Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

02-04-2009 om 21:54

Wat te doen/dwangmatig met eten

Zoon wil tegenwoordig het liefst al zijn warm-eten-componenten afzonderlijk op zijn bord. Om de beurt dus. Het mag niet tegen elkaar aan komen en hij gilt soms moord en brand als dat gebeurt. Ik heb geen zin om tijdens het eten steeds opnieuw op te scheppen en wil eigenlijk gewoon ook niet meegaan in dwangmatig gedrag. Anderszijds geeft hij aan dan wel te zullen eten, het eten is vaak een groot probleem inderdaad met hem. Zal ik hieraan toegeven, zijn er compromissen mogelijk?
In het verleden was het al eens dat hij soms zijn bord tussendoor schoon wilde maken, met sommige dingen (vis op brood en daarna zoet) vind ik dat ook wel logisch. Maar ja, hoe ver ga je?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik dacht ook direct aan zo`n vakjes bord. En ik weet niet hoe oud hij is, maar kan hij zelf zijn eten opscheppen? Hoeft hij ook niet boos te worden omdat jij het "verkeerd" doet.

T&T

T&T

03-04-2009 om 14:06

Ja, hier ook!

Hier twee van die "pietlutten" ze eten dus van een vakjesbord, en dat is DE oplossing! er gaat niks per ongeluk door elkaar. Ook een voordeel; wij stellen de regel dat er twee vakjes leeg "moeten", en de derde "mag" zeg maar een compromis tussen altijd je bord leeg eten en toch toegeven dat ze bepaalde dingen nou eenmaal niet willen eten.
Je kunt je natuurlijk afvragen of je te ver met zijn "nukken" meegaat... maar voor mij was het belangrijker DAT ze eten dan dat ik mijn zin krijg HOE ze dat doen.
groetjes Tess

Guinevere

Guinevere

03-04-2009 om 18:20

Ha, vakjes

Ha, dat vakjesbord...dat wordt hier dus niet gedoogd aan tafel, want dat is kinderachtig. Terwijl Meneer zijn voedsel ook niet tegen elkaar aan belieft. Dus ik heb ´m verteld dat ie óf niet moet zeuren, óf toch aan het vakjesbord. Hij moppert nog wel een beetje maar heeft toch wel ergens het idee opgepikt dat het nu eenmaal moeilijk gaat, opscheppen zonder dat er ooit één korreltje tegen iets anders aankomt.

Herkenbaar

de kids die bij mij logeren hebben het ook...
ik heb zoiets oke dan niet naast elkaar en voorzichtig zijn dat het niet doot elkaar komt, als ze daardoor wel eten vind ik het goed!

in het boek een echt mens, beschrijft een autistische vrouw hoe het voor was eten, dat eten soms gewoon pijn kan doen in je mond, dat het onvoorspelbare het ergste is enzv... ik kan me voorstellen dat eten door elkaar ook heel vervelend is, alsof ze de regie kwijt raken..

ik zou ook gaan voor een vakjesbord....

Jun

Jun

03-04-2009 om 19:03

Een voor een

Hier gaat alles een voor een. Dus b.v. eerst stukje vlees dan de aardappelen. Ik heb ook wel eens gedacht aan een vakjesbord, maar snijden gaat nu al zo moeilijk, dat lijkt mij met een vakjesbord lastig.
Maar ik zou het zo doen. Ik zie niet in als een zo simpele oplossing een zo groot probleem kan oplossen om het niet te doen.
Het is niet meegaan in lastig gedrag, het kan een echt probleem zijn. Hier geloof ik het sinds cake versieren op school. Zoon is gek op cake, slagroom en smarties. Maar toen hij ze bij elkaar moest doen kreeg hij het niet meer weg. Hij at er geen hap van en was vreselijk verdrietig dat hij niets kon eten, want het moest(dat door elkaar gooien). Want dat was de activiteit, en dat op een speciale autischool....
Soms word ik zo moe van die %^%*%*juffen....
Sorry, dat moest er even uit.
Groetjes van Jun

Guinevere

Guinevere

03-04-2009 om 20:43

Het leuke is...

Het leuke is, dat onze zoon nadat het eten op zijn bord ligt zowat alles door elkaar heen eet. Vooral als er ergens lekkere saus doorheen zit. Dus het is echt puur het idee, stel je voor dat er iets dat minder lekker is tegen mijn aardappel aan komt te liggen! In elk geval, ik geef er niet teveel aan toe, en dat gaat goed. Maar zoon is hier ook niet `auti`, dat kan natuurlijk ook schelen.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-04-2009 om 21:19

Mij gaat ineens een licht op (ot)

Ik had op de middelbare school een vriendinnetje met een rare vader (vond ik, haha). Hij wilde namelijk hetzelfde als de zoon van koentje: alles NA elkaar eten in plaats van bij elkaar op een bord. En tussendoor moest zijn bord steeds worden afgespoeld. Ik zit nu ineens te bedenken dat die man misschien wel een autist was. Geen idee of dat klopt, natuurlijk, hij was wel scheikundige dus in een reageerbuis dingen door elkaar mikken was voor hem geen probleem .
Groetjes
Massi

amk

amk

03-04-2009 om 21:34

O, jee

dit is toch gewoon een normale manier van eten.
Ik eet altijd dingen afzonderlijk op mijn bord, moet er niet aan denken om meerdere dingen tegelijk op mijn bord te hebben.
Ik spoel mijn bord idd niet af, maar we eten dan ook bijna geen sausjes en sju al helemaal niet.

Dit is nu echt iets waar ik van zou denken pick your batle. Ook bij een zorgenkind.

groet,
Angela

koentje

koentje

03-04-2009 om 22:13

Eureka...

een vakjesbord!
Dat zou wel eens iets voor hem kunnen zijn. Morgen ga ik het proberen!

Maar eet hij ergens anders dan ooit nog van een normaal bord?

Asa Torell

Asa Torell

03-04-2009 om 22:20

Nou dat geloof ik niet angela

dat het zo standaard is, ik zie eigenlijk nooit iemand zo eten. Niet dat me er iets op tegen lijkt (behalve voor mezelf want ik ben juist dol op saus, bij elke hap liefst).

Pippin

Pippin

04-04-2009 om 17:15

Herkenbaar

Mijn oudste dochter is absoluut niet autistisch, maar het eten mag elkaar absoluut niet raken. Ze kan bepaalde dingen ook echt niet eten.
Ik denk dat het te maken heeft met het smaakgevoel. Dochter kan ontzettend goed proeven. Ze vindt veel smaken te sterk en dan wordt het eten echt walgelijk in haar mening.
Ze at vroeger altijd van een vakjesbord. Nu van een heel groot bord met kleine hoopjes voedsel aan de randen....
Ik vind het inderdaad een geval van Pick your battles.
Pippin

amk

amk

04-04-2009 om 21:27

Aangeleerd wellicht?

Bij ons in het gezin: mijn ouders, zus en ik, eten allemaal zoals eerder beschreven. Bij mijn ex een aantal familieleden wel en anderen niet.
Tja, in een restaurant moet je wel, maar dan hoop ik altijd maar dat de groenten en aardappelen apart geserveerd worden en dan eet ik het ook na elkaar. Niemand die er dan wat van zegt.

Dus waarschijnlijk komt het best wel vaak voor, alleen letten we er niet specifiek op en jullie door de voorgeschiedenis wel.

Angela

Waar te koop

ook hier een mannetje waarbij het eten elkaar niet mag raken. Het liefst zou hij ook voor elk apart eten ander bestek nemen. Maar daar gaan we niet in mee en nu is het ook goed het even af te vegen met een servetje.
Ik ben al een tijdje op zoek naar zo'n vakjesbord maar heb ze nog niet gevonden. Ja, bij Xenos was die was zo ontzettend groot, meer een bord voor hapjes/toastjes. Weet een van jullie misschien waar je zo'n bord kan kopen?

groet, heli

amk

amk

04-04-2009 om 23:09

Babyzaak of nog even wachten

tot het barbecue seizoen begint dan heb je ze oa bij de hema, de blokker etc. En dan ook zonder kinderachtige plaatjes. Want het zijn tenslotte geen babies. Alleen kinderen met een andere gebruiksaanwijzing.

Inge M

Inge M

05-04-2009 om 10:29

Campingwinkel in de buurt? of blokker

Vakjesborden zie je vaak liggen bij het campingservies of bij de bbq's.

Guinevere

Guinevere

05-04-2009 om 21:22

Kringloop

Ik heb hier 2 exemplaren bij de kringloop vandaan gehaald. Echt van die boerenbont-achtige gezellige jaren 70 exemplaren. Jammer dat zoon weigert ervan te eten, wéér een euro over de balk gegooid.

Saus

Het eten mag bij elkaar op het bord maar ik heb wel kleine sauskommetjes voor zoon. Die zet ik in zijn bord, met de vleessaus erin. Zo kan hij saus eten zonder dat het op het eten komt. Was een idee van mijn moeder. Die kommetjes, echt pietepeuterige kleine dingetjes heb ik op een rommelmarkt gevonden.

Dank!

Heb hier al bij Blokker ed. gekeken en vond daar niets geschikts (alleen de dunne plastic variant), maar heb niet bij bbq-spullen gekeken. Ga ik nog even doen en anders bestel ik hem via de site die Rembrand gaf.

Dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.