Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
KGO

KGO

24-05-2010 om 23:11

Wat kan ik van school verwachten?? (lang)

Een week of wat geleden had ik ook al gepost over tips voor onze dochter met Asperger (net diagnose gekregen).
Ik ben nu op school op gesprek geweest en de reactie daar verbaasde me. Uit het rapport bleek volgens hun dat de problemen alleen sociaal emotioneel zijn; hun conclusie is daarom: daar kunnen we op school niet veel mee; ze moet maar op gedragstherapie of zo.
Na wat argumentatie van mijn kant heb ik toch aangedrongen op aanvraag van een rugzak, om ook op school zaken te kunnen aanpakken, in ieder geval sociaal maar ook op lerengebied. Uiteindelijk gingen ze daarin mee, maar ik moet dat natuurlijk zelf aanpakken.
Alleen dochter zit nu in groep zes, ALS die rugzak rond komt zit ze lang en breed in zeven en zijn we weer een half jaar of jaar verder. Heeft het nog wel zin?
Ik heb het gevoel dat ze onderpresteert, dat is ook iets wat de juf aangaf bij het rapportgesprek.
Maar nu uit de IQ test een bovengemiddeld IQ kwam (wat de IB-er en wijzelf tegenviel, maar de juf niet) ben ik bang dat daarom de school beargumenteerd: qua leren gaat het eigenlijk wel goed, conform de test.
Alleen de psycholoog heeft me verteld dat de WISC niet betrouwbaar is bij haar omdat ze de communicatieve signalen van de testafnemer niet oppakte (zoals nog een antwoord erbij geven, of hulp vragen).
Daarnaast is ze enorm dromerig, wat resulteert in eekhoorntjes bestuderen vanuit haar plekje naar buiten, haar armen helemaal bekladden met mooie tekeningen etc. En ze is niet intrinsiek gemotiveerd, ontzettend langzaam in haar werk.
Ook maakt ze haar methodetoetsen goed tot zeer goed, maar CITO's lager (B's, of soms C's).

Wat zou ik van school mogen verwachten?
Of is het raadzaam om bijv. zelf advies in te winnen bij een orthopedagoog?
Of moet ik het gewoon maar laten gaan, en kijken waar het schip strand (misschien verwacht ik wel te veel van haar??)
Een aantal maanden geleden gaf ze aan van school te willen omdat ze alleen is op school. Nu hoor ik haar daar niet meer over, het is van een onvoldoende voor haar gevoel naar een zesje gegaan zeg maar.

Beetje warrig verhaal misschien, maar misschien dat iemand gewoon wat tips/suggesties heeft?

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

24-05-2010 om 23:52

Baat het niet, dan schaadt het niet!

Bij ons is het effect op het leren van mijn zoon nog niet echt duidelijk, maar dankzij de rugzak zit hij in ieder geval veel beter in zijn vel.

Je kunt het altijd proberen, zoveel gedoe is het nou ook weer niet. Het meeste werk komt helaas voor rekening van de IB'er, dus die moet dat wel willen. Zeker als ze nog nooit iets extra's voor haar hebben gedaan (RT of zo) is het moeilijk. Maar bij ons is het toch gelukt, ook al had hij nog nooit RT gehad (wat in zijn geval eigenlijk schandalig was, maar goed).

Moek

Moek

24-05-2010 om 23:54

O ja,

Ambulant begeleiders kunnen wel degelijk ook tips geven over het sociale gebeuren, dat is één geheel. Het is allemaal erg flexibel.

ishtar

ishtar

25-05-2010 om 08:58

Rugzak

een van de (nieuwe) eisen voor een rugzak is een leerachterstand, en een handelingsverlegenheid wat je moet aantonen door een handelingsplan wat je minimaal een jaar toepast, wat niet blijkt te werken, inclusief hulpvraag aan de overkoepelende organisatie. (zitten zelf ook in rugzakaanvraag in groep 6)

Moek

Moek

25-05-2010 om 10:11

Trouwens, ook voor het VO is er een (uitgeklede) rugzak, dus ook al daarom is het de moeite waard. Ik persoonlijk krijg tenminste al buikpijn als ik aan de chaos van het VO denk...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.