Deborah2
08-12-2009 om 15:16
Zoontje onzindelijk adhd
Hi,
mijn zoontje is bijna 5 jaar en heeft voorlopige diagnose ADHD. Hij is zindelijk geweest voor een periode van 3 maanden toen hij van de peuterspeelzaal af kwam en naar de basisschool ging, sindsdien is hij onzindelijk. Het is gekomen (waarschijnlijk) sinds hij (tijdelijk) gescheiden is van zijn gehandicapte tweelingbroertje. Maar we zitten hier nu al bijna een jaar mee zonder verbetering. We hebben echt al van alles geprobeerd. Op school weigeren ze zijn luier te verschonen (die ik inmiddels maar weer om heb gedaan)
daar kan ik in principe in komen. Maar het is voor mij niet (meer) te doen om met mijn gehandicapte zoontje en baby van 8 maanden (die ik elke keer als meneer het in zijn broek heeft gedaan uit bed moet halen) te gaan verschonen op school. Ik weet het echt ff niet meer ....... De kinderarts heeft hem lichameljk gecontroleerd en er is niets te vinden dus moet het wel geestelijk zijn. De kinderarts zegt dat het waarschijnlijk oorzaak ADHD + familie erfelijkheid (mannen waren allemaal laat zindelijk) is.
Het kan toch niet zo zijn dat ik hem thuis moet gaan houden t/m dat hij leerplichtig is ? Ik kan hem echt niet elke keer (elke dag/meerdere keren per dag) gaan verschonen op school gezien mijn gezinssituatie, dat is niet te doen. Maar ja in de poeplaten lopen is ook niet echt een optie, dalijk gaan de andere kinderen hem pesten omdat hij stinkt etc.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Of tips ....
Ik zie het ff niet meer zitten. En de medewerking op school is ook 0,0 helaas. (ook al 3x gesprek gehad met IB-er zonder resultaat)
Groetjes,
Deborah

maggietel
08-12-2009 om 15:58
Misschien
is een medisch kinderdagverblijf een optie. Daar zullen ze in ieder geval geen probleem maken van het feit dat hij nog niet zindelijk is neem ik aan. Of speciaal basisonderwijs? Als de school nu al niet van plan is mee te denken/werken dan heb ik weinig hoop op een goede schooltijd voor je zoon op deze school. Sterkte ermee, hopelijk komt er snel een oplossing want dit is uiteraard geen doen.

mamamiekie
09-12-2009 om 20:09
Onzindelijk
Hoi Deborah,
Een heel vervelend probleem, en dan ook nog een school die niet meewerkt, poeh!
Je schrijft dat je zoon onzindelijk is. Zijn er problemen met poepen of plassen? Of beiden?
Mogelijk zijn luierbroekjes de oplossing? Dan kan hij zelf naar de wc gaan, of verschoond worden zonder moeilijke toestanden. Kleuterjuffen poetsen toch ook billen van andere kinderen die gepoept hebben? Ik zie dan niet zoveel verschil met een luierbroekje: billen poetsen, en dan kan hij zelf aankleden met een schoon luierbroekje.
Overigens vind ik het echt heel jammer dat de school zo moeilijk doet. Onze dochter zit inmiddels in groep 3 en is nog steeds onvoldoende zindelijk met plassen. De juf vindt het absoluut geen probleem om haar af en toe te verschonen. Ook de kleuterjuffen vonden het nooit een probleem. Mijn dochter heeft wel altijd schone kleertjes in haar tas zitten.
Misschien helpt het je zoon, jezelf en de school om via de huisarts naar een pipo-poli te gaan? Dit zijn speciale spreekuren bij een ziekenhuis voor kinderen met plas en poepproblemen. Mogelijk ziet school dan toch een oplossing, omdat het dan ineens een medisch probleem is, ipv een opvoedprobleem (zoals juffen het nogal eens zien).

Deborah2
10-12-2009 om 16:53
Bedankt
Bedankt voor de reacties
Nee speciaal onderwijs alleen maar om deze reden gaan ze ook niet mee akkoord want verder kan hij wel meekomen, en op een speciale school heb ik me laten vertellen tenminste verschonen ze ook geen luiers.
Er is een probleem met poepen en met plassen en we lopen al bij de kinderarts maar zonder resultaat er is niets te vinden. En de gesprekken bij de kinderpsych word ik ook niet veel wijzer van dat doen we allemaal al.
Ik heb hem ook geprobeerd te leren zichzelf te verschonen op de gang/wc op school maar in de praktijk wordt dat een zooitje dan zit de poep overal, dat was 1 keer en niet meer helaas, misschien dat dat wel in de toekomst een oplossing kan zijn als hij dat beter kan misschien.
De juf doet trouwens ook niet de billen afvegen van de andere kinderen hoor, ik denk dat dat per school verschillend is hier doen ze helemaal niets.
En de juf zegt het niet direkt maar ik denk idd dat zij het ziet als een opvoedprobleem ipv een medisch probleem, het voelt echt als mijn schuld, dat ik hem niet zindelijk kan krijgen.
Nu poept hij vaak tussen de middag als hij een boterham komt eten en dan kan ik zelf zijn luier doen maar ja vaak gaat het ook mis op school helaas.
In het ziekenhuis zien ze het trouwens pas als echt een probleem met 6 ofzo maar goed dat zie ik heel anders omdat ik er in de praktijk zoveel problemen mee heb. Ze overwegen nu om een incontinentie verpleegkundige mee te laten kijken terwijl ze dat normaal pas doen met 6 of 7 jaar.
Maar ja misschien na de drukke december maand (is voor een kind met ADHD al helemaal niet te doen) maar weer een poging wagen om te beginnen met de zindelijkheids training maar daar zie ik ineens al weer als een berg tegenop.
Groetjes
Deborah

Tineke
10-12-2009 om 21:14
Leuk maken
Deborah, een klein tipje van mijn kant, omdat deze opmerking van jou me raakt: "maar weer een poging wagen om te beginnen met de zindelijkheids training maar daar zie ik ineens al weer als een berg tegenop."
Wat voor training je ook gaat doen, ik neem aan dat je het leuk maakt voor je kind. Waarschijnlijk met een beloningssysteem. En weet je, het klinkt misschien heel flauw en kinderachtig, maar het werkt wel: dat moet je voor jezelf ook doen. Leuk maken, beloningen. Zorg ervoor dat het ook jouw feestje wordt, iets om naar uit te zien. Bedenk iets voor jezelf wanneer je punten scoort, en zet die punten regelmatig om in leuke extraatjes. (tijdschriftje, luchtje, bosje bloemen, oobelletjes, boek, chocola, sauna) Verwen jezelf! )

Godelinde
11-12-2009 om 11:06
Ook hier
kan ik niks verzinnen wat zoon (bijna 5) op de wc zou doen poepen (of zelfs maar plaatsnemen om het te proberen). Geen enkele beloning in het vooruitzicht kan hem motiveren, hij is bang maar kan niet goed uitleggen waarvoor. In januari gaan we naar de kinderarts en ik hoop zo dat die een ingang heeft. Al vrees ik dat het neerkomt op een variant van de zindelijkheidstrainingen die we al geprobeerd hebben Ik word er héél moedeloos van, het begint hem ook te beperken in zijn sociale leven. Erg verdrietig om te zien. Godzijdank willen ze hem op school wel verschonen.

Tineke
11-12-2009 om 14:27
Kastanjet
Was ik niet duidelijk? In mijn stukje had ik het niet over de zindelijkheidstraining zelf, maar over het belonen van de ouder zelf, om het voor de ouder ook leuk te maken.
Wat voor het kind werkt, kan heel iets anders zijn.

Tineke
11-12-2009 om 16:04
Andere methode
Ik hoorde van iemand, die met sterk autistische kinderen werkt, dat voordoen vaak de enige manier is. (reken maar dat je dan recht hebt op een beloning! )

Tineke
11-12-2009 om 16:09
Leuk maken
Leuk maken is eigenlijk ook gewoon positief benaderen. En als je dat geduld (weer) op kunt brengen, is dat een beloning waard. Toch?