Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Belle Époque

Belle Époque

04-09-2011 om 20:16

Vragen rond toekennen van mantelzorgcompliment

Ik heb vrijdag een brief van de SVB gekregen dat mijn ene zoon me kan opgeven voor het Mantelzorgcompliment. Dat heb ik vroeger al eens gehad, maar dat stopte omdat de AWBZ-indicatie (PGB in dit geval) op zijn minst 1 jaar en 1 dag moest zijn. Sinds dit jaar is dat zo bij ons en dus kreeg ik (tot mijn verrassing, want nooit meer aan gedacht) die brief. Ik ben er blij mee, we kunnen het uitstekend gebruiken!
Voor zover ik heb begrepen staat dat mantelzorgcompliment in verband met AWBZ, in ons geval het PGB en mag er (terecht) niet meer dan één per mantelzorger worden verstrekt. Het wordt dus aangevraagd namens mijn jongste zoon en komt vanzelf in de brievenbus.
Tot mijn verrassing vertelde mijn ex (vader van mijn kinderen) dat hij ook zo'n brief heeft gehad, maar dan namens oudste zoon, die ook zo'n indicatie heeft! Hij kwam me vragen wat het precies was en ik heb het hem uitgelegd en aangeraden de brief terug te sturen. Hij doet tegenwoordig best veel voor oudste zoon dus hij verdient het net zo goed. Maar wat ik me dus afvraag: de PGB's, indicaties en alle andere toestanden rondom de zorg lopen allemaal via mij. Ik doe de aanvragen, de verlengingen, etcetera. Ex bemoeit zich daar niet mee.
Hoe komen ze aan het adres van mijn ex, terwijl alles via mij loopt en de jongens hier ingeschreven staan? En nog mooier: wie heeft er zo keurig voor gezorgd dat het ene mantelzorgcompliment (via jongste) bij mij terecht kwam en het ander (via oudste) bij zijn vader? Ik moet bekennen dat ik daar zelf nooit op was gekomen, ben dus positief verrast, maar vraag me wel af hoe ze aan gegevens van ex komen en welke instantie zo met ons meedenkt...?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vader dit niet zelf geregeld?

Heeft vader die niet (toevallig) zelf geregeld? Door zijn gegevens door te geven.

Ik ken een geval waarbij het kind bij een pleeggezin was geplaatst en zij ook PGB voor hem ontvingen. Toch had de biologische moeder het voor elkaar gekregen dat zij het mantelzorgcompliment ontving, is zelfs meerdere keren gebeurd totdat de pleegouders hierachter kwamen. De biologische moeder had zelfs niet eens een omgangsregeling met dit kind.

Belle Époque

Belle Époque

04-09-2011 om 23:01

Lijkt me niet

Hij was echt verrast, had ook geen idee wat het was. "Ben ik een mántelzorger...?" Wilde het al weggooien als vaag reclamemateriaal, maar het zag er toch wel officieel uit
Ik heb tegen hem ook uitgesproken dat het me verrast en heb hem gevraagd of hij iets aangevraagd had of dat er tegenwoordig dingen ook via hem gaan, omdat oudste vaker bij hem zit, maar nee, ik ben wat dat betreft nog steeds contactpersoon.
Het enige dat ik kan bedenken is dat het initiatief van BJZ of de SVB is uitgegaan, maar een dergelijke praktische pro-activiteit verrast me (en dat bedoel ik niet cynisch, maar positief-verrast).

ishtar

ishtar

05-09-2011 om 10:03

Het is de svb

die dat uiteindelijk regelt, neem ik aan. Ook de TOG komt daar vandaan. Ze krijgen dus door wat voor indicatie je hebt, en ze staan dus wel in contact met BJZ en CIZ.
Staan de gegevens van vader daar ook op? Eventueel als 2e contactpersoon? (misschien nog uit de tijd dat je 'in rust' was? )
En het zijn toch jouw jongens die dat mantelzorgcompliment mogen uitdelen? Dat zou dus eigenlijk gewoon bij oudste aan moeten komen, waarop hij dan een mantelzorgcompliment kan uitdelen.
Hier kreeg ik er een maand of 2 een. Ingevuld en opgestuurd, maar nu kreeg ik er afgelopen week weer een. Snap ik ook niet...

ishtar

ishtar

05-09-2011 om 10:10

Mijn probleem is opgelost

even gebeld: maand of wat geleden ging over 2010, deze over 2011. Dat is weer een meevaller!

Belle Époque

Belle Époque

05-09-2011 om 12:33

2010 en 2011

Even kijken op de mijne... Die is voor 2010! Komt er dan nog eentje aan? Mên, dan gaan ze een héél kek nieuw kamertje krijgen in het nieuwe huis!

Is misschien goed mogelijk dat i.i.g. BJZ de gegevens van vader heeft, de SVB met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet. De brieven zijn gericht aan "oudste Époque" op "vaders adres" en "jongste Époque" op "moeders adres".

Omdat in de indicatie geschreven staat over de omgangsregeling zoals die nu is (was toen net ingevoerd) begin ik te vermoeden dat de wind uit die hoek waait, ook al woont oudste officieel bij mij. Eigenlijk heel alert van ze om het zo aan te pakken!

En dan komt er ook nog eentje uit '11 aan... Wauw! Dat wordt een mooie slaapkamer voor beide heren! Nee, serieus, ik ben er superdankbaar om!

Tijgeroog

Tijgeroog

05-09-2011 om 15:30

Maar belle

Dat compliment is voor jou bedoeld, dus jij krijgt volgens een mooi kamertje.

Belle Époque

Belle Époque

05-09-2011 om 16:23

Tijgeroog

Nou, ik vind dit ook wel belangrijk! Jongste ziet erg tegen de verhuizing op en de vooruitzicht op een heel nieuw kamertje (hij is al bij Ikea wezen gluren) maakt het al een stuk makkelijker voor hem. Dat is best wel wat waard!

Tijgeroog

Tijgeroog

05-09-2011 om 17:23

Belle

Dat weet ik en dat snap ik, maar ik vind dat jij het ook echt verdiend hebt. (ookal word je ongetwijfeld heel blij van blije kinderen) Misschien kun je een klein stukje van het geld gebruiken voor iets echt voor jezelf.

Belle Époque

Belle Époque

05-09-2011 om 18:26

Lief van je!

Ik ben zeer binnenkort jarig en ik weet niet wat ik moet vragen :S Ja, ik heb wensen genoeg maar die zijn nogal prijzig en ik ben gewend zo zuinig mogelijk te leven En weet je... Soms moet je gewoon wat te wensen blijven hebben

Kan het zijn?

Hoi Belle,

Kan het zijn dat je ex die voor 2011 heeft gehad, was een ingeving toen ik las dat jullie er beide één hebben gehad en jij die voor 2010 hebt ontvangen. Hoop natuurlijk voor je dat er nog eentje voor 2011 komt .

Groet, Pinkelot

Belle Époque

Belle Époque

06-09-2011 om 13:00

Da's een goeie!

En ik ben toch maar eens gaan bellen.

De gegevens zijn aangeleverd door BJZ (klopt, dat wist ik). En BJZ heeft dit dus zo geregeld. Het aandeel van ex qua zorg is (godzijdank) behoorlijk verbeterd het afgelopen jaar en dat weet BJZ vanuit de herindicatie PGB van eerder dit jaar.

Wow...! Mooi staaltje actief meedenken, ik was er zelf niet eens opgekomen (had zelfs helemaal niks verwacht)!

Oh ja, en 2011 is ook onderweg, voor ons allebei, hoorde ik net! Ik zal ex zo even een mailtje sturen!

ishtar

ishtar

06-09-2011 om 14:08

Belle

wat fijn voor je!!

mijk

mijk

06-09-2011 om 14:51

Belle

Heb je dat creativiteitsboek nou ooit gekocht? Nee? Doen!

Mijk

Super

Nou mooi dat 2011 er nog aankomt, ik vind dat je het dubbel en dwars verdient.

Groet, Pinkelot

Belle Époque

Belle Époque

06-09-2011 om 17:45

Mijk

Dat had ik al gekocht van bol.combonnen die ik ooit heb verdiend
Moet er trouwens nog steeds eens goed mee aan de slag (als in: doorstart maken), want mijn dagelijkse blz strandde al na een week :S

Belle Époque

Belle Époque

06-09-2011 om 17:47

En voor iedereen:

Bedankt!

Misschien reserveer ik wel wat voor een etentje met ons drietjes als we een huis hebben toegewezen gekregen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.