Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wie: kind met cp/hemiparese?

Hoi, Zijn er hier ook ouders met kinderen met CP/ Hemiparese? En dan zoek ik vooral ook naar de lichte gevallen.

Even over mijn kind: Mijn zoon heeft CP en daardoor een verhoogde spierspanning. Motorisch gaat alles dus iets stroever. Maar hij heeft het in de lichtste vorm en loopt, praat etc gewoon. Zit ook op een nromale school (Montessori) maar wel met rugzakje. Krijgt RT voor lezen en schrijven en heeft wat speciale hulpmiddelen zoals een speciale schaar en pen. Hij zit in groep 4, was aan het begin van dit jaar nog met de allerleerste boekje sbezig (Start nivo) en mag nu inmiddels M4 boeken lezen. En dat heeft hij dus in een krap schooljaar voor elkaar gekregen. In mei wordt ie weer getest (cito) en weten we welk nivo van lezen hij nu zit.

Qua gedrag is het wel een handbinder. Is nu een echte brutale 8 jarige aan het worden (helaas) en is qua emotie altijd in uitersten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier een 10-jarige hemi-zoon

Hier ook een zoon met een discrete hemiplegie (rechts). Zit op het regulier onderwijs, heeft drie zwemdiploma's, zit op voetbal en typt eenhandig (met links).
Zijn arm/hand is meer aangedaan dan hen been.

Ben je bekend met de Bosk? (zij hebben ook een hempligie-forum). Op aanraden van de revalidatie-arts zijn wij een aantal jaren geleden lid geworden van de Bosk (www.bosk.nl). Bij de Bosk halen we veel info, er is ook het nodige bekend over hemi-kinderen en afwijkend gedrag.

Zoon heeft overigens geen rugzak. Ik ben benieuwd wat jouw zoon 'krijgt' met deze rugzak, praktische begeleiding met knutselen oid? En vanuit welke instantie komt deze hulp (mytylschool?)

gr. Burgman

Jolinar

Jolinar

17-05-2010 om 16:18 Topicstarter

Burgman

Ja ik ben inmiddels lid vand e Bosk maar meot nog steeds eerlijk gezegd naar hun website gaan. Ik merk wel dat de meeste info vooral om de "zware" gevallen gaan en niet zoals bij onze zoon om kinderen waar je het nauwelijks aan merkt.

Onze zoon hefet een rugzak vanuit ik geloof rek 3 Ik haal ze altijd door elkaar) maar in elk geval de lichamelijk en verstandelijk beperkten zeg maar, al is eht bij hem dus puur lichamelijk gebleken uit alle tests. IQ etc is goed. Alleen dus emotioneel een achtbaan...

Wat hij krijgt vanuit de rugzak is:

* Extra hulpmiddelen zoals de speciale schaar en pen e.d. aangemeten door een ergotherapeute vanuit ReaCtys. Als ook een speciaal kussen en een voetenbank om goed te zitten.
* Extra RT tijd waarbij hij dus in een 1 op 1 situatie aan zijn normale werk werkt (rekenen, schrijven) maar ook extra op lezen, fijne motoriek en planning/ structuur (hoe hij dat dus zelf kan aanbrengen in zijn werk)
* Verder dus een Ambulant Begeleider vanuit ReaCtys die heel veel weet en geen moeite is hem te veel om iets voor elkaar te krijgen voor zoon.

Bij zoon is ook de rechterarm meer aangedaan dan het been. Ga nu toch eens snel naar Bosk -website. Als je directe links hebt over gedrag bij CP-kids dan hoor ik die graag!

Gedrag bij cp-kids

Hoi,

Ik heb helaas geen directe links voor je over gedrag van CP-kids. Maar als je bladert door de publicaties van de BOSK, kom je volgens mij wel een publicatie van een onderzoek (uit Groningen?) tegen. Veel van de Bosk publicaties kun je downloaden of voor een paar euro bestellen.

Zelf gebruik ik ieder schooljaar bij de nieuwe leerkracht het Bosk 'wenkenblad hemiplegie'. Daarin staat kort en bondig in wat het inhoudt en waarmee de leerkracht rekening moet houden.

En kun je bij de ambulant begeleider niet vragen naar thuisbegeleiding voor het gedrag? Myltylscholen moeten deze kennis toch in huis hebben?

Wij hebben een paar jaar geleden ouder- en thuisbegeleiding gehad voor onze zoon vanuit cluster 2 (onze hemi is nl. ook slechthorend, draagt 2 hoortoestellen). Zoon vertoonde toen 'zuigend' gedrag en luisterde slecht. Deze begeleiding heeft ons goed geholpen. We zijn sindsdien veel stricter en geven geen ruimte meer voor onderhandeling (ook handig in de opvoeding van zijn niet-gehandicapte brusje

Krijgt jouw zoon ook nog therapie, ergo of fysio? Of vind je momenteel het gedrag de grootste uitdaging?

gr. Burgman

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.