Clarice
18-09-2009 om 17:48
Wanneer naar sbo?
Ik vraag me af wanneer kinderen naar het speciale basisonderwijs moeten/gaan. Kun je bijv met ADHD of ASS op een reguliere school blijven of moet je dan naar het SBO? Of moet er sprake zijn van een onhandelbare situatie?

Jakiro
18-09-2009 om 19:29
Ik weet het niet
Of daar speciale regels voor zijn. In ieder geval kom je niet op SBO als je boven een bepaald IQ zit.
En verder; mijn dochter heeft PDD-NOS met ADHD en heeft gewoon de reguliere basisschool doorlopen (zonder rugzak) en zit nu op de middelbare school, waar ze ws wel een rugzak gaat krijgen.
Ik denk dat het een samenloop van diagnose, karakter en IQ kind, wens ouders en wens leerkrachten is.
Jakiro

Clarice
19-09-2009 om 21:34
Ik hoor juist andere geluiden
Jakiro bedankt voor je reactie. Mijn vraag was naar aanleiding van een aantal ervaringen van andere ouders die ik vernam: namelijk dat er wel degelijk kinderen met een hoog IQ (>120)gecombineerd met leer/gedragsstoornissen naar het SBO gaan en ook dat sommige basisscholen kinderen met gedrag- of leerstoornissen weigeren of verwijderen van school. Ik vraag me dus af in hoeverre de school hiertoe kan overgaan (op eigen initiatief).

T&T
19-09-2009 om 21:40
Hier in de buurt is zelfs een sbo school met een speciaal hoogbegaafden project. Dus ik denk niet dat het IQ een meter is om te bepalen of een kind al dan niet naar het sbo gaat, maar veel meer gedrags of leer stoornissen. Voor kinderen met een echt laag IQ (< 80)is er trouwens het cluster 3, en voor kinderen met leer en gedragsproblemen en een hoger IQ het cluster 4... tenminste, nog wel.
groetjes Tess

T&T
21-09-2009 om 09:33
Wist ik niet
Dat wist ik niet, dat er in het cluster 3 ook kinderen met een normale intelligentie kunnen zitten. Hier gaan de kinderen die een te laag iq hebben voor het cluster 4 rechtstreeks door naar cluster 3, vandaar...
Maar goed, over een tijdje moet dat allemaal gaan fuseren... ik hou mijn hart vast voor heel veel kinderen. Hier in de regio blijven alleen nog "campussen" over, die een combinatie zijn van regulier, sbo,cluster3 en cluster4...
Tess

Nienke*
21-09-2009 om 10:47
Cluster 3
Ik moet toch ook even wat rechtzetten. Mijn dochter heeft een indicatie voor ZMl. Volgt inderdaad cluster 3 onderwijs. Maar het IQ mag niet hoger zijn dan 55, anders ben je dus moeilijk lerend en ga je dus naar sbo, zeker als je geen extra problemen hebt.Maar ik denk niet dat dat geldt voor langdurig zieke kinderen.

Marcella
23-09-2009 om 04:04
Nog aanvullend
Hallo
In cluster 3 zitten naast ZML (zeer moeilijk lerend), MG (meervoudig gehandicapt) en LZ (langdurig ziek) ook LG (lichamelijk gehandicapte) kinderen. Hierbij is normaal onderwijs niet te combineren met hun handicap. Het onderwijs is qua niveau min of meer vergelijkbaar met het reguliere onderwijs.
De school van mijn kind is gecombineerd met LZ, maar hij heeft wel een andere indicatie.
Groet,
Marcella