Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
sandra

sandra

06-11-2008 om 21:40

Wie ook, kind met a.s.s. zonder problemen op school?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Onlangs diagnose voor zoon, a.s.s, gekregen. Voelt erg dubbel, enerzijds wel wat herkenning maar twijfels blijven toch omdat ik het niet helemaal goed kan plaatsen.
Wat ik me vooral afvraag, hoe kan het dat het toch goed op school gaat, inmiddels groep 4. Geen enkel commentaar van de leerkracht of signalen dat er wat voor problemen dan ook zijn. Ook steeds voldoende scoren voor communicatie, samenwerken etc.
Zelf zien we wel een ander kind op school en thuis (thuis uiteraard wel problemen, anders nooit hv ingedoken) op school toch wat geremd, thuis helemaal niet. Maar blijkbaar niet zo geremd dat juf er commentaar op geeft. Uiteraard verwacht ik van haar geen goede kijk op de zaak, maar loopt een kind met a.s.s. niet sowieso vast ergens?
Hij is verder wel erg intelligent, zou natuurlijk kunnen dat hij goed compenseert.
Maar ben erg benieuwd of jullie dit herkennen, en zo niet waar loopt jullie kind met a.s.s. op school tegenaan? Kind gaat overigens ook met veel plezier naar school, heeft vriendjes etc. Het is een school waar ze veel individueel werken, maar ook geregeld samenwerken. Geen klassikaal systeem dus. Past misschien gewoon heel goed bij hem??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippie

Pippie

07-11-2008 om 09:50

Neefje

Niet mijn eigen dochter. Die heeft wel veel begeleiding nodig. Maar mijn neefje met ASS heeft het wel altijd goed gedaan op school. Netjes over, geen IB. Hij heeft ook een goede intelligentie, scheelt natuurlijk. Mijn zus constateerde zelf bijzonderheden. Hij gaf (weet niet of dat nog steeds zo is) last te hebben van omgevingsfactoren. Zoals het raam, de kachel, warmte etc.

Hij zit nu niet in de HAVO en voelt zich daar ook prettig.

Pippie

Ja hier

Hier ook een ass-zoon in groep 4. Hij heeft/had(?) wel problemen met zijn concentratie, vandaar dat we vorig jaar 1 maand proefproject hebben gedaan voor medicatie en besloten hebben dit jaar verder te gaan. Maar dit jaar loopt alles vlot en prima. De juf moet hem normaal een half pilletje geven voor de namiddag, maar ze heeft het nog nooit gedaan omdat ze het niet nodig vindt. Het is zelfs zo dat de psychiater uitdrukkelijk gevraagd heeft dat juf een tijdje namiddags wel zou geven om te zien of het effect heeft. Nou, juf zegt, niet nodig, kind doet alles prima mee. Kind heeft goede aansluiting met klasgenootjes, speelt tijdens vrije tijd mee op de speelplaats. Hij gaat graag naar school, vindt dat er leuke kindjes in de klas zitten, vindt het leuk om te leren. De juf is erg tevreden over hem.
Overigens hier wel klassikaal systeem, hij krijgt geen extra begeleiding, juf doet niks speciaal voor hem.
Toch is het hele traject maar gestart op vraag van school (toen hij jonger was en vele activiteiten weigerde mee te doen – hij zit inmiddels op een nieuwe school).

Thuis hebben wij eigenlijk nooit problemen gehad -of ik moet al heel ver terugdenken toen hij een “felle” baby/peuter was en zichzelf niet kon bezighouden.
Ook doet hij 2 buitenschoolse activiteiten waar hij gewoon met de groep meedoet (1 is een hele grote groep met totaal geen overzicht – 1 is met maar paar kindjes van ongeveer zijn leeftijd).
Dus: ik herken eigenlijk wel je verhaal. Ik ben gewoon altijd maar bang dat het op een dag allemaal zal veranderen... .

3 kids mam

3 kids mam

07-11-2008 om 13:03

Hangt van de juf en de school af

Zelf werk ik op een cluster 4 school en ben inmiddels al behoorlijk veel kinderen tegen gekomen die zonder problemen functioneren op school. Nu speelt het natuurlijk mee dat de begeleiding en werkwijze op onze school speciaal is gericht op kinderen met een psychiatrische stoornis maar het kan natuurlijk zijn dat de juf op de school van je zoontje dat ook doet. Waarschijnlijk is haar aanpak en werkwijze zo dat deze goed bij jou zoontje aansluit en voorkomt dat je zoontje problemen heeft op school.

sandra

sandra

08-11-2008 om 15:38

Cluster 4

Maar ik neem aan dat de kinderen niet voor niets naar cluster 4 gaan? Dat het vaker is dat het niet ging op regulier? Of wordt dat vaker ook preventief gedaan?
Sasvangent, ja, ben natuurlijk bang dat het hier ook niet zo goed blijft gaan. Vandaar ook mijn vraag waar je zoal tegenaan kunt lopen.

Petra-

Petra-

09-11-2008 om 10:23

Hier

een dochter die op school nooit problemen heeft gehad tot eind groep 5 en dan is het nog maar beperkt tot één keer een woedeuitbarsting. Onze dame doet aan keurslijfgedrag n is daar heel erg goed in!

ano9

ano9

08-12-2008 om 19:52

Hier ook

onze zoon is thuis ook anders als op school. we zijn nu ook bezig voor hulp. snap het ook niet, op school is hij ijverig en wil alles goed doen. het gaat ook erg goed op school trouwens. thuis gaat het met ups en downs. boos verdrietig, slaan om niks, faalangst, laag zelfbeeld enz.. nu gaan ze onderzoeken of hij ass heeft. ben benieuwd. zelf denk ik meer dat het een hooggevoelig kind is. maar ik blijf dit wel even meelezen. groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.