als heel weinig.
Maar als ik lees dat logeren 100 per etmaal kan kosten dan moeten we een heel eind komen.
Dank voor het relativeren!

*Twinkel*

*Twinkel*

20-05-2009 om 21:27

Ishtar

Het gevoel is bekend, wat is nu 7 uur op een week?! Maar echt, er zijn mensen die het echt met 2 uur per week moeten doen.

Het tijdelijk verblijf wordt eigenlijk maar in 1 klasse gegeven en dat zijn 52 etmalen.

Verkijk je niet op de bedragen van logeeropvang. Er zijn organisaties die meer dan 1000 euro per weekend vragen. Je moet dus zelf wel goed bijhouden welk geld je wanneer uitgeeft, want uitgeven kan maar 1 keer! Wat ik altijd doe is een jaar vooruit plannen. Soms erg moeilijk, want hoe weet ik in juli nu wat ik volgend jaar in de meivakantie aan opvang nodig heb?! Maar met een mooi schema in excel waarbij ik het beschikbare bedrag invoer en alles wat ik inplan word van dat bedrag afgetrokken, dan heb ik dus een heel mooi overzicht van wat nog kan en wat niet meer...

*Twinkel*

*Twinkel*

20-05-2009 om 22:28

Experts nikus!

Dat zijn we, PGB experts, at your service!

Nou Ish, zullen we even afrekenen, dat waren dan 3 uur ondersteundende begeleiding en 1 uur activerende begeleiding, die je niet krijgt, dus maken we er 4 uur OB van ))

ishtar

ishtar

21-05-2009 om 14:59

*taart*

dan, en dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.