Pippie
22-04-2009 om 09:37
Wat is raar?
Ik ben mee geweest met schoolreisje. Met de klas van mijn zoon (adhd). Groep 4. Met zijn klas en toevallig ook de klas van dochter (mcdd) in de bus. En ik besef nu hoe bijzonder mooi mijn kinderen zijn. Ha, mag ik het ook eens op een andere manier brengen.
Zoon zat wel onrustig in zijn stoel. Maar riem bleef vast. Plezier te maken met vriendje naast hem. Dochter zat stil, zwijgen wat ze altijd doet.
Voor mij een stuk of 14 kinderen die elkaar meppen, duwen, uitschelden en liedjes schreeuwen over tieten en pikken. Elkaar uitdagen op allerlei manieren.
Is dit nu het normale 'sociale'? Kinderen los, autoriteit weg. Het zijn die kinderen die mij netjes bedanken voor het spelen als ze weg gaan na een speelafspraakje. Iets wat bij mijn kinderen nooit lukt. Ik dacht wel eens dat ik daardoor een slechte opvoeder was. Maar waar is nu die opvoeding als hun moeders en vaders er niet bij zijn? En wat is nu eigenlijk zo sociaal aan hen? Men, ze proberen zo kwetsend mogelijk te zijn. ja, natuurlijk is dat sociaal. Want wederkerigheid is er zeker. En ze passen zich aan. Doen wat hun vaders en moeders hen zeggen op het moment dat ze bij ze zijn. Ik voel medelijden met een meisje rechts achter mij. Zij heeft best last van al dat sociale wat voor ons gebeurt.
Aan mijn ADHD-kind ging het voorbij. Hij was verzonken in het spel met zijn vriendje. Want hij kan maar in 1 wereld tegelijk zijn. Als hij mij dan op weg naar huis zegt dat vrouwen 'borsten' hebben omdat ze hun kind moeten voeden voel ik zooooooooveel liefde voor mijn hypermannetje. En ook voor het zwijgende meisje naast mij. Thuis zal ze me vertellen dat ze de ijsberen het mooiste van alles vond.
Had ik laatst verteld dat ik jaloers was? Het is nu even helemaal weg
Pippie

anna van noniemen
22-04-2009 om 10:52
Lol pippie
ja, dat heb ik ook weleens gedacht, wie is er nu eigenlijk normaal, wij of zij....hahahahahaha

T&T
22-04-2009 om 11:13
Normaal?
Leuk stukje Pippie! ik kijk ook wel eens op die manier over een schoolplein... en wat al die goedgebekte, vlotte, sociale, normale kinderen uitspoken... daar zakt je soms ook de broek van af.
Net zoals die van mij ook niet altijd engeltjes zijn hoor, ze zijn zo anders (allebei autistisch), maar wel altijd heel lekker zichzelf!
groetjes Tess

anna van noniemen
22-04-2009 om 12:41
Overigens
had zoon gister nog wel een leuke uitspraak....hij zit op Cluster4 onderwijs en gaat er met taxi heen. Daarin zit ook van alles en nog wat, en dus ook 1 klassiek autist....En, zo verzuchtte hij, met die autisten van mijn school kan ik tenminste wel normaal(!) praten....ik moest lachen, vooral over dat normaal....en vroeg, hoezo dan? Nou, X uit mijn taxi, die kan alleen maar je napraten en wijzen naar de radio .... tja, wat is dus normaal?

amk
22-04-2009 om 16:11
Vroeger
heb ik ooit een sticker gehad die mij nog zeer dierbaar is. Het was een zilverkleurige spiegel met daarop de tekst. En? Ooit een normaal iemand gezien? Deze werd verspreid door de cluster van inrichtingen waar mijn zus in zit.
Maar idd elk kind heeft zijn prachtige dingen. Ik hoop dat op dat soort momenten mijn dochter zal zijn als die van jullie. Speciaal en dierbaar zijn ze allemaal.

Mamba
22-04-2009 om 20:02
Amk
Ik ken de sticker ook! De tekst is: Ooit 'n normaal mens ontmoet? en..., beviel 't?
Sticker en poster zijn te bestellen bij stichtingpandora.nl.
http://www.stichtingpandora.nl/bymysite.v3/id/9601C9C4-4BC2-425C-9EB0-07014FE2D968

koentje
22-04-2009 om 22:11
Maar pippi
Net zoals jij je irriteert aan ouders die allerlei gedachten hebben en jouw kinderen veroordelen op het gedrag wat ze zien, zo oordeel jij nu over al die 'normale' kinderen..... en hun ouders.
Als voorbeeld; jij oordeelt maar dat kinderen zo kwetsend mogelijk zijn.
Welnee! Kinderen voelen zich onzeker en hebben te weinig handvatten om daar mee om te gaan. Dus maken ze de ander zo klein mogelijk. Tja, dan kunnen zij zich sterker voelen. Heel basaal hoor. En hoe doe je dat?
Tja dat heb je gezien.
Ik keur dit gedrag niet goed hoor. En er kan meespelen dat op school een sfeer is waarin dit onvoldoende gecorrigeerd wordt. Maar oordeel niet over anderen; dat wil je zelf ook niet!

Pippie
22-04-2009 om 23:15
Koentje
Joh, neem mijn posting op dat vlak alsjeblieft niet al te serieus. Ik ken heel veel kinderen, met heel veel gedrag. Ik werk met ze, zonder te oordelen. Ik snap het echt wel. Deze kinderen zeg ik met nog even veel plezier gedag, ze komen nog steeds hier om te spelen en met de ouders heb ik ook nog steeds even leuk contact. Echt waar Ik heb geen oordeel over hen. Ik stel het oordeel over mijn eigen opvoeding misschien eerder wat bij.
Trouwens ik ben ook nog een een ouder van een 'normaal' kind ha. Ook die heeft zo hier en daar gedrag....
Pippie
O ja, als ik zeg dat ze 'zo kwetsend mogelijk' doen is het echt geen oordeel. Het is een feit. Ik heb het geobserveerd. Blijkbaar had het voor die bepaalde kinderen een bepaald nut, anders doen ze het niet. Maar het was er.