Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wel of geen etiket ass?

Onze zoon(11) is al zijn hele leven 'anders'. Wij zijn lang zoekende geweest, en vorig jaar is dan eindelijk een diagnose gesteld: adhd. Wij konden ons niet helemaal in die diagnose vinden, maar de medicatie die hij vanaf toen kreeg (strattera) helpt hem wel verder.
Omdat wij twijfels bij de diagnose bleven houden, hebben we dat duidelijk bij het ggz aangegeven. Inmiddels is zoon zowel thuis al op school geobserveerd, en vindt men toch dat de diagnose gewijzigd moet worden in ass, mogelijk asperger. (er wordt niet verder uitgezocht of het idd asperger is, omdat in de nieuwe dsm4 er geen onderscheid meer gemaakt gaat worden tussen de verschillende ass-vormen)
Nu moeten wij bepalen of we zoonlief wel of geen etiket mee gaan geven. We zullen in ieder geval begeleiding krijgen van de ggz, dus met of zonder officiële diagnose. De psychiater denkt dat het in zijn geval beter is om de diagnose officieel te maken, maar de begeleider van ons twijfelt eraan. Zijn twijfel bestaat eruit dat het een levenslang etiket is, wat mogelijk later tegen hem zou kunnen werken.
Waar hebben jullie voor gekozen? En waarom? Welke deuren gaan open met diagnose? En welke dicht?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Diagnose

Mischien kun je de psychiater vragen waarom hij denkt dat het beter is om de diagnose wel officieel te maken.
Hier bleek het noodzakelijk omdat zoon anders niet geplaatst was in de autismeklas. Mogelijk dat in de toekomst de Wajong een rol kan spelen, liever niet, als die dan nog bestaat.
Verder kun je er soms ook last van hebben denk ik. Als je kind regulier wilt plaatsen bijvoorbeeld. Bovendien weet ik niet of een diagnose nog wel nodig is met de wijzigingen in het passend onderwijs.
Zoon bespreekt het wel met mensen die hij vertrouwt maar is er inmiddels ook minder scheutig mee geworden. Er zijn ook nog veel vooroordelen waar je tegen op zou moeten boksen in de hulpverlening en bij werkgevers.

Niet officieel gemaakt

Wij hebben de diagnose asperger van ons dochtertje niet officieel gemaakt. Om de reden dat ze misschien meer last heeft dan baat bij dat etiket. Bovendien heeft ze de diagnose nog niet nodig. De begeleiding die ze nu krijgt loopt gewoon via de verzekering. We waren gestopt met de begeleiding bij het instituut die de onderzoeken heeft gedaan. En een poos later gaf dochter aan dat ze graag wilde werken aan haar woede-aanvallen. Toen hebben we begeleiding dichter bij huis gezocht en ook dat wordt gewoon vergoed door de verzekering.
Op school loopt het nu ook prima, na inlichten van de juf, die heel erg goed met haar omgaat, dus een rugzakje was ook niet nodig.
Dus ook wij stelden ons de vraag: wat is dan het voordeel van een diagnose? En besloten we het pas officieel te laten maken als het nodig is omdat ze anders bepaalde hulp niet kan krijgen.
Dus ik vraag me af waarom de psychiater het beter vindt om het wel officieel te laten maken? Zeker omdat jullie ook gewoon de begeleiding krijgen die nodig is.Ben ik eigenlijk best nieuwsgierig naar...
Sterkte met de beslissing!

mamamiekie

mamamiekie

13-05-2011 om 11:00 Topicstarter

Psychiater

Bedankt voor de reacties tot zover.
De psychiater hebben wij zelf nog niet gesproken, dus de motivatie weet ik niet echt. Ik vermoed dat zij denkt dat er dan meer en betere begeleiding kan komen.

mamamiekie

mamamiekie

31-05-2011 om 12:01 Topicstarter

Keuze gemaakt

Na lang wikken en wegen, en veel lezen hebben we besloten toch voor de officiële diagnose te gaan. Deze houden we nu nog voor onszelf, maar als we meer hulp nodig hebben hoeven we niet meer een heel traject in.
Dank jullie wel voor alle reacties.

Sassie

Sassie

01-06-2011 om 22:10

Officieel maken?

"Wij hebben de diagnose asperger van ons dochtertje niet officieel gemaakt".

Wat bedoelen jullie met het 'officieel maken?'

Officieel maken...

Dat betekent dat het niet op papier in haar dossier staat. Niet bij de Ggz-instelling, niet bij de huisarts, nergens staat het op papier of in een digitaal dossier. Zodat het dus niet officieel is.

Sassie

Sassie

02-06-2011 om 16:16

Nog een vraagje

Moet met dat eerst aan de ouders vragen om het officieel vast te leggen?

Wij hebben namelijk een diagnose en advies op papier gekregen van een orthopedagoge (waar wij niet akkoord mee gegaan zijn overigens). Wij vragen ons af of dit nu vastgelegd staat ergens of dat men dat eerst aan ons had moeten vragen….

Sassie

Dan staat het al op papier. Als je het er niet mee eens bent zal de orthopedagoog een aantekening opnemen dat je het er niet mee eens bent. Dus als je het kwijt wilt dan moet je het dossier, of dit deel van het dossier, laten vernietigen.
Wij hadden van tevoren aangegeven dat we mondeling de uitslag wilden hebben en pas daarna wilden besluiten of het op papier mocht. Maar wij zijn misschien wel heel erg wantrouwend Of beter gezegd, mijn man.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.