Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Zoon 3de leerjaar zoekende naar passende VSO


Tamar

Tamar

25-01-2019 om 12:19

directeur

Een directeur zal altijd achter zijn leerkrachten gaan staan. je zoon was dus sowieso kansloos om hier nog te blijven. Waarschijnlijk zei de leerkracht: hij eruit of ik eruit, en dan weet je het wel. Overigens dacht ik dat hij al verwijderd was?

Geen rebound lijkt me in elk geval een goed idee. Hoe moeilijk het ook is, ik zou me nu op de toekomst richten, dus op de Berkenschutse. Geef je kind rust, doe wat leuks met hem. Voor je het weet zit hij op een betere school, het is al bijna vakantie en zijn vakantie is dus net wat langer.

Liedje

Liedje

06-02-2019 om 00:48

Herkenning

Wat fijn om hier wat herkenning te vinden. Mijn zoon zit op het mbo, eerste periode liep best wel goed, tweede loopt helemaal vast Op zijn 6e ADD gediagnosticeerd, maar er tot nu toe uit gekomen zonder medicijnen. Maar nu lijkt het alsof al die jaren bij elkaar zijn gekomen en hij helemaal op is. Ik herken mijn zoon niet meer. Ik zie hem steeds verder weg zakken. Hij wol niet meer naar school, alkeen als ik hem weg breng korte dagen. Daar ben ik inmiddels mee gestopt. Het breekt mij op hem zo te zien en het kost mega veel energie om hem een beetje op te peppen en erbij te betrekken. Zelfs tijdens een boswandeling zet hij zijn muts op. Ik herken het verhaal van Pennestreek. Ik weet niet meer hoe nu verder. Hij is 17. Donderdag a.s. gesprek bij een psycholoog. Maar hoe nu verder met zijn school en toekomst?
School geeft aan dat ze verwachten dat hij zelfstandig om hulp vraagt en zijn probleem aangeeft. Dat is nu juist het probleem. Ze adviseren eventueel een mbo op 2 niveau ipv 4. Hij is met goede punten voor het vmbo t geslaagd. Ik denk nu aan een VSO havo zodat hij meer leert structureren en wat meer de tijd heeft om te groeien. Maar zij geven aan dat je niet zomaar op een VSO komt. Ik heb ook contact met de gemeente, maar staan op een wachtlijst. Ik moet in mijn eentje zorgen voor 2 pubers, wil graag werken, maar ben nu dagelijks bezig met het vinden van de juiste weg. Vind het absurd dat het zo ongelooflijk moeilijk gaat. Ik schrok ook van zijn coach die aangaf dat het allemaal nog niet zo erg is zolang hij geen suïcide neigingen heeft.
Ik ben ook bekend met de andere kant, ben zelf leerkracht (tevens speciaal onderwijs). Vind het schokkend hoe het systeem werkt. Je moet maar net de juiste persoon vinden om weer een stapje verder te kunnen.

Pennestreek

Pennestreek

06-02-2019 om 07:57

Liedje

Wat triest. Ik raad je aan om via de huisarts vervolgonderzoek te laten doen. Hier kwam dus ook pas later (met 17 jaar) die ASS naar boven, nadat hij al op zijn 7e de diagnose ADD had gekregen. ASS is nu zoals dat heet de bovenliggende diagnose.
Met een diagnose kan je zoon in aanmerking komen voor VSO.

Heb je familie, vrienden of buren die je kunnen helpen? Dit is teveel om alleen te doen eigenlijk. Zoon hier is dus een half jaar thuis geweest, gelukkig konden wij het ons permitteren dat man dat half jaar met hem thuis kon blijven. Anders had ik ook niet geweten hoe we het hadden moeten doen.

En, vergeet je andere kind niet. Hoe moeilijk ook. Die heeft ook recht op aandacht.

Sterkte!

Nanja

Nanja

14-03-2019 om 00:37

Geen rebound

Allereerst zou ik je willen vragen: hoe gaat het nu?

Daarnaast vind ik het goed dat je het advies rebound naast je neer hebt gelegd en je richt op wat je kind echt nodig heeft. Helaas heb ik een neefje in de familie zitten die naar de rebound moest wegens "spijbelgedrag", en daar toen terecht kwam tussen kinderen die veelal thuis horen op het speciaal onderwijs en daar vaak hun onderwijs vervolgen, of na de rebound in een (gesloten) instelling zijn geplaatst.
Neefje was eigenlijk het tegenovergestelde van de groep leerlingen die de rebound bezoekt, hij is een jongen die vooral de kat uit de boom kijkt. Beslist geen gedragsproblemen.
Neefje werd alleen maar bang en ging op de rebound nog meer spijbelen dan op de huidige school. Waar niet eens op werd gereageerd omdat de rebound al bezig was met dagelijks tien andere kinderen die meestal ernstige gedragsproblemen hebben.
Hij is na de zomervakantie niet meer terug gekomen op zijn eigen school omdat hij niet durfde te komen naar de lessen.
De rebound heeft zijn problemen alleen maar groter gemaakt.

Dat neefje spijbelde niet uit onwil, maar uit onmacht. De rebound heeft hem niet geholpen, een programma vanuit de kinderpsychiatrie waar hij ook kinderen heeft ontmoet die net als hem zijn wel.
En hij zit inmiddels ook op een andere school waar wel wordt gedacht aan hoe een kind geholpen kan worden. (Regulier onderwijs, maar andere naam, ander gebouw, andere leerlingen, andere medewerkers. Deze keer wel de juiste school.)

Nanja

Nanja

14-03-2019 om 00:42

Havo

Je kan vanaf een bepaalde leeftijd je kind ook aanmelden voor de staatsexamens havo. Daar is geen vmbo-t diploma voor benodigd.
Dus mocht kader momenteel de enige optie zijn, houd dan in je achterhoofd dat je elk jaar tot januari je kan aanmelden voor de havo-examens.
Wellicht fijn om je zoon dat te vertellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.