Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

03-11-2011 om 11:46

Zorgenkind en huisdier(vooral hond)

Wij merken hier dat ons hondje (sinds mei in huis) heel veel betekent voor zoon, maar ook wel problemen oplevert.
Ik heb het gevoel dat hij er een heel stuk emotie in kwijt kan, een stuk zorgzaamheid wat ook weer zelfvertrouwen oplevert en een gevoel van een vriendje die er altijd voor je is.
Toch merk ik, ook door zijn stoornis dat sommige dingen ook wel lastig voor hem zijn. Zo kan hij zich moeilijk inleven in de hond en dwingend zijn in zijn knuffelbehoefte. De hond begint daardoor -waarschijnlijk omdat hij ook in de puberteit is- nu soms te grommen naar hem.
Het is ook moeilijk voor hem om roedelleider te zijn: hij is soms nog zo kinderlijk! Hij zegt bijv. soms ook dingen dat het niet eerlijk is dat hond niet naar bed hoeft, geen huiswerk hoeft te maken of de afwas moet doen....
Ook een punt is dat hij de hond te veel 'bepreekt'. Wij instrueren hem om kort en bondig 'foei' te zeggen als hondje stout is, maar vaak gaat hij hele zinnen tegen hem zeggen,. wat soms toch erg moeilijk te sturen is. Hij zegt dan bijv. wel eens tegen de hond 'als je nu niet luistert dan krijg je vanavond geen eten'.... soms ook erg grappig wat hj zegt en doet, maar vooral lastig. Want ergens begrijpt hij echt wel dat de hond de afwas niet kan doen, maar het blijft moeilijk voor hem de hond echt als hond te zien.
IK heb hem ook een keer betrapt dat hij de hond op de bank liet komen. Zoon's uitleg was dat hij hem dan daarna duidelijk zou maken dat dat dus niet mag....
Het gaat ook een beetje om spelen met macht. Hij vindt het leuk om te commanderen en te zien dat de hond dan luistert. En dat mag, tot op zekere hoogte maar het moet geen treiteren worden. Want dat is het natuurlijk wel een beetje als je de hond eerst uitnodigt en daarna wilt gaan afstraffen.
Zo kunnen wij dus momenteel ons puberhondje niet met zorgenkind naar buiten laten gaan,alleen, en moeten we ze thusi ook goed in de gaten houden.

Hoe gaat dat bij anderen combinatie zorgenkind-huisdier??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
toja

toja

04-11-2011 om 08:56

Cursus

Ik heb zelf geen hond, dus kan het niet uit ervaring zeggen. Schoonzusje geeft hondentraining en er is ook een groep speciaal voor autistische kinderen en daar kunnen eigenlijk gewoon alle kinderen naar toe. Daar leren ze echt hoe om te gaan met de hond. Is er misschien zoiets nog mogelijk voor je zoon?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Huisdieren

Ik probeer de kinderen te instrueren om inderdaad op een korte manier met de hond om te gaan. Ik merk dat het heel belangrijk is dat de plaats van de hond duidelijk is. Zo mogen de kinderen de hond niet meteen begroeten, maar wel aaien als hij rustig ligt. Samen met het kind de hond instructies geven, werkt hier het beste. Zo hebben we een meisje met ADD dat niet stoer genoeg is waardoor de hond niet naar haar luistert. Samen lopen we naar de hond toe. Als ze achteruit stapt, stappen we samen juist vooruit omdat de hond weet wanneer een kind minder sterk is.
Honden blijven dieren en moeten strak getraind worden.

Sterkte

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

*bella*

*bella*

04-11-2011 om 10:13

Gevaarlijk

Lijkt me heel lastig! Een cursus lijkt me heel goed, of misschien kun je een goed particulier iemand vinden die hem kan helpen. Iemand die verstand heeft van zorgenkinderen én van honden.
Want dit lijkt me gevaarlijk. Het is geen goed teken dat hond naar zoon gromt, en feitelijk is dat een alarmsignaal waar je gelijk hard tegen moet optreden. De hond voelt zich al de baas, anders zou hij zoon niet corrigeren. (grommen) Lastig, de pubertijd van honden is eigenlijk een periode waar je kinderen geen grote rol in opvoeding kan geven, en zeker niet zelfstandig. Ik begrijp dat dat bij jullie al zo gegroeid is en dan is het natuurlijk lastig terug te draaien.

Jillian

Jillian

04-11-2011 om 11:28

Hond

Hier zijn er eigenlijk nooit problemen tussen zoon met stoornis en de honden. Misschien ook omdat hij van baby af aan honden gewend is? Het is geen nieuw fenomeen voor hem zoals het voor jouw zoon is.

In jullie geval zou ik waarschijnlijk zoon niet meer bij de opvoeding betrekken. Vanaf nu zijn jullie degenen die de hond corrigeren en niet meer zoon. Zoon mag wel gewoon met de hond spelen maar niet meer in een machtstrijd terechtkomen want zoon kan (nog ) niet goed daarmee omgaan.

Daarnaast zou ik inderdaad uitkijken naar een hondencursus die zoon samen met hond (en misschien een ouder) kan doen. Afhankelijk van het soort hond is een gestructeerde positieve activiteit met hond en zoon ook wel leuk misschien zoals bijvoorbeeld behendigheid, flyball of showen op tentoonstellingen. Dan zijn zoon en hond op een positieve manier met elkaar in de weer en leert je zoon de hond ook steeds beter begrijpen en kennen.

Kinderen en honden kunnen samen echt heel leuk zijn maar het is wel belangrijk om als volwassene daarin een bemiddelende rol te spelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.