mamagaby
15-11-2011 om 20:37
Vroeg wakker
Onze dochter heeft ADD en slikt sinds januari Ritalin en gebruikt s'avonds 0.5 Gr. Melatoline . Het in slaap komen gaat nu prima. Alleen is ze de laatste tijd steeds vroeger wakker, 05:30 komt geregeld voor, maar het kan ook 07:00 zijn. Ze is nooit een uitsla er geweest, maar half 6 is wel erg vroeg. Zal dat wat met de melatonine te maken hebben? Wie heeft hier ervaring mee?

Inge M
15-11-2011 om 22:03
Ligt niet aan de melatonine
Toevallig laatst nog nagevraagd. Melatonine werkt kortdurend en kan dus niet zorgen voor een lange slaap, wel voor sneller in slaap vallen. Andersom geredeneerd: het kan niet aan de Melatonine liggen dat de slaap niet zo lang duurt.

Rosase
15-11-2011 om 22:23
En toch
Was bij ons precies hetzelfde. Dochter sliep met melatonine makkelijker in, maar werd ook vroeger wakker.
Net alsof ze effectiever sliep. Merk het bij mezelf ook wel eens. Als ik niet kan slapen neem ik midden in de nacht soms ook weleens een paar van die pilletjes en ik word dan 's ochtends toch best wel fit wakker. Kwaliteit ipv kwantiteit?

Inge M
15-11-2011 om 22:31
Is dat niet een andere reden?
Als je ruim vroeger in slaap valt dan anders, is het logisch dat je ook eerder wakker wordt. Zeker als je hoeveelheid slaap per nacht wel in orde is maar het inslaapmoment wat lastig is.
Als je elke nacht te kort slaapt omdat je te laat inslaapt, kan Melatonine helpen om eerder in slaap te komen en daardoor je nacht langer te maken.

Rafelkap
16-11-2011 om 07:15
Hier
is het heel soms 4 uur, meestal uur of 5, soms 6. We nemen hem dan nog even tussen ons in. Soms slaapt hij dan nog een beetje, vaak ook niet. Heerlijk lijkt me dat, 5.30-7 uur Er zijn gewoon kinderen die vroeg wakker worden, door een of andere stoornis, misschien wel meer kinderen met add. Heeft ze er overdag last van? Hier vaak wel en als hij een dutje doet wordt het een vicieuze cirkel, moeilijk uit te komen.

Rosase
16-11-2011 om 09:01
Inge
Ze sliep echt korter. Ze werd dus "meer" eerder wakker dan dat ze vroeger ging slapen.

rodebeuk
16-11-2011 om 10:02
Hier ook vroege ochtenden met melatonine
Zou het niet kunnen dat daar niet zo veel algemeens over te zeggen valt, dat dat toch een beetje persoonlijk zou kunnen zijn?
Voor ons iig een reden om spaarzamer met melatonine te zijn, maar ja, nu heb ik weer een kater van die lange, laaaaaaaaange avonden.....

Fiorucci
16-11-2011 om 10:48
Hier niet
zoon en dochter zijn niet vroeger wakker met melatonine. Sterker nog, ik overweeg emmers ijswater in te zetten in de ochtend....

Quin van der Veer
16-11-2011 om 11:08
Is het een probleem?
Ik denk dat je moet kijken of er daadwerkelijk een probleem ontstaat door dat vroege wakker worden. Als ze genoeg slaap heeft gehad, lijkt het me geen probleem, zolang ze tenminste niet het hele huis wakker maakt. Over dat laatste kun je afspraken met haar maken.
Hier levert melatonine geen ochtendspook op trouwens. Echter, als wij één tabletje langslaapmelatonine erbij geven, wordt zoon gegarandeerd wakker midden in de nacht (kennelijk als dat langslaapding is uitgewerkt). Dus die geven we er niet meer bij.

Elisa Gemani
16-11-2011 om 14:28
Melatonine
Hoe oud is je dochter en hoe laat gaat ze naar bed? Wordt ze ook zo vroeg wakker als ze later naar bed gaat?
Mijn zoon van 10 (ADHD) slikt Concerta en melatonine en ik heb echt moeite om hem 's ochtends uit zijn bed te krijgen. Hij is altijd een slechte slaper geweest maar sinds ons bezoek aan de melatonine polikliniek in Ede en de adviezen en de juiste dosering melatonine slaapt hij uitstekend en lang. In het weekend kan hij rustig tot 10.00 uitslapen.
Maar ook kinderen kunnen ochtend- of avondmensen zijn. Wij zijn allebei avondmensen. En de ene persoon heeft nu eenmaal meer slaap nodig dan de ander. Als je dochter goed uitgerust wakker wordt is er weinig aan de hand.
Is de kamer van je dochter goed verduisterd? Zeker bij melatonine-gebruik is dat heel belangrijk. Verder kan de dosering melatonine gewoon niet goed zijn en/of het tijdstip van innemen. Het luistert heel nauw; vandaar dat ik na een tijdlang zelf experimenteren met doseringen naar de melatonine polikliniek ben gegaan met zoon. Hij slikt nu om uiterlijk 20.00 3mg melatonine na het testen van zowel zijn avond- als dagcurve.

Marleen
20-11-2011 om 20:59
Ook
Hier krijgt zoon ook melatonine en wordt hij erg vroeg wakker..... sinds de wintertijd! Half 6, 6 uur. Moest ik even aan denken. Verder heeft het idd niet met elkaar te maken voor zover ik weet,
groetjes, MArleen

Loes3
21-11-2011 om 00:22
Hier
Niet vroeg op met melatonine. Ze heeft wel minder slaap nodig dan veel andere kinderen, dus gaat vrij laat naar bed.
Loes