Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 10:58

Wanneer een rugzak

Het is vast al 110 keer gevraagd hier op OO, maar er kan nog wel een keertje bij toch?
Wanneer is het nou handig om een rugzakje aan te vragen? Dit vanwege de verslechterende resultaten van onze groep-4 leerling met ADHD. De gedachte van school is: doubleren. Mijn gedachte is: door laten gaan op zijn eigen tempo, met extra begeleiding.
De school biedt hem momenteel niet veel extra's buiten wat extra aandacht van de juf. Kan ik met een rugzak ook aanspraak maken op speciale begeleiding vanuit zo'n cluster4 school? En zo ja, wat voor een begeleiding zou dat zijn?
Ik overweeg helemaal niet om hem op zo'n school te plaatsen, ik heb niet het idee dat hij daar past.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

26-01-2010 om 11:37

Brochure

Wij hadden veel aan deze brochure.
De termen die erin staan zijn nogal strikt. Mijn ervaring is dat dit in de praktijk wel heel erg omgebogen kan worden naar de wensen vna de school. http://www.oudersaanzet.nl/ktmllite/files/uploads/publicaties/indicatiestelling.pdf
Verder is wel de eerste stap dat het zorgoverleg wordt ingeschakeld en dat de school binnen de vereniging hulp gaat zoeken. Dan komt er een orthopedagoog meekijken in de klas, maakt een verslag en er wordt een plan gemaakt door de school. Pas als dat plan niet werkt, is de school 'handelingsverlegen' en komt het kind eventueel in aanmerking voor een rugzakje.
Wat ik hier ken van het verhaal van jouw zoon, dan kan dat bovenschoolse samenwerkingsverband denk ik al veel voor hem betekenen. Met remedial teaching erbij bijvoorbeeld. Mijn kinderen hebben altijd vooral bij spelling, hulp nodig om de 'zin' en de systematiek van de lesmethode in te zien. Dat kan een remedial teacher mooi doen.
Als je een rugzak hebt, komt er iemand van de rec4 school meekijken naar het kind en advies geven aan de leerkracht. Daarnaast is er een beetje tijd om het kind individueel te begeleiden. Dat doet een rt-er, de leerkracht zelf, of als je niet uit kijkt, een of andere vage onderwijsassistent stagaire. De school mag dat zelf weten, maar moet wel aan de ouder verantwoording afleggen. Het is ook steeds het eerste wat geschrapt wordt bij personeelsproblemen. Maar de ambulant begeleider doet zelf niets met het kind.

An

An

26-01-2010 om 14:07

Geen rugzak op grond van adhd

Hoi Guinevere,
mijn zoon heeft een aantal jaren een rugzak gehad ivm met ADD gecombineerd met een spraak-taalstoornis. Bij de herindicatie voor verlenging van de rugzak is hij afgewezen omdat de normen zijn aangescherpt doordetijd.
Met een rugzak komt er inderdaad een ambulant begeleider. Deze helpt de school met aangeven van methodes/ spullen die het onderwijs voor je zoon kunnen vergemakkelijken. Verder wordt om de zoveel weken gezamelijk met juf, ouders en begeleiders bekeken of het werkt en hoe het werkt, wat evt problemen zijn en wat daarvoor een oplossing zou kunnenzijn. De school van mijn zoon heeft heel wat hulpmiddelen voor hem aangeschaft vannuit het rugzakje en hij had 1 uur extra begeleiding per week van een extern aangetrokken persoon, die ook lesgaf in aangepast onderwijs. Daar hebben we ontzettend geluk mee gehad.
Jammergenoeg komt hij op grond van ADHD niet meer in aanmerking voor een rugzak. Hij zou eventueel in aanmerking komen als we het aanvragen op grond van ADHD/ ODD. Gelukkig heeft mijn zoon een superjuf die hem zelf heel goed begeleid waardoor schoolprestaties niet onder de maat zijn.
Ik zou dus, zoals eerder is aangegeven in dit draadje, eerst onderzoeken wat via school voor hem geregeld kan worden.

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 14:21

Dan

Dan wordt het niets denk ik. Want er is beslist alleen sprake van ADHD en enige bijbehorende leerproblemen. In de folder lees ik de hele tijd "ernstige dit", "ernstige dat". Maar zoon heeft geen ernstige "dit" en "dat".
Ik was even voor mezelf aan het brainstormen geslagen wat ik in het komende 10minutengesprek te berde kon brengen. Een rugzakje kennelijk niet.

Pippin

Pippin

26-01-2010 om 14:37

Guinevere

Ik denk inderdaad dat je zoon geen rugzakje krijgt als hij niet ernstige bijkomende problemen heeft. Maar het is ook zaak om te voorkomen dat hij dat krijgt!
Ik wil je niet zwartgallig maken , maar onze zoon had ook geen problemen tot hij in groep 5 kwam...
Het kan verkeren. En als ik nu wist wat ik toen wist....
Dus ik denk dat het zaak is om je kind goed te beschermen tegen vooroordelen en onkunde van leerkrachten. Misschien kan de schoolbegeleidingsdienst van het samenwerkingsverband daar bij helpen. Zij kunnen testen wat zijn didactische voorsprong c.q. achterstand is. Dan kunnen zij tips geven aan de leerkracht om de informatie beter bij je zoon binnen te laten komen.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat zitten blijven niet goed is voor kinderen met adhd. Want als het al bekend is, is het saai en dan kan het kind al helemaal niet meer opletten.
Ik weet van een aantal kinderen op onze school, dat zij prive remedial teaching krijgen. Dat is duur natuurlijk, maar het schijnt wel te helpen.
School maakt ook een kosten-baten analyse en zitten blijven is voor hen veel goedkoper dan leerstanden in proberen te halen met een kind.
Misschien kun je thuis ook gericht met hem aan de slag? Met het lezen heeft het toch ook heel goed geholpen? Misschien is het zinvol dat je thuis herhaalt wat hij op school heeft geleerd.
Onze dochter keek of ze water zag branden, toen ik haar uitlegde over 'ramen en muren' en 'petten en rokken' -woorden. 'Oh, is het daarom, dat heeft de juf nooit gezegd!' (nu, ik weet zeker dat de juf het wél heeft uitgelegd, maar mevrouw heeft lekker zitten dagdromen)

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 14:55

Water branden

Ik zie ook water branden, Pippin, heb ik iets niet geleerd op school?
Ik ben al begonnen met thuis oefenen (met Ambrasoft). Dat lezen heeft inderdaad vrij goed geholpen, heb je geod onthouden!
En onze eigen orthopedagoog ziet gelukkig al waar enkele pijnpunten zitten. Ik denk dat ik maar ga verzoeken om een gedetailleerder overzicht van de stof. Dan kan ik diezelfde stof gelijktijdig thuis met hem doen. Of zou je een kind daar een middag voor thuis mogen houden? Ik vind het zielig, zo'n kind dat in zijn vrije tijd alles van school nog een keer moet doen.

Vera*

Vera*

26-01-2010 om 16:14

Guinevere

Je schrijft dat school nu (al) aanstuurt op doubleren. Als een school dat eenmaal denkt kun je vaak niets meer aan veranderen. Ook al zou jouw zoon door thuis heel veel te oefenen (met de hakken over de sloot?) overgaan dan heeft hij al een stempel.
Scholen zijn er verder niet happig op om leerlingen zo vroeg in hun schoolloopbaan al een eigen programma te geven.
Als school toch vasthoudt aan doubleren kun je een andere school overwegen. Doordat het dan allemaal anders gaat is het ergens ook weer nieuw.
Als je een uurtje in de week rt buiten school neemt, dan kan die man of vrouw met je zoon aan zijn verbeterpunten werken en hoef jij het niet te doen en kun je de lieve mama blijven.
LGF is steeds moeilijker te krijgen, de criteria worden alsmaar aangescherpt. Mijn dochter mag niet aan nieuwe aanvraag beginnen (cluster 2) omdat ze volgens de nieuwe regels te goed is (ondanks extra etiketjes).
Bij cluster 2 kan een school collegiale visitaties aanvragen bij de ambulante begeleidingsdienst als ze 'even' handelingsonbekwaam zijn v.w.b. jouw kind. Ze komen dan observeren op school en geven de leerkracht tips. Ook kunnen ze inschatten of een LGFaanvraag zin heeft. Volgens mij is dat er ook bij cluster 4.
Tijdens het typen dacht ik ook nog of jouw zoon nog wel de goede dosering heeft van de medikniet cr (?). Als hij gegroeid is zou de dosering misschien aangepast moeten worden. (Hier is dochter 1-2 kilo afgevallen van al het sporten wat ze met de ritalin wel kan doen (minder moe) maar het is wel een aandachtspunt (de groeispurt komt eraan).

Bikkel

Bikkel

26-01-2010 om 16:55

Wat is dat toch met "alleen maar" adhd?

Als ik zo jullie verhalen lees, herken ik veel. Onze zoon (groep 7) heeft "alleen maar" adhd, ok, zijn mondelinge taalgebruik laat te wensen over maar is niet ernstig genoeg om daar iets aan te doen, laat staan iets extra's om een rugzak aan te vragen. Mogelijk is hij wel meer dan gemiddeld intelligent, althans, dat zegt iedereen maar dat komt er niet zo uit qua resultaten.
Ook ik heb jarenlang de deur plat gelopen bij de ib'er of er niet iets extra's gedaan kan worden voor adhd'ers. Een soort protocol misschien wel of RT en dan wel speciaal op het gebied van leren plannen en het leren onderscheiden van hoofd- en bijzaken of in ieder geval het standaard checken van al het planwerk van zoon zoals mindmaps, agenda etc.
Steeds kreeg ik te horen dat daar geen geld voor is en dat zoon slim genoeg is daarvoor en dat krijg ik nog steeds. Zoon heeft geen recht op een rugzak of een pgb. En dat vind ik op zijn zachtst gezegd STOM (om een net woord te gebruiken). Iemand heeft mij zelfs ooit gezegd dat als een adhd'er medicatie heeft en verder redelijk meehobbelt automatisch geen extra steun krijgt. Ik heb even overwogen om zoon een tijdje met medicatie te laten stoppen maar hij doet het tijdens de schooluren er te goed op om dat experiment aan te gaan.
Ik snap het ook niet. Als ik kijk naar de school van ozne zoon, dan krijgen dyslectici hulpmiddelen, mogen leerboeken mee naar huis nemen, krijgen hb'ers extra werk en begeleiding maar mijn zoon mag niet zijn leerboeken meenemen om eens met mij de leerstof door te kijken. Dat is niet nodig, zegt de ib'er, hij zou het in de klas moeten oppikken. Maar is het niet een kenmerk van een adhd'er dat ie door iedere scheet afgeleid wordt? Dat ie niet alles meekrijgt? Ik snap het wel, zoon is inmiddels een vrolijke jongen met veel grappen die redelijk meekomt maar hij is zover niet gekomen door de ib'er, nee door zichzelf, zijn ouders, medicatie en de begeleiding via hulpverlener. Gelukkig heeft hij bij de laatste citotoets een enorme baldadige adhd-bui gehad bij de toets begrijpend lezen waardoor hij nu wel op basis daarvan RT krijgt, hij leert daar een tekst doorzien. Maar niet op basis van adhd. Maar die RT is wel zinvol.
Ik word er erg moe van. Waarom moet je zo leuren met je adhd'er? Waarom kan er voor die groep zo weinig extra's gedaan worden? Met medicatie zijn de problemen niet ineens weg. En dat lees ik hier keer op keer, iedere adhd ouder lijkt wel steeds het wiel opnieuw uit te noeten vinden en je moey kunnen praten als Brugman.
Guinevere, ik zou zeker niet je zoon nu al praten over doubleren. Onze zoon dreigde ook te doubleren in groep 4. Hij zat midden in de onderzoeken, had een juf wier gedrag een averechts effect op zoon had. Ik heb de kinderpsychologe toen ingeschakeld, zij heeft toen ook nog gesproken met school. Al met al zag men toen af van doubleren (mede door zijn iq) en nu hobbelt hij lekker mee, hij zou beter kunnen maar momenteel zijn de zwakjes en matigjes wel van zijn rapport verdwenen op schrijven na. Kun jij niet praten met de begeleider van je kind, kijken of die wat kan bereiken op school? Een gezamenlijk zorgplan opstellen? Misschien moet de medicatie weer wat bijgesteld worden (is begin dit schooljaar ook met mijn zoon gebeurd). Ik zou niet accepteren dat school er zo mee wegkomt. Ja, we blijven met z'n allen knokken voor onze kinderen.

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 16:56

Vera

Ja, dat is ook sterk, mijn man opperde ook al een hogere dosering van de Medikinet CR. Alleen ben ik daar nu even niet zo happig op vanwege de hersenschudding waar zoonlief mee rondloopt. Dan kan ik het niet zo goed in de smiezen houden of hij last krijgt van zwaardere medicatie.
Het is wel duidelijk dat ik die rugzak op mijn buik kan schrijven in elk geval. Lastig hoor, dat je om voor allerleid hulp in aanmerking te komen gelijk een zwaarder geval moet zijn. De minder zware gevallen vallen dan dus weer tussen wal en schip. Toch maar eens achter een PGB aan dus, dan kan ik iemand inhuren voor "stiekume" extra les.

Bikkel

Bikkel

26-01-2010 om 17:01

Vanochtend in de krant

Ik kwam vanochtend een artikel tegen in de VK (staat helaas niet vrij toegankelijk online) over een school die een groepsplan heeft. Dit is een a4'tje met wat kenmerken erop bv Mark moet vooraan zitten maar niet naast Chris, Pedro moet iedere middag medicatie nemen om 12 uur, Kim moet niet teveel prikkels hebben dus niet bij het raam. lars heeft een pinda-allergie dus niet met Sam in het groepje want die eet alleen maar pindakaas etc etc Ieder 2 maanden vindt evaluatie plaats, worden evt wijzigingen opgenomen. Dit A4'tje geeft zorgleerlingen voldoende steun en stelt hen niet in de belangstelling.
Ik vind dit eigenlijk zo logisch dat ik mij afvraag waarom niet iedere school dit doet?

anna van noniemen

anna van noniemen

26-01-2010 om 17:09

Guinevere

is het niet wat vroeg om NU al over doubleren te praten? Het is januari, ze moeten nog ruim een half jaar naar school? De tweeling waren ook lang twijfelgevallen, er dreigde langer kleuteren. Al vanaf het begin heb ik aangegeven daar geen voorstander van te zijn. Nu zitten ze in groep 3 en gaat het super! Van de week nog even met juf gebabbeld, tussen neus en lippen door....ze heeft wel twijfelgevallen of ze naar groep 4 gaan, maar daar zitten mijn kids echt niet bij! Ik vind dat school best wel wat meer aandacht aan je kind mag besteden om hem toch over te laten gaan, ze hebben nog 6 maanden te tijd!

Oh ja, en mijn ADHD-er gaat nu een jaar vervroegd naar VO, die heeft wel langer gekleuterd en zou volgens de papieren nu in groep 7 zitten....

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 17:54

Niet ernstig genoeg

Ja, wat een herkenning hier zeg! Het is inderdaad allemaal kennelijk niet ernstig genoeg voor school om écht in de actie te schieten. Doubleren is een gemakkelijke oplossing. Overigens ben ik geen mak schaapje dat daar zomaar in mee gaat hoor! Daarom ben ik nu juist munitie aan het verzamelen.
Het lijkt wel of ze op school denken dat zoon dom is ofzo. Nou, dat is ie dus niet. Maar kennelijk zijn bepaalde gebieden minder rijp dan andere gebieden. Het kan best zijn dat voor bepaalde onderdelen nog een keer dezelfde stof doorlopen een goede oplossing is. Maar je lost het basisprobleem daar niet mee op. Dan heb je dus straks in groep 6 weer een probleem met een verwant onderdeel. Simpelweg omdat er geen aandacht is gegeven aan de oorzaken van het probleem.
Ik wil onze orthopedagoog ook in gesprek laten gaan met school, alleen zitten we nu nog in het begin van het traject. Ze moet dus nog wat meer ontdekken aan zoon voordat een gesprek zin heeft.
Waar ik deze week in elk geval op aan wil sturen, is dat we een gedetailleerd overzicht krijgen van de in een week te behandelen stof. Dan doe ik dat vóór die week begint alvast een keer thuis met zoon. Lijkt me motiverender dat het op school gelijk goed gaat dan dat we achteraf weer eens moeten werken aan zaken die niet goed zijn gegaan.

Pippin

Pippin

26-01-2010 om 18:58

Die lesmethode

Die boeken kun je desnoods zelf aanschaffen, als de school dat niet mee wil geven.
Van zo'n draadje wordt mij opeens weer duidelijk waarom er zoveel dure kinderen zijn, die vastlopen op de basisschool. Men laat ze eerst vastlopen, voordat men gaat handelen.
En Bikkel, hier wordt er voor kinderen die hoogbegaafd zijn, ook NIETS gedaan. De dyslectische kinderen krijgen wel rt, maar dat is zeer matig georganiseerd. De leerkrachten/onderwijsassistentes/stagaires die overschieten, mogen dat doen. Als er iemand ziek is, is de rt het eerste wat vervalt. Ik weet dat heel veel ouders, keihard met hun kinderen aan het werk zijn, elke middag. En dat lijkt inderdaad zielig, maar aan de andere kant, in het buitenland is huiswerk heel normaal. Het is ook zielig als het kind nog een keer dezefde stof door moet worstelen het volgende jaar.

Bikkel

Bikkel

26-01-2010 om 19:20

Pippin

Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik heb nergens gezegd dat ik het zielig of fout vind dat kinderen na schooltijd werk moeten doen. Wij hebben in het buitenland gewoond en onze kinderen hebben vanaf hun 4e iedere dag daar huiswerk moeten maken. Ook ik heb vrij geregeld hier in NL van alles na schooltijd met de kinderen gedaan op school- of RT-gebied. Daar ben ik helemaal niet op tegen.
Als ik het woord zielig al zou willen gebruiken, is dat, voor al die kinderen die kennelijk niet adequaat geholpen (kunnen) worden op school, voor wie al die ouders zo moeten knokken. Dat er in januari al gesproken wordt over doubleren zonder dat een concreet zorgplan wordt opgesteld voor het kind van Guinevere, zonder dat zij de kans krijgt om met school voor haar zoon een oplossing te zoeken, zonder dat gekeken wordt waar het probleem ligt.
Hier is school dit jaar begonnen met ondersteuning van hb'ers omdat dat een focuspunt van de vereniging waar school onder valt, is. Er is zelfs iemand voor een halve week benoemd om dat te coordineren. Helaas voor mijn dochter te laat maar ik ben wel blij dat mede mijn gelobby bijgedragen heeft dat deze kinderen misschien wel een leuke(re) basisschooltijd hebben.
En natuurlijk, dyslexiebegeleiding kan heel erg veel beter maar daar is in ieder geval wel een aanzet toe voor hulp.

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 19:50

Zielig

Ik was het die de term "zielig" heeft gebruikt. Ik zei: "Ik vind het zielig, zo\'n kind dat in zijn vrije tijd alles van school nog een keer moet doen". Hoewel ik er wel toe bereid ben, want een heel jaar overdoen vind ik pas echt zonde.

Pippin

Pippin

26-01-2010 om 20:05

Ach ja bikkel

Het lijkt in mijn post net alsof ik het tegen jou heb, bedoelde ik niet zo. Zit ik ook nog te schreeuwen met hoofdletters.:S Niet op jouw gericht. Maar op die school van ons. Ja, inderdaad, ik ben erg gefrustreerd.
Ach ik heb hoofdpijn, moet maar niet meer posten vanavond.

Bikkel

Bikkel

26-01-2010 om 20:35

Ach ja

Ik loop ook met hoofdpijn (in de kou gefietst zonder muts). En die frustratie over school, ik geloof dat we daar allemaal hier wel last van hebben. Gelukkig hebben we elkaar om die frustratie wat te (h)erkennen, toch?

Guinevere

Guinevere

28-01-2010 om 21:48

Goed gesprek gehad

Voor zover het in 10 minuten mogelijk is (OK, 18, 8 erbij gepikt) hebben we een heel goed gesprek gehad. Juf heeft drommels goed in de gaten dat het er wél inzit, maar niet uitkomt. Want meneertje zit als er iets wordt uitgelegd naar buiten te staren en als er iets gedaan moet worden dwars door zijn boek heen te staren. Als hem iets wordt gevraagd is de standaard reactie iets als: "Huh?". Eén op een uitleg pikt hij een stuk beter op, maar het kost teveel tijd om dat met alles te doen.
In elk geval heb ik aangegeven teleurgesteld te zijn dat school vorig jaar niet al een orthopedagoog heeft aanbevolen, omdat we dan eerder pijnpunten hadden kunnen ontdekken. We krijgen het globale leerstofprogramma zodat we vooraf een korte uitleg kunnen gaan geven. Dan weet hij in de klas alvast waar het over gaat, kan hij beter aanhaken. Dat werkt een stuk positiever dan achteraf opdweilen wat allemaal niet goed is begrepen/gedaan. Boeken mag ik ook lenen.
Ik heb in elk geval weer vertrouwen in de juf, die heeft zoon goed in de peiling. Vind nog steeds wel dat de school/IB-er veel meer had kunnen betekenen in deze.
En...bedankt voor de reacties in deze draad, het heeft me weer geholpen mijn gedachten goed op een rij te zetten en het gesprek op school beter in te zetten!

Pippin

Pippin

28-01-2010 om 23:06

Mooi

Fijn Guinevere, goed dat je het gevoel hebt dat de juf oprecht naar je zoon kijkt.

Rugzak

Mijn dochter kon kiezen, of op een cluster 4 school voor autisten of rugzak, dsu een ambulante begeleider die af en toe contact houdt met een rugzakcoach. Het gaat er volgens mij om dat ze op school snappen wat er met het kind aan de hand is en weten hoe ze ermee om moeten gaan.Mijn dochter gaat elke dinsdag tijdens schooltijd naar haar rugzakcoach om te bespreken wat wel en niet goed gaat en de ambulante begeleider komt af en toe om met ons samen alles te bespreken, wat wel en niet anders kan wat zij moet veranderen , handelingsplan maken wat bij de leraren niet goed gaat e.d. Ik persoonlijk had haar liever op een speciale school gezien omdat de klassen al veel keiner zijn en hun exact weten hoe met hun problematiek om te gaan. Zij heeft dan een leerkracht, een vaste zitplaats huiswerk op school, meer regelmaat. Maar als zij dit jaar goed door komt wat betreft cijfers, maar ook gedrag op school, kan zij wel blijven, al hoor ik van veel ouder dat kinderen helemaal opbloeien op een speciale school.Als een kind een cluster 4 indicatie heeft kan het dus op een speciale school maar zijn soms lange wachtlijsten, die van mij is al in december aangemeld maar kan pas na de zomervakantie als het dan nog nodig is.

Bikkel

Bikkel

29-01-2010 om 00:18

Super!

Fijn dat het zo'n positief gesprek is geweest. Het doet me wel wat terugdenken aan de gesprekken die ik voerde over zoon in groep 4. Daar werden automatisch al dubbele gesprekken voor zoon ingepland en dan snoepten we ook nog 5 minuten van de tijd van zijn tweelingzus af. En die gesprekken gingen ook over hij kan het wel maar hij doet het niet. En wat kunnen we daar aan doen. Alleen daar had die juf zoon niet in de peiling, integendeel, en in die groep zijn ook de onderzoeken gestart.
Succes, het klinkt allemaal goed.
PS Wat doen die ib'ers eigenlijk op scholen? Die van ons mag ook al meer betekenen dan nu het geval is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.