Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

VSO Havo/VMBO T?

Wie heeft ervaring met VSO Havo of VMBO T voor kinderen met een ASS?
We zijn ons aan het orienteren en het stemt niet vrolijk, het lijkt wel of het er domweg niet is!

We hebben één school op het oog maar deze doet aan loting en de kans dat kind wordt ingeloot is nihil blijkt. We hebben alternatieven nodig. Specifiek voor kinderen met een ASS.

Kind zit nu op het SBO en dat gaat moeizaam... Niet de lesstof maar het omgaan met andere kinderen die allerlei problematieken hebben, zich staande houden in een klas met 18 leerlingen; hij sneeuwt nog net niet onder.

Wie heeft tips, ervaring, iets?

Sas

Sas

30-05-2018 om 13:44

Ik zou je regio erbij zetten.

Je hebt niet veel aan een VSO in Eindhoven als je in Groningen woont.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

30-05-2018 om 14:47 Topicstarter

Oeps vergeten

Regio is Haarlemmermeer, maar we zijn bereid een eindje te reizen elke dag als het om een passende school gaat.

Onderwijsconsulenten

https://onderwijsconsulenten.nl/media/cms_page_media/87/Diplomagericht%20HAVOVWOWMBOt%20ll%20met%20ASS.pdf

Dit is alweer een wat ouder document. Ik kan even geen recent overzicht vinden. Misschien is dat ook wel de bedoeling want nu gaat het alleen nog via het samenwerkingsverband.

Je kunt mogelijk even met onderwijsconsulenten bellen die weten vaak wel wat er in je buurt is. En wat daar de mogelijkheden van zijn en in welk samenwerkingsverband de school zit.

De school van mijn dochter (in Amsterdam) was oorspronkelijk een autismeschool voor havo/vwo. Helaas is het nu een dumpschool geworden van kinderen met alle soorten ontwikkelingsstoornissen en problemen, waardoor het onderwijs voor iedereen knap lastig is geworden.

Ik wens je heel veel sterkte. Het is echt wel zoeken naar een fijne plek voor je kind, maar je kunt soms onverwacht geluk hebben en dat hoop ik voor je. Regulier of speciaal.

MK

MK

31-05-2018 om 18:28

Leo Kanner?

Ik heb goede verhalen gehoord over de Leo Kanner School (Leiden/Oegstgeest), maar geen idee of dat te ver voor je is. Check de website even.

MK

MK

31-05-2018 om 18:30

Leiden

Jullie zouden dan de school in Leiden moeten hebben, die biedt Mavo-Havo-VWO.

Mams

Mams

31-05-2018 om 19:23

Pleisierschool?

Weet niet precies hoe je het schrijft. Zit iig in delft, den haag en Zoetermeer, mogelijk ook nog wat meer richting jullie woonplaats. Hoor er goede verhalen over...

Mamsvaneen

Mamsvaneen

31-05-2018 om 20:29 Topicstarter

Het Leo Kanner is dus juist de school met loting waarvoor wij, omdat we net iets te ver weg wonen eigenlijk geen kans hebben.

Ik zal even kijken naar de andere scholen, bedankt zover.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

31-05-2018 om 20:32 Topicstarter

Wordt 'm niet

Delft wordt wel erg ver heen en weer met de auto voor ons, bovendien is het geen school speciaal gericht op ASS problematiek...

Pennestreek

Pennestreek

31-05-2018 om 20:35

Hier ervaring met Pleysier

Inderdaad een hele fijne school. Tenminste, de locatie waar zoon zit, in Den Haag. Maar is vanuit Haarlemmermeer elke dag wel een heel eind...
Wij zijn er ook via het samenwerkingsverband gekomen. Maar zoon is een late instromer vanaf een reguliere school, dus niet vanaf de brugklas al op het VSO. Hoe dat gaat kan ik je dus niet vertellen.

Het lijkt me een vreselijk moeilijke situatie. Kan de begeleider van je zoon op school of bij de jeugd GGZ niets betekenen?

MoederVan3

MoederVan3

01-06-2018 om 17:19

Vmbo met lwoo

Naast vmbo basis klassen met LWOO hebben sommige scholen ook vmbo-t klassen met LWOO en daar zitten dan meestal auti's.
Nadeel is dan wel dat Vmbo-t dan het hoogste niveau is. Geen doorstroom naar havo mogelijk, want dan kom je automatisch in grote klassen terecht.

Vogel

Vogel

01-06-2018 om 21:39

Reizen

Je schrijft dat je bereid bent elke dag een stuk te reizen, maar hoe is dat voor je zoon? Kan hij dat aan, na een drukke schooldag om nog anderhalf uur (uur reistijd maar altijd in de ochtend- en avondspits dus vertraging, ik noem maar wat) in de auto te zitten?
En ga je dan zelf tien keer per dag heen en weer rijden? Tot welke leeftijd is dat cool, gebracht en gehaald worden door papa of mama? Als de school flink ver weg is, zal de gemeente geen leerlingvervoer financieren, of zul je met een ijzersterk verhaal moeten komen om ze te overtuigen dat wel te doen. Zelfstandig reizen zal als hij wat ouder wordt ook lastig worden als het echt heel ver is.

Ik wil je niet ontmoedigen en natuurlijk heeft je zoon passend onderwijs nodig, maar onderschat ‘ver weg’ niet.
Succes!

Prof Gunnink in Haarlem?

Staat ook goed aangeschreven en biedt beide niveaus

Mamsvaneen

Mamsvaneen

02-06-2018 om 00:36 Topicstarter

Prof. Gunning

Prof. Gunning biedt geen HAVO niveau en heeft niets over ASS staan helaas...

gunning

http://www.gunning-vgdg.nl/ouders/aanmelden-van-uw-kind/

daar staat toch echt havo bij. Ik weet van een ouder dat haar kind daar met autisme daar naar toe is gegaan. Dit kind had ook spraaktaalproblemen.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

04-06-2018 om 13:07 Topicstarter

Oeps

Je hebt gelijk, ik dacht dat ik al had gereageerd had dat ik het inmiddels had gevonden op hun site maar die is kennelijk niet doorgekomen.

@Urslau weet je toevallig iets meer over het aanmeldproces bij het betreffende kind? Was het lastig toegelaten te worden? Veel aanmeldingen?

Tango

Tango

05-06-2018 om 12:57

Gouda, Driestar

Zie titel. Heeft ook aangepaste klassen voor kinderen met autisme. Zit volgens mij ook in Leiden. Maar wel streng reformatorische school, dus dat kan weer een probleem zijn met toelating volgens mij.
Is bij de Leo Kanner de afstand het probleem? Ik heb nooit begrepen dat daar geloot werd. Wel dat je tijdig en met de juiste papieren moet aanmelden. En dat de school beoordeelt of zij je kind kunnen bieden wat het nodig heeft. Is inderdaad een hele geschikte school.
Ik vond ook nog deze link, van Onderwijsconsulenten. https://onderwijsconsulenten.nl/media/cms_page_media/87/Diplomagericht%20HAVOVWOWMBOt%20ll%20met%20ASS.pdf

Mamsvaneen

Mamsvaneen

05-06-2018 om 17:48 Topicstarter

Het is echt zo.

Bij het Leo Kanner college dan. Daar wordt geloot als er teveel aanmeldingen zijn (en die zijn er eigenlijk altijd) Als je net buiten een paar samenwerkingsverbanden woont heb je nog minder kans zoals bij ons het geval is.

Reformatorisch ligt waarschijnlijk wel erg ver af teveel af van onze normen maar ik zal eens kijken, ik denk dat alleen een klasje niet voldoende is voor onze ass-er.

Helaas

Ik weet niets van dat aanmeldtraject. Onze oudste gaat naar DG. Daar viel het mee wat ze extra vroegen.
Ik krijg de indruk dat als er voldoende materiaal is opgebouwd, het niet zo lastig hoeft te zijn. Kijk eerst of jullie zouden voldoen aan alle criteria. De aanmelding moet wel door een aparte commissie worden goedgekeurd. Hoe vlotter jullie daarmee beginnen des te beter.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

08-06-2018 om 13:07 Topicstarter

Ons

Kind gaat volgend schooljaar naar groep 7 dus we zijn er tijdig bij.

Hoelang van tevoren hebben jullie aangemeld? Ik ben niet zo heel tevreden met de huidige SBO school waar hij zit (nogal afwachtend met allerlei zaken, afspraken niet goed nakomen) vandaar dat ik overal vooral zelf achteraan ga.

Als ik op de site van Daaf Geluk kijk voldoet hij exact aan de criteria, dat zal het niet zijn. We vallen wij in een ander samenwerkingsverband.

Verhuizen?

Ik ken inmiddels een paar ouders die verhuist zijn om dichter bij de school te wonen waar ze hun kind naartoe wilden. Een stel heeft inmiddels een weekendhuwelijk. Moeder woont door de week een half land verderop met het kind.

Het andere gezin zocht speciaal onderwijs voor een kind met ADHD en is indertijd naar Gouda verhuist.

Loting

Als de Leo Kannerschool jou school is zou ik me wel inschrijven. Een loting of wachtlijst kan onverwacht blijken mee te vallen. Het zijn wat kleinschaliger voorzieningen en ineens blijkt een kind onverwacht: te blijven zitten en doet een jaar over, verhuist, blijkt een lager niveau te hebben dan voor de school gewenst is, is opgenomen, of heeft inmiddels een andere, soms reguliere, school gevonden waar de ouders de voorkeur aan geven.

Soms blijken er na de loting ineens toch plaatsen open te vallen en komt je kind, mogelijk iets later, toch binnen.

Andere criteria

Ook kan het zijn dat een school, bijvoorbeeld vanwege slechte ervaringen, criteria intern heeft aangescherpt. Een deel van de kinderen valt dan af vanwege teveel gedragsproblemen of al dan niet juist meervoudige problematiek. Ontlasten van het docententeam waardoor sommige kinderen eerder doorgestuurd worden.
Ook daar heb je een kans op succes waar een ander dat dan weer niet heeft.
Wachtlijsten hebben een hele eigen dynamiek maar zijn niet per se in je nadeel, soms zelfs in je voordeel.

En een passende voorziening is, zeker bij autisme, een voorwaarde voor een goede schoolgang. Compromissen, alternatieven, zijn soms juist heel slecht en daar doe je je kind geen dienst mee.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

02-07-2018 om 12:02 Topicstarter

Zeker

Zullen wij ook bij het Leo Kanner aanmelden, maar zoals gezegd een (liefst meer) goede alternatieven zijn nodig.

Helaas kent de IB'er weinig scholen iets verder weg. Dit jaar is een jongen die ook naar het LK college wilde niet toegelaten wegens te ver weg (onze woonplaats)

eenidee

eenidee

29-07-2018 om 08:16

IVIO school

Misschien heb je hier iets aan...Mijn zoon met ASS zit op een SVO speciaal met kinderen met autisme, in een HAVO/VWO brugklas, in Bussum. De school heet Elan College en werkt met IVIO.

Dit houdt in: geen vakdocenten in de klas, geen klassikale lessen, maar 1 mentor die de kinderen begeleidt en ondersteunt. De kinderen werken zelfstandig volgens hun eigen planning. Mijn zoon heeft veel hulp nodig in het plannen en organiseren van zijn werk en dit bied ik hem. Hij is nu over naar de 2de klas.

De klassen zijn rustig en de kinderen gaan met plezier naar school. Voor mijn zoon de enige en beste mogelijkheid om HAVO of VWO te doen.

In Huizen is een Mytilschool waar ze op dezelfde manier werken en waar ze, naast langdurig zieke kinderen, ook kinderen met autisme internaliserende problematiek worden toegelaten. En Elan College heeft in Huizen nog een afdeling, voor VMBO, ook alleen voor kinderen met autisme.

Verder hebben ze sinds een jaar of 3 ook Elan Primair, die nu naar Huizen verhuist, alleen voor kinderen met autisme. Hier wordt gewerkt zoals alle scholen doen, dus een juf/meester voor de klas, maar volgens de Geef Me De Vijf methode.

Op deze scholen zitten geen of nauwelijks kinderen met andere problematiek dan ASS, dus de klassen zijn veel rustiger dan in een gewone SBO cluster 4 school, waar je alles door elkaar hebt.

Het is de moeite waard om er naar te kijken, misschien ook in de laatste jaren van de basisschool. Je zoon kan hier tot rust komen. Op de Mytilschool in Huizen kunnen ook kinderen naar de basisschool worden toegelaten, als ze geen gevaar vormen voor de andere kinderen, dus ASS internaliserende problematiek.

Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.