Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Moek

Moek

04-10-2010 om 14:20

Zoon doet niks (lang)

Zoon, PDD-NOS, doet niks in groep 5. Vorig jaar was het erg onrustig in de klas en er werd gepest. Nu is dat pesten eruit gestampt door een zeer bekwame juf en is de rust teruggekeerd.

Zoon doet het sociaal best goed en zit nu goed in zijn vel, maar doet nog steeds weinig werk. Cognitief kan hij het aan (bovengemiddeld IQ maar niet hb, loopt voor met lezen). Ook zijn didactische leeftijd is in orde (dus wat hij moet weten en kennen in deze groep). Dat heb ik namelijk laten testen. Maar omdat hij niks doet, vindt de school dat hij naar het speciaal onderwijs moet.

Wat is nou wijsheid? Natuurlijk zal hij een keer moeten gaan werken, maar helpt speciaal onderwijs daar echt bij, of knapt hij dan helemaal af? En wordt de lat dan niet te laag gelegd? En is het eigenlijk wel nodig als hij het tot nu toe zonder werken heeft gered? Zucht...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

04-10-2010 om 15:55

Oei, pas op!

Wij hebben nl de omgekeerde stap gemaakt; dochter is van cluster 4 naar regulier overgestapt, en niet voor niks!
Ook zij heeft pdd-nos, en een bovengemiddelde intelligentie. Juist op de cluster 4 school was het al snel genoeg wat ze deed, ze was toch altijd al de beste van de klas, en daar hoefde ze bepaald niet voor te werken Ik had wel het idee dat er meer in zat, maar ja, school bood het niet aan, en had het eerlijk gezegd druk genoeg met het sociale deel, en om de orde een beetje in de klas te houden. Ons meiske was vaak bang op school, trok zich erg terug, en ik liet haar geregeld huilend achter. Toch bleven haar leerprestaties bij de beste van de klas.
Dat kon anders dacht ik, en in groep 4 is ze overgestapt naar de (reguliere) school van haar broertje. Wij hadden dus al ervaring met deze school, en ze kenden ook haar problematiek. Ze is hier zo opgebloeid! alhoewel het nooit een druktemaker zal worden ze praat bijna niet in de klas, maar doet wel overal aan mee, en heeft er zichtbaar plezier in. Ook dat de lat wat hoger werd gelegt qua leren deed haar goed. Ze heeft nog wel eens hulp van de rt om bepaalde dingen 1 op 1 te oefenen, want ze heeft best wat gemist in groep 3 en 4, maar over het algemeen pikt ze alles snel op.
Ik zou niet te snel een kind met een goede intelligentie naar het speciaal onderwijs doen, mijn ervaring is dat de lat daar toch een stuk lager ligt. Heeft je zoon een rugzakje? anders is dat eerst te overwegen. Ik vind eigenlijk dat de bal bij school ligt: zij moeten hem ook zien te motiveren, en als dat niet rechtsom lukt zouden ze het eens linksom moeten proberen Zeker als hij sociaal gezien goed zit en graag naar school gaat zou ik niet te snel gaan wisselen.
groetjes, Tess

Guinevere

Guinevere

04-10-2010 om 16:10

Wat bedoel je

Wat bedoel je precies met niks doen? En hoe weten ze dat hij dan op het speciaal onderwijs wel "iets" doet? En wat zegt hij zelf?

Moek

Moek

04-10-2010 om 22:44

Niks doen

Tja, hij doet bijvoorbeeld maar drie van de dertig sommen (maar wel goed), zelfs alleen met de RT'er. In de klas doet hij vaak helemaal niets.

De school denkt dat hij op het speciaal onderwijs "meer aandacht" kan krijgen en dus meer zal doen. Maar ja, als hij zelfs één op één al niet veel voor elkaar krijgt, en je zet hem dan in een klas met weliswaar meer hulp, maar ook allemaal andere zorgenkindjes...dan weet ik het niet. Bovendien weet ik echt niet of meer aandacht tot meer motivatie zal leiden. En al helemaal niet als de lat ook nog lager ligt, dan valt hij misschien wel in slaap.

Zoon zelf vond speciaal onderwijs wel een goed idee, totdat hij hoorde dat je daar ook moet werken, haha. Hij dacht dat het speciaal was omdat daar alleen maar feest werd gevierd en dat leek hem wel wat.

T&T

T&T

05-10-2010 om 09:37

Haha...

Hier precies zo eentje hoor, wij hadden laatst het "handwerk drama". Zoon is echt niet te bewegen tot breien, iets wat ik nou ook niet een eerste vereiste vind, maar goed, het hoort erbij op school, en ook de handwerkles doe je gewoon mee! Uiteindelijk is hij ook 1 op 1 met de RT-er in een kantoortje gezet (die intussen ook ander werk zat te doen hoor ) net zolang tot hij zijn werkje voor die dag af had.
Beretrots kwam hij, na bijna een heel schooljaar, naar buiten met zijn gebreide tasje. Om daarna te ontdekken dat hij weer iets anders moest gaan breien )) Dit jaar hoeft er geloof ik geen breiwerk meer, tot grote opluchting.
Maar goed, met lezen schrijven en rekenen is hij WEL gemotiveerd geraakt, vraag me niet hoe ze het klaargespeeld hebben, want hij komt echt erg moeilijk tot aktie, zeker als het iets nieuws betreft.
Nogmaals, de extra zorg in het speciaal onderwijs is ons destijds tegen gevallen. Met name omdat onze kinderen niet "vervelend" zijn, ze vragen geen aandacht, ze zitten gewoon in een hoekje, en doen dus... niks! Maar daar heeft een juf geen last van, en al helemaal niet als er 5 adhd-ers bij zitten in de klas die WEL continu de aandacht vragen. Verder vind ik het een groot voordeel in het regulier onderwijs dat ze "gezonde" voorbeelden hebben, het zijn niet allemaal zorgenkinderen, al zitten die er wel genoeg tussen hoor. En soms, pikken ze zowaar iets op van de buurman...
groetjes, Tess

Guinevere

Guinevere

05-10-2010 om 10:08

Belonen

Ik neem aan dat ze het al met een simpel beloningssysteem hebben geprobeerd? Hij moet er toch toe te porren zijn om 10 sommen te maken, als er iets tegenover staat?

Moek

Moek

05-10-2010 om 12:44

Nee dus, helaas!

Stickers, zelfs geld (van mij dan)...niets werkt. Dat geeft voor mij ook wel aan hoe diep het zit, want meneer weet precies hoeveel euro een Hotwheels autootje kost en wat hij dus zou kunnen kopen als hij werkte.

Tess, wat jij zegt over speciaal onderwjs is precies waar ik bang voor ben. Hij vraagt totaal geen aandacht, vraagt ook geen hulp als hij er niet uit komt. Inplaats daarvan gaat hij zijn eigen onhandige strategieën bedenken. Ik denk dat ze in het speciaal onderwijs hun handen vol hebben aan kinderen die die aandacht wèl opeisen. Net als in het gewoon onderwijs trouwens. En kijk, dan is het wel makkelijk als er een zorgenkindje verdwijnt.

emma43

emma43

05-10-2010 om 12:51

Maar het gaat goed?

Wat is dan het probleem???Mijn zoon doet ook niets,deed inderdaad op gewoon onderwijs niets.Zat 3 dagen voor hetzelfde blad en deed niets.Nu specieaal onderwijs,wel voor meer problemen hoor!!!!!Maar IQ ook oke,gewoon gemiddeld.Afijn,nu is er op school meer begrip voor en hoeft hij niet 30 sommen te maken,als hij het begrijpt neemt de juf genoegen met 3.De school waar mijn zoon nu zit,haalt wel alles uit de kinderen wat ze kunnen.Zoon liep ver achter,omdat hij op regulier onderwijs bijna een jaar letterlijk alleen aanwezig was.Vorig jaar heeft hij 2 jaar rekenen gedaan.De juf bleef hem maar toetsen,hij kreeg zelfs rt omdat hij zo snel ging dat hij uitleg ging missen.Dus rt om sneller verder te kunnen.Er wordt ook een hele trukkendoos geopend om hem te laten werken.BV als hij 2 weken op schema blijft mag hij met een juf naar de Aktion om beloningscadeautjes voor de klas uit te zoeken.
Maar als jouw zoon niet achter loopt en hij snapt de leerstof wat is dan het probleem.Kan de leerstof voor hem niet ingekort worden,wat maakt het ook uit of hij 30 of 10 sommen maakt,als hij het maar snapt toch?Speciaal onderwijs daar zijn kleinere klassen dus meer aandacht en tijd om je zoon enthousiast te krijgen.Mijn zoon zit gewoon speciaal basisonderwijs en het is daar toch grotendeels gericht op lezen ,spelling en taal.Geschiedenis en aardrijkskunde mis ik nog.Dus als je zoon het wel redt op regulier onderwijs zou ik hem niet naar SBO laten gaan.Wel heel moeilijk een kind wat niets doet.En thuis,mijn zoon is thuis ook moeilijk enthousiast te maken.Hij doet niets waarvan hij de reden niet van inziet.

T&T

T&T

05-10-2010 om 12:57

Doorschuifkindjes

Probeer echt te voorkomen dat je kind zo'n "doorschuifkindje" wordt; van de ene naar de andere leerkracht, soms zelfs naar een andere school, maar niemand die echt iets voor hem doet, "hij is toch niet vervelend?" Ik ben echt heel boos geweest over deze instelling op de oude school van mijn zoontje, het houd in dat kinderen al heel jong leren dat degene die het hardste schreeuwt de meeste aandacht krijgt, letterlijk en figuurlijk. En jou zoon gaat dat ooit ook wel doen hoor: schreeuwen, en DAN is hij opeens WEL vervelend.
Mijn kinderen zitten nu op een vrije school. Daar valt niks "af te schuiven" want de leraar gaat 6 jaar met de klas mee. Voor mijn kids ook geweldig, want ze hoeven niet ieder jaar aan een nieuwe leraar en groep te wennen. Ook voor de leraar motiveert het "DOE iets met dit kind! want als hij echt vastloopt zit je er nog wel een tijdje mee".
Maar goed, er zijn meer vormen van onderwijs die misschien beter bij je zoon passen dan dit. Ik zou me daar een keer in verdiepen, maar hou het in het reguliere, evt. met rugzakje. Welke scholen zijn er nog bij jou in de buurt? Of iets verder wij moeten helaas nogal een stukje reizen, maar dat nadeel weegt niet op tegen de voordelen die wij in deze school zien.
groetjes, Tess

Moek

Moek

05-10-2010 om 13:38

Thuis

Gek genoeg heb ik thuis een heel ander kind: behulpzaam, vrolijk, energiek en leergierig. Ik schuif er maar veel weetboeken in, dan blijft er wel wat hangen denk ik. Hij zal het daar waarschijnlijk meer van moeten hebben dan van het onderwijs dat hij krijgt, of het nou regulier of speciaal is.

emma43

emma43

05-10-2010 om 14:27

Moek

Ja, Moek ,mijn zoon eigenlijk ook.Heeft ,ook volgens school,een brede interesse,dat wel,kan overal over mee praten.Die weetboeken,proefjes doen,de natuur,dieren dat allemaal.Maar b.v iets doen,bv een sport,oefenen voor drumles,doet hij gewoon niet.Veters strikken heeft hij ook jaren niet nodig gevonden.Helpen doet hij ook graag,ook op school,zo heeft juf getest hoever hij met lezen is.Een stukje voorlezen, omdat het moet ,dan lukt het hem niet.Maar de stage meneer was er niet en juf had nakijkwerk ,dus geen tijd voor het verhaal.Dan 'helpt'zoon de juf door de klas voor te lezen.Leest hij voor uit een verhalenboek, terwijl hij op avi 2 zit.Maar dan gaat het goed.Dan heeft hij een reden ,de juf helpen.

Tja

onze zoon heeft ook 8 jaar lang werkelijk niets gedaan. school moet niet zanikken. als jullie kind het aankan dan is het een probleem van school en niet van jullie kind1

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.