koentje
17-06-2010 om 12:52
Wat is erger [schoolkeuze SO]
voor een kind met adhd en pdd(?) op een speciale school.;
Te gaan naar een juf die je al eens eerder gehad hebt, en waar het helemaal niet mee klikte.... die niet in de gaten had dat jij telkens opgefokt wordt door anderen en dus steeds op je sodemieter krijgt omdat ze natuurlijk weer wel ziet dat jij stout doet.... eentje die nog steeds niet begrijpt dat je niet sarcastisch moet praten tegen kinderen met ASS em juist prositief ingesteld moet zijn....telkens weer...
of...
naar een andere sppeciale school, waar je voor je laatste 1 of 2 jaar weer moet wennen, misschien/waarschijnlijk maar niet helemaal zeker een wel leuke begripvolle en duidelijke juf/meester krijgt....?

Guinevere
17-06-2010 om 12:58
Praten
Heb je al met de directie van de huidige school gesproken? Wat zeggen die ervan, en hoe zijn ze vroeger met het probleem van die ene leerkracht omgegaan?

ishtar
17-06-2010 om 13:35
Het eerste
lijkt me erger.
Een jaar is heel lang. Ik weet niet of juf inmiddels bijgeleerd heeft...

Heirthe
17-06-2010 om 17:25
Het eerste
vind ik erger.
Het is moeilijk je kind van school te laten wisselen maar om nog twee jaar met zo'n juf verder te gaan lijkt me funest voor zijn zelfbeeld en voor jou een grote frustratie.

Inge M
17-06-2010 om 17:28
Vraag het je kind
Zeg er wel bij dat jullie kiezen maar dat je wilt weten wat hij ervan vindt.
Leg uit waarom je twijfelt. Ook al heeft hij ook geen idee, dan nog zal hij blij zijn met het begrip van jou.

koentje
17-06-2010 om 19:48
Juf
Deze juf verandert niet meer; ze is aan haar pensioen toe. We hebben vorig jaar wel met haar gesproken, maar ze kan het gewoon niet. Ze heeft het geduld en het gevoel er niet voor.
Ik heb er toen niet met het schoolhoofd over gesproken, tegen het einde van het jaar werd steeds duidelijker dat het echt niet klikte tussen hen. Maar er zijn veel meer kinderen die het niet met haar hebben: met name de kinderen die net even dat extra beetje meer nodig hebben. De kinderen met eerder gedragsproblemen dan een duidelijke leerstoornis alleen zeg maar.
Het is niet zeker dat hij bij haar komt, maar ze komen er altijd zo laat mee, wie bij wie komt en dan is het straks te laat om nog iets te doen.
Dus ik wil er vast over nagedacht hebben.
Deze juf heeft een tijd de middenbouw gedaan en doet nu voor het eerst dit jaar de eindgroep. Meestal blijven ze enkele jaren op zo'n groep. Dus... tja, er is ook een andere groep waar hij terecht kan. Kans van 50% denk ik.
Is het een idee om op voorhand naar de directeur te gaan?

koentje
17-06-2010 om 19:49
Met zoon bespreken
is een echte afrader. Hij zou er hotel de botel van worden, want hij heeft zelf nog niet bij die mogelijkheid stil gestaan denk ik. En dat houd ik liever even zo.

Pippin
17-06-2010 om 20:33
Melden bij directie
Ik zou zeker op voorhand naar de directeur gaan. Nu is de klassenindeling nog niet bekend snap ik? Dan kan hij/zij zonder gezichtsverlies je zoon nog bij die andere leerkracht neer zetten. Als de klassenlijsten al bekend zijn, kan het nog wel, maar dan schept dat weer een precedent voor andere ouders en ik weet dat ze daar bij ons op school in ieder geval niet blij van worden.
Ik zou vooral aangeven dat je anders overweegt een andere school te zoeken.
Tenminste, als IK directeur van een school zou zijn (pfieuw gelukkig ben ik dat niet) zou ik dit willen weten.

anna van noniemen
17-06-2010 om 21:53
Begrijp ik het goed
dat hij nu op speciaal onderwijs zit en dat hij dan naar een ander speciaal onderwijs school gaat? Je mag van een juf in die sector toch wel wat meer verwachten?

lilajolie
18-06-2010 om 07:06
Juf
Ik zou er alles aan doen om hem niet in de klas van die ouwe juf te krijgen. Juf is gehospitaliseerd en voor jouw kind heb je een 'anders- denkende' leerkracht nodig. Kan je geen brief schrijven? Met onderbouwing waarom het slecht is als hij weer bij deze juf zou komen?
Sterkte!

T&T
18-06-2010 om 12:38
Juffen in het speciaal onderwijs
Helaas is het in het personeelstekort in het speciaal onderwijs zeker zo groot als in het reguliere... En dat levert dit soort problemen op.
Wij hadden bj dochter in het cluster 4 leuke, jonge, lieve juffen... die jammer genoeg wel nog niet klaar waren met hun bijscholing, en eigenlijk de klas niet aankonden... maar ja, als dat alles is wat je hebt. Ik ben wel bang dat die lieve jonge juffen op deze manier ook niet lang blijven, ook al zijn ze nu nog zo gemotiveerd, ze krijgen een onmogelijke taak op hun bord.
Wij Zijn inmiddels van school gewisseld, en geen speciaal onderwijs meer... hoera! ben er nog blij om. Als je de keus hebt (en die heeft lang niet iedereen) zou ik serieus naar een andere school kijken.
groetjes, Tess

Heirthe
19-06-2010 om 11:09
Directeur inlichten
Dat zou ik zeker doen als hij ook naar een andere klas kan. Ik zou daar niet mee wachten. Je zoon zelf inlichten lijkt me idd niet verstandig, die van mij zou er ook gek van worden als ik hem liet meebeslissen. Dan krijg je ook een verkeerd beeld.

koentje
20-06-2010 om 17:28
Ik was
zo verstandig om inderdaad maar even direct mijn probleem voor te leggen bij de huidige leerkracht.
En direct ios het opgelost: de juf gaat weg! Er is ook door school geconstateerd dat het niet werkt en ze gaat haar laatste werkjaren terug naar het regulier onderwijs.
Joehoe!!

Guinevere
20-06-2010 om 22:05
Fijn
Dat is fijn voor alle betrokkenen. Gelukkig, nu hoef je geen radicale stappen te ondernemen.