Pippie
02-10-2008 om 00:15
Weekends medicatie?
Wij hebben besloten tot medicatie voor mijn zoontje. We zijn er doorheen. Best spannend allemaal. Hij begint het aankomende weekend al en het wordt langzaam opgebouwd. Heel mooi denk ik om zo tot een goede dosering te komen waar hij het beste baat bij heeft.
Maar ja, de volgende vraag komt natuurlijk op. Ik hoor dat ouders ook wel eens beslissen om in de weekends en in de vakanties geen medicatie te geven. Ik ben daar nieuwsgierig naar. wat is daarvan de reden? Moet het kind daarna weer opnieuw wennen aan de medicijnen, moet je het dus opnieuw opbouwen? Na een weekend zal dat wel meevallen, na 6 weken misschien anders? Hoe reageert het kind erop (dan wel, dan niet) en hoe vindt het kind hetzelf.
De psychiater laat het aan onszelf over maar gaf wel aan dat ze er niet zo'n voorstander van was.
Graag ervaringen en tips (waarop letten)
Pippie

Merla
02-10-2008 om 08:47
Pippie
Ik zou als ik jou was eerst zorgen dat hij 'op regel' komt. Dus voorlopig ook in het weekend geven. Pas later kun je dan overwegen om het weekend geen medicatie te geven.
Onze jongste (7) krijgt ook op dagen dat hij vrij is meestal geen medicatie. Wij hebben ook na lang wikken en wegen besloten medicatie te gaan geven om m.n. zijn concentratie te verbeteren. En dat is dus vooral op school. Thuis mag en kan hij gewoon zijn zoals hij is. Daar hoeft hij niet perse rustig op een stoeltje te zitten. Daar kan hij zich lekker buiten uitleven. Maar ook binnen worden er niet zoveel eisen aan hem gesteld.
Wij geven dus alleen als het nodig is. En dat is dus niet in het weekend (ja zondags nog wel eens omdat hij ook nog wel eens meegaat naar de kerk oid) en ook niet in de vakantie. Al heeft hij afgelopen zomervakantie wel regelmatig weer wat gehad. Maar dan als we bijv. een dag weg gingen en lang in de auto moesten zitten bijv. En verder alleen als hij daar zelf behoefte aan had. Af en toe heeft hij een dag dat hij zelf ook zegt dat hij helemaal gek wordt van zijn hoofd bijv. Ik vermoed dus dat hij zelf tegenwoordig ook heel goed het effect van de medicatie opmerkt, en het prettiger vindt met dan zonder.
Wat ik bij onze zoon wel merk is dat als hij lang (dus meer dan een week) geen medicatie krijgt hij er een paar dagen sterker op reageert dan als hij het gewoon elke schooldag krijgt. En dat is idd m.n. na de zomervakantie het geval. Dat houdt dus in dat ik hem de eerste paar dagen dan een halve dosering geef.
Daarom al ben ik er voorstander van om af en toe gewoon niet te geven. Ik ben bang dat er anders zo'n gewenning optreed dat je steeds meer moet gaan geven. Want het is ook duidelijk te merken dat wanneer er weer een vakantie in aantocht is, het vaak net lijkt alsof hij weer meer nodig heeft. Met een stopweek maakt hij dus even weer een pas op de plaat en zodoende hoef je nooit (voorlopig dan, want hij groeit natuurlijk ook nog) extra te geven.
Maar mocht je dit ook zo willen gaan doen dan zou ik dat niet op eigen initiatief gaan doen hoor.

Yootje
02-10-2008 om 09:28
Misschien ..
Misschien.. niet helemaal aan mij.
Ik bedoel ik kan me nauwelijks kundig noemen, onze dochter heeft net vanochtend haar eerste halve tabletje achter de kiezen ;O.
Wel kan ik je vertellen wat het advies was wat wij kregen.
Ook hier dus Ritalin met name ivm de concentratie problemen op school.
Eigenlijk liet de P. het erg vrij: wat wij wilde. Alleen 2 keer per dag onder schooltijd ritalin, of ook nog een keer na school. Evenals weekenden/schoolvakanties.
Hij adviseerde wel om in het begin in iedergeval wel na school en de weekenden te geven. Vooral omdat je zelf als ouder niet kan zien hoe je kind op de medicatie reageert als ze op school zitten.
Door in het begin ook in het weekend en de middag te geven, krijg je als ouder een beter beeld hoe je kind er op reageert, anders kan je alleen afgaan op school.
Later kunnen we dan meer *spelen* met de medicatie. Dus wel/niet in de vakanties. Wel of niet na school. En afhankelijk van onze activiteiten in het weekend wel of niet te geven.
Bij lui dagje thuis bijvoorbeeld niet, maar tijdens een dagje uit met TE veel prikkels misschien juist wel.
Evenals tijdens een bezoekje aan die vrienden ZONDER kinderen, of de oma met porcelein (die laatste hebben we niet.. maar je snapt me neem ik aan wel).
Overigens hebben we er bewust voor gekozen meteen maar vandaag te beginnen met medicatie en niet te wachten tot het weekend. Ik kan nu niet goed zien hoe ze reageert maar loop vandaag twee keer binnen op school.
Als er een moment in het jaar is dat ze deze medicijnen goed kan gebruiken is het nu wel (wat is er spannender dan jarig zijn ?).
Over de beslissing of we wel of geen medicatie wilde geven hoefde we immers nu niet meer na te denken, we wisten al half en half dat het er aan zat te gaan komen.
En..lang leve de wachttijden, stond deze afspraak gisteren al vanaf MEI in onze agenda.
Nogmaals.. ik heb geen ervaring.. en kan dus weinig zinnigs mee geven. Dan ons advies van de P.
Misschien heb je er wat aan.
Succes !

Merla
02-10-2008 om 10:09
Ja idd yootje
Dat is precies ook het advies dat wij hebben meegekregen een paar jaar terug. Daarom adviseerde ik Pippie ook om voorlopig nog niet te gaan experimeteren maar eerst goed 'op regel' te komen.
Onze zoon krijgt een langwerkende Ritalin, dus hoeft maar 1 keer per dag een capsule. Maar hij komt wel thuis tussen de middag. En tussen de middag krijg ik dus een heel ander jochie thuis dan 's middags na schooltijd. Het verschil is zooo goed te merken! Dat is met gewone Ritalin natuurlijk niet zo. Goed van je dat je dan vandaag twee keer even op school binnenloopt!
Goh dus je dochter is ook nog jarig zeer binnenkort. Of vandaag soms al?

Pippie
02-10-2008 om 11:05
Eerst op regel
Bedankt voor deze reacties. Dat hebben wij idd wel meegekregen hoor en ook best logisch. Gewoon eerst eens even het lichaam laten wennen. We hebben ook een heel langzaam opbouwschema gekregen. Ik ben iemand die erg vooruit denkt ha ha.
Mijn zoontje begint met 1/4 tabletje, dochter ook. Zij krijg een wel heel voorzichtige opbouw vanwege haar ASS. Wij beginnen er zondag mee omdat zaterdag dochter jarig is. ha, een net even andere invulling he. Zo zie je maar hoe individueel dat is. Afijn. Het is nog een weekje school dus met lage dosering zal er weinig te merken zijn, direct. Maar je weet het nooit. Daarna zijn mijn kinderen twee weken vrij. Perfect om dus helemaal in de gaten te houden wat hun reactie is.
Ik heb in ieder geval wel even het idee hoe we dat straks kunnen doen. Vooral na een lange vakantie kan ik me voorstellen dat het weer even opbouwen is. Ik ga toch ook voor de vrije dagen zonder, tenzij mijn zoontje wel wat rust in zijn hoofd kan gebruiken. We zien het wel, eerst maar eens aan het spulletje wennen.
Yootje, goed dat je besloten hebt er meteen mee te beginnen. Voor mijn zoontje zat ik eerst te twijfelen. Hij heeft volgende week een IQ-test. Maar de werking zal zo minimaal zijn. Alleen even melden en dan is het okee.
Ennuh... ik blijf jouw postings volgen. We zitten in dezelfde fase he.
Pippie

Yootje
02-10-2008 om 12:57
Zelfde fase
Inderdaad.. dezelfde fase. Alle twee een verjaardag te vieren en alle twee naast de ritalin naast de taart voor het eerst op het menu.
Eerlijk gezegd ben ik niet zo superaktief op dit forum.
Maar mocht je contact willen houden via email zou ik dat wel fijn vinden.
gr Yootje

*Twinkel*
02-10-2008 om 12:58
Ook op vrije dagen
Wij geven de Ritalin (kortwerkende Medikinet) ook op vrije dagen. Eerst vanwege het op de rit komen, maar nu vooral omdat ze na schooltijd al snel weer vervalt in druk, chaotisch, opvliegerig gedrag. Dit gedrag blijft ze ook de hele dag houden als ze geen tablet zou krijgen. Wij gaan dan nog in overleg met de Psychiater om nóg een tabletje aan het einde van de schooldag, zodat we eens een gezellig maaltijd hebben, in plaats van een briessende, stampende, scheldende, boze dochter.

Pippin
02-10-2008 om 14:27
Bij ons
Wij waren eerst van plan om in het weekeinde te tijdens vakanties geen medicijnen te geven.
De eerste weken van het medicijngebruik verliepen echter heel erg moeilijk. Zoon worstelde met alle negatieve gevoelens die hij de afgelopen jaren als een echte adhd-er weg had gedrukt. Alles kwam nu naar boven. Aanvankelijk werd hij zeer negatief en verdrietig. Gelukkig moet je het zes weken de tijd geven, anders waren we gelijk weer gestopt. Na vijf weken brak de zon weer een beetje door en vanaf daar is het een opgaande lijn.
Als we een dag geen medicijnen geven, zien we wel weer gelijk het negatieve gedrag terug komen. Dus voorlopig laten we het even zo.
Pippin

Guinevere
02-10-2008 om 14:34
Merla, wennen aan ritalin
Toevallig heb ik het met de kinderarts (bij ons geen psychiater) gesproken over het wennen aan Ritalin. Het lichaam went wel aan het goedje, maar dan "wennen" met de betekenis dat de eventuele lastige bijverschijnselen van het medicijn na een tijdje verminderen. Maar het lichaam heeft geen last van "gewenning", in de betekenis dat je de dosering moet gaan verhogen omdat het lijf er na een tijdje minder op gaat reageren. Natuurlijk moet wel af en toe de dosering aangepast worden, een kind groeit natuurlijk en de ADHD kan wellicht ook sterker of minder worden.
Hier geven we trouwens elke dag evenveel, ook in de vakanties. We hebben deze vakantie wel geprobeerd iets minder te geven, maar toen ging onze zoon zichzelf (en ons) weer in de weg zitten. Durfde bijvoorbeeld niet naar andere kinderen toe te stappen om te spelen, met zijn normale dosis durfde hij wel!

Merla
02-10-2008 om 16:54
Guinevere (beetje ot)
Ja, dat hebben ze ons ook altijd verteld. Toch lijkt het erop dat hij bij tijden (en gek genoeg is dat dus al een paar keer vlak voor een vakantie geweest) ineens weer heel druk en hyperdepieper wordt. Ik heb tijdens zulke dagen zelfs wel eens de vraag van zijn juf gehad of hij zijn pilletje wel gehad had omdat ze gezien zijn gedrag, vermoedde dat we het vergeten waren. Het kan toeval zijn hoor, want het gaat op en af natuurlijk. soms hebben we heel goede periodes maar evengoed ook veel mindere periodes. Misschien dat hij extreem druk is omdat de vakantie in zich is oid. Ik weet het niet, maar het lijkt er dan echt op of de dagdosering niet voldoende meer is. Vandaar ook dat als we dan weer een stopweek inlassen (vakantie) het na de vakantie weer beter lijkt te gaan. Maar misschien is het allemaal wel onzin hoor.

Pippin
02-10-2008 om 17:23
Evenwicht
Onze kinderarts vertelde dat de ritalin: 'alleen maar een steuntje in de rug' betekent. Het is slechts een hulpje om zich beter te concentreren. Het gedrag van zoon (drukte, agressie, impulsiviteit) zal hij nog steeds zelf moeten reguleren. Op momenten dat hij het zwaar heeft (invaller voor de klas, ruzie met iemand, zich niet lekker voelen, verjaardag, vlak voor de vakantiestress), ervaart hij meer stress en dan is de ritalin niet afdoende. De dosering klopt dan nog steeds, maar het steuntje in de rug weegt niet meer op tegen de omstandigheden. De truuk is om deze omstandigheden zoveel mogelijk te doseren en begeleiden, zodat de stress beperkt blijft (en zoon in balans).
Pippin

anna van noniemen
02-10-2008 om 19:38
Pippin
Had het zelf niet beter kunnen omschrijven, want inderdaad, ondanks de Ritalin kan onze zoon in tijden van extra stress, toch veel drukker dan anders zijn
Overigens geef ook ik door, heb nog nooit een stopweek ingelast o.i.d. Hier is zo overduidelijk merkbaar dat zoon zijn medicatie niet heeft gehad, dat ik het niet eens zou aandurven....het gaat nu veel te goed!

Guinevere
02-10-2008 om 20:34
Er doorheen breken
Soms breekt de ADHD hier ook dwars door de Ritalin heen ja. Dan helpt het ook even niet genoeg. Maar in zijn pre-ritalintijd was de ADHD soms niet merkbaar en soms opeens extreem hevig. Ik denk dat dat patroon bij meer ADHD-kinderen voorkomt. Voor die hevige ADHD dagen zou ik dus een keer een hogere dosering kunnen proberen?

Petra-
02-10-2008 om 20:51
Hier
geven we aan dochterlief altijd concerta en daarna ook nog Ritalin... Wij merken dat er vreselijke rebounds zijn als we dat namelijk niet doen. Maar ja ook hier geldt weer, het is voor ieder kind verschillend. Dochterlief viel 8 kilo af na start gebruik Concerta, zoonlief heeft helemaal geen bijwerkingen gehad en heeft ook geen ritalin extra nodig.

Pippin
02-10-2008 om 22:01
Guinevere
Guinevere, ik weet niet of je op mijn posting reageert, maar mijn redenatie is juist dat het NIET aan de adhd ligt of het kind nu even drukker is dan anders. De adhd is de adhd. Die hersenen hebben genoeg dopamine of niet. Volgens mij ligt het juist aan de omstandigheden en het compensatievermogen van het kind of het bepaald gedrag kan onderdrukken. Hoe moeier mijn zoon is, hoe drukker hij wordt. Het kost hem namelijk veel energie en moeite om rustig te zijn.
Ik raad je overigens met klem af om zelf te gaan experimenteren met ritalin. Als sommige ouders dat wel 'mogen' van de arts, komt dat waarschijnlijk omdat bij die kinderen, in die situatie verantwoord is. Ik zou dat echter nooit op eigen houtje doen. Een belletje met de behandelend arts is zo gemaakt en kan veel ellende voorkomen. Ik hoorde bijvoorbeeld laatst van een kind dat opgenomen moest worden omdat hij per ongeluk dubbele dosis adhd-medicatie van zijn ouders had gekregen.
Pippin

Guinevere
02-10-2008 om 22:16
Dat weet ik niet
Als de ADHD hier heviger opspeelt, is het voor mij echt niet te bepalen waar dat door komt. Meestal tenminste, dan is er werkelijk niets veranderd in de "externe factoren". Ik hou het dan toch op een hevige ADHD-aanval van binnenuit, tenminste bij mijn eigen kind. Wat niet wegneemt dat ie af en toe natuurlijk begint te stuiteren als er veel opwindende dingen gebeuren, maar dat verklaart niet die grote ADHD-golfbeweging: 2 weken rust, een week drama. Met medicatie overigens teruggebracht naar een veel kortere en minder heftige drama-periode.

Sasvangent
03-10-2008 om 13:00
Zoon hier
(7 jaar): ASS en concentratieproblemen; neemt -in principe- 2 halve rilatine pilletjes per dag, nooit in vakantie of vrije dagen.
Hij heeft ook geen typische problemen gehad, zoals slapeloosheid, afvallen... .
[Ik wil trouwens toch ook vermelden dat zoon al sinds begin schooljaar zijn 2e halve pilletje niet neemt in school en blijkbaar gaat alles best goed in de klas, juf is tevreden over zijn gedrag].

Anne Mieke
04-10-2008 om 19:34
Zoon zelf
Heeft nu de leeftijd bereikt dat hij zelf niet meer zonder wil. Laatst was hij concerta vergeten, en heeft zich vreselijk rot gevoeld op school, was er verdrietig van.
Dus weekenden en vakanties krijgt hij ook medicijnen. We hebben nooit stopdagen gehad. (sinds dec 2005).
's avonds krijgt hij soms een extra tabletje ritalin, maar alleen als hij dat zelf wil.
(10 jaar)