Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-08-2010 om 10:52
Ik heb hier al een paar keer oproepjes gepost over manieren om mijn Aspergerzoon met hoge intelligentie een beter sociaal leven te geven.
De laatste poging was een wiskundekamp. Georganiseerd door de stichting Vierkant voor Wiskunde.
Zoon (12) vond het wel eng. Hij heeft slechte ervaringen met kampen, want hij valt er altijd buiten.
Om die reden is hij ook niet meegeweest met het brugklaskamp. Dat vonden school en wij beter van niet. We hadden afgesproken dat hij het minstens 1 dag moest aankijken, maar dat als het echt niet fijn was, dat we hem dan op kwamen halen. Ik heb zelf na 1 dag gebeld, en hij begon meteen een verhaal over een ingewikkeld spel dat hij aan het leren was. Dat leek dus al goed te gaan.
Maar nu dus op wiskundekamp. We haalden vrijdag een dolgelukkige, doodmoeie, schorre zoon op. Ze hadden overdag wiskunde-opgaven en diverse spellen gedaan, en 's nachts was er volop gekeet.
Ik vroeg aan een van de begeleiders hoe het gegaan was. Oh, prima, er waren wel meer kinderen met Asperger. Trouwens: ook verschillende van de begeleiders hadden Asperger. Komt nu eenmaal vaker voor onder wiskundigen.
Ik keek om me heen en ik zag bergen nerds. En zoon voelde zich fantastisch thuis. De mailadressen zijn uitgewisseld. Geen idee of er een vervolg uit komt. Maar het belangrijkste is dat onze zoon voor het eerst eens een echte kampbeleving heeft gehad, voor het eerst ervaren heeft dat er meer mensen zijn zoals hij, voor het eerst heeft ontdekt hoe het is om geen outcast te zijn.
Kortom: het was geweldig (om ook met zijn woorden te spreken). Ik ben zo ontzettend blij dat we dit gedaan hebben.
Ik kan het dus echt aanraden. Vooral die opmerking dat ook begeleiders zelf Asperger hadden. Dat geeft zo'n goed gevoel.
16-08-2010 om 14:15
Nickelo
Wat is dit ontzettend leuk om te lezen! Zo'n ervaring gun je toch iedereen!
16-08-2010 om 18:16
Kamp
Oh, wat geweldig!! Wat heerlijk voor je zoon! En ik heb meteen weer een idee voor een leuk kamp voor zoonlief van 9 (ADHD, hoogsenstief, hoogbegaafd en ook wiskunde-gek. Ik wist niet dat er zo'n kamp bestond; te gek zeg. Fijn onder gelijkgestemden zijn, ja, dat zou ook echt iets zijn voor mijn zoontje. Hij gaat al wel ieder jaar vijf dagen op kamp van de YMCA en daar zijn ook altijd veel andere kinderen met PDD-NOS, AD(H)D etc. dus ook daar voelt hij zich altijd bijzonder in zijn element. Ik heb hem ook net vrijdag opgehaald en idem dito: schorre stem, wallen onder zijn ogen (wedstrijdje wie kan het langst zonder slaap
, dikke vrienden gemaakt. Er was een wat oudere jongen met autisme en die was superverlegen en vond het erg eng allemaal (eerste keer op kamp met overnachting) maar zoonlief nam hem meteen onder zijn hoede en ook die jongen was helemaal opgebloeid die week. Is het niet gaaf dat er zulke kampen zijn waar ook deze kinderen zich happy en geaccepteerd kunnen voelen?? En dikke pluim voor die vrijwilligers! He, ik krijg er een heel warm gevoel van... Super! En ik weet heel zeker dat zoonlief volgend jaar zomer ook dit wiskundekamp wil gaan doen