Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Weet het even niet meer (zoon met 4 etiketjes)

Het leek zo goed te gaan met zoon. Zo goed dat de ouderbegeleiding bij de psych stopgezet is. Zoon van bijna 10 (CP, Hypermobiel, ADHD en een impulsstoornis) krijgt concerta, heeft rugzakbegeleiding op school (dus 2 maal per week een uur individueel RT) doet groep 5 maar met rekenen op groep 6 en heeft net taal groep 5 helemaal af. Zit op montessori en alles wordt in het werk gesteld om hem op zijn nivo te helpen....

Zit op 1 sport (zwemmen) die hij echt leuk vind, zit op toneel wat hem helemaal het einde is en krijgt tekenles wat hem echt stimuleert omdat hij merkt dat het niet perfect hoeft te zijn. Krijgt eens in de 2 weken ergo voor schrijven.

En toch... zijn zithouding bij ergo is belabberd en wordt slechter, thuis ergo oefeningen doen (5 minuten schrijven) kost heel veel moeite om hem zo ver te krijgen. We krijgen grote bekken, brutaal gedrag, zit altijd onderuit gezakt, is totaal niet te motiveren ergens voor, het is steeds "waarom moet dat?", gezucht, gesteun... Zusje afbekken, domineren en alles willen bepalen... Als we een idee hebben delen we het niet eens meer met hem want dan gata hij ervan uit dat we het zo gaan doen of verzint hoe we het moeten doen. En als het dan niet doorgaat is de wereld te klein. Al is het simpelweg dat we niet weg kunnen itt de planning omdat bijv zijn zusje ziek geworden is (dan echt zijn zin proberen door te drijven met idiote oplossingen als "dan brengen we zus naar oma zodat wij alsnog uit eten kunnen gaan)

Gisterochtend is de bom flink gebarsten nadat hij vanaf 6 uur weer luidruchtig aan het spelen was terwijl de rest van het gezin nog sliep. En dat terwijl hij al 4 jaar te horen krijgt dat hij stil meot zijn tot half 7 en daarna ook rustig moet doen. Hij heeft er de laatste weken gewoon lak aan en doet wat en hoe hij het wil. En ja, nu waren we het flink zat. Toen papa dan ook een grote bek terug kreeg waren de rapen gaar... Beloofd het beter te zullen doen en wat denk je vanmorgen? om half 7 vlogen de Beyblades al weer door de kamer met veel geknal. Terwijl zus nog sliep. We geloven hem gewoon niet meer dat hij het anders gaat doen.

En alles hebben we al geprobeerd: belonen, straffen, op zijn kamer zetten als time out, gesprekken, regels afspreken, regels opschrijven, negeren, boos worden, lief blijven...

Op school vinden ze het een lieve jongen die hard zijn best doet, vrij rustig is (ondanks zijn ADHD), hij gaat door het vuur voor zijn 2 juffen, maar ook daar beginnen de grote bekken op te spelen tijdens de overblijf... Hij lijkt gewoon zo boos de laatste tijd en opstandig.

Nu heb ik wel gezien dat zijn bovenlip donkerder begint te kleuren en dat hij wat meer naar zweet ruikt... Is dit nou vroeg pubergedrag? Of is er meer aan de hand? En vooral hoe pak ik het aan? Als we ergens heen gaan (opa en oma, boodschappen, sport van zus of hemzelf) of als er iemand anders in huis is buiten mijzelf, hij en zus (dus ja ook als papa thuis is is het raak) loop ik op eieren en hoop er het beste van.

Ik weet echt even niet meer hoe ik met hem om moet gaan, hoe ik dit in goede banen moet leiden en ik voel me vrij machteloos.

Ik weet dat we al veel overwonnen hebben emt hem, en ik hou ontzettend veel van hem en zie ook wel waar hij moeilijkheden mee heeft... we gaan zelfs een hele interne verhuizing in gang zetten zodat hij een prachtige grote kamer gaat krijgen op zolder met meer privacy en ruimte (en ook zusje gaat er op vooruit qua kamer).

We zeggen altijd dat zoon extra uitdagingen heeft, maar die komen me momenteel mijn strot uit. Iemand een hart onder de riem voor mij? En miss wat inzicht in waar dit gedrag vandaan kan komen? (denk zelf sterk aan vroege puberteit maar klopt dat wel?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

16-11-2011 om 10:52

Ik denk....

Als ik dit zo lees, vermoed ik toch een vroege puberteit, of althans, dat het meespeelt. Mijn kinderen begonnen alle drie tegen hun elfde met dergelijk gedrag, het zijn vroege pubers. Zeker bij middelste was dit een hoop gesodemieter in groep 7. Nu we inmiddels weten dat hij ADD heeft snappen we dat met terugwerkende kracht wel beter....hij is nu veertien en ik heb er gene omkijken naar, dat kan soms het voordeel van vroeg puberen zijn. Ik hoorde laatst ook van iemand dat kinderen met ADHD/ADD vaak vroege pubers zijn, maar ik weet niet of dat echt zo is eigenlijk.

Jolinar

Jolinar

16-11-2011 om 11:07 Topicstarter

Psych

De psycholoog had door ook voor "gewaarschuwd" idd dat dat voorkomt bij kids met ADHD en kids met CP (hersenbeschadiging) Pfffff en nu? Was er nog niet aan toe eigenlijk

Quin van der Veer

Quin van der Veer

16-11-2011 om 11:18

Denk ik ook

Al aan het begin van je bericht dacht ik "pubergedrag"... dus misschien kun je eens bij "Puberteit" gaan neuzen om te kijken hoe pubers aangepakt dienen te worden (en vooral hoe je er voor jezelf mee omgaat). En dan denk ik dat je dit los moet gaan zien van die 4 etiketten die het natuurlijk niet eenvoudiger maken. Zie het maar als een tijdelijk 5e etiket. Niet op mij letten als ik onzin uitkraam, ik heb nog geen ervaring met pubers. :-S
Wat mij trouwens opviel (niet om op alle slakken zout te leggen): je zoon moet tot half 7 stil zijn, en begon om half 7 met beyblades herrie te schoppen. Dat is toch niet tegen de afspraken? Sterker nog, hij heeft zich er juist aan gehouden, dus dat verdient eerder een compliment. Misschien wel een suggestie doen voor andere activiteiten 's morgens (de tv zorgt er hier eerlijk gezegd voor dat de echte langslapers ook tot hun recht komen).

Jolinar

Jolinar

16-11-2011 om 11:41 Topicstarter

Quin

Niet helemaal goed omschreven zie ik.... Tot half 7 moet hij in bed blijven (lezen, stil spelen etc) want meestal is hij om half 6 al wakker.

Vanaf half 7 mag hij van zijn kamer af, maar dan wel rustig zijn... En luid schreeuwen "BAYBLADE BAYBLADE LET IT RIP!!!!!!" hoort in onze opinie niet bij 'rustig zijn'

Dus we complimenteren hem wel met het feit dat we hem pas om half 7 horen alleen het volume is niet echt wat we afgesproken hebben...

Los zien van de 4 etiketjes... proberen we. We hanteren hem altijd als 'normaal" met extra uitdagingen. Maar de correcties op pubergedrag worden door zijn impulsstoornis vaak heftig opgepakt. Zoon is nooit neutraal. hij is of BLIJ, of BOOS (kernramp is er niks bij) of VERDRIETIG altijd dus overtreffende trap dus.

De grote bekken en het brutale zijn dus ook lekker groot. Het is op een verzoek van mij (wil je de deur even dichtdoen?) niet "pffff moet ik het alweer doen".... Nee het is MOPPER MOPPER: WAAROM MOET IK ALTIJD (armen ten hemel geheven) KNAL deur dicht... MOPPER MOPPER....

Ga mee eens verdiepen in pubers Iemand dosis geduld te koop???

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2011 om 19:04

Jolinar

Dat is ook lastig, wanneer is het gewoon puberen en wanneer niet....zelfs bij kinderen zonder etiketje heb je hele rustige pubers en de wat meer vurige types. Ik heb hier een dametje van 11 zonder etiketje, die van de week volledig in de contramine ging, toen ze hoorde welke keuken wij uitgekozen hebben. (Maham,die is lelijk,belachelijk, hoe kun je dat nou doen,ik ga echt never nooit meer die keuken in, nou ja zeg,stom gewoon!) Ik heb haar meewarig aangekeken, een wenkbrauw opgetrokken en ben maar de krant gaan lezen.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.