Dubio
15-12-2011 om 12:05
Vrije school?
In twee draadjes hierboven wordt aangegeven dat de vrije school niet zo goed overweg kan met leerlingen met iets extra's.
Ik ben op zoek naar ervaringen ivm mijn zoon omdat ik nu begin te twijfelen.
Mijn zoon zit nu op een cluster3 school en gaat volgend jaar naar het VO, HAVO niveau.
Vanwege zijn chronische ziekte heeft hij baat bij de kennis en begeleiding op de school voor langdurig zieke kinderen.
Helaas is er bij ons in de wijde omgeving geen cluster3 VSO school, dus naar het VO.
Hij is sociaal emotioneel achter en heeft dagen of momenten op een dag dat hij vanwege zijn aandoening niet kan leren of op school kan zijn.
Wij dachten dat een vrije school misschien een optie zou kunnen zijn , mede omdat daar toch meer gekeken wordt naar de positieve eigenschappen van een kind en niet alleen de beperkingen.
Heeft iemand positieve ervaring met een zorgleerling op een Vrije School?
Andere ervaringen zijn ook welkom uiteraard, alles om een zo goed mogelijke keuze te kunnen maken!
Alvast bedankt!!

Mari39
15-12-2011 om 21:47
Tja
van mij zul je geen positieve verhalen horen over de vrije school en zorgkinderen,zij het dat ik geen VO -ervaringen heb. Mijn ervaring is niet dat er ook/vooral gekeken wordt naar de positieve kanten van het kind, integendeel zelfs. Dat heeft uiteraard deels te maken met de leerkracht, dat is op elke school zo, maar ook met het kindbeeld dat de vrije school heeft (Van Bernhard Lieventgoed meen ik). En mijn ervaring is dat ze daarin vrij rigide zijn. Voldoet je kind niet aan dat beeld, dan kunnen zij niets er aan doen.
Ik heb zeker nog contacten met ouders/kinderen van de Vrije School (waar mijn zoon zat) en het is opvallend en ook verontrustend hoeveel kinderen waarmee "iets" is, van deze school af zijn gegaan (vrijwillig danwel handelingsverlegen). Dat gaat niet alleen over kinderen met gedragsproblemen, maar ook over kinderen met leerproblemen als dyslexie.
Kortom: ik zou me niet blind staren op de mooie verhalen van de Vrije School (worden wie je bent is hier het motto), maar kijken naar wat je kind nodig heeft en daarmee op zoek gaan naar scholen, en dan vooral andere scholen dan de VS.
Succes!

Dubio
15-12-2011 om 22:06
Mari
bedankt voor je reactie!
Ik was al gewaarschuwd door de reacties hier op het forum.
Oh, wat is het ontzettend moeilijk om een goede plek te vinden voor mijn zoon!! Nachtmerries heb ik ervan.

Evanlyn
15-12-2011 om 23:27
Vrije school
De ene VS is de andere niet. Ik zou me heel goed laten informeren door andere ouders. Hier in de buurt is toevallig best een goeie. Sociaal ongelooflijk veilig en zorgzaam, maar weer niet geweldig in het ondersteunen met leerproblemen, dus dat zul je zelf moeten regelen. Die van mij gaat er om die reden niet heen. Maar dat kan elders weer anders liggen.

T&T
16-12-2011 om 09:22
Blij met de vrije school
Na jaren van problemen en beren op de weg zien, zitten mijn kinderen eindelijk op een school waar ze zichzelf mogen zijn, en ook echt geaccepteerd worden in die zin. Want "normaal" worden ze er niet van, iets wat het regulier onderwijs naar mijn idee wel met man en macht probeerde. Ik vergelijk het wel eens met een kleuter die zo'n blokkendoos heeft, en met veel geweld het driehoekige blokje in het vierkante gat wil proppen... laat mijn kinderen gewoon lekker een driehoek zijn!
De grootste valkuil naar mijn idee, is het feit dat ze vooral de positieve kanten van je kind zien, en dat de minder positieve kanten...mmmmwoah.... wel eens over het hoofd gezien worden, daar moet je als ouder wel bij wakker blijven,maar goed, dat moet je op iedere school.
De vrije school werkt overigens naar de ideeen van Rudolf Steiner, die heeft een eigen idee over ontwikkelingsfasen van een kind (waar Bernard Lievegoed idd ook op verder borduurt) en waar ook uitgebreid ondezoek naar gedaan is. Mijn ervaring is dat de ideeen van Steiner veel meer ruimte bieden voor het kind wat ietsje anders is, dan onze moderne maatschappij. Hier hoeven kinderen niet met kerst allemaal avi 1 te lezen.
Hier op school zitten dan ook juist relatief veel kinderen met een vlekje (een extra kwaliteit noemen ze het) die heel aardig meedraaien op hun eigen niveau.
De structuur is geweldig, en de veiligheid en het bekende van de klas die 6 jaar bij elkaar blijft met dezelfde juf of meester is voor mijn kinderen ook heel fijn. 's Middags krijgen ze overigens vaklessen van andere leerkrachten, dus ze worden niet 6 jaar lang door maar 1 leraar gezien.
Qua uitstroom zitten we vrij goed; veel kinderen gaan naar het voortgezet vrije school onderwijs, maar zeker zoveel gaan naar de reguliere scholencampus in de buurt (vmbo, havo, vwo) en ieder jaar zijn er wel een paar kinderen die naar het praktijk onderwijs of speciaal onderwijs gaan (de middelbare). Een hele mooie afspiegeling van de samenleving dus: echt alle niveau's bij elkaar.
En verder, tja, ik praat voor "onze" school, niet iedere vrije school zal even goed zijn (zoals ook niet iedere montessori per definitie goed is), en allemaal geven ze zo hun eigen invulling aan de ideeen van Steiner. Om echt een goed idee te krijgen zul je zelf moeten gaan kijken en praten. En meestal kan je kind ook een paar dagen of weken proefdraaien. Daarna is er een gesprek met de leraar; hoe heeft het kind het ervaren, en hoe denkt de leraar met dit kind in deze groep om te kunnen gaan, kan hij of zij de hulp bieden die nodig is?
Ik hoop dat ik hiermee e.e.a. duidelijk heb kunnen maken voor je.
groetjes, Tess

Evanlyn
16-12-2011 om 09:55
Overigens
laat ik mijn niet-zorgenkind binnenkort wel overstappen naar de vrije School, maar dus vooral om sociale redenen. Ze verveelt zich nu te pletter en houdt van knutselen. Ook sociaal vindt ze op haar huidige school weinig aansluiting, want de sfeer onder de meisjes is nogal hard. Onze hoop is dat ze gaat opbloeien op een plek waar plaats is voor haar vele talenten en de sfeer wat liever is. Ondersteuning met schoolwerk heeft ze niet nodig. Maar haar stuiterbroertje stuur ik er niet heen, die moet vooral aan het werk gehouden worden. Maar ja, dat is dan weer deze VS - een andere is weer heel anders.

T&T
16-12-2011 om 10:29
Ook de stuiterbal!
Evanlyn, ook jou stuiterbal kan er baat bij hebben om meer creatief bezig te zijn en meer buiten te mogen.
Van mijn kinderen hoor ik altijd dat de vs veel strenger is, en zij vinden dat fijn. Zo wordt er gegeten in stilte (daarna mogen ze buiten uitkuren) en ook bijvoorbeeld de handwerklessen zijn in stilte! er wordt niet gepraat, en degene die dat wel doet krijgt ook ouderwetse strafregels...
groetjes, Tess

Tineke
16-12-2011 om 19:24
Evenwicht
Op de VS valt me op dat alle lessen/ activiteiten in een zeker evenwicht zijn. Zij noemen dat in-en uitademen. De lessen waarbij de kinderen lesstof tot zich moeten nemen worden dus altijd afgewisseld met activiteiten waarbij ze zich kunnen uiten. De hele dag door. Daardoor zijn ook prikkelgevoelige kinderen goed af bij dit type onderwijs.
Het eten in stilte is echt een momentje bijkomen. In mijn klas hoef ik er geen moeite voor te doen, de kinderen zijn vanzelf stil, ze zijn moe en hongerig. Ik geniet altijd van dit moment.
Duidelijkheid is belangrijk op de VS, alle dagen hebben eenzelfde ritme, en dat gaat mee met de seizoenen.
En als je alle antroposofische tralala niet aanstaat, och, in zekere zin kun je de diepere betekenis best negeren. Je hoeft er niets mee. De school waar ik nu juf ben, ervaar ik als een warme en hartelijke school. Altijd wordt er positief gekeken. Wel heb ik het idee minstens vijftig jaar terug in de tijd te zijn...maar dat geeft ook veel rust, niet mee te hoeven in de hektiek, in het jagen en jachten van nu.

Jillian
16-12-2011 om 21:51
Positief
Vooropgesteld ik heb helemaal niks met antroposofie. Veel dingen op de vrije school bekijk ik met enige verbazing. Toch is mijn ervaring positief.
Zoon zat op reguliere school. Er was min of meer een patstelling. Volgens de school kwam elk probleem en incident door ADHD en zou ritalin een soort ambrosia zijn wat elk probleem zou oplossen. Ondertussen zat ik me een kind wat school echt niet meer leuk vond.
Op aanraden van kennis bij de vrije school gaan kijken. Ik was behoorlijk sceptisch maar een ding was wel fijn. De vrije school (behoorlijk zwevend) zagen ook weinig in ritalin gebruik. Nu ben ik zelf helemaal niet tegen ritalin maar in dit specifieke geval wilden ik (en vooral man) eerst eens kijken of de situatie niet op een andere manier beheersbaar kon worden.
In elk geval zoon naar de vrije school gedaan en het bleek een goede oplossing.
Waarom het goed werkt voor zoon?
Veel structuur in de dag
Veilige sociale omgeving met begrip vanuit de andere kinderen voor afwijkend gedrag
Rustige sfeer in de klas
Duidelijke instructies tijdens de les
Veel klassikaal werken
Afwisseling van cognitieve en creatieve activiteiten. Voor een kind wat moeilijk stil kan zitten en zich langdurig kan concentreren op enkel cognitief werk is dat prettig. Daarnaast had mijn zoon altijd het idee dat hij dom was. Hier wordt elk vak even zwaar beoordeeld. Ik ben het daar niet zo mee eens want in de maatschappij werkt het ook niet zo maar het heeft hem een enorme boost gegeven in zijn zelfvertrouwen.
Nadelen
Spellen en rekenen laat wat zwaarte betreft soms wat te wensen over. Dat is wel thuis bij te spijkeren en voor vlotte leerlingen zal het geen probleem zijn maar wel blijven opletten.
Antroposofie: zitten goede dingen bij maar als geheel heb ik er weinig mee
Duur en er wordt een groot beroep op ouders gedaan (maar betalen en meehelpen is uiteraard geen verplichting. Het eerste doe ik wel. Het tweede weinig)
In elk geval is mijn ervaring positief. Ik vind de sfeer zonder meer prettig te noemen, de manier van omgaan met elkaar is positief.
Wel zijn er enorme verschillen tussen vrije scholen. Vrije scholen zijn vaak weinig concreet als het gaat om het geven van objectieve informatie over het niveau van het kind. Als ouder moet je dus wat betreft wel blijven opletten en af en toe zelf eens thuis misschien je kind testen om te kijken of het niveau redelijk in pas loopt. Maar ook dat zal per school verschillen.

hasse
19-12-2011 om 17:36
Ervaring vrije school
hier zoon die op vrije school vo zit, 3e jaar havonivo.
hij heeft er heel veel aan gehad, vooral sociaal emotioneel. Hij mag echt zijn wie hij is, fijne en betrokken docenten. (natuurlijk niet allemaal...)
Hij loopt nu vast, ondanks goed gebruikte rugzak...
wie weet stapt hij nu over naar cluster 4....

Evanlyn
21-12-2011 om 11:29
Nu 1 dag ervaring vs
Nou, mijn dochter vindt het geweldig! Ze werd meteen omringd door vriendeljke meisjes en goed begeleid door een lieve juf. Logistiek gezien is het een nachtmerrie, maar het kind ging kapot op die andere school.
Hasse (en anderen), hoe is de begeleiding voor ietwat wazige, luie types (officieel geen zorgenkind)? Ze wil erg graag naar Vrije SChool VO, maar ik houd mijn hart vast omdat ik bang ben dat ze afzakt zonder stevige begeleiding.

T&T
21-12-2011 om 12:43
Evanlyn
Er IS wel stevige begeleiding, maar minder prestatiedrang, dat maakt wel een verschil. Waar ik weer het eerste aan denk is het leren lezen; natuurlijk moeten ze allemaal leren lezen, maar ze hoeven niet allemaal met kerst groep 3 (1e klas)op avi 1 te zitten. Als een kind halverwege groep 4 (2e klas) toch duidelijk achterblijft met lezen wordt er wel een plan opgesteld om hem verder te helpen.
De stevige begeleiding bestaan hier vooral uit duidelijkheid, en vaste structuur. Het woord "vrij" in vrije school wordt nogal eens verkeerd opgevat, hier mag je niet doen wat je wilt, je mag je wel ontwikkelen zoals je bent. Maar al ben jij op je 9e al een fantastisch gitarist of kun je prachtig tekenen... je moet ook leren lezen en rekenen, dat wordt niet vergeten
groetjes, Tess
P.S. oh ja, de logistiek is hier ook beroerd maar alles went, en ik zie aan mijn kinderen dat het ze zo goed doet, dan nemen we dat maar op de koop toe. En met mijn veel ouders.

Evanlyn
21-12-2011 om 13:44
Aardige ouders
En ik moet zeggen dat de aanbiedingen van hulp met de haal- en brengproblemen na 1 dag al binnenkomen. Want alle ouders zitten in dat schuitje en het lijken me hele aardige mensen. Mijn voornaamste probleem is natuurlijk dat er ook nog een paar op een andere school zitten.
Maar ik zou ook zo graag wat evraringen van een vrije middelbare school horen. Misschien even posten in Ouders & School.