winky
25-09-2008 om 09:25
Welk hulpmiddel voor zeer slecht schrijven
Wie heeft er ervaring met hulpmiddelen ivm zeer slecht schrijven van mijn kind.
Wat er ook allemaal gedaan is gewoon schrijven gaat slecht.
Nu heb ik gehoord van de alphasmart, maar school had daar negatieve ervaringen van gehoord.(maar nooit zelf gebruikt op school).
En daar willen ze niet aan beginnen, maar wat dan wel?
De ambulante begeleider is ook dingen aan het uitzoeken wat voor mijn zoon het beste is.
Maar het duurt allemaal zo lang en hij raakt er erg gefrustreerd van.
Hij zit in groep 5.
Zelf had ik al bedacht een laptop, de alphasmart, maar verder kom ik niet.
De vast pc is niet handig omdat die achter in de klas staat en dan gaat het mis vanwege concentratie (als hij voorin zit gaat het goed)
Zijn er nog andere hulpmiddelen of alleen die 2 en wat is het beste/ gebruiksvriendelijkste.
Wie kan mij helpen

Andrea
25-09-2008 om 17:14
Eee pc
daar kan meer op dan op een alpha smart. Hij is kleiner dan een laptop en kan tegen een stootje.
Doordat die kleiner is, passen ook nog andere spullen op de tafel.
Misschien eens naar een ergotherapeut? Die kan je verder helpen.

winky
25-09-2008 om 18:41
Andrea
dank je wel,
Het ziet er inderdaad goed uit.
Bij een ergotherapeut zijn we nog niet geweest, dat komt omdat veel via de ambulant begeleider loopt.
De fysiotherapeut kon ook niets doen, die vertelde gewoon de oefeningen gaan redelijk derest is voor school.
Kan je zo terecht bij een ergotherapeut of moet je daarvoor een verwijzing hebben van een arts?
Ik ga de eee computer zeker aan school voorleggen.

Joio
25-09-2008 om 21:18
Eerst leren schrijven
Mijn kind leerde het verbonden schrift ook niet vanzelf en zijn motorische vaardigheden zijn zo dat de verwachting is dat hij in de hogere klassen het schrijftempo niet meer bij kan houden. Daarom staat er op school een Alpha Smart.
Het is echt belangrijk voor een kind om een handschrift te aan te leren. Iedereen moet wel eens iets opschrijven, best wel handig als je dat kunt en je het nog kunt lezen ook!
Verbonden schrift heeft voordelen t.o.v blokschrift. Misschien kan je je via je huisarts laten doorverwijzen naar een revalidatiecentrum voor ergotherapie.
Daar kunnen ze je ook helpen met een aanvraag voor een laptop bij het UWV. Ook kunnen ze je kind daar misschien goed leren typen, wel zo handig als er op een toetsenbord gewerkt moet worden.
Voor de rest kan de leerkracht misschien bedenken hoe de hoeveelheid schrijfwerk op school verminderd kan worden. Bijvoorbeeld alleen het antwoord opschrijven i.p.v. de hele som.
Een Alphasmart is voor op school een goede keuze. Het ding hoeft niet op te starten en slaat alle aanslagen automatisch op. Basic&simpel, voldoet aan waar het moet voldoen.
Maar ik zou hem eerst ergens goed laten leren schrijven.
Bij kinderen met een beroerd handschrift blijft een laptop toch slechts een lapmiddel.

Andrea
25-09-2008 om 22:06
Via de huisarts
Een doorverwijzing voor de ergotherapeut. En inderdaad, deze kan (makkelijker) een aanvraag indienen bij UWV voor een laptop.
Verschil tussen een alpha smart en een eee pc is qua prijs niet zo groot.
Voordeel van een eee pc is dat je er veel meer mee kunt. Ook met het oog op het voortgezet onderwijs. Als het handschrift zo slecht is, dan is een kind meer gebaat bij het goed en snel leren typen, dan met een onleesbaar handschrift proefwerken te moeten inleveren.
Natuurlijk moet een kind ten alle tijden proberen te blijven schrijven, zo netjes als mogelijk. Er zullen altijd dingen geschreven moeten worden, handtekeningen gezet worden, adressen ingevuld.

winky
26-09-2008 om 11:09
Schrijven
Mijn zoon leert nog steeds schrijven, krijgt ervoor rt maar het is gewoon triest. Er zit geen vooruitgang in.
Aan elkaar schrijven is nog slechter te lezen dan blokschrift. Hoe hij ook zijn best doet.
Er wordt inderdaad gekeken om zo min mogelijk te schrijven maar wel blijven schrijven.
Nu is het zo dat de grens is bereikt en er iets moet veranderen. Dus een laptop, eee of alphasmart.
Ik ga zeker eens informeren bij de huisarts om naar een ergotherapeut te kunnen.
Bedankt voor jullie advies en ervaring.

Joio
26-09-2008 om 14:06
Tsja
Winky, staar je niet dood op het jarenlang krijgen van RT. Het gaat hier om de kwaliteit van de RT en de mogelijkheden van je kind om te leren schrijven.
De fijnmotorische vaardigheden van je kind zijn nog niet onderzocht. Ook is er geen kinderhandschrift analyse gedaan.
Daarnaast gebeurt RT op school. Helaas wordt bij RT vaak uit de gewone methodes uit de klas gewerkt. Als je kind extern behandeld wordt, kan dat iets emotioneels doorbreken.
"Ik kan het toch niet" moet naar "zie wel dat ik het kan, al gaat het niet zo snel".
Niemand kan niet beweren dat hij het echt niet kan leren zolang er niet goed naar hem gekeken is. Misschien heeft hij wel een motorische beperking. Hij gaat toch naar fysiotherapie, dat zal ook niet zonder reden zijn.
Waar het om gaat is of jezelf ervan overtuigd bent dat "alles gedaan is" of dat de school vindt dat ze alles al gedaan hebben wat ze kunnen doen.
Misschien is dat wel zo, maar dan moeten de school hun eigen onvermogen erkennen en je via de huisarts doorverwijzen naar een ergotherapeut.

Andrea
26-09-2008 om 15:59
Gewoon naar de huisarts
Daar het probleem voor leggen. Vertellen welke actie er al is ondernomen en vragen voor een verwijzing naar de ergotherapeut. Je hoeft niet te wachten tot school eindelijk zijn onvermogen erkend. Dan kun je wellicht heel erg lang wachten. Gewoon zelf stappen zetten.

mel
27-09-2008 om 21:57
Hier......
Ik zou inderdaad niet bij de mrt blijven hangen,ga op zoek naar een goede ergotherapeut of echt een schrijf therapeut.
De huisarts kan je door verwijzen.
Onze zoon heeft jaren een alpha smart gebruikt en nu (brugklas) een laptop. Laptop heeft als voordeel dat er en groter scherm is en daardoor overzichtelijker.Ook het opslaan gaat makkelijk op een stick,wat weer handig is voor het uitprinten. De alpha smart ging vaak in storing en er was geen leerkracht die er mee om kon gaan,maar misschien bij jullie wel.
Onze ervaring zijn met de laptop beter.
Hij heeft thuis ook een typ cursus gedaan,hoewel hij dat vooral nu in de brugklas echt nodig heeft.Op de lagere school ging het ook wel zonder.
Als hij toch schrijft schrijft hij met een stabilo pen.
Wat hem ook helpt als hij schrijft is grotere ruimtes op iets op te schrijven,klein schrijven kan hij echt niet.
En de tijd ervoor nemen.
Groet Mel.