Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wegbrengen - ouders op schoolplein

Hoi hoi... ik heb een gekke vraag maar ben toch benieuwd naar jullie meningen.

Zoon is 9 en zit nu op de SBO. Bij zij broer van 11 op de SO is het de normaalste zaak van de wereld als je s'morgens met het kind naar de klas loopt maar ook op het plein wacht op de bel. Ook al is er pleinwacht.
Maar op de school van de kleine is het blijkbaar niet gebruikelijk zo te doen. Prima dat ze niet willen dat je naar de klas gaat maar vanochtend werd me gevraagd hoe lang het nog nodig is dat ik tot de bel op het plein blijf en of ik met de juf dan wel een termijn wil afspreken.
Ik vind dit zo raar.
Bij ophalen móet je op het plein wachten ivm verkeers veiligheid ... maar bij wegbrengen moet je ze vanaf het hek het plein op duwen....
Veel kids komen met busje dus veel ouders zijn er niet (... nou ja... alleen ikke dus!) Maar ik vind anders zo afstandelijk. Ik wil beschikbaar zijn en mijn knul zien spelen en rustig afscheid kunnen nemen...
Nu voel ik me een beetje op het matje geroepen.... ik kan natuurlijk blijven kijken buiten het hek maar dat is dan ook zo raar voor mijn gevoel.

.... wat is gebruikelijk bij jullie op de SBO scholen. Er is vast een goede reden hiervoor en ik stel me aan, dat weet ik ook wel... maar het verschil is zo groot tussen de twee scholen.

Kaplablokje

Kaplablokje

04-12-2018 om 09:53

Ik denk

dat het er niet aan ligt dat de ene een SO school is en de andere een SBO school. Het hangt volgens mij van de school af.
Bij ons is de SO school strenger dan de reguliere basisschool. Of beter in handhaven, dat kan ook. Er zijn op het SO natuurlijk ook nauwelijks ouders die hun kinderen brengen of halen.
Op de SO school bleef ik in de kleuterklas wel eens op het schoolplein, maar vanaf groep 3, werd gezegd dat de kinderen zelf naar de klas konden komen. Dan nam ik afscheid bij het hek. Als we te vroeg waren en er nog geen pleinwacht was, bleef ik buiten het hek wachten. Volgens de schoolregels moet je er ook bij blijven als er nog geen pleinwacht is. Misschien had dat ook op het schoolplein gemogen, maar daar had mijn kind zich te groot voor gevoeld.
Op de reguliere basisschool mogen alleen de kleinste kleutertjes tot in de klas gebracht worden, maar die regel werd massaal geschonden. Later mochten ouders niet de school in, maar die regel werd ook massaal geschonden.
Misschien vindt jouw zoon zich ook te groot? Of vindt de school het vervelend voor de andere kinderen van wie er geen ouder is?

juf Ank

juf Ank

04-12-2018 om 12:23

kom op

hij is 9. Geef het goede voorbeeld aan je kind en pas je gewoon aan, aan de regels van de school.

Ik krijg trouwens ook een beetje 'jeuk' als je over je zoon van 9 spreekt als de kleine.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2018 om 12:44

Op het schoolplein duwen

Je brengt je zoon weg, dag dag, veel plezier en dan ga je weer, dát is normaal voor een jongen van 9. In 'gewoon' onderwijs is dat zelfs al aan de oude kant, maar dat hangt vooral van de verkeerssituatie af. Los daarvan vind ik het raar dat een onderwijzeres gaat bepalen wanneer jij van het schoolplein weggaat. Door hoe ik woon weet ik dat het heel normaal is dat sommige ouders nog graag een tijdje met elkaar blijven praten. De een doet dat op het plein, de ander half zittend op de fiets een paar meter verderop. Zolang je niet voor het raam van de klas van je kind gaat staan, is dat niet aan de juf om daar iets van te vinden. Als er echter een algemene regel is dat er bij aanvang van de schooldag geen ouders op het schoolplein komen, dan heeft ze gelijk, dan doe je dat niet.

Ik weet uit je bericht natuurlijk niet wat het niveau van je zoon is, dus of hij qua gedrag en denken ook 9 is of dat hij het niveau heeft van een kleuter, maar ik neem aan dat de onderwijzeres die verschillen ook wel meeneemt in wat ze van de ouders verwacht en vraagt.

Kletsen op het plein.

Ook dat liever niet, het leidt enorm af dat gehang en geklets, vooral als met mooi weer de ramen los staan. Lekker kletsen buiten de hekken.

En het plein opduwen hoeft niet, gewoon "dag jongen, fijne dag!" en wegwezen. Hij gaat naar school, geen wereldreis maken toch?

Dees

Dees

04-12-2018 om 15:16

Wegbrengen

Hier is de regel dat kinderen tot herfstvakantie groep 3 naar binnen gebracht mogen worden. Mijn zoon van 5 zet ik dus vanaf de herfstvakantie al af bij de poort van het plein. Ik kijk hem na het gebouw in en ga dan weg. Maar goed dat is een reguliere basisschool.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2018 om 15:19

Wil

Het plein waar ik naast woon, heeft nog wel genoeg ruimte om langs de randen nog even te blijven kletsen, dus als dat kan, is het niet zo storend.

Kaaskopje.

"Niet zo storend", dat is dus storend

Bij ons mocht het niet, ik vond dat prima. Ouders komen soms ook met jongere broertjes/zusjes en die gingen op het klimrek ondertussen en was daar soms weer gejank.

De regel werd pas na een paar jaar ingevoerd om de "hangouders" op tijd weg te krijgen. Waren lange tijd gedoogd als "niet zo"n storende" factor. Ik kleste vaak ook nog even, maar, niet meer op het plein dus.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-12-2018 om 21:21

Niet zwaaien, wat zei ik nou, niet zwaaien!

jaja juf Ank had er ook last van.

TS, je vertelt dat de meeste andere kinderen met een busje (dus zonder ouders) komen. Dan lijkt het me extra onlogisch dat jij wel vrij lang blijft. Ook niet leuk voor die andere kinderen: zijn moeder is er wel en de onze niet.
Eens met Wil: het is een school, geen wereldreis.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2018 om 00:55

Wil

Mijn eigen gedachten zitten mij soms in de weg als ik die moeders op het plein zie 'beppen'. Dus als ik 'niet zo storend' zeg, is dat een beetje onder invloed daarvan . Ik deed het vroeger heel af en toe met een moeder van een klasgenootje. Maar in mijn geval was het niet zo gek dat ik maar niet bij dat plein vandaan kwam, het was óf dat óf in onze tuin, maar dus nog wel in de buurt van school. Wat ik zelf wel storend kan vinden, de ene keer niet, de andere keer valt het me kennelijk opeens meer op, is als een ouder te lang blijft kletsen, terwijl een jonger kind lawaai maakt, of op een gegeven moment luidkeels aangeeft dat het geduld op is. Met wat tegenslag zit zo'n kind dan soms al in de auto en drukt ook nog op de claxon. Dat is niet handig. Daar kunnen ze in de klassen last van hebben.

Ava

Ava

05-12-2018 om 06:59

Tot in groep 7

Tjee dat er scholen zijn met regels voor dit soort zaken.
Wij zijn, net als heel veel andere ouders uit de klassen van mijn zonen, tot in groep 7 mee geweest tot in de klas. Bij de één ook tot in groep 8 met regelmaat, de ander wilde dat niet meer (maar vraagt er soms nog om). Het gaat hier om een reguliere openbare basisschool.

Ik vond dat heel prettig en kind ook. Daarbij kreeg ik mee hoe ging in de klas, sociaal en kwa schoolwerk, relatie met de leerkracht en kon ik een foto maken van het huiswerk en toetsen die op het bord stonden.

Kletsen deed ik soms ook wel eens in de ochtend maar zodra school begon, werden de hekken gesloten dus dat kan alleen buiten de hekken. Kletsende ouders voor het raam is natuurlijk vrij vervelend.

Ik zou van school willen weten wat de reden van hun verzoek is. Als die reden is dat veel kinderen met een busje komen, zou dat voor mij een onzinreden zijn. Ik ben blij dat deze school het aan de ouders en hun kinderen laat of ze tot in de klas gebracht worden. Als mijn kind op het bijzonder onderwijs had gezeten, had ik dat helemaal belangrijk gevonden.

Overigens, is de tip bij jeuk even krabben en dat kan, voor zover ik weet, zondere enige text.

Kaplablokje

Kaplablokje

05-12-2018 om 08:51

Reden

is op de reguliere school dat het een grote school is, wat betreft leerlingen, in een oud gebouw. Er is gewoon geen plek voor al die ouders in de gangen en de lokalen. Het pást wel, maar het is niet prettig, één grote file, niet handig en vermoedelijk kan de brandweer er ook niet mee instemmen.

Op de school voor speciaal onderwijs is de reden dat ze het juist bij de kinderen die tot hun doelgroep behoren belangrijk vinden om aan de zelfstandigheid te werken. Dat het voor andere kinderen niet mogelijk is dat hun ouders mee komen, zou ook een rol kunnen spelen en dat snap ik ook. Het is niet leuk voor de andere kinderen en het kind dat gebracht wordt, wordt mogelijk een buitenbeentje.

Beide scholen zijn overigens bijzondere scholen, op een Rooms-Katholieke grondslag, en geen openbare scholen.

Bij beide scholen mag je uiteraard wel meekomen als je de leerkracht even iets wilt zeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2018 om 09:13

Hier tot aan groep 3

In 'onze' tijd mocht je je kind tot en met de kleuterklassen weg brengen, maar daarna niet meer. Voor mijn dochters was dat ook het moment dat ik niet meer mee mocht lopen. In ons geval was dat prima, omdat we ernaast woonden.

Ik vind veel afhankelijk van hoe het verkeer van en naar school is. Is dat zo veilig dat een kind zelfstandig naar school kan, dan zou ik het niet maar door laten gaan tot kind van de basisschool afrolt. Vanuit mijn ervaring en beleving val ik om van verbazing als ik lees dat ouders tot in groep 8 nog mee gaan in de klas.

Omdat wij bevriend zijn met mensen met een kind op 'onze' school weet ik dat er heel veel gedaan wordt aan het betrekken van de ouders bij hun kind in de klas. Zo worden ze een kwartiertje in de klas verwacht voor een ouder-kind activiteit. Dat komt een paar keer per schooljaar terug. In onze tijd was dat niet. Dan hing het toch wel van de ouder af hoeveel die van school meekreeg, maar vooral de leuke dingen. (als je dat leuk vindt tenminste ) Op deze manier krijgen de ouders toch heel wat meer mee, dan als je kind tot in de klas wegbrengt. Misschien kunnen de mensen die nog meegaan tot in de klas dat ook voorstellen bij de school van kind, als je dat soort initiatieven waardeert.

Het kind van bovengenoemd stel, heeft vórig jaar al zelf gevraagd of moeder hem niet meer weg wil brengen. Ze doet het nog steeds. Ik denk dat ik terecht kan opmerken dat moeder echt overbezorgd is, maar ook dat ze het zélf niet kan loslaten. Ik denk dat als ik dat als onderwijzer van kind door zou hebben, ik daar ook een tactvol gesprek over zou aangaan. Je kunt iemand natuurlijk niet dwingen om te stoppen met het wegbrengen en ophalen, maar het kan wel een aanzet geven om de ouder na te laten denken over de gewoonte. Is het echt nog nodig? Is het niet beter voor het ontwikkelen van de zelfstandigheid om kind los te laten?

Rixt

Rixt

05-12-2018 om 09:28

Vanaf groep 3

Vanaf groep 3 is het niet de bedoeling dat je als ouder nog naar binnen gaat. Ze zijn bij de school van onze kinderen verder heel soepel, als kind een keer iets wil laten zien of iets tegen de juf of meester wil zeggen mag je best even meelopen. Onze kinderen lopen vanaf groep 3 meestal alleen naar school, ophalen doe ik meestal wel, dat is handiger met afspraakjes maken. Als ik langs het speciaal onderwijs rij, lijkt het mij dat die kinderen veel sneller zelfstandig (moeten) worden, ze gaan vanaf 9 of 10 jaar al met de streekbus, waar ze vaak ook zonder begeleiders heen lopen.
Hier op het plein mag je blijven kletsen als je wilt, geen lokalen, maar toiletgroepen, opbergruimte en leraar lerarenruimtes aan de pleinkant. Op de stoep kun je beter niet blijven staan, daar kijken de lokalen op uit.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-12-2018 om 09:43

Ligt aan de school

Hier mogen ouders tot en met groep 8 mee naar binnen.

Maar blijkbaar is dat op jouw school niet gebruikelijk. Er wordt gevraagd of je met de juf een termijn wilt afspreken. Heel z’n basisschool carrière is dan ook een antwoord.

Ik zou echter bij de poort afscheid nemen en bij het hek nog even blijven kijken. Het is een vrij land hè. Om hoeveel minuten gaat het?

Mee naar binnen.

Dat was hier vanaf groep 7 niet aan de orde, zoon ging alleen naar school, ongeveer 3 kilometer fietsen.
Zijn klasgenoten in groep 7 kwamen bijna allemaal lopend of met de fiets. Degene die met de auto gebracht werden, werden er dicht bij school uitgegooid. Maar die hadden dan meestal nog een jonger broertje of zusje.
Lopen en fietsen de ouders in groep 7 dan nog mee of worden die kinderen allemaal met de auto gebracht?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.