Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
MariaV

MariaV

03-12-2010 om 10:47

Waar goede info over dyslexie en secundaire problemen

Onze zoon heeft (o.a.) zeer wisselende schoolresultaten, daarom is hij uitgebreid getest op aandacht en intelligentie. De uitslag was: hoog IQ (vermoedelijk 125-140) wat niet optimaal uit de testen komt doordat hij dyslexie heeft. Hij heeft automatiseringsproblemen en een trage verwerkingssnelheid. Hij heeft wel degelijk een aandachtsprobleem (ADD-achtig), maar omdat het secundair is (dus voortkomt uit zijn dyslexie en sterke associatievermogen) krijgt hij die diagnose niet. Verder is er een motorisch probleem (o.a. met schrijven, maar ook zijn grove motoriek is niet best), die zouden ook verband houden met zijn dyslexie. Voorlopig advies: vaak eventjes oefenen met spelling, en psychomotorische therapie.
Ik zou hier graag wat meer inzicht in willen krijgen. Wie weet waar ik goede info vind? Het mag ook in het Engels zijn en/of specialistisch.
Bedankt,
Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MariaV

MariaV

03-12-2010 om 14:36

Dank je

Dankjewel Beemer, dat ziet er alvast heel interessant uit.
Maria

En verder

zoek eens op dyspraxie.. dat houdt verband met plannen, motorische planning, dyslexie en ook wel dyscalculie.

Chippie

Chippie

04-12-2010 om 21:00

Maria v

Je kunt wel heel erg de diepte induiken maar dat heeft niet direct zo heel veel zin. Het is ook zoals het is.

Je kunt wel helemaal neuropsychologisch naar verklaringen en relaties gaan zoeken: dat heeft niet zoveel zin & het zijn ook maar aannames. (Ik herken het wel hoor). Mijn inziens kun je beter op zoek gaan naar info over "hoe nu verder?"

Zijn IQ is wat het is. Het heeft weinig zin om je af te vragen of zijn IQ hoger zou zijn als hij niet dyslectisch zou zijn geweest. Het is zoals het is.
De dipjes in zijn subtesten zijn wel extra aanwijzingen voor dyslexie en het is ook handig om er rekening mee te houden qua aanpak. Maar bv verwerkingtempo en cijferreeksen (nu net die dingen die dyslecten minder kunnen) tellen niet mee voor IQ. De WISC is juist zo ontwikkeld dat dyslexie niet van invloed is.

Ik vind het een beetje eng en verkeerd om de ongeconcentreerdheid ADD-achtig te noemen. Hij is uitgebreid gestest, het is geen ADD, dus ook niet ADD-achtig. De ongeconcentreerdheid kan voortkomen uit de dyslexie en associatief denken; beter is om op zoek te gaan naar een manier om er mee te handelen. Automatiseringsproblemen en lagere verwerkingssnelheid zijn een direct gevolg van dyslexie. Is dus geen secundair probleem. Idem met schrijven (dyslecten moeten drie dingen tegelijk doen die bij andere mensen automatisch gaan, het handschrift schiet er dan nogal eens bij in plus veel doorhalingen).

Over dyslexie en HB is niet heel erg veel info te vinden. Het komt voor, het wordt vaak over het hoofd gezien. Maar er is niet een dyslexiebehandeling voor (hoog)begaafde kinderen. Je moet iets doen aan de dyslexie en zorgen dat het kind voldoende wordt uitgedaagd (en dan niet dmv teksten lezen etc). Wat je in ieder geval niet moet doen is zaken waarin kind wel goed in is inkorten en de vrijkomende tijd gaan gebruiken voor extra oefening voor spelling, lezen, etc. Zo'n kind heeft nog meer behoefte aan uitdaging dan andere (hoog)begaafde kinderen.

Sowieso kun je niet spreken over DE dyslexie. De problemen die je schetst komen vaak voor maar voor iedere dyslect liggen de accenten anders.

Tom Braams schrijft duidelijke boeken en artikelen. Hij zoekt het echter niet in psychomotorische toestanden (ik ook niet, dus misschien heb je niets aan Tom Braams).

Wat hier (dyslectisch, IQ > 140) werkt:
- ik lees een heel boek op zijn niveau voor (bv Roald Dahl) en hij leest het daarna voorzichzelf (paar blz per dag) en een tijdje later leest hij het op school nog een keer
- Ralfi lezen (googlen) met moeilijke, interessante stukken tekst (encyclopedie, National Geographic JR oid)
- uitdaging qua proefjesdozen, Klokhuis, strategische spellen, Smartgames
- spelling heel schematisch en in algoritmes (als dit, dan dat) aanpakken.

MariaV

MariaV

06-12-2010 om 14:57

Chippie

Sorry dat ik blijkbaar niet alle definities juist heb, ik schreef alleen maar op wat de psychologe van het team me verteld heeft. Ik ben nog maar een beginner op dit gebied
"Maar bv verwerkingtempo en cijferreeksen (nu net die dingen die dyslecten minder kunnen) tellen niet mee voor IQ." Vreemd, want de psychologe liet me wel twee van dat soort testen zien. Een met cijferreeksen en een met symbolenreeksen die binnen een bepaalde tijd gemaakt moesten worden. Hij scoorde daar 30 en 50 op, terwijl hij op de andere testen 130-150 scoorde. Het waren toch echt de WISC-testen.
Nou ja, doet er ook niet toe, ik vroeg meer informatie om wel degelijk meer inzicht te krijgen in wat er misgaat. Omdat het me interesseert. Omdat ik dan kan kijken welke andere eigen-aardigheden (ja, zo) van onze zoon eventueel ook door zijn dyslexie veroorzaakt kunnen zijn. Omdat ik dan zelf kan meedenken aan de oplossingen. Nu weet ik bijvoorbeeld dat hij typische L-dyslexie heeft, wat toch een andere aanpak vereist dan R-dyslexie. Ik vind het fijn dat te weten en te kunnen vertellen aan de zorgjuf, en te kunnen nagaan of zij passende zorg geeft.
Een aantal van de dingen die jij doet, deze we zelf ook al (schema's, smartgames). Fijn om te zien dat we blijkbaar al op de goede weg zaten. We gaat daar vrolijk mee verder.
Bedankt!
Maria

MariaV

MariaV

07-12-2010 om 10:26

Nogmaals

Bedankt Chippie voor de naam Tom Braam. Hij schrijft heel interessante dingen! Psychomotoriek heeft dus niet zoveel zin als oplossing voor taalproblemen. Onze zoon is met een sport extra in 6 maanden al enorm vooruitgegaan op motorisch vlak (van de 5e naar de 39e percentiel). Dus daar gaan we mee door, en dan heeft psychomotoriek niet zo'n haast/zin. Gelukkig maar, want we hebben nog een zorgenkind (met een puur lichamelijke beperking) dus we hebben niet zo'n behoefte aan nog meer therapieën buitenshuis.
Als je nog meer tips hebt, dan hoor ik het graag.
Maria

Chippie

Chippie

07-12-2010 om 16:41

Mariav

Cijferreeksen en verwerkingstempo wordt inderdaad getest in de WISC maar wordt niet meegenomen in het TIQ. Vraag me niet waarom, dat weet ik niet.

"Nu weet ik bijvoorbeeld dat hij typische L-dyslexie heeft, wat toch een andere aanpak vereist dan R-dyslexie. Ik vind het fijn dat te weten en te kunnen vertellen aan de zorgjuf, en te kunnen nagaan of zij passende zorg geeft."

Tja, de verdeling in L- en R-dyslexie is net zo juist als een verdeling in dikke en dunne dyslexieleerlingen. Kortom; het is nogal arbitrair. Een groot aantal wetenschappers hebben een vedeling gemaakt, jij plukt er nu eentje uit. Je kunt veel beter kijken naar jouw kind. De test biedt daarvoor aanknopingspunten. Kijk waar compensatiemogelijkheden liggen.

Ik vond de tekst die hierboven werd geadviseerd niet zo geweldig. Er worden nogal wat aannames gedaan die nogal discutabel zijn.

Chippie

Chippie

07-12-2010 om 16:43

Mariav

Als je toch enigszins de diepte in wilt dan kan ik je de boeken van Tom Braams aanraden. Dyslexie, een complex probleem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.