Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Zwarte Magica

Zwarte Magica

07-04-2011 om 13:27

Wie helpt mij alles op een rijtje zetten?

Ok, zoon zit in groep 8. Heeft sinds hij 8 is de diagnose adhd. Hij heeft vooral problemen met concentratie en nauwgezetheid. Hij zit sinds circa een jaar aan de juiste dosering medikinet. Hij gaat sindsdien als een speer. Helaas niet met de cito-toetsen. Hij scoort bij het LVS en ook met de eindtoets onder kunnen, vergeleken bij de methodetoetsen. Wel was zijn laatste LVS-toets begrijpend lezen van een D naar een royale B gegaan. Bij de cito heeft hij zijn beste vak verprutst (en dan ook echt verprutst, 38 % ipv normaal toch wel tussen de 70 en 85 %) waardoor de cito-score lager uitviel en hij uitkomt op een score van 535. Zijn leerkracht gaar hier verder niet op in en houdt vast aan een advies mavo/havo-brugklas en geen havo. Ook schrijft docent dingen in het schoolrapport dat naar de middelbare school gaat waar wij moeite mee hebben. Bijvoorbeeld zoon heeft sociaal-emotionele problemen want hij heeft adhd. Volgens leerkracht valt adhd onder de sociaal-emotionele problemen. Wel denkt leerkracht dat zoon de havo kan halen maar ziet voordelen van extra begeleiding bij de schoolstart en ziet wel als nadeel dat zoon mogelijk niet de normering gaat halen omdat net voldoende ook voldoende is.
Wat zijn de opties? Een mavo-havo brugklas. Voordeel: meer begeleiding, meer kinderen uit huidige klas zitten daar, klas is iets kleiner. Nadeel: zoon moet hoger scoren dan in de havo-brugklas en dat is een risico want zoon heeft de neiging om de onderkant van zijn kunnen te laten zien en de druk die dat oplevert. Nieuwe school lijkt hier de voorkeur aan te geven.
Of een havo-brugklas? Voordeel: zoon heeft niet (of minder) de druk vam dat hij per se goed moet scoren, het past beter bij zijn gemeten iq. Nadeel: minder begeleiding, waarschijnlijk enige uit zijn huidige klas.
Dit is alles zeer beknopt. Het is fijn alles eens op papier te zetten, misschien kunnen jullie iets zinvols opmerken. Ik weet het niet meer, ik raak steeds gefrustreerder. Oh ja, nieuwe school wil ook onderwijskundig rapport van zoon zien (uit groep 4) maar vooral mijn man heeft daar bezwaar tegen. Het is namelijk niet meer geldig. De mavo/havo-brugklas en de havo-klas vallen onder dezelfde scholengemeenschap, zitten alleen in een ander gebouw maar wel op dezelfde lokatie. Binnenkort heb ik gesprek met hen: havo en havo/mavo brugklascoordinatoren tegelijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
An

An

07-04-2011 om 15:33

Tja

Als je zeker weet dat hij havo goed aan kan zonder begeleiding, in een grotere klas, en als hij dat zelf graag wil, dan moet je je natuurlijk hard maken voor de havo-brugklas. Maar redt hij het niet zonder die begeleiding, dan is het rot om terug te vallen naar VMBO-t.
Mijn ADHDer zou juist naar de mavo-havo-brugklas toegaan vanwege de begeleiding die jij noemt en dat de klas kleiner is, vind ik ook een groot voordeel voor hem. Als hij op havo niveau zit, dan komt dat er heus wel uit. Je zou kunnen vragen of er halverwege het schooljaar kan worden gekeken of zijn prestaties goed genoeg zijn om de overstap dan naar de havo-brugklas te maken i.p.v. het eind van het jaar.
De dingen waar je het niet me eens bent in het schoolrapport kun je ook aankaarten in je gesprek met de coördinatoren. Als je het onderwijskundig rapport niet wilt laten zien, moet je dat natuurlijk niet doen.
Succes en het komt vast goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.