Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
even zo ivm privacy kind

even zo ivm privacy kind

11-07-2011 om 11:18

Zorgenkind als speelkameraadje

Mijn zoontje (4) heeft een leuk vriendje gemaakt op de BSO. Vriendje (laten we zeggen Pietje) kwam laatst spelen, en moeder heeft kort uitgelegd dat Pietje's sociaal-emotionele ontwikkeling achterloopt. Hij heeft oa hechtingsproblemen en is sociaal-emotioneel "ongeveer 3 jaar," volgens moeder dus. Ze heeft ook gezegd dat we hem, als hij te druk werd of niet luisterde, even apart konden zetten zodat hij tot rust kon komen.

Pietje is een lief en ook heel slim kind (kan bijvoorbeeld al heel goed schrijven, hoewel hij nog in groep 2 zit), maar tijdens het spelen luisterde hij nergens naar. Hij zit nog in de "alles uitproberen" fase. Wij zijn echt even geschrokken van zijn gedrag - bij ons zoontje kunnen we gewoon zeggen "daar mag je niet aankomen, dat is gevaarlijk" en dan blijft hij er vanaf. Bij Pietje helpt dat dus geen zier - we hebben bijvoorbeeld de schuur op slot moeten doen, omdat hij herhaaldelijk met de snoeischaar e.d. wilde spelen. Als hij op de BSO een probleem heeft met een ander kind (bijv kind pakt auto af), gaat hij knijpen omdat hij zich niet goed kan uiten. Toen ze hier speelden, heeft Pietje zich ook in de buurt verstopt (met zoon, die zich liet meevoeren in het spannende spel) en kwam niet toen we hem riepen. Moeder is toen bezorgd de hele buurt doorgelopen, maar gelukkig zaten ze vlakbij in een tuin verstopt. We waren natuurlijk verschrikkelijk bezorgd (het duurde wel een kwartier ofzo voor we ze gevonden hadden).

Verder is Pietje gewoon een leuk, lief, slim kind. Hij heeft ons een lange brief geschreven om sorry te zeggen, en we hebben hem ook een briefje teruggeschreven om te zeggen dat we daar blij mee zijn, en dat hij nog een keer mag komen spelen. We willen hem niet afwijzen, want het is een leuk speelkameraadje voor ons zoontje, en ook is het natuurlijk geweldig dat hij zich aan iemand (ons zoontje) hecht, en dat willen we niet verpesten. Het is echt een leuk joch, en ik begrijp van moeder dat hij niet veel vriendjes heeft.

Nu is mijn vraag dus: heeft één van jullie ervaring met dit soort zorgenkinderen? Wat kunnen we doen om de volgende speelafspraak goed te laten verlopen, behalve alle potentieel gevaarlijke dingen achter slot en grendel zetten? Vooraf afspraken maken? De tijdsduur inkorten? Alleen in de tuin spelen? Wie heeft er tips voor ons?

Natuurlijk bespreken we dit ook met Pietje's moeder, maar we willen graag zoveel mogelijk over zijn "vlekjes" leren voor hij weer komt spelen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Een kind van drie

Wat fijn overigens dat je je zo verdiept in dit kind. Het doet me aan mijn zoon denken. Nou kneep die niet maar kon ook behoorlijk gevaarlijk zijn.
Een kind van drie laat je niet uit je ogen en ik denk dat je dat in dit geval ook letterlijk moet nemen. Een kind van 3 kan ook niet echt samenspelen maar een slim kind kun je dit mogelijk wel leren en in feite is dat ook wat sommige kinderen nodig hebben dat je concreet in die situatie met positieve neutrale korte instructie kind aangeeft wat die wel kan doen. En een kind dat zich niet verveelt maar een tastbare bekende activiteit heeft waarvan de bedoelingen en de handelingen vooraf uitgelegd worden of duidelijk zijn wordt ook niet vervelend.
Ik zorgde bij zoon dat alle gevaarlijke dingen achter slot zaten want nee zeggen was ook bij mijn zoon geen optie. Verder was hij op die leeftijd dol op lego en knutselen. En als hij druk en gevaarlijk werd dan dreef ik hem in de hoek om te kalmeren en dan mocht hij kiezen wat hij wel leuk ging doen en dan gaf ik hem 2 keuzes. Ik wist helaas toen nog niet hoe je dat samenspelen zou kunnen bevorderen. Later 'speelde' zoon voornamelijk naast andere kinderen en toch niet echt samen. Samen kan alleen als duidelijk afgesproken is wat de een doet en wat de ander doet met een afgebakende taak. Bijvoorbeeld de een zoekt de blokjes erbij en geeft ze aan en de ander maakt een huis van de lego en vertelt wat voor soort blokjes die nodig heeft.
Ik zou ze zeker niet samen de tuin uit laten gaan. Mijn zoon kon goed alleen de tuin uit maar als hij samen met andere kinderen was dan konden er makkelijk conflicten ontstaan. Bijvoorbeeld voelde hij zich dan verantwoordelijk voor de situatie maar dan moest een kind wel precies doen wat zoon verwachtte en dat doen kinderen nou eenmaal niet makkelijk.

Evanlyn

Evanlyn

11-07-2011 om 11:47

Goed zo

Goed van je dat je dit kind niet meteen afschrijft, maar hem waardeert om zijn goede eigenschappen. Mijn zoon heeft maar één vriend, maar voor die vriend zal hij echt door het vuur gaan, juist omdat hij niet aan elke vinger tien vriendjes kan krijgen.

Mijn zoon heeft altijd redelijk tot goed geluisterd. Maar wat Annej zegt is heel goed, dat heb ik ook gedaan als hier bewerkelijke kinderen kwamen spelen: ik bied een activiteit aan die ze leuk vinden en geef aan hoe die wordt uitgevoerd. Ik zie nog voor me hoe een "lastig" jongetje gillend van plezier deeg stond te kneden! Dan maar wat korter en met meer toezicht. Ook Pietje zal trouwens met de tijd vooruit gaan, dat doen bijna alle kinderen.

En verder is de moeder natuurlijk de beste vraagbaak, want elk kind is anders.

Vrij spelen

Ging ook wel goed zolang de regels duidelijk waren bij tikkertje bijvoorbeeld. Maar ik moest dan wel heel erg opletten dat er niet gemeen gespeeld ging worden en ondertussen de regels verandert werden, soms alleen juist als zoon aan de beurt was.
Hoe groter zoon werd hoe beter hij daar overigens mee om leerde gaan maar door die situaties, met de uitzonderingen, uit te denken, niet met zijn intuitie.
Het was vaak veel rustiger om even samen op de bank te zitten met een nintendo ds en dan werd er alleen commentaar uitgewisseld, of voor een dvd. Want die sociale interactie is ook heel vermoeiend voor een kind als mijn zoon, dus dan bouw je ook weer rustmomenten in die minder van zijn vaardigheden vragen

koentje

koentje

11-07-2011 om 12:09

Tips

maak vooraf duidelijk waar hij wel/niet mag komen. Sluit gevaarlijke dingen zo mogelijk af.
Biedt structuur in het spel. Laat ze samen spelen en spreek af: we gaan over een half uur samen iets drinken en krijgen jullie iets lekkers. Dan kun je tijdens het drinken of erna bespreken hoe de tijd ingevuld kan worden tot het ophalen.
Je kunt proberen een rustgevenede bezigheid te bieden VOOR ze te baldadig worden. Voorlezen bijv.
Een spel aan tafel; of schilderen, boetseren of een tekening maken biedt ook structuur. Soms is het handig juist met een rustige activiteit te beginnen en dan voor het ophalen nog even vrij spel.
Of ga ergens heen met ze. Dan ook heel duidelijke afspraken maken over wat wel/niet te doen. En over de plek in de auto bijv. De tijdsduur/indeling van wat je gaat duren.
Als je het goed wil laten verlopen zul je er energie in moeten stelken. Goed van je dat je hier je licht opsteekt!! Fijn voor dat jongetje.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

11-07-2011 om 21:45

Het moet wel gaan

Eens met alle tips die hiervoor gegeven zijn. Waarbij ik nog wil aanvullen dat je zoontje het wel écht leuk moet blijven vinden met het jongetje te spelen. Als de balans doorslaat naar "ik doe het voor dat jongetje" dan moet je je wel gaan realiseren dat de vriendschap misschien over is. Niet om zwart te kijken, maar ik lees in je bericht dat er ook medelijden meespeelt. Ik ben ook in die val getrapt met een paar kinderen met "iets", heb ook serieus geprobeerd te investeren in deze kinderen, maar toen de "klik" met mijn eigen kind er niet meer was, was voor mij de lol er ook wel af eigenlijk. Ze mogen hier heus nog wel komen spelen maar dan alleen als mijn zoontje het óók echt wil. Zo te lezen is dit vooralsnog gelukkig niet aan de orde, dus stop dit bericht maar in het allerverste hoekje van je geheugen weg.

even zo ivm privacy kind

even zo ivm privacy kind

27-07-2011 om 10:17

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties. We zijn net terug van vakantie, en zullen binnenkort wel iets afspreken met Pietje's moeder.

Quinn, bedankt voor je waarschuwing, maar dat is (gelukkig) nog niet aan de orde. Zoon vindt Pietje erg leuk, ook omdat hij ook cognitief voorloopt, denk ik.Hoe dan ook, we zullen erop letten. Wij vinden hem ondanks zijn gedrag (daar kan hij helaas niet zoveel aan doen) een erg leuk joch.

Ik ga even met de moeder overleggen welk soort activiteiten Pietje leuk vindt. En inderdaad de tijd beperken - dus in eerst instantie maar een uurtje spelen ofzo. Bedankt voor jullie input!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.