jolanda
22-09-2009 om 14:58
Wij zijn met neurofeedback begonnen!
Hallo allemaal,
Ja, wij zijn met neurofeedback begonnen. Omdat ik erg weinig informatie kon vinden ben ik maar op mijn gevoel afgegaan en de info van de psycholoog die de neurofeedback geeft. Ik wil heel graag onze bevindingen op dit forum zetten en hoop dat er zo een positieve discussie ontstaat waar iedereen wat aan heeft.
Het gaat om onze zoon van 9 jaar, groep 6. Vanaf zijn geboorte een zeer snelle ontwikkeling in alles. loopt snel, praat heel snel, zingt, danst is gezond, nooit ziek. Een heel normaal, vrolijk kind. Vanaf dat hij in groep 1 komt, kennen wij hem na een half jaar niet meer terug. Hij is altijd ziek, wil niet naar school en is vaak verdrietig, hoe is dit mogelijk? misschien door de mega-dominantie juf? geen idee. Hij is nu met de hakken over de sloot naar groep 6 gegaan, maar hij vindt het erg moeilijk. Hij is vaak misselijk en ziet bleek. Juist omdat hij zo slecht in z'n vel zit hebben we het één en ander geprobeerd, maar tot nu toe met niet zoveel resultaat. Hoe komen we nu bij de psycholoog met neurofeedback? Na een onderzoek naar beelddenken bleek dat hij extreem rechts-denkig was, dit hoopte ik te kunnen onderzoeken met een EEG, vandaar de link naar NF.
Na de EEG bleek dat hij tot razendsnelle verwerking in staat was, maar heel erg werd geremd en daardoor een erg hoge irritatie had. Even kort door de bocht. Kortom: het zit er wel in, maar komt er niet uit. Hij heeft nu 3x NF gehad en ik merk wel degelijk verschil. Niet dat hij nu al tienen op school haalt, maar hij is niet meer misselijk (dit kwam ook door zijn hersenen) en hij kijkt een stuk beter uit, 's morgens gelijk zijn kleren aan, tanden poetsen e.d. terwijl ik altijd vreselijk moest zeuren om dit voor elkaar te krijgen. Het gaat met kleine stapjes maar ik houdt goede moed.
Vrijdag gaat hij weer, mijn zoon heeft altijd erg veel zin om te gaan.

jolanda
22-09-2009 om 15:54
Ja dat kan ik
Ja, dat is gebeurd via een groot onderzoek dat ongeveer 2,5 uur duurde. In dit onderzoek hebben ze het wereldspel gebruikt en allerlei andere testen. Ik had wel de indruk dat dit heel deugdelijk is gebeurd. Het is misschien wel zo dat het aan de therapeut ligt hoe goed het onderzoek wordt gedaan, maar dit is natuurlijk altijd zo. Wij zijn er erg tevreden over. Voor meer info kijk op: www.bureauspel.nl

brenda129
22-09-2009 om 21:03
Rechtsdenkend
Hoi Jolanda,
Mijn zoon is ook getest met het wereldspel en daar hebben ze het niet over rechtsdenkend gehad. Wel over een percentage koppelen. Is dat hetzelfde?
Mijn zoon koppelde 79%. Is rechtsdenkend dan hetzelfde als beelddenken?
Groetjes, Brenda
Ps Bij mijn zoon zijn de grootste problemen begonnen in groep 5. Hij zit nu in groep 7 en het gaat eigenlijk heel erg goed met hem. Maar ik lees wel graag mee met je draadje.

Brenda129
23-09-2009 om 00:13
Anders
Misschien heb je iets aan deze link.
http://www.hiq.nl/bd-onderzoek.php
Groetjes, Brenda

jolanda
24-09-2009 om 10:45
Wereldspel
Het wereldspel werkt met een doos bouwstenen waar de kinderen een dorp van moeten bouwen, dit doen ze helemaal naar hun eigen goeddunken. Als het spel af is kan de therapeut allerlei conclusies trekken uit hoe het dorp is opgebouwd. Volgens mij is het wereldspel ontwikkeld door www.ojemann.nl maar het is waar: echt veel info is er niet. Bij mijn zoon is het ook mis gegaan in eind groep 4, in groep 5 heel veel huiswerk en nu wél in groep 6, maar nog steeds problemen. Ondanks zijn extreem hoge verwerkingssnelheid (volgens het eeg onderzoek van de neurofeedback-therapeut dan) Kan hij bijv. bijna geen tafels leren. Ik kan me er heel erg moeilijk bij neer leggen, omdat het wel in hem zit, maar dat hij blijkbaar geen opening vind. Ik vind het zo erg voor hem dat hij misschien op het laagste niveau van het vmbo terecht komt hierdoor. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee, als dat zijn niveau is: perfekt! maar als hij juist wél goed kán is dat een gemiste kans. Daarom hebben we ook zo'n eeg onderzoek laten doen: om te kijken of hij echt beelddenker is (dus zijn rechterhersenhelft dominant is aan de linker) en dit was wel zo, maar lag toch iets anders dan dat er uit kwam met dat wereldspel. We proberen nu 10 trainingen met neurofeedback en hopen dat het probleem zich hiermee oplost.
groetjes, Jolanda

groene specht
24-09-2009 om 15:43
Onderzoek, jolanda?
Hebben jullie dat onderzoek zelf aangevraagd?
Ik heb voor onze oudste ook sterk aan Beelddenken gedacht, nadat school dacht dat ze ADD had en daar toch nauwelijks op 'scoorde' bij onderzoeken.
School gelooft niet in beelddenken, zeker niet bij kinderen die geen dyslexie hebben zoals onze oudste.
Ik zou best zo'n uitgebreid onderzoek willen laten doen en daar de school mee om de oren slaan...

Brenda129
24-09-2009 om 18:20
Jolanda
Ik vind het wel grappig dat de EEG de snelle verwerkingssnelheid aangeeft. Ik heb eens gelezen dat een beelddenker 34 beelden per seconde verwerkt tegen 4 woorden van een woorddenker. Als ik mijn zoon iets vraag, zie je als het ware de radartjes in zijn hoofd werken ( zijn ogen staren star voor zich uit). Het duurt ook altijd even voordat hij een antwoord geeft. Dit schijnt ook te komen doordat ze de vele beelden niet goed kunnen verwoorden . Vanaf de kleuterklassen zijn we al met hem bezig. Hij kreeg een MRT juf die aangaf dat beide hersenhelften niet samenwerkten. Dat hij linkshandig geboren is en zichzelf rechtshandig heeft aangeleerd. Pas in groep 5 , toen zijn resultaten behoorlijk kelderde, hij niet meer gemotiveerd en volledig zijn zelfvertrouwen kwijt was zijn we op beelddenken gaan onderzoeken. Hij was dat jaar ook erg depri! School gaf wel aan dat het beelddenken niet wetenschappelijk bewezen is maar is er toch mee aan de slag gegaan.( door de herkenning bij mijn zoon en omdat zijn juf ook aangaf dat het wel inzat maar er niet goed uitkwam) Zijn juf was bereid om hem langer over een vraag te laten nadenken als ze iets klassikaal vroeg. Al snel kwam ze er achter dat hij altijd het juiste antwoord wist. Voor het beelddenkonderzoek ging ze ervanuit dat hij het niet wist en gaf de beurt aan iemand anders ( of vroeg iemand hem te helpen) Dit was echt funest voor zijn zelfvertrouwen. Ook wij zijn bang dat hij hierdoor op lager onderwijs terecht gaat komen terwijl het een behoorlijke intelligente jongen is. Op zich gaat het nu lekker met hem. Resultaten zijn prima (behalve spelling) en vooral zit hij veel lekkerder in zijn vel. Maar toch, ik ben echt reuze benieuwd naar de resultaten van de neurofeedback.
Groetjes, Brenda

jolanda
24-09-2009 om 21:14
Dit wordt een lang verhaal...
dit is wel een beetje een lang verhaal, maar voor wie het wil weten is het misschien interessant.
Onze zoon ging als een speer, op de peuterspeelzaal is hij getoetst en had alledrie toetsen alleen maar A's. Dit gaat gesmeerd dachten we en eigenlijk gaf hij ook geen aanleiding om anders te denken. Totdat hij een half jaar in groep 1 zat, toen bleek het er in één keer heel anders uit te zien. Hij scoorde heel slecht voor zijn toetsen, bijna allemaal d's. Toen vond ik al dat er iets niet klopte, iedereen trouwens uit onze omgeving, maar ja: wat klopte dan niet? totaal geen medewerking van school. zijn juf zei: tja, je hebt kinderen die denken dat ze slim zijn en dan valt het hun tegen dat ze dat niet zijn en willen ze niet meer naar school. Yeah right! als je 4 bent!!! nou daar heb ik nog nooit wat van gelooft. Toen hij van 3 naar 4 ging is hij naar een andere basisschool gegaan ivm verhuizing. Op die school erkende ze zijn probleem, maar vonden wel dat er wat in hem zat wat er niet uitkwam en ik moet zeggen dat ze dat op alle manieren die ze tot hun beschikking (kennis) hadden geprobeerd hebben eruit te krijgen, maar het werd steeds erger. Hij wilde ook niet meer naar school, was zo wit als een doek, donkere kringen onder zijn ogen. Elke dag was hij ziek en misselijk als hij uit bed kwam. Elke dag moest ik hem naar school slepen. Nu weet ik (door de Neurofeedback) dat deze misselijkheid door iets in zijn hersenen wordt veroorzaakt en hij was na de eerste training al niet meer misselijk, ook niet meer geweest. De moeheid zit ook in een plek in zijn hersenen, maar volgens mij komt dit ook omdat hij nooit kan slapen (daar gebruik ik nu sinds 3 avonden melatonine voor, werkt als een speer) morgen even vragen wat ze ervan vindt.Maar goed, we hebben in april zelf een onderzoek aangevraagd voor het wereldspel, wij zijn naar bureau spel geweest in Vries. Het koste ons iets van 200 euro als ik het goed heb en we hebben er heel veel aan gehad. Ik ben goed voorbereid naar school gegaan, heb een map gemaakt met een verslag van een pabostudent die staat op internet
http://www.meestergeoffrey.nl/lespraktijk/beelddenken.pdf dit is echt een aanrader. Samen met het verslag van bureau spel en nog wat dingen die ik de moeite waard vond ben ik dit gaan 'verdedigen'en de leerkrachten en ib-er waren gelijk om. ze hebben allemaal alles gelezen en onze zoon alle kansen gegeven, hij heeft in twee maanden een half jaar achterstand weggewerkt omdat het 'kwartje'viel. Maar nu zit hij in groep 6 en met nieuwe leerkrachten, elke dag bijna een ander omdat zijn meester ziek is en nog lang niet terug is en dat doet hem natuurlijk niet goed. Dus ik was helemaal moedeloos en ben weer gaan zoeken op internet en kwam neurofeedback tegen. www.breinenwelzijn.nl uit enschede, dat hebben we nu dus drie keer gedaan en het is tekort om al wat te zeggen, maar toch....vanmiddag kwam hij thuis en zei vol verbazing: die sommen vond ik toch altijd zo moeilijk??? vanmorgen had ik ze zo af en eigenlijk waren ze wel gemakkelijk...kijk dat geeft de burger moed....zaterdag schrijf ik even hoe het morgen gegaan is.

groene specht
24-09-2009 om 22:46
Interessant!
Dank je Jolanda voor je verhaal. Ik denk dat we het gevecht met de school maar aan moeten gaan.

jolanda
25-09-2009 om 09:31
Misschien..
misschien valt het mee, scholen willen ook graag modern zijn en volgens de laatste trends werken. dat ze dit meestal helemaal niet goed uitwerkt zien we wel aan het nieuwe rekenen. Ik heb wel in de gaten dat je je goed voor moet bereiden, je moet je goed inlezen en vóóral niet het probleem bij hun neerleggen en helemáál niet laten doorschemeren dat je aan hun capaciteiten twijfelt. Je kunt als het ware aangeven als een team te willen werken, waarbij je thuis ook best wat wilt werken met je kind. Ik kan niet anders zeggen (hoewel ik er ook als een berg tegenop zag om met 'beelddenken'voor de dag te komen) dat ik heel goed contact heb gekregen met iedereen op school. Maar zoals ik hier ook wel lees op dit forum is lang niet elke school hetzelfde.
1 ding is zeker, je moet zorgen dat je later geen spijt krijgt dat je dingen níet hebt gedaan. Succes! Jolanda.

groene specht
25-09-2009 om 09:50
Nog een vraag
Misschien kan een van jullie hier meer over vertellen:
of er bij jullie kinderen ook aan ADD is gedacht, en in hoeverre beelddenkers ook ADD-ers zijn (of ADD hebben, hoe zeg je dat). Zijn het twee totaal verschillende definities die elkaar bijten, of zijn het twee mogelijkheden die eigenlijk op hetzelfde neerkomen, nl. op een bepaalde manier funtioneren van de hersenen. Weet iemand leestips waarin de verschillen en overeenkomsten tussen ADD en Beelddenken tegen elkaar worden gelegd?

jolanda
25-09-2009 om 10:24
Tja..
Ik heb ook weleens gedacht dat mijn zoon ADD heeft. Maar de psychologe bij de NF heeft dat absoluut van de hand gewezen, en helemaal al geen ADHD dus mét de hyperactiviteit, maar dat dacht ik zelf ook al niet. Ik zal vanmiddag eens vragen wat het verschil is, je hoort dat nog van me oké?
groetjes

jolanda
25-09-2009 om 12:34
Is dat wel zo?
Mag ik vragen hoe jij dit weet? anders niet, maar de psycholoog is hier erg duidelijk over geweest. Als dit waar is wat jij zegt heb ik nog een hartig woordje te spreken met de psycholoog.
groet

jolanda
25-09-2009 om 13:35
Ik weet het niet...
Ik zal het vanmiddag eens vragen, maar volgens mij kun je wél de snelheid meten waartoe hersenen in staat zijn. Je kunt alfa, beta, delta enz meten en volgens mij staat bijv. een megasnelle alfa in verband met snelheid van je denken, maar zoals ik al zei: precies weten doe ik het niet.
Over wetenschappijk bewijs vond ik het volgende citaat:
De database van de Amerikaanse National Library of Medicine voor wetenschappelijke artikelen bevat bijvoorbeeld tientallen wetenschappelijke studies over neurofeedback uit de afgelopen twee jaar. Sommige zijn afkomstig van topuniversiteiten en academische ziekenhuizen en er blijkt uit dat neurofeedback een veelbelovende behandelmethode is voor een heel scala aan cognitieve aandoeningen: beroerten, een laag IQ bij kinderen met leerproblemen, duizeligheid en tinnitus bij ouderen en verslaving, zelfs in het geval van sterk verslavende, verwoestende drugs als crack etc. etc.
Soms blijkt er tóch wel bewijs te zijn, maar NF heeft ook de naam als wetenschappijk niet bewezen. Het is ontwikkeld door NASA, toch ook geen domme jongens (en meisjes...)
groet jolanda

jolanda
25-09-2009 om 17:28
Dat zal dan wel..
maar daar ging deze discussie niet over. Het gaat erom of het effekt heeft of niet. Het gaat mij er niet om of het wetenschappelijk bewezen is, dat boeit me niet. De bevindingen die de psycholoog heeft gedaan met het eeg onderzoek kloppen. Ook als ik kijk naar de uitslagen van andere onderzoeken die onze zoon heeft gehad. Klaar. Dan gaan we dus nu kijken of we wat in balans kunnen krijgen in zijn hoofd. Dit klopt ook elke keer. Bij elke training legt ze precies uit wat ze gaat doen en wat de reaktie kan zijn. Dit klopt elke keer weer als een bus. En het ging me erom deze bevindingen op het forum te plaatsen om andere mensen te informeren én om bevindingen van andere mensen te horen. Als je technische info wilt kun je kijken op www.breinenwelzijn.nl
Ik heb trouwens nog wel even gevraagd en het is wél meetbaar wat de snelheid in je hersenen is. Hoe? dat weet ik niet, maar....zie regel 1.
groet, jolanda

janet
25-09-2009 om 23:25
Jolanda
Ik heb eens op de site gekeken, het kost behoorlijk wat. Krijg je daar vergoeding voor?

jolanda
26-09-2009 om 11:59
Vergoeding
Het wordt vergoed vanuit het aanvullende pakket als alternatieve geneeskunde. De meeste neurofeedbackburo's worden echter niet vergoed. Ze moeten aangesloten zijn bij een beroepsvereniging die de kwaliteit van de psychologen in de gaten houdt.

jolanda
26-09-2009 om 12:11
4x nf
Gisteren de vierde keer Neurofeedback gehad. De derde keer heeft de psych al geprobeert om alfa training te geven, maar dit is niet goed gegaan. Zoon heeft de hele week ruzie zitten maken, hij had helemaal geen filter meer. Wat een rotweek! Blijkbaar was hij daar nog niet aan toe. De psych kon ook zo zeggen hoe zijn gedrag dan was, dit klopte. raar hoor, maar gister dus een training om de boel weer rustig en in balans te houden. Wat mij wel opviel was dat zoon met een 9 in huis kwam voor de taaltoets en dat verschillende kwartjes begonnen te vallen. Het rekenen vondt hij gemakkelijker en hij had zijn weektaak donderdags al af. Dit was dus ook een reaktie op die alfa training, maar hij zat duidelijk niet lekker in zijn vel en zijn hele omgeving had er last van, dus daar schiet je ook niets mee op. De psych zei ook dat deze alfa training voor hem dé training was waarin hij zijn capaciteiten goed kan gaan gebruiken, deze week hebben we dat al een beetje kunnen zien en dat was wél leuk, maar op dit moment wegen de nadelen nog even wat zwaarder als de voordelen. Dus nog even geduld. Je hoort weleens over het placebo effect, maar ik vind toch dat zoon er elke keer weer anders op reageert, dus tot nu toe kan ik geen placebo effect ontdekken. En duur? ja het is wel duur, we hebben een betalingsregeling kunnen treffen waar ik heel tevreden over ben en dan dit jaar maar geen winterjas van Virgino, maar eentje van de helft goedkoper. Beter top in je hoofd dan in je kleren. eenvoudig toch?
groetjes, Jolanda

even ano
28-09-2009 om 20:46
Jolanda
Ik weet niet of je je mijn draadje van een paar weken geleden nog kunt herinneren (ervaringen gevraagd mbt NF, maar ik volg jou draadje dus met grote interesse.
Onze dochter mag waarschijnlijk in het voorjaar meedoen aan een onderzoek naar de werkzaamheid van NFB, dus voor nu speelt dit nog even niet.
Hier is trouwens sprake van een combinatie van ADHD en beelddenken.

groene specht
28-09-2009 om 21:51
Daar wil ik meer over weten, even ano
Een combinatie van ADHD en beelddenken?
Hoe is die diagnose gesteld? Of heb je zelf dat idee, even ano? Eigenlijk wil ik gewoon graag horen dat er ergens in het land een team zorgtypes is dat in dit soort combinaties wel gelooft. Vertel, vertel!

even ano
28-09-2009 om 22:07
De diagnose
ADHD is gesteld na redelijk uitgebreid onderzoek en hoe het beelddenken daarnu bijgekomen is weet ik eigenlijk niet meer precies. Volgens mij was het meer als een soort vermoeden. En ik was eigenlijk van plan om een (?) achter de term beelddenken te plaatsen, maar dat kwam er niet meer zo van. Bij deze dus....
De diagnose is gesteld door de GGZ en het wie daar nu de term beelddenken overheen gegooid heeft. Ik weet het niet meer...

jolanda
29-09-2009 om 11:14
Even ano en groene specht
Leuk dat jullie reageren. Ik heb ondertussen wel iets over de combi beelddenken en ad(h)d. Ik heb ook weleens gedacht dat mijn zoon dit erbij heeft. Hij is namelijk ook soms vreselijk druk, in die zin dat hij zonder nadenken maar doorgaat waar hij mee bezig is, ook al zeggen we 10x dat hij dit niet mag, gewoon doorgaan. Dan heb ik het over klieren, doorpraten, dingen afpakken, computeren terwijl hij moet eten, altijd alles het eerste willen etc.etc. Concentratie is ook ver te zoeken en als ik de symtomen lees voor ad(h)d klopt dit wel aardig, maar dan toch weer nét niet, snap je? moeilijk hoor! Slapeloze nachten heb je ervan, dat zullen jullie ook wel hebben.Toen ik voor het eerst met hem bij de NF kwam kreeg hij een EEG onderzoek. De psych zei dat ze inderdaad kon begrijpen waarom ik deze gedachten had, maar dat het TOTAAL tegengesteld was aan ad(h)d. Zijn brein was oververmoeid en hij zit tegen een burn-out aan (ben je dus 9) hoe dit komt? geen idee, waarschijnlijk aangeboren. Daardoor is zijn irritatie zo hoog dat hij dus dit gedrag vertoont. Je moet je voorstellen: Je doet mee aan een wedstrijd berg beklimmen en wilt als eerste de top bereiken, dit zou je ook makkelijk kunnen winnen, maar er trekt de hele tijd iemand aan je jas, je kunt je voorstellen hoe geirriteerd je dan raakt. Dit gebeurd dus in zijn brein. Heel intelligent, maar wordt tegengehouden door zijn mega-vermoeidheid en daardoor dus super geirriteerd. Als je hem bijv. ritalin zou geven zou zijn irritatie nog veel hoger worden en als gevolg hiervan zijn vermoeidheid ook dus dit zou helemaal fout gaan. Ben ik erg onduidelijk? het is zo'n ingewikkeld proces dat ik soms niet goed weet waar te beginnen.
Ik hoop dat we wat voor elkaar kunnen betekenen, groetjes, Jolanda

jolanda
29-09-2009 om 11:18
O,ja
nog iets vergeten: ik ben sinds een week begonnen met melatonine omdat dit nauwelijks werd aangemaakt in zijn hoofd. Dit werkt heel erg goed, je kunt gelijk aan hem zien dat zijn hoofd een stuk rustiger wordt als zijn slaapkwaliteit goed is. slapen is toch essentieel voor je gevoel van welbevinden. Hij krijgt 2 mg. 2 uur voor het slapengaan. Niet elke dag: als hij NF krijgt overleggen we welke dagen het verstandig is om te nemen. Overigens was deze aktie van mezelf, dit heeft de psych niet aanbevolen en was zelfs eerst niet zo enthousiast, maar nu ze ziet wat het bij hem doet wel. Ze kan het ook meten hé? dus dat is wel weer een fijne controle.
groet, Jolanda

groene specht
05-10-2009 om 14:14
Vermoeiend
Ja, ik kan me wel iets voorstellen bij een burnout bij deze kinderen. Wat er zich ook allemaal in die koppies afspeelt! Beelden kun je ook niet stoppen, dat gaat maar door.En daar helpt die neurofeedback dan voor (of tegen, hoe zeg je dat)?