Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Zoontje bedreigd

mijn 10 jarige zoontje is door een vader bedreigd.
Er zou een akkefietje zijn geweest op het ijs waarbij kinderen ruzie hadden. waaronder mijn zoontje. Hij heeft PDD-NOS en kan heel moeilijk met conflicten omgaan. Op een gegeven moment gingen ouders zich er mee bemoeien. Mijn zoontje gaat dan uit angst en paniek schelden. Waar vervolgens op werd gereageerd. Toen heeft hij een klap uit gedeeld aan een meisje. Een vader van een ander kind heeft hem toen op de grond geduwd. Mijn kind rende hierna overstuur naar huis. achtervolgd door de vader van het meisje, en de vader die de duw had gegeven. Later hoorde ik dat deze man mijn zoontje wilde grijpen maar werd tegen gehouden door zijn vrouw.
Toen hij bij ons voor de deur stond heeft hij tegen mij en mijn zoontje gezegd dat hij hem de volgende keer zou " af trappen " en tot bloedens toe. Ook hoorde ik dat hij hem al op het ijs had gezegd hem " onder het ijs te trappen" .
Ik was geschokt en vroeg of hij het normaal vond wat hij had gezegd. Maar dat vond hij. Hij stond zo agressief tegenover ons, tot hij werd weggehaald door zijn vrouw. Mijn zoontje huilde heel erg en ik ben ook erg geschrokken. Toen ik later de verhalen hoorde wat er daadwerkelijk op het ijs was gebeurd ( niets bijzonders ) en er op werd gewezen dat deze man later nogmaals moest worden tegengehouden op weg naar ons huis. Heb ik de politie gebeld.
Dit was ongeveer anderhalf uur hier na. Terwijl ik met de politie aan het bellen was stond hij weer voor de deur. Ditmaal met de vader van het meisje wat een klap had gehad van mijn zoontje. ( mijn zoontje en dat meisje zijn bevriend en hij had al sorry gezegd tegen haar )
Hij kwam zijn excuses aanbieden en zei dat hij veel te ver was gegaan en dat hij zo nooit had mogen doen.
Ook heeft hij zijn excuses aaan mijn zoontje aangeboden.
Ik ben aan de ene kant natuurlijk blij dat we het zo hebben kunnen oplossen. Onze kinderen spelen namelijk wel met elkaar. Die maken ruzie en vijf minuten later spelen ze alsof er niets is gebeurd.
Toch ben ik erg geschrokken van de agressie van deze man ( die ik overigens nog nooit had gezien, maar waar mijn zoontje al wel bang voor was omdat hij vaker tekeer was gegaan tegen hem).
Eigenlijk zit ik er best mee en ben bang dat hij nog een keer zo uit zijn stekker kan gaan en dat hij iemand wel iets aan doet. Ik weet zeker dat hij mijn zoontje zou hebben geslagen als hij hem te pakken had gekregen en niet was tegen gehouden door zijn vrouw. Dat heb ik gehoord van de kinderen die er dus ook bij hebben gestaan , hun woorden waren dat hij met zijn hand opgeheven achter hem aan probeerde te komen terwijl hij werd tegen gehouden )
ik moest het nog even kwijt want ik weet eigenlijk nog niet wat ik er verder mee aan moet.
( ik bespreek het overigens ook nog verder met de politie)
groetjes ponpon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ponpon

Dat is wel een heel heftige reactie, hoewel ik moet zeggen dat het ook wel weer voor die man pleit om zijn excuses aan te komen bieden aan jullie zoon. Moeilijke situatie, gezien de leeftijd van je zoon is het niet mogelijk dit soort dingen altijd te voorkomen omdat je hem niet meer 24u/per dag begeleidt. Hopelijk kan hij het angst gevoel weer snel laten varen.

ponpon

ponpon

13-01-2009 om 08:53 Topicstarter

Klopt

OP dit moment is het gelukkig rustig en horen we niets van deze man. Ik heb mijn zoontje idd gezegd dat hij maar even niet met hem moet spelen en als hij ook bij het clubje is, dat hij dan maar even naar binnen moet komen. Ik hoorde dat dit jongetje gisteren een ander jongetje met een stok had geslagen. En dat de man die avond naar ons huis onderweg was geweest om bij ons de boel kort en klein te slaan. Ik voel me op dit moment niet echt prettig in huis, ondanks dat hij zijn excuses heeft aangeboden. Jeetje , het lijken wel achterbuurt praktijken, maar wij wonen dus gewoon in een hele leuke, rustige nieuwbouwwijk..
Bedankt voor de reacties.

Even wat heel anders

Bij mijn dochter zitten ook een paar kinderen met problemen (PDD-NOS, Asperger, ADHD). Kunnen jullie mij vertellen wat ik wél het beste kan doen als één van die kinderen mijn dochter staat uit te kafferen of haar slaat? Dat gebeurt helaas regelmatig, zelfs als dochter per ongeluk iets op de voet van één van hen laat vallen. Dat kind in elkaar meppen of de ouders bedreigen slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar hoe kan ik het beste wel reageren? Want ik wil natuurlijk wel graag dat het stopt en dat het niet nog een keer gebeurt.

ponpon

ponpon

13-01-2009 om 22:33 Topicstarter

Stoepkrijt

Natuurlijk mag je wel reageren. Je kan ook tegen deze kinderen zeggen dat ze niet mogen slaan,schoppen, schelden, schreeuwen enz !
Maar blijf rustig, maak korte duidelijke zinnen , en houd het bij het onderwerp. Vraag feedback, of hij of zij het begrepen heeft. Wat ook kan helpen, maar niet altijd mogelijk is, om het kind even uit de situatie te halen, zodat hij/zij niet wordt afgeleid en beter zich kan concentreren op wat je zegt.
Dat helpt hier goed.
Maar je kan natuurlijk ook altijd even naar de ouders gaan. Als het goed is kunnen zij hun kind aanspreken op de juiste manier.
Het wil overigens niet zeggen dat het kind het de volgende keer op een goede manier op lost. Het juiste gedrag aan leren is heel moeilijk, bij gewone kinderen, maar bij deze kinderen nog moeilijker. Mijn zoontje kan helemaal door het lint gaan, erg overreageren zeg maar. En dan helemaal om niets bijzonders ( in onze ogen dan he)

Overigens bedreigde deze meneer mijn zoontje. Ik stond er wel bij maar hij sprak tegen hem. Heel beangstigend.

groetjes ponpon

Wat die man deed kan natuurlijk helemaal niet. Daar zou ik zelf ook bang van worden, laat staan een kind.
In dochters klas zijn ook kinderen die overreageren, die staan dan met hun gezicht een paar centimeter van dochters gezicht naar haar te schreeuwen. Dochter verstijft dan helemaal. Als ik het zie gebeuren neem ik dochter gewoon mee weg van het kind of ik duw dochter zachtjes naar achter en ga er tussen staan met mijn rug naar het kind. Kan ie daar lekker tegen schreeuwen. Maar ik heb ook wel eens gehad dat dochter echt gemept werd en dat ik het kind bij de arm pakte om hem weg te halen bij mijn dochter, terwijl ik ferm "klaar" zei. Toen werd ik niet alleen door het kind in mijn gezicht gespuugd, ik kreeg ook nog eens ruzie met zijn moeder, want ik mocht niet aan haar kind komen. Duh. Haar kind ook niet aan het mijne. Dat zijn de situaties die ik het moeilijkst vindt. Ik weet dat het bij de aandoening van het kind hoort dat hij flipt, maar ik wil niet dat mijn dochter gemept wordt.

zira

zira

14-01-2009 om 11:00

Per ongeluk

Stoepkrijt, misschien kan het je helpen als je je realiseert dat er doorgaans niet zoiets is als ´per ongeluk´, voor kinderen met pdd nos. Of iig, niet zoals dat voor ons geldt. Ze snappen dat begrip niet. Jouw kind laat iets vallen op hun voet, en da´s bedreigend. Ze kunnen het niet plaatsen in de context. Als ze daadwerkelijk aangevallen worden zou je het normaal vinden als ze terug gingen slaan. Maar voor hun gevoel worden ze ook echt aangevallen, ze kunnen de bedoeling van je dochter niet ´lezen`.
Dit maakt je probleem niet kleiner. Natuurlijk wil je niet dat je dochter het slachtoffer is. Maar misschien helpt het je wat relativeren, en wat rustiger (minder boos?) te worden op moment van. Want kinderen met pdd nos kunnen doorgaans weinig met emoties, en raken verward van heftige emoties. Jouw boodschap (je mag mijn dochter niet slaan) komt dan minder goed over. En misschien helpt het om aan te geven dat je dochter hun geen pijn wilde doen.
Verder vind ik , ik neem tenminste aan dat je het over school hebt, dat je kunt eisen van school dat school veilig is voor je dochter.

zira

zira

14-01-2009 om 11:08

Oh ja

Wat betreft je tweede bericht; beter denk ik om kinderen met een ass niet vast te pakken tenzij je ze goed kent. (is geen kritiek!) Ook hier kan eea erg bedreigend overkomen. (maar soms moet je natuurlijk, maar probeer het eerst verbaal op te lossen)
Kinderen met een ass kunnen flink moeite hebben met persoonlijke afstand. Ze komen iid dan letterlijk ´te dichtbij´. Maar realiseer je wel dat ze dat niet doen om je dochter te imponeren. Ze kunnen gewoon die afstand niet houden. Misschien kun je je dochter wat simpele boodschappen leren overbrengen? Bijv iets als ´ik praat niet met je als je schreeuwt´.Of ´niet zo dichtbij komen´. Jouw rug beschermt haar op dat moment, maar als boodschap komt het niet over bij een kind met ass, dus voor een volgende keer heb je er niets aan. En ik neem aan dat je er niet steeds bij bent

Ik snap het

Eigenlijk vind ik dat school hier eens aandacht aan zou moeten besteden in de klas. Op dochter komt het namelijk wel heel imponerend over. Ze klapt dan helemaal dicht. Ik ben er natuurlijk niet elke keer bij, alleen soms op het schoolplein. Dochter is klein en frele, en als er dan een jongen die een kop groter en minstens 10 kilo zwaarder is in haar gezicht staat te schreeuwen is dat voor haar beangstigend. Ik zal het er met juf eens over hebben. Of kan ik dat juist beter niet doen? Soms lees ik hier dat het vervelend is als je kind een stempel heeft en er ook nog extra aandacht aan wordt besteed. Maar voor dochter zou het juist goed zijn meer begrip te hebben en beter te weten hoe ze ermee om moet gaan. Zolang ze haar niet slaan pak ik ook geen kinderen vast hoor. Doen ze het wel, dan zorg ik eerst dat dochter veilig is, of dat nou ertussen komen is of het kind van haar wegtrekken. En eerlijk gezegd vind ik het dan niet zo belangrijk of dat bedreigend overkomt: dochter wordt dan immers ook bedreigd.

Zira

Ik zal dochter in ieder geval uitleggen dat "per ongeluk" een moeilijk begrip is voor een kind met pdd nos. Misschien helpt dat al, want ze is altijd super verontwaardigd als zij een rotschop krijgt omdat ze per ongeluk iets laat vallen op een voet. En misschien kan ze zelf ook aan het kind uitleggen dat ze hem geen pijn wilde doen en dat ze het ook niet prettig vindt als hij dat bij haar doet. Zou dat helpen?

zira

zira

16-01-2009 om 22:58

Denk het wel

Ik denk wel dat het kan helpen als je dochter zoiets zegt. Maar iid, het is toch ook iets voor de leerkracht.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor wel positieve geluiden over aandacht geven aan de stoornis van een leerling. Maar volgens mij moet dat dan toch van de leerling zelf uit komen, en moet er een zekere veiligheid in de klas zijn. Maar goed, nu klinkt het ook niet echt veilig, en misschien valt er iets te winnen.
Ik zou het zeker eens aankaarten bij leekracht.
Maar vervelend voor je dochter!

Ga ik doen

Ik zal binnenkort eens met de juf om de tafel gaan. Mijn zus is mentor van een klas (VO) waarin een paar kinderen met problemen zitten en die heeft er in het mentoruur aandacht aan besteed. Dat heeft heel goed geholpen voor het begrip en de veiligheid in de klas. Maar die zijn wel iets ouder dan mijn dochter.

Jo Hanna

Jo Hanna

17-01-2009 om 23:40

Los zien van stoornis kind

Helemaal los van de PPD-Nos van je kind is deze vader volstrekt niet in orde. Wat uit zijn slof schieten en verkeerd reageren in de directe situatie, nou vooruit dan. Maar wat jij beschrijft; achtervolgen, 'onder het ijs trappen', op weg zijn naar jullie huis om de boel kort en klein te slaan????? Ik denk dat het belangrijk is dat die man een goed signaal krijgt dat hij een grens fors heeft overschreden, dat dit geen normaal gedrag is.
Om het maar even heel cru te vergelijken: dit is een pleger van huiselijk geweld die zegt: ik kon er niks aan doen, hij haalde me het bloed onder de nagels vandaan. Ik dacht het niet dus! En dan sorry zeggen en de volgende keer gewoon weer door het lint gaan omdat hij tenslotte geprovoceerd wordt. Ik zou mijn kind in ieder geval ook niet meer aan zo'n ongeleid projectiel blootstellen. Dan moet het vriendje maar bij ons komen. Bah, wat een zak.
Succes, Jo Hanna

ponpon

ponpon

19-01-2009 om 09:46 Topicstarter

Helemaal mee eens

Ja Jo Hanna. Dat vind ik dus ook. Ik wilde hier gewoon even men verhaal kwijt omdat ik zo geschrokken was. Ik heb mn zoontje gezegd dat hij beter even niet met dat jongetje kan spelen, en ik ben eerlijk gezegd ook wel een beetje bang voor de komende periode van mooi weer en buiten spelen.
Ik houd deze man heel goed in de gaten en hij weet dat ls er nog iets gebeurd ik aangifte tegen hem doe.
Gelukkig hebben we niets meer gehoord van hem maar het blijft toch een vervelend idee.

En ik begrijp ook wel dat het heel erg moeilijk is om met dit soort kinderen goed om te gaan, maar ik heb al vaak aangegeven dat als er problemen zijn, dat ze dan even naar ons toe moeten komen. Dat gebeurd dan ook wel. Tot deze meneer thuis was en zich er mee ging bemoeien.
groetjs ponpon

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.