kaboutertje.
05-12-2010 om 20:51
Weet niet wat te doen????.....
hallo .....
mijn zoontje van 2/12 jaar.. staat nu boven aan de wachtlijst voor het kabouterhuis...om dat hij gedragsproblemen heeft...hij niet kan meedraaien op de voorschool[peuterspeelzaal]daar moest hij weg om dat zijn gedrag extreem was ...maar ook al staat hij nu boven aan de wachtlijst...kan het tog nog in het ergste geval nog half jaar duren voor dat hij naar de kabouterhuis kan...toen kwam de hulpverlener...met het iedee om hem op dagopvang te doen van altra....dat wordt een groep met kinderen die ook gedragsproblemen hebben maar allleen tot de tijd dat hij naar het kabouterhuis kan gaan.....dat leek mij een goed iedee.....maar toen hoorde ik dat altra een idicatie nodig heeft van buro jeugdzorg..en dan krijg ik ook gesprek met een medewerker van buro jeugdzorg......maar dat wil ik helemaal niet om dat ik slecht ervaringen heb met hun...en ik nu gewoon niks met hun te maken wil hebben.....ze zeggen wel dat het een gesprek is om hem daar te plaatsen maar mijn ervaring is iets heel anders en ik nu niks met hun te maken heb wil ik dat ook zo graag houden!!!!.......dus heb ik gezegd tegen de hulpberlener dat het niet meer hoeft want hij was in pricipe geplaast.....maar ik ben erg tegen jeugdzorg....
wat nu......kijk in janurarie kan het kabouterhuis ongeveer zeggen waneer er plek is maar dat kan ook heel lang duren???.....en zit hij wel al die tijd thuis....terwijl hij wel hulp nodig heeft.........
dus mijn vraag wat zouden jullie doen???
hem tog tot die tijd op altra zetten en hopen dat het ook bij een gesprek blijft met burojeugdzorg....of zouden jullie hem gewoon thuis houden tot er plek is bij het kabouterhuis???
graag jullie adviesen en iedeeen...
mvg....kaboutertje

Elisa Gemani
05-12-2010 om 20:55
Altra
Bureau Jeugdzorg is de indicatieverlener voor alle vormen van jeugdhulp. Zij zijn zeg maar het toegangsloket dus je kan niet om ze heen. Mijn zoon heeft ook bij het Kabouterhuis gezeten en bij Altra en dat ging idd via BJZ. Zonder problemen, integendeel. Ik heb veel steun van hun gehad. Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze je kind van je afpakken oid.
Ik zou hem wel naar die dagopvang van Altra laten gaan en ondertussen rustig afwachten totdat het Kabouterhuis plek heeft.

kaboutertje
05-12-2010 om 21:24
Elisa..
hoi Elisa..
ik weet ook dat bjz een indicatieverlener is van alle vorm vn jeugdhulps is en ook bij het kaboterhuis..maar bij het kabouterhuis vragen ze allen een indicatie aan bij bjz voor het finacele gedeelte...daar hoef ik dus geen gesprek mee te hebben???zegt het kabouterhuis...ik wil hem heel graag op altra doen maar ben bang dat het niet bij een gesprek blijft om hem te plaatsen....omdat het ook een crisses dag opvang is....tot de tijd dat hij naar het kabouterhuis kan.....
zou jij mij mischien iets kunnen vertellen wat jou ervaringen zij bij altra en het kabouterhuis ik hoef geen details maar gewoon in algmeen...
alvast bedankt!...
kaboutertje...

Elisa Gemani
05-12-2010 om 21:38
Ervaringen
Ik heb vrij vaak met BJZ te maken gehad met mijn zorgenkind maar nooit iets vervelends meegemaakt. Zij sturen alleen door naar de juiste instantie, geven hulp en advies en verlenen de indicatie.
We hebben twee jaar lang ambulante therapie gehad bij het Kabouterhuis en een keer in de twee weken had ik daar gesprek (ouderondersteuning) en zoon had speltherapie olv een orthopedagoge. Uitstekende ervaring met het Kabouterhuis; kan het iedereen aanraden.
Altra ken ik van de crisisopvang en crisispleegzorg maar ook had ik ooit een indicatie voor speciale dagopvang voor zoon. Via BJZ dus. Achteraf was die dagopvang niet nodig maar geen problemen met BJZ en ook met Altra waren de ervaringen positief.
Als ik jou was zou ik echt niet zo bang zijn voor BJZ. Spreek ook rustig je angst uit en verder ben je er zelf bij. Ze zijn er voor het welzijn van je kind en dat van jou, om je als ouder helpen te ondersteunen. Meer niet.
Doe wat het beste is op dit moment voor jezelf en voor je zoontje.

Leen13
05-12-2010 om 23:00
Indicatie
Het kan een automatisme zijn om te verwijzen naar BJZ voor een indicatie.
Mogelijk kun je uitzoeken of er ook andere manieren zijn om aan een indicatie te komen. Vraag de dagopvang zelf eens hoe je buiten BJZ aan een indicatie kunt komen. Het CIZ kan mogelijk ook rechtstreeks benaderd worden. Je kunt soms zelf veel doen.
En anders zou ik de adviezen van de stichting KOG maar goed lezen, houdt het zakelijk en bij het kind. Geef niets prijs over jezelf, daar gaat het niet over, niet eens of je rookt of niet, en bereidt je goed voor voor een gesprek bij BJZ, en ga daar niet alleen heen.
Zijn er veel impertinente vragen, vraag dan om deze thuis te mogen invullen, neem in elk geval de tijd daarvoor en doe het samen met iemand.

Leen13
05-12-2010 om 23:08
Thuis
En verder vind ik het ook niet gek om je kind dan maar thuis te houden. Maar mogelijk kun je andere vormen van kortdurende opvang vinden waar hij wel regelmatig kan spelen. Bij particulieren thuis of op een andere opvang. Soms is een situatie passender of zijn leidsters wel in staat om een kind met moeilijk gedrag te begeleiden. Vraag zonodig een proefperiode.
Als je al een dossier hebt bij BJZ kan ik me voorstellen dat het dan moeilijk is om zakelijk en zonder het laten blijken van emoties met BJZ om te gaan.
En mogelijk kan je kind een ochtend spelen bij oma of opa? Die kunnen soms ook inzichten hebben bij je kind waar je wat aan kunt hebben. Je kind ontwikkelt zich en je bent zelf even 'vrij'.

Philou
06-12-2010 om 07:04
Hulpverlener mee
Is het een idee om de hulpverlener mee te nemen naar dat gesprek ? Eerst even afstemmen wat je zoal kan verwachten en helder krijgen waarom het kabouterhuis zegt het niet nodig te hebben. Afstemmen met hulpverlener wanneer het gesprek de verkeerde kant op gaat. Ik moet zeggen (gelukkig zelf geen ervaring mee) dat in (kinder)hulpverleningsland veel mis kan gaan en ook goed mis. Eenmaal een stempel, terecht of onterecht, blijft een stempel. Maar ze kunnen ook veel goeds doen. Maar als jij er instapt met een naar gevoel, dan kan dat het gesprek (onderlinge verhoudingen) nogal kleuren. Ik denk dat je bij dit soort instanties wel over hele goede grensaangevende en grensbepalende eigenschappen moet beschikken als client. En dat is juist als je hulp nodig hebt lastig. Als je hulpverlener niet de persoon is, zoek dan iemand die dat wel is, die jou situatie snapt en niet te emotioneel betrokken is.

Elisa Gemani
06-12-2010 om 10:09
Bjz
Die tip om een onafhankelijk iemand mee te nemen naar dat gesprek met BJZ (of welke instantie dan ook) is een goede.
Je kan toch echt niet om BJZ heen. Alleen bij onmiddellijk noodzakelijke crisisopvang kan een kind zonder indicatie tot een maand worden opgevangen. Het CIZ doet geen indicaties voor kinderen, alleen voor volwassenen.
Ik denk dat je je onterecht zorgen maakt over dat indicatiegesprek. Gezien de situatie zal het waarschijnlijk een formeel, kort gesprek zijn omdat jouw zoontje zo snel mogelijk professionele hulp en dagopvang nodig heeft en jij ontlast moet worden. Lijkt mij niet dat een opa of oma de aangewezen mensen zijn om een kind dat ook niet meer op de reguliere opvang kan zitten op te vangen. Mijn ouders waren daar in ieder geval niet toe in staat en waren ze dat wel ook beslist niet toe bereid. Dat kan je die mensen niet aandoen ook al zouden ze kunnen of willen.
Even je eerdere nare ervaringen opzij zetten en in het belang van jullie allebei die indicatie regelen, dan kun je weer verder.

Leen13
06-12-2010 om 11:17
Nare ervaringen
....Even je eerdere nare ervaringen opzij zetten..... Fijn dat je zelf goede ervaringen hebt met BJZ maar ik denk dat je de impact van deze organisaties onderschat.
Als er al een dossier ligt bij BJZ met minder goede ervaringen zou ik zelf ook zeer voorzichtig zijn.
Gelukkig heb ik mijn ouders, familie en vrienden in een vroeg stadium kunnen betrekken bij mijn kinderen. Dat is ons allemaal zeer van pas gekomen nadat we van alle hulp verder verstoken door de Bascule van een zorgmelding werden voorzien. Je kunt het contact met je familie namelijk ook kwijtraken door ongebrip en gebrek aan ervaring in je gezin. Ik zou het heel knap vinden maar zelf is het mij niet gelukt om door deze narigheid niet volledig emotioneel bezet te worden. Dat wil je niet nog een keer meemaken. Even je nare ervaringen opzij zetten is in dit soort situaties niet altijd een optie.

Elisa Gemani
06-12-2010 om 11:34
Bjz
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat die nare ervaringen waren. Daarnaast van met wie je te maken hebt (gehad) want er zijn bij iedere instantie goede en slechte hulpverleners.
Ik heb in 10 jaar hulpverlening ook slechte hulpverleners, inadequate hulpverlening en minder leuke toestanden meegemaakt maar me nooit erdoor laten afschrikken. Ik ben wel voorzichtiger geworden en assertiever.
Instanties maken fouten omdat het mensenwerk is. Ik ken beide kanten want ook ik heb weleens helaas het AMK moeten bellen bijvoorbeeld voor een geval van kinderverwaarlozing. Het is heel rottig als er een onterechte zorgmelding gedaan wordt maar het is ook heel triest als er niemand ingrijpt mocht het wel nodig zijn. Better safe than sorry en ja daarin gaan de instanties weleens te ver. Maar dat mag iemand niet weerhouden om noodzakelijke hulp te zoeken en te vragen.
Het is en blijft lastig hoor, want het gaat wel om je kind.

Leen13
06-12-2010 om 11:45
Elise
Je onderschat de impact van de instanties. Dat zijn mooie verhaaltjes over melden want dan komt er hulp. Wat voor hulp dan? Als je pech hebt volgt er een jarenlang juridisch gevecht met rapporten vol insinuaties. Hulp is er niet behalve OTS en UHP. Helaas heb ik gemerkt dat er een soort scheidslijn is. Als je dit niet zelf meegemaakt hebt kun je het gewoon niet geloven.
Ik vindt het dus absoluut immoreel wat er gebeurt. Nadat je gemeldt bent kan iedereen zijn kletsverhalen op je loslaten die gretig opgepakt worden door meisjes die geen enkele ggz-ervaring hebben maar het geklets wel als feiten presenteren in nare rapporten, en ben je dus nog verder van huis dan de hulp waar je toch noodzakelijkerwijs voor kwam. Klinkt zo leuk, maar ik zou dat dus nooit meer doen, melden bij het AMK. Je weet niet wat je teweeg brengt en met de huidige procedures is niemand geholpen, integendeel verslechtert de situatie alleen maar met het risico dat er om die reden, de situatie waar ze je ingebracht hebben, een OTS of UHP volgt. Want hulp bestaat niet, wat voor hulp dan vraag ik me nog steeds af.

Elisa Gemani
06-12-2010 om 13:18
Hulp
Nogmaals, ik ken beide kanten. Ook naar mij toe is er ooit eens een zorgmelding gedaan maar dat is met een sisser en excuses afgelopen toen bleek dat die melding zwaar onterecht was. Dat was weliswaar een rotperiode die veel tijd, stress en energie heeft gekost en ik heb die instanties vervloekt maar het is slechts een van de vele ervaringen en niet representatief voor de hele jeugdhulpverlening. Diezelfde instanties hebben mij ook uit de nood geholpen als ik aan de bel trok. Of het nou ging om crisispleegzorg, ambulante hulpverlening of wat dan ook. Hier trouwens een zeer positieve ervaring met De Bascule dus het kan ontzettend verschillen.
De melding die ik helaas heb moeten doen kwam net op tijd. Dat ging zo echt niet langer en niemand die iets durfde te doen uit zelfbescherming. Ik ben achteraf heel blij dat ik die melding heb gedaan want dat kind werd hartstikke zichtbaar en onzichtbaar verwaarloosd, zwierf buiten in zomerkleren, poepte in het portiek, bedreigde anderen en werd thuis geslagen. Na een tijdelijke UHP is ze weer thuis en met ondersteuning en begeleiding gaat het weer goed met het meisje en met de rest van het gezin. Als niemand zijn mond durft open te doen is dat ook niet goed.
Ik onderschrijf heus wel dat er dingen gebeuren die onterecht zijn en dat men de nodige voorzichtigheid in acht moet nemen; zowel ouders als instanties.
Maar om het hele hulpverleningscircuit af te branden puur omdat er een hele slechte ervaring is geweest vind ik ook niet terecht.

Leen13
06-12-2010 om 13:27
Proporties
Afbranden is ook niet nodig. Ik zou het terugbrengen tot de proporties die het verdient. Aanmelden bij BJZ als je al een dossier hebt is een risico dat je zorgvuldig moet afwegen op kosten van het afbranden van jezelf en je eigen gezin.

Leen13
07-12-2010 om 08:52
Kaboutertje
Wat je alvast zou kunnen doen is zorgen dat je kind een gehoortest krijgt en ogentest. Verbetering van gehoor en zicht kan bijdragen aan een kind dat zich beter kan orienteren en afstemmen en daarmee beter gedragen.
Verder zou je je vast kunnen inlezen in adviezen die je mogelijk geschikt vindt voor je kind. Of bespreek gedrag van je zoontje hier of met andere ouders of die een tip hebben. Je kunt maar beter vast beginnen.

kaboutertje
08-12-2010 om 22:20
Ik ben er uit!!!...
hallo...
bedankt voor jullie adviesen en tips!!!...
ik heb uit eindelijke besloten dat ik hem tog niet op altra doe..
en dit heb ik samen besloten met de hulpverlener en zij begrijpt mij goed waarom ik het niet doe dit heeft te maken met het feit dat ik hele nare ervaringen met jeugzorg...heb gehad en dat ik geen slapende honden wil wakker maken....en ik weet ook dat het kabouterhuis nog lang kan duren.....maaar in janurarie hoor ik van het kabouterhuis waneer hij ongeveer terecht kan dat kan..oook dan nog heel lang duren of..michien kan hij wel al in febuarie of mischien eerdeer terecht ....dat is gewoon afwachten....en mijn zoontje kan een paar dagen naar mijn moeder en een paar dagen bij mij zijn... en dat doen we al hele tijd en dat gaat eigelijk wel goed...ik heb ook zijn tweeling zus nog dus dan krijgen ze iedeer Individuele aandacht en dat gaat eigelijk goed hoe we het zo geregeld hebben ...en mijn hulpverlener is het daar ook mee eens.......het is goed..zo!!!!.....
en nou ga ik echt hopen dat hij snel terecht kan op het kabouterhuis!!!.........
groetjes kaboutertje....

kaboutertje
14-12-2010 om 21:40
Of toch niet?!....
hallo!...
ben nu weer weer aan het twijfelen of ik mijn zoontje tog niet op altra moet doen....
uiteindelijk als ik tog een gesprek krijg met een medewerker met van bjz....om zoontje te kunnen plaatsen op altra is het allleen een gesprek over altra...en verder niks....ook al heb ik een verleden met hun ik moet uitedelijk in het belang van mijn zonntje denken en doen....het kabouterhuis kan zomaar nog een 6 maanden duren ...dan zit hij al die tijd thuis...terwijl zijn zus wel naar school gaat....en bij altra wordt hij begleidt bij zijn gedrag......maar dan...
is er nog een probleem waarom het niet kan....dat is namelijk dat..ik hem niet altra kan brengen....omdat ik ook met zijn zus zit...die ook naar school gaat....en ik kan me zelf niet in tweeeen delen....dus moet ik vervoer hebben die hem kan brengen en halen....een busje of zo...bij altra hebben ze geen busje van hun zelf dat moet je dan zelf regelen...
dus mijn vraag aan jullie???....
weten jullie iets....hoe ik dat kan regelen.....voor het kabouterhuis....zijn we ookal druk bezig met vervoer te regelen...dat moet via de verzekeraar maar dat is ook niet zeker dat dat gaat lukken...
via de gemmente kan het niet via de wmo gaat ook niet..
dus wordt wel erg moeilijk zo...
hebben jullie mischien tips en adviesen???
alvast bedankt!!!....
groetjes kaboutertje....

Leen13
15-12-2010 om 19:51
Zelf
Mischien is de opvang van je zoon eerder open dan de school van je dochter en dan kun je je dochter meenemen om haar broer weg te brengen waarna je je dochter naar school brengt?
Of je vraagt een andere moeder op de school van je dochter of die haar kan brengen en dan breng je je dochter daar in de ochtend.
De dagopvang is later uit en dan kun je het weer omgekeerd doen. Met je dochter je zoon halen.
Mischien kan je moeder je dochter brengen en jij haar halen?
Ook al heeft het Altra geen eigen busje mogelijk gaan daar wel kinderen met een busje naar toe en dan weet de leiding mischien wie je daarvoor kan vragen.

kaboutertje
18-12-2010 om 14:36
Annej...
hallo annej..
het iedee dat ik eerst me zoontje bereng naar altra...en dan zijn zus..naar school zat ik ook te denken...
weet jij mischien hoe laat altra beginten en uitgaat annej???....ik heb gekeken op de site van altra maar daar staat het niet bij???.....
want eerst zijn zus naar school brengen en dan zoontje naar altra....dat gaat niet lukken want dan wil me zoontje daar blijven....en dat wordt dan oorlog met hem !!!....
een van de ouders gaat niet lukken want die hebben het allemaal druk en ken ik ook niet zo goed genoeg om dat te vragen ...en me moeder wil ik niet te belasten!.....doet al zo veel voor ons!!!....
even een vraagje annej....hoe weet jij zelf zo veel van de hulpverlening ook ervaring of werk???
groetjes.kaboutertje....

Leen13
19-12-2010 om 11:09
Altra
Je kunt de opvang van Altra bellen hoe laat ze open gaan.
Ik heb ervaring en verder zeg ik er uiteraard niet veel over want blijf ook graag anoniem.

kaboutertje
21-12-2010 om 22:02
Geen plek!!!...
hallo...
gisteren gehoord dat er geen plek is bij altra...
ga ik er eindelijk mee akkoord...
is er geen plek ...
dus nu gewoon hopen dat er snel plek is bij het kabouterhuis...
hij zit nu thuis terwijl hij begeleiding nodig heeft....want zijn gedrag wordt met de dag erger...
hij is zo extreem druk en onhandelbaar...luistert voor geen meter...leeft totaal in zijn eigen wereld...maakt overal een spelletje van!!!...
hopen jullie met me mee dat er snel een plekje vrij komt bij het kabouterhuis!!!...
groetjes...kaboutertje.