Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Bloompie

Bloompie

11-03-2011 om 14:48

Vragen over mp3 speler op in de klas

Hallo allemaal,

Mijn kind is altijd erg snel afgeleid en heeft veel moeite met zich te concentreren.(ADD) Nu had ik hier weleens gelezen dat er kinderen zijn die dan een MP3 speler in de klas op hebben zodat ze zich beter kunnen concentreren. Dit ben ik thuis wat gaan oefenen en idd. ze doet de opdrachten in 1x zonder ook maar in de rondte te kijken of weg te dromen. Nu wil ik dit graag bespreken met de juf maar wil graag goed beslagen ten ijs komen en ik had nog een paar vragen aan ervaringsdeskundigen.

1. Maakt zo'n MP3 speler niet te veel lawaai. Ik hoor nu de muziek namelijk ook of heb ik geen goede MP 3 speler of zitten jullie kinderen dan helemaal apart?

2. Gebruiken jullie hem alleen voor de taken waar je kind moeite mee heeft of voor alle taken? Kind is goed in rekenen dus op zich is dat niet nodig of bekijkt je kind zelf wanneer hij hem gebruikt?

3. Hebben jullie ook echt gemerkt dat je kind vooruit is gegaan doordat het zich nu beter kan concenterern?

Ik ben heel benieuwd of iemand mijn vragen kan beantwoorden en uiteraard zijn tips welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2011 om 16:33

Positief

Onze zoon heeft ook een Mp3-speler in de klas, sinds vorig jaar (toen 8 jaar).
Om antwoord te geven op jouw vragen:
* nee, het maakt geen lawaai (die van hem hoor je in ieder geval niet). En hij zit niet apart, gewoon in een groepje (ook wel eens apart hoor, maar dan heeft hij juist minder behoefte aan muziek).
* zoon bepaalt zelf wanneer hij hem gebruikt of niet, dat hebben we vanaf het begin helemaal aan hem zelf overgelaten. Momenteel gebruikt hij 'm alleen nog maar als het rumoerig in de klas is.
* nou, dat is moeilijk te zeggen. Onze zoon heeft het op zich altijd goed gedaan op school (hij leert erg makkelijk). Maar hij vindt makkelijker rust en kan zich beter focussen. Hij heeft daarnaast ook medicatie, misschien is het daarom dat hij nu niet meer zo vaak de MP3-speler gebruikt.
Maar wij zijn er dus erg tevreden over!

Bloompie

Bloompie

11-03-2011 om 16:48

Ijsvogeltje

Dank voor je snelle reactie. Mijn kind zit overigens in groep 6. Taal is aan de zwakke kant maar je ziet hierin wat pieken en dalen en ik merk dat het veelal slordigheidsfoutjes zjin. Wat fijn dat je zoon hem steeds minder gebruikt in de klas. Ik zal eens kijken naar een goede koptelefoon want die oortjes vallen steeds bij mijn kind uit maar volgens mij komt daar minder geluid naar buiten toe.

Ik vind het i.i.g. de moeite van het proberen waard. Is ze gewoon erg dromerig en maak daardoor onnodig fouten. Ik ga het i.i.g. met de juf bespreken. Is je zoon de enige in de klas die hem opheeft? En hoe reageerde de juf/meester toen je voorstelde dit te doen (of was het een idee van school?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2011 om 19:32

Bloompie

Het was ons eigen voorstel. Het was duidelijk dat zoon snel afgeleid was (zagen wij en de juf). Ik ben op enig moment naar de leerkracht gegaan, heb aangeven dat we zelf ook hadden nagedacht over hoe we hem konden helpen en dat we twee ideeën hadden: een geluidsdichte koptelefoon of een MP3-speler. Natuurlijk ook direct toespeling gemaakt dat het voor haar en de klas ook fijn zou zijn als hij zich beter zou kunnen focussen (want de klas had daar soms last van, hij ging kletsen etc.). Leerkracht reageerde positief, dus we hebben direct MP3-speler aan zoon mee gegeven. En met goed resultaat. Zoon heeft tegenwoordig een 'goed' op zijn rapport voor concentratie (natuurlijk ook met dank aan de medicijnen). Niet gek voor een ADHD'er

White noise of pink noise

Ik heb zelf eens deze tip gekregen maar heb het nog nooit uitgeprobeerd: een mp3 speler die 'white noise' afspeelt. White noise (niet de film!) is een soort continue ruis die andere geluidsgolven neutraliseert (ik bevat technisch gezien niet hoe het precies werkt dus vraag me niet naar de details) en het is dus te gebruiken ipv een bouwkoptelefoon. Naast white noise bestaat er ook pink noise. Het word ook veel gebruikt door mensen die in een grote stad wonen en verkeers- en straatgeluiden willen wegfilteren.

Speciale muziek

althans speciaal: er is bewerkte muziek van Mozart waar die van mij heel rustig en alert van worden bijv.

Bloompie

Bloompie

14-03-2011 om 13:50

Muziek

Zorra, ik ga dat uitzoeken. Ben benieuwd of het iets is.

IJsvogeltje, welke muziek heeft jouw zoon er op staan?

Judith, mijn dochter houdt niet zo van klassieke muziek maar ik kan het altijd eens proberen.

Bedankt voor de reacties. Volgende week heb ik het 10 min. gesprek. We zullen zien hoe de juf reageert op mijn voorstel.

Ruis

Het heet in het Nederlands gewoon witte ruis en roze ruis. Er zijn nog meer kleuren ruis. Vriend Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_ruis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gekleurde_ruis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.