Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Didi

Didi

10-02-2009 om 15:07

Zoontje mischien naar speciaal onderwijs

Mijn zoontje van 9 jaar heeft Asperger en zit nu nog op een Jenaplanschool met begeleiding van speciale leerkracht via rugzakje.Ondanks dat hebben wij het idee dat hij veel meer begeleiding nodig heeft en er veel meer uit hem te halen valt dan nu gebeurd,door de drukte en chaos van dit soort onderwijs gaat er veel aan hem voorbij en zakt hij vaak weg in zijn eigen wereldje.Hi jheeft via het rugzakje al de maximale begeleiding ,we denken nu aan een schaduwpersoon,iemand die hem bij de les kan houden en hem steunt en herinnerd aan wat hij moet doen.Zijn eigen leerkracht steunt waar mogenlijk maar ze heeft natuurlijk nog een klas vol kinderen.Of aan speciaalonderwijs ,cluster4 of iets dergelijks waar hij optimaal wordt begeleid die laaste 2 jaren van de basisschool.Wie heeft ervaring met die overstap op deze leeftijd en voor wat voor school hebben jullie gekozen?Alvast bedankt voor jullie verhaal!
Didi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Overstap

hallo didi, onze oudste zoon heeft de overstap naar het speciaal basisonderwijs gemaakt toen hij ruim 8 was. Voor hem was het een gouden zet.
In het regulier onderwijs is hij totaal dichtgeklapt. Hij kwam niet meer tot leren. Liep vast in rekenen, taal, concentratieproblemen, faalangst, motorisch zwak.

Sinds eind september zit hij op een sbo-school. Kind gaat weer met plezier naar school, veel individuele aandacht, structuur en duidelijkheid. Gevolg, zijn prestaties gaan met sprongen vooruit én, en dat is eigenlijk nog belangrijker, hij lijkt weer een gelukkiger kind. Voorheen bleek snoetje, buikpijn, diarree etc. Nu een kind dat meer is gaan praten, meer voor zichzelf op komt en helderder in de wereld staat.

Mijn ervaring is, dat als je kind zelf ervaart dat het 'niet mee kan komen', het zelfvertrouwen enorm laag wordt. De overstap naar een school waar het tempo wat lager ligt en er meer aandacht is, is dan snel genomen. Zoonlief hier, was zelfs blij dat er een soort 'vluchtmogelijkheid' was. Weg van de druk en de prestatiedrang. Grappige is dat hij nu juist beter presteert op alle vlakken

Succes met jullie keuze.

groetjes van Purk

Mijn zoontje van 10 zit nu zijn tweede jaar in het BO, type 8. Hij heeft ADD. Ik ben heel blij dat ik hem die overstap heb laten maken. Hij is nog steeds erg onzeker. maar omdat hij nu merkt dat hij wel kan leren, en zelfs bij de goede leerlingen hoort, groeit zijn zelfvertrouwen merkbaar. Hij krijgt nu ook begeleiding om zijn sociale vaardigheden te ontwikkelen en ook dat helpt veel. Voor het eerst maakt hij vriendjes in de klas. En hij is maar wat trots op zijn goede rapporten. Vroeger werkte hij zo hard, zonder enig resultaat. En hij was een buitenbeentje in de klas. Bovendien gebeurt nu ook alle extra begeleiding van logpedie en kine binnen de school. Da's een bijkomend voordeel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.