Roos Vicee
24-08-2009 om 22:20
Wie kent adhd norm?
Onze zoon van 8 gebruikt al een paar jaar Ritalin (Equasym XL om precies te zijn). Hij staat goed onder controle bij een jeugdarts en hij reageert goed op het middel.
Maar....
Het staat ons zo tegen die medicatie. Welke gevolgen heeft het op de langere termijn? Ach je kent het misschien wel...
Maar als ik zie hoe hij opknapt met zijn 'pilletje', hoeveel beter het vooral op school ook gaat als hij zijn medicatie gewoon gehad heeft, dan heb ik er eerder vrede mee. Dan wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen (al blijft er altijd een wel iets knagen). Maar mijn man daarentegen heeft dat helemaal niet. Die blijft fel tegenstander. Nu heeft hij vandaag van iemand onderstaande link gekregen (homeopatisch middel)en staat erop dat weer te gaan uitproberen. Maar ik sta er wat sceptisch tegenover omdat we in het verleden al meermalen dit soort middeltjes (en anderen waaronder visolie e.d.) hebben gebruikt. Allen zonder resultaat. En omdat hij nu aardig stabiel is en lekker in zijn vel zit zit ik er totaal niet op te wachten weer wat anders te gaan uitproberen. Tenzij het inderdaad een goed alternatief is natuurlijk! Maar ik geloof er eigenlijk niet zo in...
Is er iemand die ervaringen heeft met ADHD Norm?
Dit is de link: http://www.derodepilaren.nl/00000095180999301/000000951a08ba80f.html

Nienke*
24-08-2009 om 23:05
Ik niet
Hoi,
Ik ken het middel niet, maar misschien is het PVG dieet een ander alternatief? Wij gaan dat proberen, geen idee of het gaat lukken natuurlijk. Als dat niet werkt, dan zullen we ritalin gaan proberen.

MM.
25-08-2009 om 00:06
Niks homeopatisch
Ik begrijp je dubbele gevoel over die medicatie helemaal, hier ook zo. Kind is een tijd helemaal medicatievrij geweest om die reden, maar ja, dat was het ook niet helemaal, beter gezegd: helemaal niet
Dat adhd-spulletje is volgens die link een mix van maar liefst 24 vitaminen en andere dingen waarvan je totaal niet weet of de dosering hoog of laag is in verhouding tot de dagelijkse behoefte. Het heeft duidelijk niets met homeopathie te maken, er zitten namelijk werkzame stoffen in in mg-hoeveelheden, kom daar bij homeopathie maar eens om
Kun je met suikerkorreltjestherapie nog zeggen 'baat het niet, het schaadt ook niet', dat kun je met deze mix niet, tenzij je deskundig bent op dat gebied. Je zoon heeft toch een arts? Dat lijkt me nou bij uitstek de persoon om die vraag aan voor te leggen.
Succes, MM

Roos Vicee
25-08-2009 om 09:15
Orthomoleculair
Ja, ik ben zelf gisteravond laat ook nog even gaan zoeken op internet. Daarbij ontdekte ik o.a. dat dit middel primair geadviseerd wordt als onderdeel van orthomoleculaire behandeling van met name ADHD en ADD. Maar ook bij beelden als autisme, PDD-NOS, ODD, Asperger e.d. Het is dus gewoon 'alternatief' ipv homeopatisch zoals mijn man in eerste instantie dacht. En dan daarbij kun je het volgens mij niet zondermeer gaan gebruiken. Het is dus onderdeel van een behandeling en niet een op zichzelf staand middel lijkt mij.
Zoon is vorige week net weer voor controle bij de arts geweest. Nou kan ik wel bellen natuurlijk maar ik wilde eerst zelf even wat meer info over dit middel verzamelen. Als het niet nodig is (als ik er zelf al niets in zie) dan ga ik haar hier niet mee lastig vallen. Tenslotte hebben we voordat hij met Ritalin begon ook al het een en ander uitgeprobeerd. Zij stond daar open in maar adviseerde ons nadat we een aantal middeltjes uitgeprobeerd hadden, wel sterk Ritalin te gaan gebruiken. Ze kent onze weerzin tov Ritalin, en die deelt ze ook met ons. Dus ik verwacht dat ze daarin meedenkt en ons een goed en geschikt alternatief echt wel zal adviseren.
Ik voel er dus weinig voor (ook mede doordat ik zelf op een ander gebied weliswaar, geen goede ervaring heb met een orthomoleculaire behandeling) maar ben wel erg benieuwd naar ervaringen met die middel. Stel nou dat.... we blijven dus zoekende.

MM.
25-08-2009 om 11:45
Ik zou er niet aan beginnen
Zeker als je er toch al niet veel van verwacht, als je eigenlijk niet zo'n fan bent van orthomoleculaire aanpak en zeker als de Ritalin hem wel goed helpt. Vzv die ortho-aanpak iets waard is moet je volgens mij dan vol ervoor gaan, dus onder begeleiding van een ortho-arts en een berg prijzige preparaten en een dieet. Alleen een los vitaminepreparaat geven lijkt me niet zo zinvol.
Roos, die twijfel over wel/geen medicatie en gevolgen op lange termijn houd je altijd. Wij hebben voor zoon (ASS, nu 12) de laatste vijf jaar ook zo ongeveer alles geprobeerd incl. alternatief gedoe, behalve strenge diëten. Mijn (met de nadruk op mijn] ervaring is dat werkelijk alles in het begin wel iets lijkt te doen en dat je na een tijdje het gevoel krijgt dat je eigenlijk weer terug bij af bent. Of het nu een dieet is, iets uit de chemische hoek of een suikerkorreltje. Als je bij Ritalin zo duidelijk ziet dat het hem helpt - ik wou dat ik bij mijn zoon zoveel duidelijkheid had, dan was mijn twijfel iig meteen een stuk minder. Volgens mij kun je je er beter bij neerleggen dat je altijd twijfel zult hebben en voor de rest gewoon naar het kind kijken: helpt het middel hem, ja of nee, en wat doe je hem aan/wat onthoud je hem door hem géén Ritalin te geven.
Sterkte ermee.
MM

Guinevere
25-08-2009 om 12:05
Hmm
Hmmm, het lijkt me om eerlijk te zijn een vorm van geldklopperij. Ik neem aan dat je zoon gezond genoeg eet, dan heeft hij geen extra vitamines nodig. En aangezien de oorzaak van ADHD niet in vitaminegebrek lijkt te zitten....
Het enige "alternatieve" middeltje waar wij goede ervaring mee hebben is valeriaan. Dat geeft onze zoon zodanig rust in zijn hoofd dat het (grof geschat) voor 60% zo goed werkt als de Ritalin, alleen dat laatste zetje krijgt hij er niet mee. Indien nodig krijgt hij dat dus als zijn medicijn is uitgewerkt om 15.00.
Over jullie negatieve gevoelens t.o.v. Ritalin: ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik zou er alleen niet mee stoppen aangezien je zoon er zoveel baat bij heeft. Maar wie weet zijn er momenten dat hij best zonder kan, bijvoorbeeld in het weekend? Er zijn genoeg kinderen die het alleen op schooldagen krijgen. Bovendien leren ze dan ook met hun aandoening omgaan als ze geen medicijnen op hebben.