Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
even anoniem

even anoniem

01-10-2018 om 11:34

Wat doe je met boefjes?

Een tijd geleden werd er uit mijn huis voor een € 6 000 aan fotomateriaal gestolen. De daders waren drie jonge snaken (14, 17, 18) van drie verschillende nationaliteiten.
Ze liepen een paar uur later al tegen de lamp, omdat een politie-agent het vreemd vond: zo'n jonge jongens, die zo ogenschijnlijk duur materiaal meezeulden.
De duurste set was verdwenen. Naderhand vernam ik dat ze die (winkelwaarde om en bij de € 3000) aan een voorbijganger op straat verkocht hadden voor ... € 20. Het ding staat geseind, als dat ooit eens binnengebracht wordt voor reparatie wordt het ingehouden.
Een paar weken na de diefstal kreeg ik drie brieven van het parket: of ik bereid was tot een verzoeningsgesprek met de daders. Omdat ik daar verder weinig of niets van ken, raadpleegde ik een advocaat. Die adviseerde om nog even te wachten: "ik moet daar toch zijn morgen, ik zal eerst het dossier eens gaan inkijken".
Veel goed nieuws was er niet: "tja, ... Het zijn geen lieverdjes hè. Ze zijn "goed gekend bij de politiediensten" zoals dat heet: spijbelen, geweldpleging, dealen, tegen die oudste loopt een onderzoek wegens onwettig wapenbezit en vuurwapenvertoon op school, enzovoort.".
"En wat dan met die verzoeningsgesprekken?". "Ik zou dat niet doen. Ik zal de eerste zijn om te proberen verhinderen dat iemand zwaar gestraft wordt, maar die jongens... Ze hebben al tal van kansen gekregen en die hebben ze alle verbrod. In het dossier zitten zelfs verklaringen van die ouders, die zelf vragen om die snotapen in een gesloten instelling te plaatsen, omdat ze het ook niet meer weten. Eer een ouder zoiets doet...".
Ik heb de verzoeningsgesprekken dan maar voor bekeken gehouden.
Mijn verzekering liet me weten dat ze 80% van de aankoopwaarde van het verdwenen materiaal zouden uitbetalen, op voorwaarde dat ik me, bij een eventuele rechtszaak, geen burgerlijke partij zou stellen.
Daarmee was voor mij de hele zaak zowat afgehandeld.
Maar toch... Het gaat wel over drie jonge jongens. Had dat niet anders en beter gemoeten/gekund?

Helpt allemaal niet

https://www.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/3323_Howell_Capter7FINAL.pdf

Straffen helpt niet, bootcamp niet, opname en opsluiten niet, en methoden die lik op stuk beloven kunnen de cijfers van recidive zelfs laten stijgen.

Er is wat niet zo onderbouwde tekst dat MST zou helpen. `Multisystemic Therapy is recognized as an effective home-based form of treatment for delinquency, substance abuse, and mental health problems (Burns et al., 1999), and MST has demonstrated effectiveness as an alternative to psychiatric hospitalization (Henggeler, Rowland, et al., 1999).`

´There are no magic bullets.´

Waarschijnlijk is het meer in bredere programma´s als voorzieningen voor jongeren in de middag na school, armoedebestrijding, betere toegang tot psychiatrische hulp en begeleiding en vooral met meer betrokkenheid van ouders en omgeving.

Een destijds jong familielid heeft zelfs in de gevangenis gezeten voor gewapende overvallen. Met hulp van de familie en de kerk, hij werd niet losgelaten, maar ook omdat hij een vriendin kreeg was het op een dag gewoon weg. Nooit meer terug gekomen.

Anno

Anno

13-10-2018 om 22:37

Hetzelfde

Misschien wel dezelfde bende. En mijn reactie was ook hetzelfde. Ik werd er bijna enthousiast van hoe het systeem de jongens kon redden. Tot ik zag hoe het effect op mijn dochter was en ik er last van kreeg. Tot ik zag hoe ze werkelijk in elkaar zitten.
Eén van de knullen had spontaan zijn leven verbeterd, ging 1 dag naar school ( tot de rechtszaken over waren) . Hierna bleven het draaideur criminelen die niet schuwden geweld te gebruiken. Ik heb er geen medelijden meer mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.