gonniegans
04-02-2011 om 13:28
Weigering rugzakleerling: wie ook? [cluster 3 LZK]]
Naar aanleiding van een ander draadje hier ben ik benieuwd wie er te maken heeft gehad met weigering van een kind met rugzak door de basisschool.
In het kort onze situatie: zoon (net 5) heeft een hemiplegie a.g.v. een infarct rond zijn geboorte. Hij is hierdoor halfzijdig verlamd, maar loopt gewoon, rent niet zo snel als een andere 5-jarige. Ook kan hij zijn linkerhand niet functioneel gebruiken en daardoor zijn alle 2-handige activiteiten moeilijk voor hem. Hij is hartstikke slim en leergierig, zit in groep 1 maar leest al en scoorde B/C op de eind groep 2 toets.
Twee reguliere basisscholen wilden hem niet hebben. Tuurlijk heeft ie wel een vlekje maar het is geen zwaar gehandicapt kind of eentje met moeilijk gedrag. Hij zit nu op een cl. 3 school, voor kinderen met een lichamelijke handicap / langdurige ziekte en dat bevalt uitstekend dus dat is het probleem niet. Ik vind het echter nog steeds zuur dat hij geweigerd is (ook door een openbare school) en vraag mij of of er meer mensen zo'n ervaring hebben.

purk
04-02-2011 om 13:55
Gonniegans
hier geen ervaring met weigering van een rugzakleerling, maar ik ben wel hoogst verbaasd. Kunnen de scholen ook aangeven waarop zij de weigering basseren. Het lijkt me dat zoiets wel gemotiveerd dient te worden, zeker bij een openbare basisschool.
Even hardop denkend...zou het een idee zijn om hulp aan te vragen bij de stichting MEE. Wellicht dat die bekend zijn met basisscholen in jullie omgeving die wel kinderen met een beperking accepteren of wellicht kunnen ze jullie juist assisteren bij het aanmelden bij een reguliere basisschool.
Succes!
groetjes van Purk

gonniegans
04-02-2011 om 14:15
Redenen
De openbare school vertelde dat ze al zoveel rugzakleerlingen hadden en niet wisten of ze hem genoeg zorg konden bieden. De RK/PC school wilde hem wel accepteren maar niet als kleuter, pas vanaf groep 3. Dit in verband met alle 2-handige activiteiten die in de kleutertijd gedaan worden (zoals knutselen) en hij het tempo niet zou kunnen bijhouden.
Op zich gaat het prima op zijn huidige school, hij kan op de SO school zijn eigen leerlijn volgen en mag misschien volgend jaar versnellen naar groep 3. Toch blijft ons uiteindelijke doel regulier en ik ben bang voor volgende procedures, wil niet weer mijn neus stoten...

Puck
04-02-2011 om 16:02
Hier ook
Hier staat zelfs in de schoolgids dat kinderen met een rugzak maar beperkt toegelaten worden. Reden daarvoor is dat ze niet alle rugzakkinderen dan voldoende zorg kunnen bieden en dat dat ten koste gaat van de aandacht voor de reguliere kinderen.
Ik kan me in beide redenen wel vinden eigenlijk, ik zou het ook niet fijn vinden als mijn normale kind geen enkele aandacht krijgt omdat juf alle aandacht moet gebruiken voor een hele rij rugzakkinderen. Maar ik kan me voorstellen dat een ouder van een zorgleerling het ervaart als een afwijzing omdat zijn kind "niet normaal" is. Net of je kind een soort tweederangsmens is ofzo?

Puck
05-02-2011 om 14:17
Andere vraag
ik heb eigenlijk nog een heel andere vraag die bij me opkwam. Waarom wil jij je kind naar het regulier onderwijs over laten stappen als hij op het speciaal onderwijs het goed doet. Hij krijgt op het speciaal onderwijs toch veel meer aandacht en begeleiding dan dat hij op het regulier onderwijs kan krijgen?

anna van noniemen
05-02-2011 om 14:39
Zelfde vraag als puck
waarom nu al veranderen als het goed gaat op de cluster 3 school? Onze zoon is dit schooljaar weer op regulier gegaan, na 4 jaar cluster 4, en ook nog meteen voortgezet onderwijs. Heeft de cluster school aangegeven dat hij binnenkort naar regulier moet?

M Lavell
05-02-2011 om 14:40
Bezwaar maken
Het is bekend dat scholen quota stellen tav rugzaklln. Maar er is bij mijn weten geen jurisprudentie die bevestigt dat dat mag. Er is wel jurisprudentie van scholen die rugzaklln niet meer willen. Dat buiten zetten gaat betrekkelijk eenvoudig, al moeten daar wel altijd incidenten mee verbonden zijn.
Bij een volgende weigering moet je bezwaar aantekenen. Zeker bij een openbare school is de kans groot dat daar direct gehoor aan gegeven wordt.
Overigens is de kans groot dat jouw kind, precies om de redenen die je aangeeft, vanaf 2012 helemaal geen rugzakje oid meer zal krijgen. De regeling wordt versoberd. De regeling was al nooit bedoeld voor kinderen die gewoon kunnen leren en wel degelijk naar school kunnen.
Groet,
Miriam Lavell

gonniegans
05-02-2011 om 20:46
Reactie
Zoals gezegd zijn we nu heel erg tevreden en houden we hem voorlopig hier. Ook omdat je niet weet wat je je op je hals haalt: hij is happy, doet het goed en zit op z'n plek. Op de nieuwe (reguliere) school moet je dat nog maar afwachten en zou hij evt ook gepest kunnen gaan worden. Wat doe je je kind dan aan?
Het ging er meer om dat wij vooraf de keuze voor regulier hadden gemaakt, mede ook vanwege een bevooroordeeld beeld van het SO wat later zeker niet terecht bleek. Overigens merk ik in de praktijk zeker dat die vooroordelen nog erg leven bij mensen. Zo krijgen wij regelmatig de vraag wat hij daar doet als hij zo slim is... maar goed, eigenlijk dacht ik zelf net zo.
Het gevoel van die onterechte afwijzing blijft echter hangen en daarom vroeg ik mij af in hoeverre dit vaker gebeurd. Tuurlijk kunnen we bezwaar maken, maar in zo'n sfeer wil ik liever niet op een school starten. Hij heeft inderdaad een indicatie tot 2012 dus daarna zullen we wel zien.
Of het echt veel uit gaat maken voor kinderen die er al zitten betwijfel ik. Die S(O scholen zijn ook erg goed in het schrijven van negatieve rapporten als het hen goed uitkomt.

M Lavell
05-02-2011 om 20:59
Bereid je voor
"Of het echt veel uit gaat maken voor kinderen die er al zitten betwijfel ik. Die S(O scholen zijn ook erg goed in het schrijven van negatieve rapporten als het hen goed uitkomt."
Niet voor alle, wel voor het overtal. Dat deel waarvoor er geen geld meer van de overheid komt. In negatieve rapporten bij de overheid om extra geld bedelen kan nog wel succesvol zijn, maar zodra het geld uit de eigen zak moet komen smelten de problemen ineens als sneeuw voor de zon.
Bereid je dus voor op een schoolwisseling. Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk dat jouw kind gewoon regulier onderwijs kan volgen.
"Tuurlijk kunnen we bezwaar maken, maar in zo\'n sfeer wil ik liever niet op een school starten."
En dat is een beetje jammer. Discriminatie bestaat bij de gratie van onwetendheid en niet klagen door de slachtoffers. De discriminerende scholen doen dat vaak niet uit narigheid, maar uit paternalisme "dat is veel beter voor dat kindje (verkleinwoord is expres)"
Een bezwaar in zo'n situatie is een goede manier om bestuurders er nog eens naar te laten kijken. Juffen en meesters zijn daar nooit bij betrokken en schoolhoofden zelden. Die doen braaf wat zij denken dat er van ze verwacht wordt, of wat er gezegd wordt. No hard feelings.
Groet,
Miriam Lavell

Inge M
05-02-2011 om 23:03
Meeveren
Als ik jouw bericht en reacties lees, dan krijgt je zoon op het SO kansen die op het reguliere onderwijs lastig te regelen zullen zijn.
Ik zou alle kansen grijpen die je nu krijgt om kind optimaal uit te dagen in zijn kunnen. Zorg wel dat er citotoetsen afgenomen worden zodat ook andere scholen het niveau zullen accepteren.
Een iq-test vóór eind rugzakje lijkt me ook een goed idee, liefst nadat kind 6 is geworden omdat de WISC III de meest logische keuze is.
Daarna (als rugzakje bijna ten einde loopt) zou ik overwegen wat je zelf wilt. Ik denk dat het regulier onderwijs veel voordelen biedt voor kinderen die het aankunnen. Het zou zomaar kunnen dat jouw kind tegen die tijd zonder rugzakje verder kan. En geen rugzakje betekent ook dat scholen jouw kind niet zomaar kunnen weigeren.
Maar ook als je wel voor een rugzakje kiest, dan is het makkelijker om in te stromen met een bepaald vastgesteld niveau.

lilajolie
06-02-2011 om 09:15
Ook cluster 3, regulier
Ons zoontje is 6 jaar en krijgt ambulante begeleiding van cluster 3. Hij heeft DCD. Ik zie vooral dat de juf het moet zien zitten, want de juf heeft tomeloos veel geduld en helpt hem met alles. Zo een juf vinden we nooit meer, vrees ik. Ik ga proberen hem op deze school te houden, want de visie is goed: het kind staat voorop. Ik vraag mij wel af wat de volgende juf wil en kan doen voor hem!

Moek
06-02-2011 om 11:51
Als het maar loopt.
Dat is de visie hier op school. Een kind met met een vlekje rot maar op. Gelukkig hebben we nu een stel uitstekende juffen, maar ik vrees voor volgend jaar (niet aan denken. gewoon nu genieten Moek!).
Wij hebben het in het verleden, toen het hier niet goed ging, bij 2 bijzondere scholen geprobeerd (montessori en Vije School). Beide hadden ook geen zin in een kind met een vlekje. Dus nu is mijn houding: school en ik zitten met elkaar opgescheept. Ik zal luid en duidelijk aangeven wat ik wil. Zoon heeft inmiddels goed laten zien wat hij allemaal kan, dus aan hem ligt het niet. Ik laat me hier niet wegjagen, want dan staat alleen de weg naar speciaal onderwijs nog open en dat heeft zoon echt niet nodig.

gonniegans
06-02-2011 om 13:54
Miriam
Je reactie is wel een eye-opener moet ik zeggen. Misschien moet ik daar serieus rekening mee gaan houden en een plannetje maken. Iets om over na te denken.
Ik had zelf altijd zoiets dat het zo'n vaart niet zou gaan lopen.

rodebeuk
06-02-2011 om 15:56
Mijn bek valt open
Ik ken enkele mensen met dit soort problemen, door verschillende oorzaken. Allemaal regulier onderwijs gevolgd! Jongste is nu 16, zou het vroeger anders geweest zijn?
Je kan een enorme handigheid (raar woord in dit verband) ontwikkelen met 1 hand.
Wat een toestanden zeg. Die scholen moeten wel ontzettend overbelast zijn dat ze dit soort leerlingen weigeren.

Karly
06-02-2011 om 21:31
Dochter ook rechterkant uitgevallen
Hoi Gonniegans,
Hier ook erg verbaasd. Dochter kreeg in groep 3 een hersenbloeding, met als gevolg dat het motorische functioneren van haar rechterhand uitviel (plus wat spraak en algemene grove motoriekproblemen). Ze heeft groep 4 dubbel gedaan, o.a. omdat ze met links moest leren schrijven. Voor de rest is het eigenlijk nooit een probleem geweest. Tja, opletten met gym (touwen, ringen,klimrek etc.) en handenarbeid gaat wat minder, maar ach, dat hoeft geen probleem te zijn. Bovendien had ze een rugzakje, en de school heeft er lekker van kunnen profiteren. In elke klas waar ze zat kwam al snel een digiboard, want waar moesten ze anders het extra budget aan besteden (m.u.v. paar kleine aanpassingen bij l.o., stabilo-pen, linkshandige schaar, anti-slip randjes voor lineaal). Verder heeft ze speciale typeles voor eenhandigen gevolgd, dus ook op de p.c. komt ze zonder problemen mee.
En nu in het voortgezet onderwijs gaat het ook zonder problemen, mits ze zelf maar even meldt als ze bepaalde dingen niet kan.
Ik ben hoogst verbaasd dat andere scholen dus heel anders lijken te reageren!
Karly

M Lavell
07-02-2011 om 09:53
Vloeken in de kerk
Pelle:"Helemaal met je eens, ik snap hier werkelijk waar niets van..."
Nou ja, dit is precies waarom er _wel_ wat te zeggen is voor het afschaffen van de rugzakjes in de huidige vorm. Elk in de financiele regelingen passend excuus is gebruikt om lln uit het reguliere onderwijs, lees uit de standaardfinanciering te houden.
Zondoende zijn er vanzelfsprekend heel veel rugzaklln die daar eigenlijk niet thuis horen.
Groet,
Miriam Lavell

Nikus
07-02-2011 om 14:06
Tja
Zolang geld belangrijker blijft dan het kind zal het kind altijd aan het kortste eind trekken.

Moek
07-02-2011 om 14:40
Miriam
Ik ben heel blij met het rugzakje. Ze weten inmiddels dat ze aan mij geen makkelijke hebben. Ik weet tot op de cent nauwkeurig hoeveel ze krijgen voor mijn zoon en ze weten dat ik niet zal nalaten op mijn poot te spelen als ik te weinig van dat geld terug zie. Dat is overigens niet gebeurd; ze hebben het echt goed gebruikt voor hem. Het was de eerste keer in al die jaren dat de school iets goed deed.
En dat zou nu goed moeten blijven gaan als alles in één grote pot gemikt wordt? Nee hoor, dan krijg je weer: tja, zo'n kind hoort hier niet, we kunnen er niet aan beginnen zo'n kind RT te geven, dat heeft toch geen zin. Enz., enz.

gonniegans
07-02-2011 om 21:52
Karly
Wat denk ik meespeelt is dat wij in een Vinex wijk wonen, waar de scholen barstensvol zitten en lange wachtlijsten kennen. >30 kinderen in de klas is heel normaal. Als het om een klein dorpsschooltje zou gaan met 20 kindjes in de klas is het misschien voor de school beter te overzien en makkelijker.
Er zijn ook ouders die vooraf niets vertellen over hun kind, hem gewoon 'blanco' aanmelden en dan wel toegelaten worden. Ik wilde dit bewust niet, wilde open kaart spelen. Helaas is dit kennelijk niet de beste manier.

anna van noniemen
07-02-2011 om 22:40
Karly
>>In elke klas waar ze zat kwam al snel een digiboard, want waar moesten ze anders het extra budget aan besteden < <
Ik kan me dit nauwelijks voorstellen...op vrijwel elke school vind je tegenwoordig een digi-bord, maar dat soort dingen worden niet per jaar of per stuk aangeschaft...Meestal is dat een investering voor een hele school (veel voordeliger ook natuurlijk)...
Daarbij, voor het aanvragen van een rugzakje heb jij je handtekening ook moeten zetten...als je het niet nodig vond, waarom deed je dat dan?

fryskdumke
08-02-2011 om 07:55
Ook niet toe gelaten
Onze dochter met een cluster3 rugzak is ook door 1 school geweigerd. De problemen met haar zijn verhoudingsgewijs klein met wat ik hier lees. Hier was het antwoord dat ze onze dochter niet goed in het zicht kunnen houden.
Ze zit nu op de christelijke basisschool in een klas van 15 leerlingen met een hele goede juf. Ook voor volgend jaar voorzie ik geen problemen. Het rugzakgeld wordt hier overigens naar alle tevredenheid ingezet.

albana
08-02-2011 om 10:13
Ben ook verbaasd
Bij jongste in de klas zat op de basisschool al klasgenootje zonder onderbenen en rechteronderarm/hand.Nu v.o. idem dito. Gewone (openbare) basisschool, gewone v.o. school. Meisje verplaatst zich in rolstoel, met aangepaste onderbenen, in scootmobiel (afhankelijk van de omstandigheden). Tja er moeten wat dingen worden aangepast, zo heeft de klas verschillende keren een andere lokaal dan het reguliere lokaal voor die groep gekregen i.v.m. ruimte e.d.. Meisje heeft vanaf de kleutergroep al elke week 2 'maatjes' (net zoiets als 'hulpjes'voor juf) die haar spullen dragen b.v. Nu op v.o. nog steeds. Vind iedereen doodnormaal (de klas dan). Nu op v.o. bespeur ik alleen roostertechnisch wat aanpassingen. Zo hebben ze vrijwel alleen beneden les. Kan het meisje wat makkelijker in de pauzes naar buiten of de kantine. De lessen boven zijn allemaal geclusterd op 1 middag. Het meisje heeft gewoon een naam en dat is ze. Volgens mij zien haar klasgenoten haar handicap nog amper. Ze is net zo vaak vervelend en aardig als elk ander kind.
Het meisje haar ouders zijn trouwens geen mensen die zich de kaas van het brood laten eten....kan me zo voorstellen dat die een 'nee' van school niet zouden accepteren. Maar ik weet het niet werkelijk. Meisje heeft wel een rugzakje. Kan het de ouders wel eens vragen? (als meisje hier speelt/is/huiswerk maakt met dochter)?
groeten albana

Karly
08-02-2011 om 20:40
Gonnie & anna van noniemen
Tja, misschien dat het scheelde dat mijn dochter destijds al op de basisschool zat in de 3de groep. Ze kenden haar als persoontje, leefden erg met haar mee en met haar specifieke ziektegeschiedenis en de school was volop bereid om oplossingsgericht mee te denken.
Dit is ook al weer een tijdje geleden, want ze zit nu al in de 2de klas van het vervolgonderwijs.
Ter informatie; we wonen in een redelijke nieuwbouwwijk (eh, nieuwbouw, huizen staan er momenteel ook al weer gemiddeld 15 tot 20 jaar of zo) in een middelgrote stad. De school kende destijds nog een sterke groei qua aantal leerlingen (dat is nu aan het veranderen). En m.b.t. digibord, toendertijd (en dan spreek ik over ca. 7 jaar geleden) was dat nog niet centraal aangeschaft voor alle klassen, maar kwam het inderdaad mondjesmaat.
Ook even voor de duidelijkheid; ik had hier helemaal geen problemen mee dat dit, uiteraard in overleg en na afstemming met ons, mogelijk was via het rugzakje van mijn dochter, want zo had zij,maar ook anderen, hier wat aan. Haar echte, specifieke behoefte i.v.m. haar motorische problemen was beperkt, zoals ik ook al heb aangegeven.
Ik hoop dat ik hiermee e.e.a. verduidelijk heb.
Karly