Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
calien

calien

07-11-2009 om 20:55

Wat zijn nu logische stappen (na de diagnose)

Wij hebben giateren te horen gekregen dat zoon adhd heeft en ook pdd-nos en daarbij begaafd is. Wat gaan we nu doen? Adhd weten we al een half jaar en daar krijgt hij nu concerta voor. Maar wat kunnen we verder doen en wat moeten we met school bespreken. Hij is dus erg slim en kan wat meer aan. Hij verveelt zich niet op school, maar misschien is meer uitdaging wel handig. En nu gaat het goed, omdat hij het zeer getroffen heeft met zijn juffen. Maar dat kan volgend schooljaar weer anders zijn. Kunnen we voorzorgsmaatregelen nemen?
Wat moeten we verder met die pdd-nos doen? Ook thuis gaat het momenteel helemaal niet slecht. We hebben natuurlijk binnenkort weer een gesprek op de instelling, maar we kregen het advies om alles maar even te laten bezinken. We kunnen mee doen met oudergesprekken over pdd-nos. Zoon kanmeedoen aan de ik ben speciaal cursus. Maar wat verder met name op school. Een rugzakje aanvragen? Ik weet het even niet. We hebben binnekort een afspraak op school met de ib-er, dus ik wil graag een beetje voorbereid zijn.
Wie helpt mij op weg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

08-11-2009 om 17:04

Calien

Hoi Calien,
Met pdd-nos heb ik geen ervaring, ik heb wel een slimme zoon met adhd. Onze zoon heeft een rugzakje, onlangs gekregen. Hij heeft het namelijk niet getroffen met de leerkrachten, heeft twee jaar geleden een verschrikkelijke tijd bij een verschrikkelijke juf doorgemaakt en hierdoor (nu weer afnemende) gedragsproblemen op school.
Ik weet eigenlijk niet wat je in jouw situatie het beste kan doen. Een rugzakje aanvragen, kan echt alleen als er enorme problemen zijn, volgens mij. Er moet aangetoonde handelingsverlegenheid zijn bij de school. Zoals ik jouw post lees, is daar geen sprake van? (gelukkig maar)
Ik zou samen met de intern begeleider van de school een lijst maken van problemen die je zoon nu heeft op school, EN van problemen die te verwachten zijn. Bijvoorbeeld verveling, moeite met drukte rond de feestdagen, moeite met personeelswisselingen. Aan de hand van die lijst kunnen jullie kijken wat mogelijke acties kunnen zijn. De school kan daar dan een handelingsplan van maken. Bij ons op school deed men geloven dat men daar een ambulant begeleider voor nodig heeft, maar dat is grote onzin.
Met dat handelingsplan kun je de overgang naar volgende klassen begeleiden. Wij hebben bijvoorbeeld aan het einde van vorig schooljaar al een gesprek gehad met de leerkracht van dit jaar. Dan weet deze wat hij/zij kan verwachten en wordt er geen valse start gemaakt. De meeste leerkrachten denken elke vakantie: 'Ik begin gewoon en ik merk wel als het niet gaat.' Bij mijn zoon in ieder geval is dit heel erg slecht. Hij kan echt in een week het vertrouwen in iemand verliezen, en dan duurt het weer maanden voor dat opnieuw is opgebouwd.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt?
Op zich hartstikke fijn dat het zo goed gaat met je zoon. Misschien kun je deze periode gebruiken om hem vaardigheden aan te leren waar hij dan later weer profijt van kan hebben? Ten minste, zo gaat dat bij ons. Juist als het goed gaat, gaan wij hem intensief begeleiden met huiswerk maken en het zelf verzorgen van zijn spullen bijvoorbeeld.

calien

calien

08-11-2009 om 17:47

Pippin

Bedankt voor je reactie! Fijn dat je ons wat tips geeft. Ja hij heeft het nu inderdaad getroffen met zijn juffen en dat werkt dus van 2 kanten. Maar we houden ons hart vast voor volgend jaar....wie weet wie hij dan krijgt. De eerste dagen/weken zijn echt cruciaal voor hem. Als de start goed is heb je al veel gewonnen met hem.
Ik denk dat we met de ib-er maar alvast wat verder moeten kijken zoals jij ook aangeeft. Waar zouden we tegenaan kunnen gaan lopen en dat proberen voor te zijn.
Het gekke is dat hij juist heel goed bezig is met zijn werk, ook thuis. Zeer gedreven en gestructureerd. Hij is degene hier thuis die zijn kamer en spulletjes goed opruimt. Heel zuinig is hij. Zijn probleem is het sociale. Kan niet goed tegen drukte en mensen om hem heen. En hij moet genoeg uitdaging krijgen op school, maar ook thuis. Gelukkig zitten we wel op de goede weg en doen ze er op school nu alles aan om hem uit te dagen. Dat is in het verleden wel anders geweest en toen was hij zo gefrustreerd. Dat nooit meer.
Bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.