Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-05-2010 om 09:21
met onze oudste zoon van tien..Op 6-jarige leeftijd werd bij hem Pdd-Nos vastgesteld met kenmerken van ADHD. Dat ADHD hebben we nooit begrepen maar goed, de diagnose was er dus.
Het leek echt een hele tijd goed te gaan maar nu...hij is vernielzuchtig, hij liegt, hij steelt, hij heeft enorm verdriet als hij ergens van beschuldigt wordt en volgens hem niet heeft gedaan (terwijl de bewijzen er zijn)Hij vindt het gewéldig als hij naar het ziekenhuis of de dokter moet,staat graag in het middelpunt van de belangstelling en maakt dingen het liefst nog erger dan ze zijn.Hij komt -tig keer uit zijn bed, slaat en treitert zijn jonger broertje, heeft eigenlijk geen vriendjes maar valt wel goed in zijn groep.Buitenspelen is een ramp, hij móet gewoon wat uitspoken wat niet mag. Als hij iets in zijn handen dan moet er mee rondgedraaid worden (bijv een stok wat hij dan steeds heen en weer slingert). Het is zoooo vermoeiend. Oudergesprekken heb ik destijds stopgezet omdat ik iedere keer te horen kreeg dat ik het prima deed en ik vond het zonde van mijn tijd. Op dat moment ging het idd ook goed. Maar nu....mijn man en ik worden er echt moedeloos van. En tuurlijk, het is buiten deze ellende ook een schat van een jongen,maar dat gedrag van hem maakt ons wanhopig en wat we ook doen,wat we ook zeggen,we bereiken hem gewoon niet.Op school is hij een poos gepest maar dat is gelukkig helemaal voorbij, het gaat nu uitstekend en zijn cijfers zijn ook goed/gemiddeld.
Wat hij ook doet is meisjes naroepen, met vieze teksten. We zijn hier erg van geschrokken want zo kennen wij hem helemaal niet. De raarste praatjes komen uit zijn mond.
De afspraak met de ha is inmiddels gemaakt, we willen weer een verwijzing om hulp te krijgen. Maar ik zou graag willen weten of iemand zijn/haar kind hierin (een beetje..)herkent en of er ook een diagnose is gesteld. Ik herken namelijk veel aspecten van Asperger in zijn gedrag maar ja, ben geen expert natuurlijk..
We maken ons echt zorgen,we zijn bang dat het helemaal verkeerd gaat met hem.
26-05-2010 om 11:07
Er even van uitgaan
dat ze het met het stuk adhd wel aan het goede eind hadden, kan je dit gedrag natuurlijk allemaal uitleggen als impulzen die hij niet kan onderdrukken!
hier ook een zoon van 11 die beheerst werd door impulzen. Adhd, geen ppd-nos. nu hij medicatie krijgt ( ritalin) zijn de impulzen onder controle.
Misschien moet je daar eens over na gaan denken/lezen enz...
sterkte!
26-05-2010 om 11:13
Polly
momenteel krijgt hij Risperdal,maar dat is meer om het inslapen een beetje vlotter te laten verlopen.
Ik zal er in ieder geval eens naar verstaan zodra ik weer bij de kinderpsycholoog ben.
26-05-2010 om 19:38
Hmz
Asperger is zo'n beetje het laatste waar ík aan zou denken, eerder aan ODD-CD. Maar goed, diagnosticeren kunnen we beter aan de jeugdpsychiater overlaten. Toch?
Maar dat duurt meestal wel een poosje en ondertussen kun je natuurlijk niet alleen maar toekijken. Als eerste zou ik het buitenspelen zonder toezicht van een volwassene niet langer laten gebeuren. Het klinkt nl. alsof het ook voor anderen kinderen niet veilig kan zijn samen met hem te spelen. Dus áltijd mee naar buiten.
So wie so zou ik er meer bovenop zitten, even het beleid richten naar dat jij (of andere ouder) alle ellende moet zien te voorkomen. Blijkbaar kan hij dat nog niet zelf.
Je lijkt nu te zitten in een negatieve spiraal, daar moet je uit zien te komen en dat lukt alleen wanneer de ouders het rigoreus anders gaan aanpakken. Dat betekent niet dat je het nu 'verkeerd' doet, maar het kan misschien 'anders'.
Een andere vraag, praat je hier ook met je zoon over? Kan hij vertellen waarom hij kliert, treitert, slaat, etc.? En kun je via een beloningssysteem afspraken met hem maken? Samen duidelijke regels opstellen? Regels moeten gezelligheid en veiligheid waarborgen.
Is er ook iets positiefs waar hij alle aandacht mee kan krijgen? Bijv. drumles, djembé, oid. kan daarbij helpen. Iets leren waar hij bewondering bij oogst. Iets waar hij ook z'n ei in kwijt kan (dus blokfluit is te suf voor hem)? Het klinkt alsof hij een podiumbeest is, maar dat het juiste podium ontbreekt. Probeer hem op het goede podium te zetten!
Los daarvan heeft Polly een punt, medicatie kan een goed hulpmiddel zijn om weer beter te kunnen functioneren.
26-05-2010 om 22:46
Lijkt wel mijn zoon
Die doet dit ook.
Bij hem werd in eerste instantie de diagnose asperger en touretten gesteld maar het ligt nu allemaal onder de loep en men denkt aan ODD en Adhd. Daar herken ik jou zoontje ook in zo te lezen.
Wij hebben nu besloten dat hij medicijnen gaat slikken, hij is nu 13. Achteraf heb ik spijt dat ik dat niet eerder wou want ik denk dat het heel veel problemen had kunnen voorkomen. Dus mijn advies is niet te lang wachten met medicatie, het is echt beter, ook voor hem zelf.