Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
katinka1985

katinka1985

28-12-2019 om 15:09

ziekenhuisopname, plasongelukjes en luierbroekjesbeleid

Mijn zoontje van 5 en half wordt 2 januari opgenomen voor een operatie aan zijn been en moet een paar nachtjes in het ziekenhuis blijven. Hij plast soms nog in zijn broek en met de ziekenhuisopname in zicht wordt het wat erger. Hij krijgr thuis geen luierbroekje aan, maar ik ben bang dat ze in het ziekenhuis hem toch een luierbroekje aan zullen doen, wat hij echt niet wil. Ook wil hij dat ik het niet vertel tegen de verpleging, maar ik kan dat niet maken. Nu weet ik niet hoe snel er luierbroekjes gebruikt worden bij kinderen met plasongelukjes.

Heeft er iemand ervaring van een dergelijke situatie?

Hangkous

Hangkous

28-12-2019 om 15:29

Verschillend

Kan per ziekenhuis, zelfs per verpleegkundige verschillen.
Had 13 jaar geleden een vierjarige met spugen, diarree en koorts in het ziekenhuis die geen luierbroekjes aan kreeg, zelfs niet op mijn verzoek.
3 keer per dag het hele bed verschonen leek mij makkelijk te voorkomen met zo'n broekje. Kind kreeg ze niet, want in normale toestand zindelijk dus niet doen zei de ene verpleegkundige, haar opvolger in de nacht dacht daar anders over en zorgde wel voor een passende maat.
Overleg het, je hoort vanzelf hoe het ziekenhuis er mee omgaat.

Anoniem

Anoniem

28-12-2019 om 16:11

meestal wel een luier

*** Even anoniem, omdat er misschien (oud)collega's van mij kunnen meelezen ***

Ik heb een tijdje gewerkt als kinderverpleegkundige op 2 ziekenhuizen in Brabant. In Roosendaal waren ze gemoedelijk en overlegden altijd met ouder en kind als de ongelukjes te belastend begonnen te worden, terwijl in Bergen op Zoom kinderen onder de 4 jaar standaard al een luier om kregen. Dit was ongeveer 10 jaar geleden. Overigens gebruiken bijna alle ziekenhuizen plakluiers ipv luierbroekjes. Dit ivm liggend verschonen.
Tot 4 jaar gebruiken de meeste ziekenhuizen Pampers, daarna schakelen ze over op de kindermaten inco's. Mijn advies is, blijf in contact met de verpleging en bereid je zoon voor dat hij luiers moet dragen, gebeurd het niet, dan is het een meevaller voor jullie .

Succes, sterkte en beterschap

Een verpleegkundige

Mijntje

Mijntje

28-12-2019 om 16:12

accepteren

Wat hij niet wil bij jou kan hij best accepteren bij een lieve verpleegkundige. Na 1 x een nat bed heb je toch wel kans dat ze dit willen (of je het nou overlegt hebt of niet)
Ik zou het van tevoren wel proberen te zeggen bij de overdracht (zonder dat hij het hoort), dan weten ze dat dit een gevoelig punt is voor hem.
Zij zullen hem trouwens waarschijnlijk geen luierbroekje aan doen maar een gewone luier.

Anoniem

Anoniem

28-12-2019 om 16:26

inco's

"Wat hij niet wil bij jou kan hij best accepteren bij een lieve verpleegkundige" Dat is zeker waar, ik heb altijd mijn lieve charmes gebruikt als ik een verdrietig kind een luier aan moest doen.
Wat meestal bij mij hielp is dat als ik mijn clientje een kinder inco moest aan doen, ook even de grote volwassen versie te laten zien, zo dat ze snappen dat als papa of mama in het ziekenhuis liggen die ook een luier om kunnen krijgen.

Jo Hanna

Jo Hanna

01-01-2020 om 23:28

Zelf aan en uit laten doen?

Ik weet niet waar de gevoeligheid zit? Ik heb als kind lang last gehad van bedplassen en had er heel wat voor over gehad als ik het had kunnen verbergen voor buitenstaanders. Een volwassene die strategisch even wegloopt, zou mij hebben geholpen met een gerust hart te gaan slapen. Ik vond ongelukjes en anderen dan mijn ouders die mij en mijn bed moesten verschonen verschrikkelijk, beschamend. Voor mij was er een groot verschil tussen thuis en elders.

Groet,
Jo Hanna

katinka1985

katinka1985

03-01-2020 om 07:07

Hoe het nu gaat

Gisteren is hij opereert en hij heeft eigenlijk toen ook een grote luier om gekregen, kennelijk vind hij het minder erg dan hij eerst verwacht had. De pijn na de operatie valt hem tegen. Ook moet hij zijn been zo stil mogelijk houden, dus heeft hij alleen een pyjama trui en een luier aan. Als de wond vanmiddag voldoende dicht is en minder pijn heeft, krijgt hij gips en mag hij morgenochtend naar huis.

Cindy

Cindy

10-01-2020 om 00:03

Het is maar een luier hoor

Persoonlijk zou ik zelf mij meer zorgen maken om de operatie dan om het feit of ik misschien een luier moet dragen.
Zelf werk ik in de verpleging en mijn ervaring is dat er tegenwoordig niet zo snel een luier wordt gebruikt.
Ik heb het zelf wel een keer meegemaakt op vakantie in Kroatiƫ, toen ik onwel werd ben ik opgenomen in het ziekenhuis daar en werd wakker met een luier aan, kon er toen best om lachen
Heb je het overigens wel gemeld bij de verpleging? Dat lijkt mij wel zo netjes. Hoe doe je thuis nu met zijn been?

vlinder72

vlinder72

10-01-2020 om 08:19

Pfff Cindy

Misschien bericht hierboven even lezen?

Het was achteraf ook geen probleem. En dit gaat om een kind en niet om een volwassene.

Ik wil overigens liever dat een kind zich helemaal geen zorgen maakt. Ook niet over de operatie.

Volgens mij hebben het ziekenhuis en de ouders dit prima opgepakt. Hopelijk is hij nu weer goed hersteld.

Sanneke

Sanneke

15-01-2020 om 21:11

Het is inderdaad maar een luier

Maar tijdens het verblijf in het ziekenhuis weer een luier om moeten is voor de meeste kinderen niet leuk. Zeker als ze al een geruime tijd zindelijk zijn. Op zich heb ik er als ouder geen probleem mee als het echt voor de zekerheid en om hygiƫnische redenen is, maar ik weet uit eigen ervaring dat het wel eens gebeurd dat de verpleegkundigen ook bewust kinderen met een luier langer laten wachten, en dan uiteindelijk in hun droge luier moeten plassen, terwijl ze het wel op tijd aangeven ( dit is een paar jaar geleden met mijn oudste dochter gebeurt). Ook als het druk is laconiek met de discretie van je kind omspringen, door ze zichtbaar in een luier te laten liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.