Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
pddnosmama

pddnosmama

23-02-2012 om 11:29

Wat doet jullie pgb-er met je kind?

Wij hebben voor onze zoon van bijna 12 een PGB begeleider i.v.m. ADHD en PDD-NOS. Het gaat op dit moment heel erg goed met onze zoon. Eigenlijk heeft hij niet heel hard meer begeleiding nodig. Ik twijfel dus om een herindicatie aan te vragen. Zoon gaat na de zomer naar VO en dan wil ik sowieso niet met deze begeleider verder. Ik zie hem nog niet direct begeleiden met huiswerk ed. Bestaan er wel goede begeleiders die dat kunnen? Op dit moment ben ik niet zo tevreden meer over begeleider. Hij komt 2x per week van 15 tot 18 uur. In het begin was hij heel actief en had hij allerlei doelen en schreef hij van alles op in een schrift wat wij konden lezen. Nu gebeurt dat allemaal niet meer en heb ik het idee dat hij zijn tijd uitzit en makkelijk geld verdient. Zoon is immers niet moeilijk meer. Wat doen ze op zo'n middag: soms buiten voetballen, soms een spelletje, maar heel vaak zeker een uur op de wii, of op de computer. Niet lekker er op uit of zo....maar binnen hangen. Het is elke week 2x hetzelfde voor zoon. Ik merk dat hij ook wat lamlendig wordt. Nu is het vakantie en heb ik ze naar het zwembad gestuurd. Wat zal ik nu doen? Met begeleider praten? Vind ik wel lastig hoor. Of de organisatie waar begeleider bij hoort? Of moet ik het uitzingen tot de zomer en het zo laten?
Wat doen jullie PGB begeleiders eigenlijk met jullie kind? Misschien heb ik dan ook wat ideetjes om aan te dragen hier.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pgb-er

pgb-er

23-02-2012 om 12:37

Pdd-nos mama

ik werk zelf als pgb-er en las net je berichtje en dacht later ik ga reageer toch even.

Ik zou het in dit geval prima vinden als je me hierop aansprak.. goh x het lijkt wel of je de laatste tijd niet zo goed weet hoe jullie je tijd in kunnen vullen zullen we er samen even naar kijken??

wat hebben jullie afgesproken toen hij bij jullie kwam werken? was zijn taak omschrijving helder? wist hj wat jij graag wilde voor je zoon (en wist je dat zelf ook goed ?)

Ik zou zelf erg balen als je de organisatie zou benaderen hierover zonder eerst in gesprek te gaan met mij...

Wat ik met de kinderen doe ik voledig afhankelijk van kind, situatie, hoe de verdere indeling van de week/dag is, hoe ik mezelf voel enz.
Soms is dat inderdaad gewoon lekker even computeren ofzo omdat het kind daar aan toe is aan rust en even niks.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

23-02-2012 om 14:05

Is die vraag wel relevant?

"Wat doen jullie PGB begeleiders eigenlijk met jullie kind?"
Is die vraag nu eigenlijk wel relevant? Volgens mij gaat het niet om het 'wat', maar om het 'waarom'. Je vraagt een PGB aan omdat je specifieke hulp of begeleiding voor je kind wil hebben. Je hebt een doel voor ogen. Het 'wat' moet bijdragen aan dat doel. Als ik jouw bericht lees, maak ik op dat je niet (meer) scherp hebt waarom die PGB'er met je zoon aan de slag gaat. Volgens mij is het goed om daar weer eens goed naar te kijken. Je hulpvraag moet helder zijn. Waarom heb je dat PGB? Wat wil je bereiken voor je zoon? Pas dan kun je beoordelen of de PGB'er de juiste dingen doet. En of je inderdaad wel een nieuwe indicatie moet aanvragen.

pddnosmama

pddnosmama

23-02-2012 om 14:13

Reactie

Het doel was om zoons wereld wat te vergroten en in contact te komen met andere kinderen buiten. Verder wilde PGB-er met een soort werkboek over sociale vaardigheden aan de slag maar de organisatie heeft dat allemaal nog steeds niet klaar. Ook was het de bedoeling dat wij ontlast werden en als opvang voor zoon na schooltijd als wij werken. Door alle drukte kon zoon niet naar na-schoolse opvang. Op dit moment wordt er helemaal niet meer aan doelen gewerkt, maar is het meer een soort oppas geworden. Op zich geeft het niet, maar ik merk dat ik er zelf niet meer zo goed tegen kan dat er zo weinig gebeurd. Ik ben het thuis zitten van zoon en PGB-er zo zat. Ik wil dat ze er op uit gaan. Maar ik heb ook geen idee wat ze dan zoal zouden kunnen gaan doen. Een keer een boodschapje of naar de bieb, of bij lekker weer een stuk fietsen en in de zomer naar een meer vlakbij. Maar voor nu weet ik het niet. Er zijn genoeg musea hier in de stad, maar dat loopt ook in de kosten, omdat wij alles voor PGB jongen (hij is student) ook moeten betalen. En zoon heeft het vaak even nodig om na school even bij te komen. Om dan rond 4 uur nog te gaan is wat krap.
Kortom: ik weet het zelf even niet zo goed!

Alcedo atthis

Alcedo atthis

23-02-2012 om 14:33

Sturen op resultaat

"Maar ik heb ook geen idee wat ze dan zoal zouden kunnen gaan doen."
Ik weet niet zo goed wat je van een doorsnee PGB'er mag verwachten, maar volgens mij moet je die vraag bij hem zelf neer leggen. Je spreekt hem aan op het behalen van de doelen - en kunt dus aangeven dat je daarvan te weinig terug vindt momenteel. Laat hem maar eens met een voorstel komen hoe hij die doelen wel gaat bereiken. Daar betaal je hem toch (ruim) voor? Kan hij dat niet, dan zou ik zeggen: zoek een andere PGB'er. Maar misschien is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Succes

Er zijn ook andere overwegingen mogelijk hier, je zegt:
Het gaat op dit moment heel erg goed met onze zoon. Eigenlijk heeft hij niet heel hard meer begeleiding nodig....
Ik zou me toch serieus afvragen of je zoon het mogelijk heel erg goed doet dankzij de begeleiding. Een klassieke valkuil is dan om te concluderen dat er geen begeleiding meer nodig is. En zo zorg je dan zelf voor pieken en dalen in hun functioneren, tot het weer slechter gaat en de noodzaak zich opdringt. Persoonlijk zou ik er voor tekenen als een pgb-er zich een-op-een met mijn zoon had kunnen bezighouden. Ik was en ben dolgelukkig met elke logeerpartij en belangstelling van anderen zodat ze voor die noodzakelijke aandacht niet alleen van mij afhangen. En de periode na school is inderdaad voor mijn kinderen niet de tijd om nog actief iets nieuws te ondernemen. Als je dat wilt zul je een ander moment moeten kiezen.
Misschien kun je de begeleider zelf vragen wat die vind dat je zoon de afgelopen periode heeft geleerd. Ongeveer deze leeftijd heeft mijn zoon ook geleerd om met meer zelfvertrouwen zelf situaties aan te gaan en op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen groeiproces en leerproces. En nogmaals kinderen met autisme zijn erg gebaat met een-op-een contact omdat groepscontact of half contact -je bent ook nog met wat anders bezit- veel meer energie kan kosten en onbegrijpelijker kan zijn.

Vooruit kijken

Je hebt nog een half jaar voor je zoon naar het vo gaat en je hebt een pgb'er die geen accute dingen heeft om met je zoon aan te werken. Dat is toch ideaal? Ga alvast denken over waar je zoon volgend jaar tegenaan gaat lopen en anticipeer daarop. Ik denk dan aan de route naar school oefenen, zelf met bus/trein leren reizen inclusief route uitzoeken en kaartje kopen, boek over sociale vaardiheden lezen (er is van alles in de bieb, ga niet op die ene methode wachten) en misschien ook dingen oefenen, rollenspellen, leren koken, methodes om woordjes te leren uitproberen. Of stuur ze de stad in met een leuke opdracht (vind de goedkoopste milkshake of zo, zoek uit hoeveel het kost als je ..., maak zoveel mogelijk foto's van rode schoenen, maak zelf een bingokaart met aparte producten en laat ze die zoeken in winkels, zoiets) en laat zoon daarbij leidend zijn, dus bepalen waar ze heen gaan, mensen aanspreken als er iets gevraagd moet worden. Echt, ik zou het wel weten

Clubjes

ik begrijp dat je een PGB hebt om zo je zoon te stimuleren tot meer contact met andere kinderen. Toen ik het las, dacht ik...is een volwassenen begeleider dan een geschikt middel. Er zijn ook clubjes waar kinderen met elkaar spelene en activiteiten doen. Begeleiding let dan juist op hoe speel je samen, hoe kun je samen dingen doen. Wie weet is dat wel een geschiktere inzet van het PGB dan op deze manier.

Een voorbeeld: http://www.jasperondersteunt.nl/agendaclubjesenherhalendebegeleiding.php

Geen reclame trouwens....maar gebaseerd op onze eigen ervaringen.

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.