Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Vragenlijst jggd

Ik heb een vragenlijst van de Jeugd-GGD ivm een gezondheidsonderzoek op school. Eerlijk gezegd heb ik de neiging dat ding in de prullenbak te gooien. Zij vinden mijn kinderen altijd binnen de norm (ook altijd aardig om te horen). Maw voor hulp of advies moet ik er niet zijn: althans dat is mijn ervaring tot nu toe geweest. Naar mijn gevoel houden wij de statistieken bij. Het gaat om een vijf-jarig kind. In de brief staat dat er toestemming zal worden gevraagd, indien nodig, om eea te mogen bespreken op school. Daar vind ik ze niet kundig genoeg voor, helaas (was het maar zo simpel).

Ze zijn overigens wel fysiek onderzocht maar die vragenlijst heb ik nog niet ingevuld. Als ik dat niet doe, kan dat problemen geven, later?

Gewoon weggooien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

18-05-2011 om 16:33

Ook niet gedaan

doorgegeven aan de juf (dat ik het hele onderzoek (incl vragenlijst) niet nodig vond) en nooit meer wat van gehoord.
Ging om een groep 3 kind

Gewoon niet doen

Meten en wegen lijkt me prima verder zou ik het inderdaad ook doorgeven aan de juf dat je geen toestemming geeft. En je kind melden dat je daar geen toestemming voor geeft en dat je kind naar jou verwijst als ze er toch over beginnen.
Bij de laatste weigering kreeg ik een brief van de GG&GD dat ze dit zouden melden aan de huisarts. Ook goed.

Philou

Philou

18-05-2011 om 16:54 Topicstarter

Ok!

dames, lekker de prullenbak in met dat ding.
AnneJ, wat een gez**k krijg daarover zeg. Ik hoop dat je ha een beetje ruggengraat heeft!

Problemen

Voor je het weet zegt kind iets dat je liever niet hebt. Bijvoorbeeld, we eten patat vanavond. En dan de vraag of ze dat lekker vind en of ze dat wel vaker eet. Ja hoor, heel vaak! En dat geeft dan toch een heel ander beeld van de zaak dan dat je er zelf van hebt.
Scheiding, dode oma, ruzie op school en moeder was er niet toen de juf belde, afijn verzin maar iets. Allemaal dingen die ik helemaal niet zou willen delen met dossierbouwers.

Primavera

Primavera

19-05-2011 om 08:07

Vraag moet je andersom stellen

Eens met de bovengaande schrijfsters.
Judith, de vraag is niet zoal je stelt:"Kan het problemen geven later als ik die vragenlijst niet invult?", maar juist:" Wat voor problemen kan het geven als ik die vragenlijst WEL invul?".
Zolang er nog de opsporingshype op van alles en nog wat heerst (vanwege statisch 'moeten' er meer kinderen zijn') zonder werkelijke hulp, maar met bijbehorende dat-ligt-aan-de-ouders-mentaliteit kun je maar beter zorgen dat je kind zo weinig mogelijk vinkjes verzameld. Indien je hulp nodig hebt kun je dat veel beter gericht zelf bij de juiste professionals zoeken.
Groeten Primavera

Fransien

Fransien

19-05-2011 om 12:17

Primavera (ot)

Opsporing door consultatiebureau's en jeugdgezondheidszorg heb ik ook niet zo'n hoge pet van op. Het gaat teveel van het gemiddelde uit, en ik heb nu eenmaal geen gemiddelde kinderen. Bij de oudste hebben we de vragenlijst wel ingevuld, maar heel sociaal wenselijk en we waren zelf bij het onderzoek (op de vraag over patat enzo antwoordde dochter dat dat heerlijk was en dat we het nooooooooit kregen, zo gemeen!). Opsporing door ouders, eventueel gecombineerd met andere ouders, dat kan wel prima resultaten opleveren. Een maandje geleden heb ik in ouders en school een vraag gepost over de taalontwikkeling van mijn oudste dochter. Logopedie-uitslag is er, inderdaad een dysfatische taalontwikkeling, eigenlijk alleen opgespoord door nauwkeurige analyse, getalsmatig was er niets aan de hand, maar het viel de logopediste op dat ze toch echt anders praatte dan er voor haar leeftijd verwacht werd. Jij had het toen herkend en me op dit spoor gezet. Heel erg bedankt.

Moek

Moek

19-05-2011 om 14:21

Vergeten

Ik had de ljst braaf ingevuld. Vervolgens gaf ik hem aan dochter om in haar tas te stoppen. Bij het gesprek beweerde de GGD'er dat ze niets ontvange hadden, ik zei natuurlijk dat de lijst netjes was ingeleverd door dochter. Pas een week na het gesprek viste ik het ding weer uit dochter's prullebak. Nooit meer iets van gehoord.

Primavera

Primavera

22-05-2011 om 17:20

Fransien (ot)

Fijn dat je iets aan mijn berichtje gehad hebt.
Ik heb bij mijn kinderen ook altijd zelf moeten uitvogelen wat er aan de hand was en welke professionals daarbij hulp konden bieden. Normale standaard meet-weeg-en-ontwikkelings-testen gaven wel aan dat ze buiten de normaalwaarden vielen, maar daar werd vervolgens helemaal niks mee gedaan. Of erger nog ze werden in een één of andere programma gestopt waar toevallig financiering voor was gegeven en waarbij nog plek was voor een kind met labeltje. Dat daarbij het werkelijke probleem niet werd aangepakt was niet interessant.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.