
koentje
01-04-2011 om 10:36
Weerstand fysiek ingrijpen
Mijn zoon (ADHD en ? 12 jaar) heeft gisteren een nogal uit de hand gelopen situatie gehad. Op de speciale naschoolse opvang.
Hij speelde met twee anderen . Toen het andere jongetje niet deed wat hij wilde liep deze weg. Mijn zoon heeft hem daarop aan zijn haren getrokken. Door groepsleiding is hij toen aangesproken. Hij liep ervoor weg en heeft vanaf een soort verhoging/balkon in het lokaal, kussen naar beneden staan gooien; gericht naar de opvangjuf.
Later is een mannelijke groepsleider erbij gekomen die wel dicht bij hem kwam om hem alsnog aan te spreken. Mijn zoon was grof,zei 'flikker op' en duwde hem weg.Deze groepsleider wilde niet fysiek ingrijpen. Uiteindelijk zijn daarom alle andere kinderen naar het andere lokaal gebracht.
Later is hij door een andere groepsleidster op de 'stoutstoel' neergezet waarbij hij tegen haar benen schopte.
Ik weet niet precies de volgorde waarin de gebeurtenissen zijn verlopen, maar tussendoor heeft hij ook een speelgoed (een deken die op dat moment als cape diende voor een bepaald kind) afgeprobeert te pakken waarbij twee kinderen aan de andere kant stonden te trekken. De leiding heeft, toen mijn zoon niet luisterde om los te laten, de andere twee gesommeerd het kleed los te laten. (omdat ze niet fysiek in wilden grijpen)
Afgezien van zijn agressie fysiek, was hij ook op een bizarre ernstige manier aan het schelden en rare dingen zeggen; 'ga maar op de rails liggen' woorden met de welbekende ziekte, hoer met van alles erop en eraan: werkelijk om je kapot te schamen.
In een gesprek dat ik daarna met hen had gaven zij aan moeite te hebben met het fysiek moeten ingrijpen bij zoon. In eerste instantie gaven zij aan dat zoon sterk en snel is (snel issie, maar sterk, mwahhhh: ik kan hem fysiek aan -1.48 meter lan en 37 kilo)en later gaven zij aan hem wel aan te kunnen, maar niet te willen.
Naar mijn idee krijgt mijn zoon hierdoor veel te veel de ruimte en macht om zijn gang te gaan. Bovendien denk ik door een meer directieveere/intensievere aanpak dat zij hem nog heel wat verder kunnen begeleiden zonder fysiek te hoeven worden.
Maar wat mij zorgen baart is dat zij aangeven tegen fysiek ingrijpen te zijn. Ik heb het gevoel dat dit de gehele verkeerde kant opgaat. Ik ben erg bang dat zodra zoon gaat voelen dat hij op deze manier de macht ook echt krijgt; hij deze gericht gaat gebruiken.
Wie geeft zijn mening over deze zaak? Wat vinden jullie: als verbaal ingrijpen uiteremate geprobeerd is en niet werkt, moet er dan fysiek ingegrepen worden? Of vinden jullie het een goed plan dat anderen uit het lokaal worden gehaal en gesommeerd worden hun speeltje af te geven?

Marie
01-04-2011 om 11:03
Mag niet?
Hallo
Je schrijft dat ze niet fysiek willen ingrijpen. Weet je zeker dat het niet om het niet willen gaat, maar om het niet mogen?
Wat staat er in het pedagogisch beleidsplan van de NSO over het corrigeren van de kinderen?
Heb je al met het locatiehoofd gesproken hierover en met de Oudercommissie?
Hoe wordt je zoon op school gecorrigeerd als hij iets doet wat niet mag? Misschien kan de leiding van de NSO hun werkwijze afstemmen op die van school?
Over het evt. fysiek ingrijpen van de leiding heb ik nogal dubbele gevoelens. Wat versta je daar trouwens onder? Stevig vastpakken, draai om de oren, schop onder de kont? Je hebt natuurlijk kans dat je zoon daardoor i.p.v. respect hebben voor de leiding bang wordt voor de leiding - en of dat nou de bedoeling is? Daarbij leert hij dan ook nog eens dat slaan dus mag, want de volwassenen doen het ook. Dat wil niet zeggen dat het wel eens een opluchting kan geven voor de leiding om op die manier hun frustratie te kunnen botvieren, maar dat werkt dus meestal maar even.
Maar ja dat de rest dan uit hun spel gehaald wordt om hem, is ook weer niet leuk. Of het moet het effect hebben dat de rest wat leuks gaat doen en hij daar saai in zijn eentje moet blijven. Moeilijk hoor!
Even wat anders - is er geen ruimte waar ze kinderen kunnen laten "uitrazen"? Iets met matten op de grond ofzo?
Groetjes

koentje
01-04-2011 om 11:15
Nee
het gaat pertinent niet om niet mogen maar om 'emotionele bezwaren'.
En nee, natuurlijk bedoel ik niet dat ze mijn zoon mogen slaan of zeer doen als dat niet nodig is. Maar wel vastpakken op het moment dat hij niet luistert; het speeltje wat hij afgepakt heeft, terug afpakken met fysieke kracht, en als hij iemand bezeert heeft om zich vervolgens op een balkon te verschansen om de straf te ontlopen: ja, dan moeten ze hem wat mij betreft ook directiever aanpakken en desnoods vastpakken.

koentje
01-04-2011 om 11:16
Op school
gebeurt dit niet. Waarschijnlijk door meer structuur en directievere aanpak. Maar ook omdat pas op de opvang zijn medicatie uitgewerkt raakt.

Jade
01-04-2011 om 11:17
Koentje,
"Of vinden jullie het een goed plan dat anderen uit het lokaal worden gehaal en gesommeerd worden hun speeltje af te geven?"
Niet als het op een dwingende manier gebeurd. Het lijkt dan net alsof de anderen de schuld krijgen.
"Wat vinden jullie: als verbaal ingrijpen uiteremate geprobeerd is en niet werkt, moet er dan fysiek ingegrepen worden?"
De voorbeelden die Marie aanhaalt (slaan etc) kunnen natuurlijk niet, maar bij de arm pakken en op een stoel in een lege klas zetten kan best.
Dat hebben we ook weleens tegen een leerkracht gezet, toen mijn zoon nog op de basisschool zat: als hij niet ophoudt pak ik hem dan maar bij de arm en zet hem op de stoel. Dat deden ze liever niet, omdat ze bang waren voor een aanklacht. Wij hebben toen aangegeven dat als het op een normale manier gebeurd (dus dat zoon dan niet met blauwe plekken thuis komt) ze dit wel mochten doen.

Jade
01-04-2011 om 11:20
Medicatie,
ik weet niet wat hij slikt (langwerkend of kortwerkend), maar als hij een kortwerkend medicijn slikt is het dan niet mogelijk om hem extra te geven?
Ik heb niet alles gevolgd, dus als dit een vraag is waarbij je wenkbrauwen 10 meter van omhoog gaan staan sla ´m dan maar over

Engelandvaarder
01-04-2011 om 14:33
Hier mag het niet
Wat een vervelend verhaal!
Hier (UK) mogen kinderen pertinent niet fysiek gecorrigeerd worden. De IBer is hier zelfs op non-aktief gesteld omdat ze een kind stevig bij zijn arm pakte om hem te begrenzen.

Janeway
01-04-2011 om 14:52
Mag niet
Ik werk in de kinderopvang en bij ons mag een bso medewerker een kind niet fysiek corrigeren dus ook niet vastpakken.
Als het misschien ligt aan het feit dat de medicatie uitgewerkt is, kan het misschien helpen om evt nog wat extra te geven, op de bso of nog op school. Mijn kinderen hebben jaren ritalin gehad en kregen dus ook op de bso hun tabletten. Nu met concerta is dat minder noodzakelijk maar bij oudste werkt het korter als bij de middelste en zij krijgt om 5 uur nog een ritalin erbij.
Sterkte met je boze mannetje, het valt soms niet mee.

Fiorucci
01-04-2011 om 15:02
Koentje
Is een kortwerkende laaggedoseerde aanvulling op zijn medicatie een idee?

fladder
01-04-2011 om 15:05
Onze school wel
Jongste zit op speciaal basisonderwijs en daar hebben ze een fysiek ingrijpen-protocol. Dat wordt besproken als je je kind aanmeldt. Het is op jongste niet van toepassing, maar het is goed uitgelegd, dat het volgens een bepaald ritueel gebeurt, dat er vaste waarschuwingen vooraf zijn, en dat het stap voor stap wordt opgebouwd indien nodig.
Het klinkt heel heftig, maar ik heb wel eens kinderen uit hun plaat zien gaan en kan er alleen maar achter staan dat er een protocol voor bestaat, waarin fysiek ingrijpen volgens een vast patroon wordt opgebouwd.
Dit, om de leerkracht te beschermen, de andere leerlingen, en ook de leerling zelf, die in zo'n razernij (plus achterliggende gevoelens) zit dat die een rood waas voor ogen zit.
Dus ja, ik kan, mits goed doordacht toegepast, wel achter zo'n aanpak staan. Maar ik realiseer me ook dat zoiets op speciaal onderwijs makkelijker bespreekbaar is dan op de gewone school.

anna van noniemen
01-04-2011 om 22:42
Oh koentje
je zou zomaar een situatie van mijn zoon hebben kunnen beschrijven, zo herkenbaar...
Ik merk wel dat er vaak een verontschuldiging van leiding en leerkrachten komt als ze je kind hebben moeten vastpakken...kennelijk is dat iets wat niet zomaar mag? Op de cluster4 school van oudste was het wel normaal in elk geval...
Ik persoonlijk heb er geen problemen mee als ze mijn kind op die manier in veiligheid moeten brengen (of andere kinderen hun veiligheid)...

Terpi
02-04-2011 om 10:16
Fysiek ingrijpen
in mijn werkveld wordt ook pertinent niet fysiek ingegrepen. Los van of het mag of niet past het niet in onze visie/methodiek om fysiek in te grijpen. Binnen onze methodiek werken wij met de jongeren om autonomie te vergroten, grip krijgen op jezelf en op je eigen keuzes. Sturing en begrenzing van binnenuit en niet van buitenaf opgelegd/gecorrigeerd. Alleen daar waar de veiligheid zeer accuut in het geding is (en dan hebben we het niet over een kussen of een speeltje gooien maar over met een mes voor iemand staan bijvoorbeeld) zal er zo kort als mogelijk fysiek ingegrepen worden om vervolgens zo snel mogelijk terug te gaan naar een situatie waarin de jongere ZELF controle neemt en de juiste dingen doet. Tijdens de gehele behandeling wordt samen met de jongere gewerkt aan een stappenplan hoe de jongere zelfcontrole toepast, als wij weten dat een jongere als doel heeft om goed om te gaan met boosheid zullen we aan de jongere vragen welke stappen eenieder zet om de boosheid in goede banen te leiden. Voor de een zal dat betekenen dat hij, als hij boosheid voelt komen, zelf naar een timeout plek gaat, de ander zal muziek gaan luisteren en een derde zal een rondje gaan lopen buiten om af te koelen. Dit zijn dan stappen die de jongere zelf zet en die hem het gevoel geven dat hij in staat is zichzelf onder controle te houden.
Mogelijk heeft de opvang van jouw zoon ook een dergelijke visie/werkwijze. Er zal ongetwijfeld iets achter zitten waarom ze weerstand hebben tegen fysiek ingrijpen, welk pedagogisch beleid hebben ze?

koentje
04-04-2011 om 15:12
Er kwam nog meer...
er staat dat men er alles aan zal doen om agressie te voorkomen en er deskundigen van het expertiseteam op te zetten, maar dat de organisatie gebonden is aan wettelijke bepalingen en regels om de bewegingsvrijheid van clienten te beperken en zij zich daaraan houden. Dus zou je moeten weten wat dat dan precies inhoudt...........tja...

mirreke
04-04-2011 om 16:16
Maar waarom dan geen extra medicatie?
Of waarom hem dan niet om vier uur (of wanneer het dan ook begint uit te werken) naar huis laten gaan? Hij is 12 schrijf je, kan hij dan niet wat eerder zelf naar huis?
Ik herken het gedrag overigens, mijn zoon heeft pdd-nos, en kan (iig thuis) dit gedrag ook vertonen. Op naschoolse opvang (nog) niet aan de orde geweest, maar ik weet zeker dat ze hem daar ook niet fysiek zullen gaan corrigeren. Ik zou dus dergelijke situaties willen voorkomen, of voor zijn. Dan zou ik snel kiezen voor ofwel medicatie ophogen of verlengen, of het kind eerder uit deze situatie halen.

Fiorucci
05-04-2011 om 07:09
Koentje
Dat was ook mijn vraag, die Mirreke stelt. Want ik vind het voor hem heel naar, die rebound, hij zit zichzelf op dat moment zo in de weg, wat zal hij zich naar voelen...

koentje
05-04-2011 om 15:27
Nou nou....
Mijn zoon krijgt 54 mg concerta wat hartstikke veel is voor een gozer met zijn postuur. Dus dat is maximaal: verhoging is niet aan de orde. En tegen 17/18 uur begint het uit te werken. Met concerta valt de rebound mee. Dat wil zeggen; je merkt dat de werking minder wordt maar niet zoals bij de ritalin, dat je een verhevigde reactie hebt direct na de uitwerking.
Mijn zoon gaat naar de gespecialiseerde opvang, om de thuissituatie te ontlasten. Ik haal hem op om 17.30. Eigenlijk betaal ik tot 18.30. Maar dat vind ik minder handig i.v.m. de rest van de avond. Daar wordt flink voor betaald. Ze moeten hem gewoon op kunnen vangen.

Fiorucci
05-04-2011 om 18:02
Koentje
Ik bedoel het niet rot, het was een serieuze vraag. Ik wist niet dat hij de maximale dosis had.
Ik vind het namelijk best een hevige rebound, als ik het zo lees. Ik ben wel met je eens dat een speciale opvang dit aan moet kunnen.

Alcedo atthis
05-04-2011 om 18:10
Maar helpt fysiek ingrijpen?
Even los van het beleid: helpt het je zoon als er fysiek wordt ingegrepen? Als onze zoon een stevige rebound heeft (komt gelukkig weinig voor), dan moeten we hem absoluut niet beetpakken of op een andere manier fysiek ingrijpen. Dat is dan echt olie op het vuur en werkt volledig averechts.

mirreke
05-04-2011 om 20:01
Precies
Mijn zoon heeft dan wel geen 'rebound', maar als hij flipt dan moet ik hem juist niet vastpakken, tegenhouden, weet ik veel, dat werkt echt alleen averechts.
Overigens, ik wist ook niet dat je zoon al aan de max zat, en ook niet dat hij op gespecialiseerde opvang zit. Handig als je dat er even bij zet. Mij lijkt juist wel weer dat gespecialiseerde opvang weer wel zou mogen ingrijpen, fysiek. Maar ja, of dat zin heeft.
Mijn stiefdochter heeft ooit in een gezinsvervangend tehuis gewoond, speciaal voor kinderen met haar gedrag. Daar mochten de begeleiders ook gewoon fysiek ingrijpen, en zij deden dat ook gewoon.
Andere mogelijkheid: je zoon is 12, dus al redelijk verstandig (hoop je). Voelt hij zelf aankomen dat hij een grens nadert? Kun je er met hem over praten, op een moment dat het niet aan de orde is? Kun je samen een oplossing verzinnen. Kan hij bv. als hij een flipout voelt aankomen, zichzelf afzonderen? Even alleen zich terugtrekken (is die mogelijkheid er?) of rondjes gaan rennen oid?
Want voor je kind zelf is uitflippen ook niet leuk, beter is het zoiets te voorkomen...

Karmijn
06-04-2011 om 00:13
Opvangen
Hoi Koentje,
Ook bij onze zoon werkt het averechts, als wij hem fysiek benaderen als hij overprikkeld is. Dat is nog meer prikkel dus leidt tot nog meer overstuur gedrag. Het kan dan heel snel, heel hevig verkeerd gaan. Ons motto is dus: 'Don't go there.'
Wat hier altijd wel helpt bij dat soort buien, is zoon zoveel mogelijk zelf het heft in handen geven. Wel onder bepaalde voorwaarden. Niets van een ander kapot maken, geen mensen pijn doen, geen mensen kwetsen. Zoon heeft zowel thuis, als op school een veilige plek waar hij zich terug kan trekken.
Verder is het van groot belang om in te grijpen, voor het uit de hand loopt. Dus op kleine signalen, (woest schouders ophalen, boze blik, teruggetrokken gedrag, een geirriteerde opmerking) moeten we gelijk inspringen. Gelijk vragen wat er aan de hand is, gelijk structuur bieden. ( je kunt dit doen, of dat, kies maar)
Ik zou de opvang aanraden om je zoon de volgende keer gelijk op te vangen, als hij uit school komt en hem gelijk zekerheid, rust en structuur te bieden.
Als mijn zoon zo dol zou doen, zoals jij beschrijft, zou ik geloof ik de repeterende grammafoonplaat toepassen: 'Je doet nu heel dol, zo meteen loopt het uit de hand, ga maar even naar je kamer.' Negeren helpt niet, dan gaat hij steeds verder, omdat hij zoekt naar negatieve prikkels, om dat vervelende, onrustige, ongemakkelijke gevoel af te komen.
Jouw zoon gaat toch(net als die van mij) volgend jaar naar het vo? Kan het niet zo zijn dat hij er tegen aanloopt dat hij zichzelf te oud vindt worden voor de opvang? Ik lees dat hij met kleinere kinderen zit, toch?
Misschien helpt het dan als ze bij de opvang hem een 'grotere' rol geven. Met meer autonomie en meer verantwoordelijkheid. Ik zit dan te denken aan bepaalde taken of privileges die jongere kinderen niet kunnen doen. (het is maar een idee hoor, als het nergens op slaat, vergeet het dan maar)
O, nog een idee: Heeft hij genoeg gegeten en gedronken als hij uit school komt? Onze zoon reageert altijd erg op een energiedip. Wat drinken en eten helpt dan erg goed. Dan moet je niet met een mandarijntje aankomen, maar musli, boterhammen, beschuiten met muisjes, stukken kaas, popcorn, crackers met kaas, suikerwafels, echt van dat soort spul.
(Ps, ik heb ook een andere naam voor deze rubriek, Karmijn is ook een kleur ☺.)