Mirell
07-01-2010 om 22:42
Waarschijnlijk pgb en wat nu?
Voor onze ASS dochter hebben we PGB aangevraagd. Samen met nog een ander zorgenkind in ons gezin is de belasting hoog en we willen de PGB graag inzetten voor wat ontlasting. Zo kunnen wij eens wat met elkaar doen of alleen met de 2 andere kinderen. Onze dochter bepaalt hier behoorlijk de sfeer en het scheelt enorm als ze er even niet is. Voor een deel willen we de PGB gebruiken voor opvang thuis, aan ander deel voor weekend/vakantieopvang op bijvoorbeeld een zorgboerderij.
Vandaag had ik een telefonisch gesprek met BJZ. Het was een goed gesprek waarin me gelijk verteld werd dat de kans erg groot is dat we klasse 2 toegekend krijgen. Dus dat is goed nieuws. Maar hoeveel is klasse 2 dan? Ik zie verschillende bedragen voor dagdelen en uren. En ook verschilt het weer per besteding. Waar vallen wij straks onder? En zouden we de buurvrouw die al veel bij ons komt in dienst mogen nemen voor deze vorm van opvang? Mag zij dan ook huishoudelijk werk doen?
Allemaal vragen dus! Ik hoop dat jullie met jullie PGB ervaring mij wat antwoorden kunnen geven. Ik heb ook wel contact met MEE maar de eerstvolgende afspraak met hen is pas over 2,5 week. Het zou fijn zijn als ik voor die tijd al wat wijzer ben.
groetjes, Mirell

jose 2
08-01-2010 om 08:01
Pgb
Hoi Mirell,
Het ligt eraan waarvoor je klasse 2 krijgt. Is dit bv. begeleiding, pers. verzorging. Als dit bv begeleiding is, kijk je in tarievenlijst 2010 bij kopje begeleiding en dan klasse 2. Het bedrag is op jaarbasis dus als de indicatie vanaf 1 febr. is, tel je de weken dat 2010 nog rest en na rato krijg je je budget.
Voor weekend opvang kan je 'tijdelijk verblijf' aanvragen. Je krijgt dan per etmaal een budget.
Je kan in principe iedereen inhuren, ook jezelf, als je maar een contract opstelt voor diegene.
Op: http://www.pgb-vg.nl/download.htm
vind je gigantisch veel info, formulieren en op berichtenbox lees je veel antwoorden en kun jezelf vragen stellen.
Huishoudelijk werk moet officieel via de WMO, je mag dit niet als HH.werk opgeven bij je verantwoording. Wanneer de buurvrouw begeleidingskosten krijgt en wat hh werk doet kan dat, maar ze krijgt de begeleidingsuren uitbetaald.
De administratie is in het begin veel werk, maar hoe langer je het doet en de goede formulieren hebt, gaat het steeds sneller. Het bevalt mij goed. Maar je kan er ook voor kiezen om de SVB dit voor je te laten doen.
Dat is een keuze die je moet maken.
Goed, ik hoop dat je ee beetje antwoord hebt. Kijk op die site. In het begin komt er veel op je af, maar uiteindelijk is het een geweldig iets. Succes en bij nog meer vragen, stel ze maar.
Groet José

Astrid
08-01-2010 om 09:28
Wat antwoorden
Waarschijnlijk krijg je klasse begeleiding in uren en logeeropvang klasse 1 (= 52 x een bepaald bedrag). Op Per saldo staat een lijstje met het bedragen. Je mag zelf bepalen wat je iemand geeft als salaris. Hoe lager het uur tarief, hoe meer uren je kan inzetten. Toch zit je gauw aan 15,= bruto per uur is mijn ervaring. Je zelf inzetten zou ik niet doen. Je wilt immers ontlast worden.
Huishoudelijk werk is niet toegestaan van uit het PGB, maar even een stofzuiger door de woonkamer tijdens het oppassen (na bv. het eten) vind ik daar niet onder vallen. Uitgebreid de kamers doen wel. Tenzij de hulpverlener jouw kind leert schoonmaken.
Ik heb voor mijn zoon met Asperger (autisme) sinds 4 jaar een heel groot PGB en ik heb 2 instanties in dienst en 4 hulpverleners. Ondanks dat het bij ons om heel veel geld gaat, vind ik de administratie echt een makkie. Kost me bijna geen tijd en ik doe het gewoon zelf.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb, voor het geval je in de Randstad woont, een hele goede logeeropvang en een goede instantie met begeleiding. Beide kan ik echt aanraden. Mijn hulpverleners heb ik allemaal via Marktplaats.
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag. Dit forum is juist om elkaar aan info te helpen.

Mirell
08-01-2010 om 13:50
Marktplaats
Wat slim om op marktplaats te gaan zoeken naar hulpverleners. Daar zou ik zelf niet aan gedacht hebben. Aan welke eisen moeten de hulpverleners voldoen? Het gaat in ons geval om ontlasting. Een paar uurtjes de boel overnemen hier thuis (kinderen, licht huishoudelijk werk) is al voldoende. Moet de hulpverlener een btw nummer en zo hebben of kan het minder ingewikkeld?

anna van noniemen
08-01-2010 om 19:23
Waar woon je?
Ik ben zelf erg tevreden over Dok20 om PGB-ers in te huren en het scheelt dat je niet echt zelf werkgever bent....

Astrid
08-01-2010 om 21:29
Btw, contracten en de svb
Dok20 heb ik ook. Ben ik erg enthousiast over. We hebben ze nu 4 jaar. Heb in de loop der jaren 4 hulpverleners van ze gehad (studentes psychologie). Diegene die we nu van hun hebben hebben we al weer 2 jaar en zij is ooit begonnen met weekend uitjes met zoon, daarna schoolbegeleiding (op school) en nu huiswerkbegeleiding thuis. Van Dok20 en van de logeeropvang krijg ik maandelijks facturen en die maak ik dan over. Verder geen omkijken naar.
De hulpverleners via Marktplaats zijn gewoon studentes (of waren dat destijds toen ze bij ons begonnen). Ieder van hen werkt met een contract met of een vast uurloon of een vast maand salaris. Niks geen BTW nummers.
De contracten zijn standaard contracten van de SVB (sociale verzekeringsbank) die je alleen maar moet invullen. Niks moeilijks aan. Je kan ze zo inkijken of downloaden van de site van de SVB. Die contracten stuur je vervolgens op naar de SVB en zij regelen de salarissen verder. Ik betaal zelf niks uit. Ik heb m'n hele salaris administratie uitbesteed aan de SVB (echte aanrader!). Die service van de SVB is gratis. De hulpverleners krijgen ook uitbetaald bij ziekte.
Hulpverlener krijgt keurig loonstrookje en jaaroverzicht(en ik zelf ook een exemplaar) en de belasting is er al af. Van de hulpverleners die onregelmatig werken geef ik per maand via internet aan de SVB door hoeveel uur dat ze gewerkt hebben (nog geen 5 min. werk). SVB haalt hun salaris automatisch van mijn rekening. Met de vaste salarissen hoef ik helemaal niks te doen.
Wat ik uitgeef houd ik bij in een excelbestandje en per half jaar geef ik per hulpverlener of instantie het uitbetaalde bedrag door aan het zorgkantoor (die verstrekt nl. het geld en wil weten wat er mee gebeurt is).
Mijn hulpverleners hebben bij voorkeur een opleiding in de richting van psycholgie of i.d., dat wil ik zelf graag, maar het hoeft voor mij niet perse. Voor het zorgkantoor maakt het zowie zo niet uit. Mag dus ook de buurvrouw zijn. Mijn moeder heeft ook jaren zoon begeleidt via het PGB (ook met zo'n contract). Helaas kan ze zoon nou niet meer aan.
Ik heb zelf jaren een hulpverleenster gehad die mijn autistische zoon en z'n zusjes tussen de middag van school haalde, met ze lunchte, weer naar school bracht, de boel stofzuigde en de was opvouwde, soms het eten voorbereide en daarna weer de kinderen van school haalde tot wij 's avonds kwamen. Was een meisje die 4 dagen werkte en nog wat met de 5e dag wilde doen.
Ook heb ik een meisje gehad dat 2x per week met zoon naar het revalidatiecentrum ging. Wij hebben ook al jaren een vaste oppas via het PGB. Ik kan echt geen 14 jarige 's avonds bij zoon zetten.De andere hulpverleners doen meer dingen specifiek met hem vnl. op de zaterdag (meer dingen aan leren e.d.). De zaterdag ochtend hebben wij dan geen omkijken naar hem. En zoals ik al zei, ze komen allemaal via Marktplaats.
Voor het PGB wat nu ingaat zoek ik nog een hulpverlener voor de ochtendspits en voor huiswerkbegeleiding 's avonds. Beide te belastend voor ons. Het is wel heerlijk dat je dat zo op deze manier kan inzetten. Anders waren we allang gillend gek geworden.
Op dit moment is zoon weer een weekend logeren. Vindt hij geweldig (en wij ook).

Mirell
09-01-2010 om 17:42
Wat een boel!
Pfoe, er komt toch wel een boel op mij af hoor. Ookal zeggen jullie dat het wel meevalt! Het zal wel wennen en als het eenmaal op de rit staat dan zal het ook wel lopen. Maar nu eerst maar eens op de rit zetten hé?
Ik woon in Gelderland dus DOK20 is te ver. Wie weet zoiets hier in Gelderland?

Yffie
11-01-2010 om 13:29
Opvang aangeboden
Van de Forumbeheerder Ondanks de goede bedoeling zien we dit soort berichten toch liever niet op het Forum. Daarom is een deel van het bericht verwijderd.
Het makkelijkste is om een tijdelijk hotmailadres aan te maken en dat in de draad te zetten als je contact met iemand zoekt.
Hoi Mirell,
Ik wilde je liever persoonlijk mailen, maar ik weet niet hoe dit moet (en of dit kan) via deze site.
Ik weet niet waar je in Gelderland woont, maar ik woon zelf in **** en ik ben medisch gastouder. Ik vang kinderen met een stoornis (ADHD/ADD/ASS/PDD NOS) op voor dagen, dagdelen, weekenden en in vakanties.
De meeste kinderen die ik opvang komen 1 dag in het weekend of een heel weekend per maand en dan gaan we leuke dingen doen met elkaar. De ouders hebben op deze dag/dagen tijd om even tot zichzelf te komen.
Groetjes
Yvonne

Mirell
11-01-2010 om 16:47
Yvonne
Dat klinkt goed maar helaas woon je te ver voor ons. Wij wonen nl. in Zutphen .... Jammer hoor want het had me zeker wat geleken!

Gastouder Yvonne
11-01-2010 om 21:17
Jammer
Het is jammer dat je het te ver vind. Ik wens je veel succes met zoeken naar een fijne opvangplek!
Groetjes
Yvonne

anna van noniemen
11-01-2010 om 21:55
Mirell
41 minuten? Dat vindt je ver? Wij rijden een uur naar de logeeropvang van onze zoon! 41 minuten is echt heerlijk dichtbij. Ik zou eens afspreken met Yvonne....

Yffie
12-01-2010 om 07:09
Mirell
Lief van anna van noniemen om het berichtje te plaatsen, maar ik kan me voorstellen dat je op ziet tegen 3 kwartier in de auto. Maar als je het bekijkt op een weekend valt het misschien toch mee?
Mocht je je toch nog bedenken, dan kun je me bereiken op [email protected].
Groetjes
Yvonne

anna van noniemen
12-01-2010 om 16:04
Omdat
ik weet hoe lastig het vinden van logeeropvang zo dichtbij (want dat vind ik 3 kwartier) is. Zeker op een weekend is dat best te doen. Maar Het is Mirells eigen keuze inderdaad....ik bedoelde het ook niet vervelend hoor, maar ik zou er nog eens over denken. En anders voorlopig? Tot je iets anders hebt?

inkie1979
12-01-2010 om 18:24
Ik haal en breng zelf mijn loge's
misschien is dat nog een idee?????
ik rij dus ook drie kwartier om mijn logé te halen en drie kwartier terug...en krijg reiskosten vergoeding daarvoor... en als mijn loge'in de auto zit valt het binnen de logeertijd..

Mirell
13-01-2010 om 15:01
Yvonne
Ik zal toch even contact met je opnemen. Misschien is 3 kwartier rijden ook wel te doen voor een weekend. Het blangrijkste is natuurlijk dat we een leuke en fijne plek vinden voor onze dochter. Daar willen we best voor rijden. Al zullen we ook nog even verder kijken wat er hier in de buurt aan mogelijkheden zijn. We beginnen nog maar net met zoeken en orienteren.