Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-05-2010 om 23:50

Welk cadeau?

Zoon wordt in de zomer 7 en zijn allergrootste wens is een nintendo dsi XL. Aan de éne kant vind ik dat prima, de andere kinderen hebben immers ook een gameboy. Maar.. zoon kan erg blijven hangen in een spel en is moeilijk los te weken van de schermpjes. Hij kan ook heel wanhopig roepen: wat moet ik dan doen, als ik geen schermpje mag?!? Stoppen is niet altijd duidelijk voor hem, afgesproken tijd oid werkt niet goed. Bovendien kan hij weleens spullen vernielen en daarvoor is zo'n apparaat nou net even te duur.
Hij kan ook erg leuk spelen buiten of creatief, maar vergeet wel eens dat hij dat kan. Wanneer ik een aanzet geef voor hem komt het wel goed. Wat nu, een gameboy of niet? Een skateboard en een bokszak staan ook op zijn verlanglijstje.

Rosa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

17-05-2010 om 00:05

Hier

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar wat wij altijd doen met 'schermen', is dat we ze niet aan de kinderen geven, maar ze mogen ze gebruiken. Ze blijven dus van ons. Dat werkt heel goed. Ze kunnen hierdoor veel beter met elkaar delen en wij blijven er de baas over. Als ze dus onvoorzichtig zijn, kan ik ze er veel makkelijker op aanspreken. 'He, doe eens even wat zorgvuldiger met MIJN playstation!'
Verder doen wij het met schermen zoals ik een keer van Lavell hier las: Jij moet er voor zorgen dat ik me geen zorgen maak. Mijn kinderen kennen het gevaar (verslaving) en mogen een x aantal tijd achter de pc. Daar houden wij ons niet altijd even consequent aan. In de vakantie zijn we makkelijker en als onze zoon een zware tijd heeft, helpt het hem ook vaak om wat langer achter de pc te schuilen voor de realiteit. Aan de ene kant vind ik dat moeilijk, ik blijf bang voor verslaving, maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Ik kan zelf ook 'vluchten' in een boek of een zinloze sodoku.
En verder vind ik dat ze toch wel te vaak achter de schermpjes zitten hoor, dus ik denk niet dat het hier allemaal zo goed geregeld is. Mijn man is er weer veel makkelijker in, maar die zat vroeger als kind ook tot middernacht achter de pc. (nog zo'n ouderwetse)
Mij is overigens het verslavende aspect van de ds erg mee gevallen. Ze gebruiken die vaak sociaal, dan doen ze met z'n allen een spel. En ze praten er erg veel over samen. Bij ons is de pc een veel groter probleem. Daar kunnen ze soms moeilijk mee stoppen. Maar op de pc is ook zoveel te doen en te zien. Ik begrijp het wel.
Maar aan de andere kant, ik vind zeven jaar nog wel jong. Misschien kun je die ds nog een jaartje laten wachten?

billie

billie

17-05-2010 om 11:11

Ook

Beetje hetzelfde verhaal hier. Alleen is hier de ds wel alles, echt álles. (maar verder geen schermen behalve tv, maar helaas nu ook erg populair)
Zoon kreeg ´m toen hij 8 werd. In het begin viel het mee, na een poos werd het wel lastiger. Ik blijf het jammer vinden dat er veel minder mogelijkheid tot verveling is, want *vroeger* (tijdperk voor ds) kwam hij dan vaak tot erg leuke dingen. Dat is nu veel minder want bij een greintje verveling wordt dat ding gepakt.
Het blijft ook hier regelmatig wat puzzelen hoe ermee om te gaan, want ik wil er ook niet al te krampachtig mee omgaan, denk dat het dan juist ook aantrekkelijker kan worden. Maar helemaal eronder uit kom ik ook niet, want soms merk ik dat het wel erg belangrijk wordt. Geen vaste afspraken hier, wel moeten ze het vragen. En soms een schermloze week, dat soort dingen.
Ik heb geen spijt van de ds, maar zou toch zolang mogelijk uitstellen. Maar zelf vind ik een verjaardag wel een gelegenheid om echt grote wensen uit te laten komen. Dus het hangt een beetje af van hoe sterk de wens van je zoon is, en hoe *diep* die nu ook gaat. En misschien zou ik nu al juist goede afspraken gaan maken,(als je het wel doet) want je weet al hoe je zoon ermee om kan gaan. Dan is het duidelijk en heeft je zoon geen valse verwachtingen. Ik heb hier gekozen voor *kijken hoe het gaat* want hier was nog nauwelijks ervaring, computer is nooit zo interessant geweest.

Rafelkap

Rafelkap

17-05-2010 om 13:59

Zomer

Het is zomer, ik zou een skateboard geven (met helm en beschermers) en nog even wachten met een gameboy.
Waarom eigenlijk 1 zo'n duur ding per kind? Ik vind het wel een goed idee wat ik hier lees, om er 1 aan te schaffen voor 1 van de ouders, zodat er niet te lang en voorzichtig mee wordt omgesprongen (maar dat is al te laat voor jou)

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-05-2010 om 11:24

Ik denk dat ik er uit ben

Nog geen DS ivm nog erg jong zijn en driftig (al zal dat laatste niet echt veranderen vrees ik). Hij heeft heel veel andere dingen die hij ook leuk vindt. Tegen de tijd dat hij bijna jarig is kom ik nog wel eens om raad vragen . Ik vind het een goed plan om als ouder de Nintendo te hebben maar de andere kinderen hebben ook 1 van zichzelf. Voor mijn gevoel klopt het dan niet, de anderen wel en hij niet.
Ik heb nu als optie skateboard, bokszak en verder weet ik even niets.
Bedankt voor het meedenken.

Rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.