Pham
28-05-2011 om 09:16
Wat staat ons te wachten
Dochter zit in groep 3 en is een paar weken geleden 7 geworden. Vorig (school)jaar is ze met twijfel vanuit school naar groep 3 gegaan. School wilde dochter ondanks dat al haar scores goed lagen in groep 2 houden vanwege gedrag. Als dochter geen zin had deed ze het niet. IK voorzag veel problemen in het gedrag als dochter bij allemaal "jongere" kinderen in de klas kwam. Op mijn vraag wat dochter dan voor een lesstof zou krijgen werd ook gezegd dat ze met de stof van groep 2 mee moest (die ze dus al beheerde!)
In groep 3 heeft dochter een goede start gemaakt, na de kerst is een duidelijke kentering te zien en waarschijnlijk tot zeker blijft dochter in groep 3 zitten. Daar is niets mis mee.
Wat echter steeds meer op gaat vallen is dat dochter héél veel moeite heeft met concentratie. Ze verliest het snel, vooral als ze iets moeilijk vind of niet leuk. En dan heb je in een groep van 29 kinderen veel afleiding als je "wilt". Juf geeft ook aan en dat zie ik zelf ook dat dochter het niet expres doet. Ze wil wel, maar als ze eenmaal afgeleid is met iets wat ze moeilijk vind krijg je haar vrijwel niet meer terug naar haar taak.
Dochter heeft ook moeite als er meerdere volwassen om haar heen staan. Ze heeft 2 juffen (in de kleuterklas ook) wat dochter dan doet is zich aan 1 juf hechten en zich tegen de ander afzetten, daar heeft ze dan steeds conflicten mee en die zoekt ze vaak zelf op. De persoon waar ze conflicten mee zoekt mag ze wel graag, daar heeft ze geen hekel aan. Dit deed ze achteraf gezien op het kinderdagverblijf al vanaf dreumes leeftijd (hoe bewust doe je dan zoiets?)
Motorisch is dochter ook niet echt sterk. heeft er fysio voor en daar gaat het nu ook wel beter mee. Schrijven heeft ze echter een "klere hekel" aan en daar zie je het ook steeds gebeuren. Ze begint te oefenen, maar na 4 of 5 woordjes haakt ze af. Anderzijds zit dochter op dansen (met een super leuke juf die plezier en inzet boven alles zet) en dochter beleeft er ontzettend veel plezier aan het uurtje dansen.
Dochter zit zichzelf duidelijk in de weg. Het wordt mij steeds duidelijker dat er "iets" met mijn dochter is en de juf deeld mijn zorg. Wij zijn geen proffessionals maar het neigd naar ADD of ADHD achtig iets (als je de kenmerken leest heb ik het gevoel dat mijn dochter beschreven wordt.) Maar nogmaals wij zijn geen professionals en er kan ook nog iets totaal anders zijn, maar dat er iets is, is wel duidelijk.
Nu wil ik aankomende week met dochter naar de huisarts om door verwezen te worden voor verder onderzoek. Ik wil dat mijn dochter die ondersteuning gaat krijgen die er nodig is, wat het dan ook mogen zijn.
Maar wat kan ik allemaal verwachten als ik naar de huisarts ben geweest?
Groetjes Pham

Alcedo atthis
28-05-2011 om 09:58
Geen eenduidig antwoord
Ik denk dat er geen eenduidig antwoord te geven is. Het hangt er ook vanaf wat je zelf wilt. Een uitgebreid onderzoek kan bij diverse instellingen, verschilt per stad, en meestal krijg je te maken met flinke wachtlijsten. Je zou je eens kunnen verdiepen in de instellingen in jullie buurt (misschien kunnen wij met je meedenken) en beoordelen waar je zelf graag naar toe wilt gaan. Er zijn flinke verschillen hoor, dus het kan echt de moeite waard zijn om daar zelf op te sturen.
Vaak betekent een diagnosetraject lang wachten en voorlopig geen hulp of ondersteuning. Je zou daarom ook naar een kinderpsycholoog of orthopedagoog kunnen gaan (bij een grotere instelling, een kleine praktijk, een zelfstandige, wat je wilt) met een concrete vraag naar hulp. Dus: wat kan dochter doen om zich beter te concentreren? Je hebt namelijk geen diagnose nodig om alvast dingen te gaan proberen. Dat zul je overigens toch moeten, want met een eventuele diagnose zijn de problemen natuurlijk niet opgelost. Bij de diagnose krijg je geen standaard gebruiksaanwijzing voor je kind geleverd. Ja, de deur naar medicatie is geopend, en dat kan wel een heel belangrijke zijn. Maar tot die tijd dus: uitproberen. Wat ideeën (want je kunt maandag al beginnen):
- een wiebelkussen of zitbal
- een koptelefoon die geluid tegenhoudt
- een MP3-speler
- een rustige plek in de klas (desnoods achter een kast, zo min mogelijk afleiding)
- misschien mag ze zo nu en dan op de gang werken
- lichaamsbeweging tussendoor (even wat voor de juf ophalen, kniebuigingen etc.)
- voldoende cognitieve uitdaging. Bij saai werk dwaal je veel sneller af.
Met onze zoon (9) gaat het qua concentratie en werkhouding momenteel buitengewoon goed. Hier is het de combinatie medicatie/zitbal/MP3-speler. Eerder was die rustige plek in de klas (zicht op de muur) ook belangrijk, maar dat heeft hij nu niet meer nodig.

Karmijn
28-05-2011 om 10:24
Zitten blijven
Ik ben het helemaal met Alcedo atthis eens.
Wat is overigens de reden dat ze je dochter willen laten zitten blijven? Je schrijft wel wat over haar concentratie en over het schrijven.
Zowel concentratie als schrijven, worden niet beter van zitten blijven. Dus als dat de argumenten zijn, zou ik er als ouder niet mee eens zijn. Vooral niet nu jullie van plan zijn een diagnose traject in te gaan. Ik zou dan persoonlijk kiezen voor overgaan en volgend jaar kijken wat er te doen valt aan de punten waar ze uitvalt.
Stel dat ze adhd heeft, dan is verveling en herhaling echt fnuikend. De meeste adhd-ers doen het ronduit slecht hierbij. Die hebben juist stimulans en nieuwe input nodig.
Voor het schrijven oefenen heb ik wel een tip. Bij onze zoon werkte het, om hem hele gekke dingen te laten schrijven. Vieze woorden, mopjes, zelf verzonnen woorden, rijmpjes. Ook weer vanwege die verveling.

Pham
28-05-2011 om 23:34
Wat een snelle reacties
Super fijn!
De reden dat dochter waarschijnlijk blijft zitten is omdat de resultaten achteruit gegaan zijn. In november scoorde dochter nog net C en een enkele D maar nu scoort dochter vooral lage D en een enkele E. Het lezen wat super ging lijkt ook niet echt de lijn te volgen die ze ingezet had.
Daarom denk ik zelf ook wel dat ze nog veel te halen heeft nog een jaar in groep 3. Maar de juf had nog niet alle scores goed op een rij.
Ik woon in de regio Nijmegen, ik heb gehoord dat de sint maartensklinkiek een "Zoom in" heeft waarbij er door een groot scala aan mensen (ergo, maatschappelijkwerkster, pedagoog etc) naar het kind kijken. Kind krijgt 2 onderzoeks dagen en vandaar uit komt een eerste advies voor zowel school als ouders. Daarna gaat de juiste persoon verder met kind en omgeving van kind. Dat lijkt me wel heftig, maar dat gaat het sowieso worden.
Het toegeven dat dochter een probleem heeft is al heftig maar wel goed, zo wordt dochter alleen maar ongelukkig. Ik zie gewoon dat ze zichzelf in de weg zit en steeds vaster met zichzelf komt te zitten. En dat wil ik als moeder niet voor mijn kind (en mijn man ook niet.)
Bedankt voor de tips waar ik al mee kan beginnen. Dochter werkt nu al wel vaker op de gang. De hoeken achter kasten etc zitten al vol door andere kinderen! Lokaal is niet al te groot en er moeten 29 kinderen in! Voordeel van op de gang is ook dat dochter graag hard op praat, ook tegen zichzelf. Op de gang heeft niemand er last van en kan ze gaan staan wanneer ze wil.
Dat wiebelkussen lijkt me wel wat, zo even googelen.
Groetjes Pham

Pham
30-05-2011 om 21:58
Afspraak bij huisarts
staat op aankomende woensdag om 9:30u. Ben benieuwd, vind het ook wel spannend.
Gr Pham