Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Zoon van 8 met sociale angsten, raad gevraagd!

Hallo, onze zoon heeft moeite met praten tegen grote mensen en ook vind hij kinderen die hij niet goed kent spannend om mee om te gaan. Het is een hele lieve jongen en aan zijn uiterlijk ligt het zeker niet. Hij heeft geen zelfvertrouwen en kruipt vaak in de rol van mindere. Thuis is het een heel ander persoon maar kan daar ook moeite hebben met beleefdheidsnormen bv: niet willen feliciteren al je jarig bent. Ik denk niet dat het helemaal selectief mutisme is of een vorm van PDD NOS maar kenmerken heeft hij wel. Hij is erg onzeker en op school valt hij niet op waardoor hij vooral in de vergeten-heid valt. Hij durft buiten niet mee te doen met de wilde spelletjes van klasgenoten. Hij heeft 1 jaar overgedaan bij de kleuters dus hij is de oudste. Ook heeft hij veel moeite met alleen dingen ondernemen. Waarschijnlijk omdat hij dan mensen tegen komt waar hij tegen moet praten. Gaat alleen naar buiten met een vast vriendje of bv zijn zusje. Heeft ondertussen wel Sta sterk training gevolgd zonder succes. Het hierheen gaan was al heel beangstigend. Ook homeopathie gedaan en dan nu speltherapie. De sessies gaan goed maar het in de praktijk brengen is lastig. Wie heeft hier ook ervaring mee en kan mij advies geven voor de juiste therapie? Heel graag!!

Aanmoediging

Sommigen kinderen hebben meer aanmoediging, steun en samen doen, en bevestiging nodig dan andere kinderen. Dochter hier had ook nog heel lang anderen nodig. Dat is pas overgegaan toen ze een jaar of 16 was. En nu heeft ze nog veel bevestiging en soms aanmoediging nodig, maar inmiddels kan ze zichzelf ook goed aanmoedigen en over de drempel helpen. Je kunt het zoveel mogelijk bevorderen, maar het is ook een karakter.
Ik heb een vriendin, inmiddels in de 70, die nog steeds een matig zelfbeeld heeft en veel bevestiging nodig, ondanks dat ze een leuk leven had als werkende moeder en oma en het heel goed gedaan heeft.
Zo jammer. Dat zeg ik wel eens tegen dochter. Jammer hoor, jij mag er ook zijn en het is zo jammer dat je daar dan zo over twijfelt. Maar ze heeft geleerd om dapper te zijn en dat wordt ook makkelijker natuurlijk als ze ouder zijn en meer tekst krijgen en meer sociale situaties hebben ervaren en (vooral ook door jou) uitgelegd gekregen.

Hobbies voor zelfvertrouwen

Hier heb ik ook veel moeite gedaan om het zelfvertrouwen van dochter te vergroten door uit te leggen wat haar sterke kanten zijn, ook al gelooft ze me niet, ze leert er wel van zo naar zichzelf te kijken en dat ook te benoemen. Haptotherapie. Paardrijden, waarbij ze ook meehielp met het paardrijden van gehandicapte kinderen en het zorgen voor de paarden. En het de laatste actie vorig jaar een naaimachine aangeschaft waar ze veel mee doet en zich competent mee voelt.

dihanne

dihanne

16-06-2017 om 08:25

denken + .....

Beste Mette,

Lastig voor je zoon (en voor jou)

Een aanpak voor kinderen met deze problemen zou de training: Denken + durven = doen! kunnen zijn

Misschien moet je daar eens informatie over opzoeken.
De training staat goed bekend, en onderzoek is positief
(je kunt bv op de Databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut kijken)

Maar je bent al veel aan het proberen.
Ik weet niet hoe lang hij al bezig is met speltherapie, moet je dat nog niet even de tijd geven?

hartelijke groet
Dihanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.