Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
zomermoeder

zomermoeder

12-10-2008 om 13:08

Welke kosten uit rugzakje vo

Vorige week heb ik het eerste gesprek gehad over de invulling van de zorg uit het rugzakje.
Wat ik niet verwacht had is dat erzorgcoördinator van de school direct uit de rugzak betaald dient te worden.
19 uur op jaarbasis. Voor zover ik kan nagaan zijn haar enige werkzaamheden t.b.v. onze zoon éénmalig een plan opstellen en dan 3 x een evaluatie. Ik vind het vreemd dat dit direct op ons kind wordt omgeslagen nog even afgezien van de hoeveelheid uren die doorberekend worden.
Verder 40 keer een uur extra per week voor zijn mentor. Die daarvoor minder algemene taken hoeft uit te voeren maar niet daadwerkelijk meer gaat verdienen. Ik hoop dat ze die uren dus ook daadwerkelijk kan en zal maken.

Dit zijn dus 59 uur a € 35,= is totaal € 2065,=
Ik heb het gevoel dat we de school op deze manier financieren en dat onze zoon er niet heel veel mee opschiet. De ambulante begeleider vanuit het speciaal onderwijs is er alleen ter ondersteuning van de mentor en NIET rechtstreeks ter ondersteuning van onze zoon.

Er blijft dan dus zo'n € 1000,= per jaar over voor andere zorg, maar op school geven ze helemaal geen ideeën of opties hoe die dan ingezet kunnen worden. Ik kom niet veel verder dan huiswerkbegeleiding. Onze zoon heeft ADD en dus veel ondersteuning nodig in het organiseren en plannen van schoolwerk.

Heeft een van jullie ervaring? Gaat er bij jullie ook zoveel geld af voor school zelf? Krijgt jullie kind ook geen rechtstreekse ondersteuning van de ambulante begeleider?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Astrid

Astrid

12-10-2008 om 16:18

Hier net zo iets

Mijn zoon zit in gr. 8 en heeft nu voor het 2e jaar z'n rugzakje. Het rugzakje bestaat uit 3 delen. Deel 1 en deel 2 gaat op aan begeleiding aan extra uren juf en volgens mij aan behandel plannen. Deel 3 wordt materiaal voor gekocht en daar mogen we in meebeslissen. Overigens mogen we wel meebeslissen wat er gedaan wordt in die extra zorg uren. De ambulant begeleider komt om de zoveel (6?) weken op school. De ene keer voor een gesprek met de school en de andere keer voor een gesprek met school en ons. Met zoonlief bemoeit hij zich niet.

Volgens mij is dit de normale gang van zaken. Voorals nog heb ik hier geen moeite mee. Het materiaal wat gekocht wordt wordt ook gebruikt voor andere leerlingen zonder rugzakje.

Mari

Mari

12-10-2008 om 18:51

Normaal

Kijk hier: http://www.50tien-oudersenrugzak.nl/inhoudrugzak.html
De school van je zoon doet dus niets raars. En het is niet gebruikelijk dat de ABer rechtstreeks met het kind werkt.
Maar als het goed is moet er wel een groot overleg zijn, met school, ouders en ABer. Daar zou je kunnen vertellen wat jij denkt dat je zoon nodig heeft. Mijn ervaring is dat de ABer dan met goede suggesties kan komen. Maar uiteindelijk ben je afhankelijk van de school en in verre ze gewillig zijn om de tijd en moeite in de rugzak begeleiding te steken.
Mijn dochter gaat volgend jaar naar het VO. De school zal in eerste instantie worden uitgezocht op basis van hun visie over het werken met het rugzak. De ervaring van de ABer is dat veel scholen op papier veel doen, maar in praktijk er niets van komt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.