Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

08-12-2009 om 21:10

Wat nu, gaat niet goed op school

Ik heb een gesprek gehad op school over onze ADHD-er van 7 jaar, groep 4. Alleen met lezen, netjes schrijven en gym gaat het goed. Bij alle andere vakken loopt ie achter. Hij zit de hele les te suffen en weet de antwoorden niet. Het lijkt wel of de uitleg van de juffen totaal niet landt.
Nu gaan we thuis rekenen bijspijkeren, elke dag kort sommetjes oefenen. Best aardig, ik weet zeker dat het gaat helpen want verstandelijk is niets mis volgens mij. Maar kennelijk moet álles hem 1 op 1 uitgelegd worden. Door alle stof thuis nogmaals met hem te gaan doen vermoed ik dat we hem door dit leerjaar heen kunnen slepen. Maar dan? Moeten we dit zijn hele schoolcarriere volhouden? Dan kunnen we net zo goed thuis les gaan geven lijkt me. Of moeten we toch een ander soort onderwijs gaan overwegen?
Nog een voorbeeld: hij zit op school gerust een half uur met een volle bladzijde in zijn schrift voor zich, komt niet op het idee dat ie zelf naar een nieuwe bladzijde mag. Erg zelfstandig werken zit er dus niet in bij hem. Thuis zoekt ie ook de hele tijd bevestiging (mag ik naar de wc? Mag ik mijn piramide slopen?). Tips hierover zijn ook welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Even laten bezinken....

Je hebt een pittig gesprek op school gehad. Er wordt dan in korte tijd veel informatie gegeven door de leerkracht en vaak blijven "negatieve" onderwerpen erg hangen.
Even op een rijtje: Je zegt dat hij behalve lezen, schrijven en gym achterloopt. Hoeveel loopt hij "achter"? Is dat een paar maanden of is er sprake van een enorme achterstand? Je schrijft "hij weet de antwoorden" niet. Daar heb jij je twijfels over. Want "verstandelijk is er niets mis met hem".Dus hij kan het wel, maar kan de juiste werkhouding niet vinden. Daar lijkt het meer op. Hij kan geen "plan van aanpak" maken. Dat blijkt ook uit vele andere momenten, ook thuis Dat kan onzekerheid zijn of hij is niet erg zelfstandig. Een kind van 7 is ook nog niet echt zelfstandig. Daar wordt op school soms erg op gehamerd, maar ik denk dat ze daarin vaak te veel verwachten van een kind. Misschien kan je daar hulp voor krijgen. Een andere planning bij het aanbieden van zijn werk zou de leerkracht kunnen uitproberen. Misschien heeft je zoon genoeg aan 2 min. instructie bij juf aan tafel. "Deze bladzijde moet je maken, in je groene schrift, ik kom over enkele minuten even kijken hoe ver je bent" kan al voldoende zijn.
Er zijn bij zoon ook kinderen in de klas die moeite hebben om de instructie op school goed te volgen. Zij nemen belangrijker werk mee naar huis en lezen het daar nog eens extra door. Dat hoeft niet altijd "samen" met de ouders. Deze kinderen hebben wel meer huiswerk, soms ook aangepast werk. Het ligt meer aan de inzet van een kind of dat problemen geeft. Veel tijd gaat er niet in zitten. Ik zou je zoon inderdaad de rest van dit schooljaar thuis extra begeleiden, ook in zijn onzekerheid.
"Mag ik naar het toilet?" Wat is jouw antwoord op zijn vraag? Misschien is hij op school zo gewend om alles te vragen en een afwachtende houding aan te nemen dat hij niets meer uit zichzelf durft te doen?
Ik lees in je stuk een groot stuk onzekerheid bij je kind. Ik zou de rest van dit schooljaar gebruiken om te zien hoe je zoon zich ontwikkelt met wat meer begeleiding en je nog geen zorgen maken voor de volgende schooljaren.

Pippin

Pippin

08-12-2009 om 22:56

Onzekerheid

Ik ben het eigenlijk heel erg met Wil eens. Ik denk dat je zoon thuis niet alleen moet oefenen met zijn schoolwerk. Maar veel belangrijker, met het uitvoeren van opdrachten en het zelf oplossen van problemen.
Onze adhd-er heeft ook wel last van het mechanisme van overcorrectheid. Omdat hij geleerd heeft dat zijn impulsieve gedrag 'fout' is, zet hij een rem op al het gedrag wat er mee te maken heeft. En dan gooit hij het kind met het badwater weg. Zo kon het gebeuren dat onze sociaal begaafde assertieve peuter op school een zielig stil vogeltje werd. Werkt het misschien bij jou zoon zo met initiatief nemen en problemen oplossen?
Je kunt hem leuke opdrachten geven thuis en die dan zelf laten plannen, uitvoeren en afronden. Bijvoorbeeld koekjes bakken, of iets voor papa knutselen, of een ruimteschip maken van een limonadefles o.i.d. En dan geef jij geen kritiek (tenzij het gevaarlijk wordt) en help je alleen als hij je een gerichte opdracht geeft. Dus wel: 'mam wil je de augurkenpot voor me opendraaien?', maar niet 'Ik krijg de pot niet open.'
En ik zou het schoolwerk gewoon thuis nog eens gaan herhalen hoor. Dat wordt vanzelf minder nodig, dat zal je merken. Afgelopen vakantie bleek bijvoorbeeld dat onze dochter niets begrepen had van de spellingsregels. Het was net alsof ze in de klas heeft zitten dagdromen tijdens de instructie. We hebben het spellingsboek nog eens doorgewerkt van de vakantie en nu zit ze weer op niveau.

Roos Vicee

Roos Vicee

08-12-2009 om 23:38

Guinevere

Even een gekke vraag en misschien heeft het er echt helemaal niets mee te maken in het geval van jouw zoon hoor, maar krijgt jou zoon op dit moment nog steeds onregelmatig zijn medicatie?
Ik vraag dit omdat wij bij onze zoon hebben gemerkt dat dat onregelmatige toch nadelig invloed had ook op zijn concentratie. Ik wilde er eerst helemaal niet aan hoor, vond het onzin en zag alleen maar wat ik wilde zien. Maar nu hij dus wel weer regelmatig zijn medicatie krijgt en ook op dagen dat hij vrij is (hij krijgt alle dagen door nu Concerta en is dus 12 uur met en 12 uur zonder, heel regelmatig dus. Dit itt eerdere periodes waarin hij Equasym kreeg en ook alleen maar op dagen dat hij naar school moest dus a. 8 uur met en 16 uur niet en b. daarnaast in het weekend en vakantie dus helemaal niet, dus heel onregelmatig) blijkt dat het zijn concentratie zo heel veel meer goed doet als hij wel élke dag én op vaste tijden zijn medicatie krijgt!
De concentratie blijft nog steeds een punt van zorg en aandacht hoor, maar het is nu zoveel beter. Hij doet weer mee ipv te zitten dromen of met heel andere dingen bezig te zijn. Hij snapt weer dingen, en zo niet, dan vraagt hij het.
zou dit bij jouw zoon niet ook een oorzaak kunnen zijn misschien?

Guinevere

Guinevere

09-12-2009 om 21:28

Orthopedagoog?

Bedankt voor jullie reacties, ik ben al wat meer gerustgesteld omdat ik toch ook wel enige herkenning zie. Gedeelde smart is halve smart tenslotte.
Zoon loopt nog niet heel zwaar achter, maar hij is begonnen er eentje op te lopen. Er is dus nog geen sprake van een enorme achterstand. Ik vermoed dat ie een maand of 2 achter loopt, maar dat kan snel gaan op lopen als ie de aansluiting mist natuurlijk. Ik denk inderdaad dat ie geen flauw idee heeft hoe hij een probleem (op papier) moet aanpakken. Als ie het niet meer weet gaat ie gewoon zitten wachten totdat de andere kinderen klaar zijn in plaats van het stukje werk over te slaan en verder te gaan met het volgende.
We gaan in elk geval thuis speels met hem aan de slag. Hij heeft zelf al ontdekt dat je goed tafels kunt oefenen met legostenen :'Ja zeg, als er op het plaatje een "8" staat, kan ik toch net zo goed 4 blokjes van 2 nemen!'. Daaruit blijkt dat ie in de praktijk juist heel goed overweg kan met dergelijke vraagstukken. Ik heb nu ook het familiepakket van Ambrasoft besteld, kunnen we flink mee aan de weg timmeren hoop ik.
Die overcorrectheid (ik noem dat überbraaf ) en die onzekerheid moeten we misschien toch eens voorleggen aan een orthopedagoog, in combi met die andere dingen natuurlijk. Heeft iemand daar ervaring mee? In mijn beleving is dat iemand die alle problemen op alle gebieden doorziet en daar passend advies bij levert, dat hij/zij ook door een ander kan laten uitvoeren. Klopt dat beeld een beetje?
Over die onregelmatige medicatie: we zitten nu net weer in een periode dat hij het elke dag keurig krijgt. Hij was gewoon té stuiterig en té heftig in de weekenden, iedereen incl. hijzelf had er last van. Wat wel mee kan spelen is dat ie momenteel maar de helft hoort, want zijn buisjes zijn er kennelijk uitgevallen. Daarvoor gaan we spoedig naar de KNO-arts.
Erg bedankt voor de reacties tot nu toe, het geeft me echt weer dat steuntje in de rug dat ik nodig heb!

emma43

emma43

10-12-2009 om 09:30

Orthopedagoog

Hoi Guinevere,

Ik denk dat een orthopedagoog zeker kan helpen.Mijn dochter is nu net een paar maanden geweest en is zoveel veranderd.Ze is wel een stuk ouder,14 jaar,maar durfde haar vinger niet op te steken in de klas,durfde niet alleen in een bus te stappen,deed alles maar mee met vriendinnen ,omdat ze anders bang was dat ze haar niet aardig meer zouden vinden.De pedagoog kon haar anders laten denken,ze kreeg iedere week opdrachten mee.We inden het ongelooflijk,maar we hebben nu een zoveel sterker kind.Heeft zelfs een voordrachtje bij drama gedaan zonder giechelbui.Durft leraren om hulp te vragen en ziet nu dat die mesne dat gewoon fijn vinden.Ze is nu vaak verbaast dat mesen anders reageren dan dat zj verwacht had.Ik zou zeker eens gaan kijken met je zoon.
Ik zou niet naar ander onderwijs gaan kijken.Zoontje heeft hetzelfde probleem en is naar speciaal onderwijs gegaan,maar is nu zeker niet minder onzeker,alleen is het daar dat de juf tijd heeft om even naast hem te gaan zitten en hem op weg te helpen.
Thuis moet ik hem ook nog veel begeleiden.

Groetjes.

Guinevere

Guinevere

11-12-2009 om 17:49

Nog meer ervaringen orthopedagoog?

Dank je wel Emma! Ik begin er al een goed gevoel bij te krijgen. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die ons en onze zoon door de jaren heen een beetje kan begeleiden met de diverse problemen waar we tegenaan lopen. Het hoeven niet allemaal "major problems" te zijn, maar met een Zorgenkind loop je toch links en rechts tegen allerlei zaken aan waar een ander niet tegenaan loopt. Een beetje hulp is daarbij welkom en ik denk ook aan iemand die dan meekan naar de "problemengesprekken" op school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.