Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Nikus

Nikus

07-04-2009 om 14:12

Zijn jullie het soms ook zo zat? (a.s.s.)

Wat een hoop haken en ogen zitten er aan het hebben van een kind en man waar een autisme spectrum stoornis is gediagnostiseerd.

Iedereen roept tegenwoordig maar dat het een modegril is een kind met een dergelijke diagnose.

Nooit geweten dat je aan een mode gril een dagtaak kan hebben.

Neem alleen het pgb, doordat mijn zoon een dubbele diagnose heeft (mitochondriele sw ziekte en a.s.s.) is het niet duidelijk waar de indicatie aangevraagd moet worden. Het CIS of BJZ.

Denk je dat je alles voor elkaar hebt, kan je weer je papieren induiken om oude diagnose brieven te zoeken.

Kinderen zijn gebaat bij structuur maar ja...daar hebben de medewerkers van het CIS dan weer geen boodschap aan. Deze bellen juist op momenten waarop je het niet kan gebruiken en zo schoppen ze niet alleen je zekerheid over zorg maar ook de veilige wereld van je kind in de war. Zouden ze daar niet lunchen tussen de middag?

Harstikke fijn dat het PGB bestaat maar ik ben zo moe van dat geregel.

Wie herkent de weerstand en de verlammende vermoeidheid op het gebied van ziekte en zorg??

Of ben ik nou de enige balende moeder op dit moment??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
toja

toja

07-04-2009 om 16:05

Nikus

Hoi, ik sta nog maar aan het begin van alles aanvragen; maar ik vind het nu al een gedoe. Op school bezig met de aanvraag van een rugzak voor cluster 4. Nu al weten we dat er om moeten gaan strijden; want hij heeft geen leerachterstand... Hij heeft veel begeleiding enz nodig; maar dat is blijkbaar niet zo belangrijk als een leerachterstand. Gelukkig helpt de i.b-er goed mee. Het duurt alleen wel heel lang allemaal. Gaan nu eens nadenken over een pgb en dan heb je ook nog Tog. Of het wel nut heeft om het aan te vragen. Moegestreden ben ik dus nog niet. Iemand nog tips om dit te voorkomen
Groetjes Toja

Mari

Mari

07-04-2009 om 18:29

Erg herkenbaar

Ik heb het gevoel dat ik al jaren aan het knokken ben. Is het ene probleem opgelost, dan komt het andere weer om de hoek kijken. Ik ben het inmiddels meer dan zat, al dat geregel. Is haast een fulltime baan, terwel ik het naast mijn baan erbij moet doen.
PGB herindicatie met angst en beven tegemoet zien komen, maar zeer grote opluchting dat daar niet op geknabbeld is. Dat is voor pak en beet 9 maanden één zorg minder. Momenteel het Grote Gevecht rondom cluster indicatie van zoon. Eigenlijk heb ik de moed en energie niet, maar ik zal wel moeten. Als het om mijn kind gaat wordt ik een leeuwin. Ik zal tot het bittere eind blijven doorvechten en alles wat ik kan verzinnen uit de kast trekken. Maar de gevolgen voor mij zullen er na afloop zeker zijn.
EN altijd in de achtergrond blijft de angst voor de toekomst. Wat zit er aan te komen over 1-2-5 jaar? Kan jongste thuis blijven wonen? Kan ik de regie zelf blijven houden? Kan ik BJZ op een prettige afstand houden? Blijft de zorg bestaan die ik en de kinderen nodig hebben? Allemaal onzekerheden.
En nu wil ik even stiekum verstopt in dit berichtje ook pronken met mijn lieve zorgkinderen. Eentje dan, die staat vandaag in de Volkskrant ) Ik kan het gewoon niet laten, de lichtpuntjes van het hele zorg gedoe, de mensen die me helpen, zonder hun zou ik het niet redden! En nu maar hopen dat niet het hele forum het leest

gr. Mari

Asa Torell

Asa Torell

07-04-2009 om 19:56

Ik wel

(en daar waar ik niks te zoeken heb hier) maar nu kan ik dan dus wel even zeggen wat een leuk jochie mij dat lijkt Mari! Kan me voorstellen dat je trots bent! Leuk stukje was het ook trouwens. In off-topic wordt het trouwens ook genoemd bij de discussie over dat andere VK-stuk waarin Ouders Online werd vermeld.

Guinevere

Guinevere

07-04-2009 om 20:38

Linkje?

Grr, ik kan 'm via internet niet vinden Mari. Heeft iemand toevallig een linkje? Ik begin wel erg nieuwsgierig te worden!

Guinevere

Guinevere

07-04-2009 om 20:41

Asa

Ach Asa, ik dacht eerst ook dat ik niets te zoeken had in deze rubriek...

Grapje, zorg maar dat je hier geen kind aan huis wordt, hoe leuk die zorgensnuiters ook kunnen zijn!

Pippie

Pippie

07-04-2009 om 20:56

Pffff ja

Als iemand aan me vraagt hoe het gaat, dan zeg ik maar dat alles goed is. Maar jee, wat ben ik het zat. Het geregel, de afspraken die maar doorgaan, het uitzoeken waar je voor wat terecht moet, het uitleggen aan ieder om je kind hoe het zit, psychiaters, testen grrrrrr
Ik ben in september gestopt met werken om zelfstandig te kunnen werken. Ik zou nu echt niet weten hoe ik het met werk had kunnen combineren. Nu ben ik vrij in het indelen van mijn tijd. En het accent in mijn bezigheden ligt vooral bij het regelen van al dat gedoe.
Maar.... met liefde. Want het is niet voor niets.

Mari ik wil ook wel een linkje hoor. wat zal je trots zijn!

Pippie

Asa Torell

Asa Torell

07-04-2009 om 21:10

Guinevere (ot)

Ja klopt, er zou eigenlijk tussen haakjes moeten staan: "(als meelezer en voorzover ik weet geen ouder van een zorgenkind)" ipv. wat ik nu opschreef!

Mari

Mari

07-04-2009 om 22:32

Nog meer zat en link

Om een beetje on topic te blijven, nog iets waar ik ook erg zat van ben, onbegrip van naasten! Na aanleiding van het stukje in de krant, kreeg ik weer negatieve reactie van familie. Want in het artikel wordt een tipje van de sluier opgelicht wbt. gedrag van zoon. Pleegmoeder geeft me namelijk helemaal gelijk. Mijn moeder vond het allemaal erg negatief want haar kleinzoon is zo niet.
Het stuk is in de online krant te zien, maar nauwelijks te lezen tenzij je abbonnee bent. Mijn ouders zijn dat wel en hebben het door gemaild. Belangstellende lezers kunnen mij mailen en ik stuur het door. [email protected]
En nu zal ik je draadje niet verder misbruiken, Nikus. Mijn excuses.

Astrid

Astrid

07-04-2009 om 22:33

Wel druk, maar je went er aan (en je weet niet beter)

Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind het hele gedoe eigenlijk best meevallen. Op dit moment heb ik alles heel goed voor elkaar en loopt het als een trein. Hier zoon van bijna 11 (gr. 8) met Asperger en 2 jongere dochters. Waarvan 1 ook met "iets". Ik heb ook nog een man, maar die doet (helaas) alleen praktische dingen zoals halen/ brengen. Hulpverleners daar houdt hij niet zo van, daar ben ik veel beter in volgens hem.

Natuurlijk heb ik ook een dagtaak aan zoons Autisme. Maar het geregel is zo gewoon geworden, ik weet niet meer beter. Hij was al vanaf de geboorte anders. Zat al op z'n 4e bij de 1e psycholoog.

Dat ik bijna elke week 1 of 2x bij de GGZ zit voor zoon, dochter of mezelf en om de paar weken een middag overleg op school heb voor zoon vind ik ondertussen dood normaal. Waar ik de tijd vandaan haal weet ik niet, want ik heb naast zoon nog de meiden die hun sport e.d. hebben en ik werk ook nog 4 hele dagen. Zelf ben ik chronisch longpatient en ook daarvoor moet ik vaak naar het ziekenhuis. Ik hoef nooit na tedenken wat ik op mijn vrije dag wil doen. Die wordt altijd al voor mij ingevuld.

Wat ik juist erg mee vind vallen is de aanvraag van dingen als TOG, PGB en rugzakje.
Ik heb ze alle 3 al enige tijd voor zoon. TOG en rugzakje moeten volgend jaar opnieuw, misschien piep ik dan anders. Wie weet is het nou opeens heel veel.

PGB heb ik nu voor de 3e keer en ik vind die aanvraag echt meevallen. Het is even 3 weken zweten op een goede brief (die moet echt heel goed in elkaar zitten), 1 telefoongesprek met jeugdzorg waar in ik de brief toelicht, onze psychologe een persoonlijke toelichting laten geven aan jeugdzorg en gelukkig weer een PGB (en zelfs elke keer precies wat ik aanvraag, krijg ik). Papieren voor een PGB heb ik nog nooit ingevuld.

Op school van zoon loopt het ook geweldig. Ik heb daar totaal geen omkijken naar. Het heeft even wat jaren gekost voordat alles voor elkaar was, maar nu loopt het gesmeerd.
Zoon heeft sinds 2 jaar een rugzakje met 1 op 1 begeleiding. Daarnaast volgen de leerkrachten heel strak de regels die de ambulant begeleider en wij hen opleggen. Ze houden zich daar prima aan. Eigenlijk al jaren. Door het rugzakje volgt hij een heel eigen programma. Even voor Toja: mijn zoon is ook nog eens hoog begaafd en heeft toch een rugzakje. Kan dus wel!

Vanuit het PGB heb ik ook nog een studente ingehuurd die bij hem 2x per week op school komt en hem dingen leert zoals plannen, organiseren, leren praten in de klas, leren contact maken met de andere kinderen etc. Daarnaast doet ze met hem een cursus over autisme onder schooltijd.

Door en het rugzakje en de PGB'er op school gaat het daar heel goed.

Verder heb ik van uit het PGB tussen- en naschoolse opvang aan huis, bijna elke zaterdag opvang, dagopvang in de vakantie, oppas 's avonds en logeer opvang elke maand. Ook dat is dus goed geregeld. Geeft mij enorm veel vrijheid. Heb zelfs nog een stukje PGB over voor noodgevallen.

Zoon heeft een eigen psychologe bij de GGZ. Ik kom daar naar gelang er problemen zijn. Is er iets dat niet lekker loopt, dan bel ik haar, maak een afspraak en dan mag zij meedenken. Ook dit geeft mij rust. ik kan meteen terecht als er iets is en zij zoekt regelmatig wat voor mij uit.

Ik heb zo wie zo veel mensen die regelwerk voor me overnemen.Alle hulpverleners denken mee en willen dingen uitzoeken.

O ja, voorheen moest zoon ook nog 4x in de week naar het revalidatie centrum. Daar is hij 5 jaar geweest. Dat is er nu af, scheelt weer veel gedoe.

Mari

Mari

07-04-2009 om 22:34

Nikus

Looks can be deceiving ) Maar dat snap je zeker wel.

Asa Torell

Asa Torell

07-04-2009 om 23:20

Mari

Ik bedoelde overigens niet alleen zijn looks, het stukje geeft incl. tipje van de sluier evengoed een innemend beeld van hem. (kan me wel voorstellen dat jij daar in de dagelijkse toestanden weinig aan hebt, maar wilde het toch even laten weten als lezer van het stukje).

toja

toja

08-04-2009 om 10:24

Mari

ik heb je even gemaild. Ben benieuwd naar het stukje.
En nikus; ik ga ervoor!
Mocht ik weer vragen hebben kom ik hier wel weer terugBedankt voor de aanmoediging
Groetjes Toja

Pippie

Pippie

08-04-2009 om 11:03

Astrid

Ik hoop dat wij er over een tijdje net zo mee omgaan zoals jij. Ik begrijp dat dat komt als alles al op de rit is. Wij zijn nog maar net in het wereldje van 'zorg'. Veel uitzoeken, wel 4 gespreken voor PGB na boel formulieren etc. Wel bevestiging maar nog geen specifieke uitspraak. Dus telefoontjes moeten nog volgen. Ik stel al twee weken het telefoontje voor een rugzak uit. Ik heb er gewoon even geen zin in. Weeeer uitleggen. Net terug van bezoekje aan bureau voor begeleiding waar we weeeeeer uitleg hebben gegeven. Maar het zal inderdaad toch wel zo zijn dat dat op een gegeven moment loopt en het gewoon 'is' zoals bij jou. Heerlijk. Ik kijk er ook naar uit.

Het stomme is dat ik steeds denk: "zo, nu kunnen we verder" en hup weer die agenda vol met afspraken. Maar het is wel zo, we doen het voor iets goeds en het is fijn als kinderen straks ergens terecht kunnen om hun eigen verbetering te kunnen vinden.

Pippie

dijota

dijota

09-04-2009 om 01:17

Not

Nee zeker ben je dat niet,
Lekker om ff van je af te schrijven toch?
Dan ga ik het ook doen...Sorry
Want het vechten ben ik ook zoooooooooo zat.
Voor mijn dochter misschien pdd nos/mcdd, adhd, odd,bla bla, mijn man welke 6 jaar terug een heftig ongeval heeft gehad waarbij hij dankzij madentherapie zijn been niet is kwijt geraakt,maar wel enorme schade heeft en nog geen euro heeft gevangen en ik ja al 12 jaar ook een mode ziekte heb. Geopereerd en al zonder verbetering ik wij blijven in de mode.
Ik ben nml modebewust?
Tja sinds kort van 100 % afgekeurd naar 100% goedgekeurd?
Daar moeten we het maar mee doen...... immers ik doe toch met de mode mee???
Pijn Pijn Pijn verdriet,teleurstelling boosheid en onbegrip voor dit alles valt NET niet onder de mode, hebben wij ff pech.

dijota

dijota

09-04-2009 om 01:27

Lunchen

Zeker weten dat jij weet hoe het werkt...
Weet je stuur het naar beide moet toch na het lunchen een antwoord van hen op komen?

dijota

dijota

12-04-2009 om 00:58

Nikus

Hey,

Wakker of niet je hebt het uiteindelijk begrepen haha
En weer wat geregeld/gekopieerd. Top!
Idd even van me afschrijven doet goed, want het geregel voor 3 hier vind ik heftig. Soms heb ik een baaldag of baalweek, maar uiteindelijk kan ik mijn haaien tanden erin zetten, zijn nu helemaal geworden. Alsof ik dit allemaal zo wil.
Ik heb net een aanvraag voor leerlingvervoer aangevraagd en gekregen,omdat mijn dochter na dagbehandeling weer terug naar school gaat (Yes) krijg ik een week erna alvast een aanvraag voor na de zomer.......HAHA
Gelukkig heb ik Cluster 4 tot 2011 en ook een indicatie voor PCL tot 2011! Het vervoer komt ook wel goed denk ik zo.
Helend in die zin dat we er niet alleen voor staan en er begrip is.
Dank je voor je draadje!

dijota

dijota

14-04-2009 om 00:47

Nieuw draadje

Naaste familie????

roanne

roanne

15-04-2009 om 11:40

Nikus

Het heeft misschien niet zoveel met dit draadje te maken maar na het lezen van de laatste berichtjes schoot me de volgende opmerking te binnen:
Een collega van me zei laatst: nu ik weet wat hij heeft heb ik er meer begrip voor en zie ik hem niet als lastig.

Ik ben zo aan het nadenken over deze opmerking.
Een diagnose helpt dus om een kind anders te bekijken. Jammer dat dat nodig is. Maar ik moet wel toegeven dat het bij mij ook ze werkt. Een erg vervelend buurjongetje kwam hier deze week spelen. Ik heb toen bij mezelf gedacht: als ik nu zou weten dat hij een diagnose heeft, heb ik dan meer begrip en meer geduld?

Ja dus.
Succes met al je papieren rompslomp!!

Groetjes, Roanne

roompie

roompie

17-04-2009 om 11:08

..........

mmmmmmmmm zeer bemoedigend dames dit draadje als je aan het begin staat van dit proces ihihih!!
ik ga lekker mee doen!!hahahah

Ook ik ken knokken voor je kind en niet de stempel krijgen, je bent geen goede moeder en je hebt je kind niet onder controle ik zie wat ik zie en benoem het, ben niet gek en ene oma doie zegt bren hem hier maar eens 1 week!!!
of van opa en oma horen dat hij daar helemaal niet zo is of op school voorbeeldige jongen, heel stiekum denk ik: dat doe je goed jongen lekker zo houden en hier jezelf kunnen zijn!!
en mijn naam kennen ze ook al bij de tog en pgb en karakter weliswaar van de jongste maar ach er nog 1 bij kan ook!!hahah die kunnen ze dromen zodra ik bel woprdt ik meteen doorverbonden hahahahah zo van daar heb je haar ook weer!!!

de oudste is nu officieel benoemd tot de ass groep en helaas voor hem een laag IQ , ook zoiets: alles is te knopen aan een laag IQ maar ook aan pddnos!!
ze zien hem drie keer en kunnen dan aan de hand van gesprekken ( die niet tot stand kwamen met hem ) en testen zeggen dat alles aan laag iq vast hangt todat de mevr van stichting mee zegt maar ik zie meer dan alleen maar dat lage IQ!! ooo raar dat zei moeders ook al GRRRGGRRGRGRGRGRGRGRRRGRGGGR en prompt worden er meer testen afgenomen!
drie hiep hiep hoeraatjes voor stichting mee!!!!
maar goed dan pas telt het mee als iemand anders het zegt!!
het knokken en uitleggen , je zoon openlijk waar hij bij zit moet "afkraken" , hoe komen ze erbij om dat te gaan doen zij zijn de hulpverleners en niet ik maar zelfs ik begrijp dat de jongen zelf wel weet wat hij fout doet gaat en dat dat niet meer extra benoemt heoft te worden in zo'n gesprek!! nodig de ouders dan eens appart uit en luister dan!! hahahha ik zie nog hun gezicht toen ik zei daar werk ik niet ana mee , ze waren even totaal uit het lood geslaegn en wisten voor mintens 3 minuten niks te zeggen en ik had ene overwinnings gevoel!!3-0 voor mij! hahaha ik had alles mooi op papier gezet en gaf hun dat toen daar kan je het lezen ik kraak mijn zoon nooit meer af!! heb ik 1 keer moeten doen en stommerwijze aan meegewerkt toen omdat ik zo graag weten wou waarom hij zo anders denkt doet funktioneert!de resultaten waren er ook naar na die sessie dat hebben we geweten!! pffpfppffffff

nu wachten we trouw op de intensief begeleiding die hier thuis gaat plaats vinden familie tehrapie zal wel een andere naam zijn maar ik zeg al we starten net ihihih
zal binnnenkort ook met die afkortingen kunnen gooien hhaha

wat ik zelf ook moeilijk vind maar misschine is dit niet het goede draadje ervoor , de andere kinderen in het gezin krijgen ook heel wat voor hun kiezen!!
en waarom krijgt 1 gezin zoveeeeeeeeeeeeeeeeeeel voor de kiezen en de anderen fluitend door het leven gaan!!
waar mag ik daar over klagen is daar ook ene draadje voor???

en nikus ihihihihi deze oogschaduw is ook veel mooierder! hahahah dikke knuf voor M!
gr roompie

Suusman

Mijn lief heeft bedacht dat hij zijn haar en baard eraf wilde. (ja héél lang haar en een volle baard). Mijn lieve zoon van 14 (asperger) vindt hem nu "ENG". Gelukkig zal hij wel weer wennen hier aan (net zoals wij allemaal) maar ooooo wat ziet hij er anders uit!!

T&T

T&T

18-04-2009 om 13:05

Haha

mooie uitdrukking; blue band gezinnetjes...

roompie

roompie

18-04-2009 om 19:55

Loopt het wel gesmeerd......

hihihih dan loopt het wel gesmeerd bij die mensen hahaah

Zijn jullie ook zo blij met af en toe lichamelijk kontakt???
sinds de dood van mijn vader een kleine maand geleden is hij zo heerlijk aanhankelijk voor zijn doen!
op schoot zitten ik mag bij hem ene hand op zijn rug of been leggen en met mijn duimen hem aaien maar meer niet dan is hij weg! en dan ben ik zo trots en gelukkig een klein momentje onopvallend van geluk met hem.
Opa was zijn gorte vriend en zijn maatje die begrepen mekaar zonder woorden!!
Het was ook heel bijzonder opa is overleden met x naast hem wij waren er ook bij, zo bijzonder!!

en dan nu het verwerken , wij verdrietig en hij zei na pasen tegen de oppas , ik heb hem eigenlijk niet gemist die dagen.....................auw!

Lopen jullie ook tegen geld problemen aan??
Dus dat je kind met ass denkt dat alles kan?? Hier wel hij wil een fiets, een bowling bal, elke dag eten halen
en dan met heel veel moeite uitleggen waarom iets niet kan en dan de volgende dag gaat het rietletje weer opneiuw aan de gang!! grgrgrg ja we staan aan het begin van de ass companie ihihih

gr roompie

roompie

roompie

20-04-2009 om 19:01

Hoi nikus zeefje

ahhaha nee joh tel er maar drie bij op 14 alweer

Hier wachten we keurig op de brief wanneer de begeleiding gata starten en we dingen moeten aanvragen, grgrgrg ze is eerst drie weken op vakantie maar zou alles voor die tijd nog regelen!
heeft het het nu wel
of heeft ze het nog niet..............

pgb aanvragen????
tog aanvragen???
en wat allemaal nog meer???
nee wachten tot ze terug is, geloof dat ik secretaresse maar eens bel!

gr roompie

Narcis

Narcis

21-04-2009 om 18:13

Nikus

Je moet voldoen aan wat ze willen. Aan jou persoonlijk hebben ze geen boodschap. Dat is het hele eiereneten. Al hadden er maar 2 van die comissie een kind met problemen als het jouwe... Halelujah! Ik ken het al 21 jaar. Laat ze 1 week op jouw kind moeten passen en ze weten ineens alle wegen. Je mag het niet wensen. Maar soms is de verleiding zo groot.

roompie

roompie

02-05-2009 om 15:54

En weken verder....

en nu wkene verder en nog steeds niks gehoord..........
tja zal er volgende week maar weer eens achter aan bellen grgrggr

hebben jullie dat nou ook vaak??

gr roompie

MRI

MRI

05-05-2009 om 23:48

Ah gossie nikus

Mopper maar een tijdje.
En ook veel sterkte.
Het valt ook niet mee allemaal

MariaRosa

MRI

MRI

06-05-2009 om 21:26

Nikus

Ja vooral dat uitzichtloze lijkt me zo zwaar (en ken ik een beetje van mijn eigen ziekte maar niet te vergelijken). Als je nou weet hoe lang iets duurt... Wordt er voor jouzelf ook een beetje gezorgd?

MR

MRI

MRI

07-05-2009 om 23:26

Nikus

Sorry ik weet helemaal niet wat een ipg-er is en van wat ik hier lees, mag ik daar blij mee zijn.
Tja, ik begrijp je wel, vrienden die het (misschien) niet meer op kunnen brengen (maar weet je dat wel zeker?). Gelukkig is er nog een Ouders Online. Daar kan je ventileren maar goed, dat biedt natuurlijk geen structurele oplossing, alleen maar een soort luisterend oor om daarna weer verder te moeten.
Kan je niet beginnen iets kleins voor jezelf te organiseren? Dat je eens per week een massage krijgt of zo? Dat je dat eens kan toestaan voor jezelf? Ik zeg ook maar wat hoor. Toen ik mijn terminale man verpleegde hebben mensen mij gedwongen om twee middagen per week weg te gaan om dingen voor mijzelf te doen. Ik vond dat onzin, ik wilde bij hem zijn, we hadden nog maar zo kort etc. Maar ze hadden toch gelijk. Ik had ook iets nodig voor mij.
veel sterkte, MariaRosa

roompie

roompie

14-05-2009 om 19:56

Ooooooooo

ooooooooo men even sprakeloos!!
snap niet dat dit zo moet hier in nederland!! zo ongelovelijke k u t situatie bij jou nikus!!
en al dat geknok waar je normaal al doodmoe van wordt nog eens dubbel op!!
grgrggrgrgrg

hier pas bericht gehad ze heeft nu de ipg of igp of weet ik het wat, pas aangevraagd de wat nu pas ja een maand later terwijl ze me beloofd had alles voor haar vakantie de deur uit te doen!!
grgrgrggr weer een wachtlijst van 3 a 6 maand als we geluk hebben, kan dat woord geluk niet meer horen!!
gr roompie

Loentje

Loentje

16-05-2009 om 09:39

Waw!

Dat zal wel een hyperspeciale dag voor je zijn! Ik wens je toe dat je er goed van kan genieten!
Loentje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.